De manier waarop ze hier huizen bouwen...

STRAWBALE HOUSES

Een huis bouwen van Strobalen. En het werkt ook nog. Ik ben een paar keer bezig geweest om eea hier over uit te zoeken. Harstikke leuk!!

Kijk maar een naar de volgende links;
http://www.hollowtop.com/cls_html/do-it-yourself/strawbale_housebuilding2.htm
http://www.newtonhouse.info/straw.htm

En met Googlen kom je nog VÉÉL meer tegen!!

Rene

Heb met veel belangstelling dit draadje gelezen, en wil wel een kleine uitleg geven.....

Wat jullie bedoelen is houtskeletbouw en wordt wel degelijk ook in nederland toegepast (en Scandinavie ook trouwens). dit is een houten frame, aan de binnenzijde bekleden met bijv. gipsplaten, in het raamwerk in het frame komt isolatie, en het buitenblad kan van alles zijn: houten beplating, metselwerk etc.
Voordelen snelle bouwtijd en ralatief goedkoper, nadelen niet zo "robuust", gehoriger tenzij met maatregelen, laag warmte-accumelerend vermogen ofwel warmt snel op en koelt snel af.
Een huis in baksteen duurt lang op bijv te verwarmen, maar als je de verwarming uitzet koelt het niet meteen af omdat steen veel massa heeft en de warmte "opslaat"

- in australie wordt er wel degelijk met een binnen en buitenblad gewerkt, alleen bestaat het binnenblad uit hout ipv baksteen....
t- het buitenblad is nooit dragend, ook niet in nederland (het binnenblad dus wel, daar liggen de verdiepingsvloeren en het dak op)
-  de reden dat in warme landen meer met houtskeletbouw wordt gewerkt is:
a) goedkoop
B) vaak alom aanwezig
c) werkt veel sneller dan traditionele bouw in metselwerk
d) weinig massa: warmt snel op in de winter, koelt snel af in de zomer.....

Principe van queenslanders op palen: onder het huis kan lucht doorstromen wat extra ventilatiestroom geeft en koeling. Bovendien omdat het niet direct op de aarde staat, die ook opwarmt en straling afgeeft, heb je hier minder last van.

In een notedop dus.....

Gr. Sab

Nog even vermelden dat de huizenbouw over het land nogal verschilt! verschillende staten hebben verschillende regels voor het bouwen (www.standard.com.au)...

in WA worden de meeste nieuwe huizen inmiddels gewoon dubbelsteens gebouwt...het dak is vrijwel altijd een houten frame, maar ook metalen frames zijn inmiddels verkrijgbaar. daarop kunnen gewoon pannen of een metalen dak.

in vorige decennia werden "fibro" huizen (met asbest) toegestaan, en daar plukt men nu nog de zure vruchten van helaas..

[quote author=frans link=topic=2996.msg34229#msg34229 date=1130827047]
Nog even vermelden dat de huizenbouw over het land nogal verschilt! verschillende staten hebben verschillende regels voor het bouwen (www.standard.com.au)...
[/quote]

Frans, is dat wel de juiste link ?

Marco

Hoi Amulya,

In ieder geval heel veel succes met het opstarten van je danslessen en laat die xenofobische tantes een poepie ruiken  :evil:

groetjes Miranda  :)

Sabien heeft het al goed uitgelegd.
De meeste huizen in OZ worden volgens de skelet traditie gebouwd, dus een houten frame waarna er de stenen muren tegen aan worden gemetseld.  Binnen dus gipsplaten of iets dergelijks. Noemt men "brick-veneer".
Vergeet niet dat je geen buren hebt (een huis is geen rijtjeswoning....)

Zelf heb ik een dubbel steense muur en die komen wel meer voor in de Zuidelijke staten, maar toch ook nog niet zo veel.
Vervolgens zijn de vloeren van hout (planken meestal), maar ik zie tegenwoordig al aardig wat meer betonnen vloeren verschijnen in de nieuwbouw wijken.

Het dak komt op het skelet en over het algemeen is er wel isolatie onder het dak, dwz op de balken waaronder de plafonds tegen zijn getimmerd.
Je kunt dus alleen onder het dak op de balkjes lopen want er is geen vloer aangebracht.
Ook hebben de meeste huizen geen dakbeschot maar worden de pannen (waar pannen gelegd worden) rechtstreeks op de pannelatten gezet.
Geen isolatie in  de spouwmuren (zowel dubbelsteens of "brick-veneer").
Wel zijn er "openingen"  buiten om ventilatie in de spouwmuren te bevorderen.  Dus wat stenen rechtop gemetseld met  open voegen. Kijk maar eens goed. Dit is trouwens een vereiste.

In Queensland zijn meer houten huizen dan b.v. in Melbourne, maar dat heeft Sabien ook al uitgelegd.
Cheers,
Jan

Had me er inderdaad ook al een beetje in verdiept en de 4 maanden dat ik heb rondgereisd ogen en oren open gehouden......

Zal er toch wel iets van af moeten weten als ik straks mijn beroep wil uitoefenen in ozzie.....maar ben bang dat ik nog wel wat bijscholing nodig heb, op het gebied van van detailleringen (anders dan in nederlands), bouwmethoden en wet en regelgeving.....

Maar al doende leert men he.....? :up:

Gr. Sab

Als ik je zo hoor ben je daar 'mans' genoeg voor Sabien!!!

Kan je toch even mooi misschien straks je eigen huis ontwerpen, of niet dan  :up:

groetjes Miran  :)

:-D :-D

Als het ff zou kunnen.............!!!!!!

Dat zou wel mijn ultieme droom zijn ja: stukje grond kopen dicht bij het strand, en daar dan mijn eigen huisje op zetten.......ben al 10 (!) jaar aan het tekenen, elk jaar verander ik weer wat, dus als het ooit zover komt weet ik al precies hoe ie gaat worden....... :up:

Gr. Sab

Goh; dit is echt een interessante topic zeg.
Hoeveel zou het eigenlijk verschillen qua kosten tussen Australie en Nederland?
En zou Australie erg achterlopen op Nederland?
Misschien klinken deze vragen erg globaal, maar ben er wel even benieuwd naar.

Er zijn al verschillende draadjes geweest over het verschil van huizen met de vergelijking tussen NL en OZ.

GODSONMOGELIJK!!!!

Je kunt eenvoudig niet vergelijken, hetzelfde tussen randstad woningen en woningen op het platteland van Drente.
Ik woon in een gebied waar ze normale blokken hebben van 800 vierkante meter, dit is tegen het centrum van Melbourne. (10 min rijden).
Zonder huis kost zo,n blok b.v. 200.000 dollar op 40 km uit de stad en 600.000 dollar op 10 minuten uit de stad.

Het is de stand, de positie welke in Australie je huiswaarde bepaalt.

Er worden huizen verkocht om het blok land.
Dus men betaalt 500.000 voor een keurige woning, dan gaat het tegen de grond, dus na stampduty en verwijdering van je huis blijf je met een kale plek van 600.000 zitten.
Huis(je) van 350.000, brengt je tot de miljoen.

Nog een voorbeeld: Stel je hebt 100 percent eenzelfde huis (heb ik nog nooit gezien hier afgezien van units etc), het ene huis is op 2 m inuten lopen van een school of van een kleine winkelstrip, het andere huis op 10 tot 15 minuten lopen.
Het verschil van dit huis (let wel 100 percent hetzelfde) kan 200.000 dollar in waarde schelen.
POSITIE, POOSITIE, POSITIE.  Er is zelfs een t.v. programma met deze slogan.

Vervolgens een gemiddeld huis in OZ is groter dan een gemiddeld huis in NL en je kunt om je huis heen wandelen (in de meeste gevallen) en in NL dus niet.

Je moet een mooie rijtjeswoning wat betreft het prijsplaatje vergelijken met een redelijke mooie woning op 600 tot 1000 meter grond in OZ.

Verder vergelijken gaat eenvoudig niet.

Dan heb je nog andere overwegingen zoals hypotheek rente wat je af kunt trekken in NL.  No such thing in Aussieland (hebben ze nog nooit van gehoord).
Rijks subsidie op woningen, kent men niet, afgezien van een luttel klein bedrag als je je eerste woning koopt (met beperkingen op de waarde en ik geloof zelfs op je inkomen - dit is te verwaarlozen).

In ieder geval er zijn genoeg draadjes hierover, kijk het op je gemak na.

Een eenvoudige vraag kan helaas niet eenvoudig beantwoord worden.
Cheers
Jan
p.s. Australie loopt niet achter op Nederland wat betreft de woningbouw. Het is anders, er worden andere normen gehanteerd

Yep Jan, klopt als een bus: the magical word in DUTCH 'anders'  :) :)

cheers Miranda  :)

Hoi Jan,
Bedankt voor je informatie.
Wel verbazingwekkend dat er in Oz geen rijkssubsidie en hypotheekrente is.
Verder zijn het toch wel flinke bedragen als ik dat zo lees.
Het lijkt uiteraard allemaal zo verleidelijk om in Oz te gaan wonen, maar er zitten toch ook wel weer heel wat haken en ogen aan.
Ik zal me er zeker meer in gaan verdiepen.

nou in nederland betaal je al snel 400 euro/m2 voor bouwgrond....

snelle rekensom 800 m2 voor 200.000 AUD (=ca. 120.000 euro) = 150 euro/m2

tja dat je dan geen hypotheekrenteaftrek krijgt.........volgens mij is het al met al toch betaalbaarder is australie....of zoals eerder gegegd misschien net zo duur, maar dan wel een veel groter huis....dus eigenlijk vergelijk je appels met peren, maar ja. Voor het geld waar je in nederland een rijtjeswoning hebt, koop je in oz een vrijstaande met het dubbele aantal kamers..... :wink:

Gr. SAb

[quote author=Sabien link=topic=2996.msg34534#msg34534 date=1130941339]
vergelijk je appels met peren,[/quote]

Maar als je liever appels dan peren hebt (liever Oz dan NL), is er geen noodzaak om een vergelijking te trekken.

Go with the flow, en onthoudt dat er een aantal mensen zijn die toch wel weten hoe ze een huis het beste kunnen bouwen nav de geschiktheid en het klimaat. Een Queenslander op poten zou totaal niet geschikt zijn in Tassie, maar in een huis in Qld met dikke muren zou ik niet graag in willen leven.

Rene

[quote author=tum link=topic=2996.msg34235#msg34235 date=1130832604]
Hoi Amulya,

In ieder geval heel veel succes met het opstarten van je danslessen en laat die xenofobische tantes een poepie ruiken  :evil:

[/quote]

hi hi! dat zal ik zeker doen als ik afgerekend heb met de moeilijk doende verhuur maatscahppij *zucht* (mag geen les geven in mijn garage... en die is juist zo mooi groot!)

[quote author=Amulya link=topic=2996.msg34778#msg34778 date=1131086402]
[quote author=tum link=topic=2996.msg34235#msg34235 date=1130832604]
Hoi Amulya,

[/quote]

hi hi! dat zal ik zeker doen als ik afgerekend heb met de moeilijk doende verhuur maatscahppij *zucht* (mag geen les geven in mijn garage... en die is juist zo mooi groot!)
[/quote]

Hi Amulya.

Waarom heb jij gezegt tegen de real estate agent dat je les wil geven in je garage?
Als je niets zegt weten ze het ook niet, en wat is er verkeert mee als je een paar dametjes over vraagt om te dansen.
Er zijn genoeg vrouwen die het leuk vinden en een beetje beweeging en leuk kletsen.
De agent hoeft niet te weten dat je les geeft, je pupils zullen ook niets zeggen als ze het naar hun zin hebben,
anders gaat hun clubje er aan, zijn gewoon vrouwen die bij elkaar komen.
Er is altijd wel een mouw aan te breien.
Klein beginnen en dan uitbreiden.
Good luck.

Gr Ineke :wink:

Hiya Ineke.......om het in een woord op te sommen "Liability" als een van deze dames iets overkomt in Amulya's garage, van verstuikte enkel tot ongeval dan (hoe klein die kans dan ook mag zijn) dan s er het gevaar that zij een klacht in gaan dienen met alle financiele drama's vandien.
Bovendien heb ik uit eerder berichtjes begrepen dat de Bellydance (of dance in general??) wereld nogal bang is voor concurentie ??! (weet ik verder niets van af) als men er dan "lucht" van krijgt dat een "new kid on the block" "illegaal" les geeft in de garage van haar huurwoning dan zijn de poppen aan het dansen :)

Vervelend om een weg te banen door alle "red tape" maar waarschijnlijk wel het verstandigste.

Groetjes
Syl

Hoi Syl.

Daar heb je wel gelijk in, ik dacht meer ineen klein club verband.
Maar je weet nooit he',als er een van de dames iets in het hoofd haalt,
kan er van alles gebeuren.
Was maar een ideatje.
No hard feelings Syl.

Gr Ineke

Back