De 'must sees' van Qld

Danielle

New Member
Van 9 okt t/m 11 nov dit jaar ga ik samen met m'n vriend naar Australie, rondtrekken met een camper.
We vliegen waarschijnlijk op Brisbane en gaan vanaf daar beginnen met onze tocht, onze terugvlucht gaat uiteindelijk weer vanaf Sydney.

Heeft iemand tips voor mij in deze regio van leuke of bijzondere dingen die we moeten gaan bekijken?
Zoals mooie natuurparken, dierentuinen, stranden enz. dus kortom de dingen die we niet moeten missen??

Alvast bedankt!!  :)
 
Euhm....Great Barrier Reef????
Dat zowieso...en Fraser Island schijnt mooi te zijn, alhoewel ik daar zelf niet geweest ben...
En vond persoonlijk Airlie Beach wel mooi..maar om daar nu echt speciaal voor naar toe te gaan...nee dat ook weer niet....

Mark
 
Vissen kijken bedoel je zeker :)
Het is nl. veel mooier om de vissen in hun natuurlijke omgeving te zien, dan al naar lucht happend boven het water hangend.
En je hoeft daar niet eens een duik-brevet voor te hebben (die ik overigens wel heb), maar je kunt of gaan snorkelen of met een platbodemboot gaan waarvan een gedeelte van de vloer van glas is en je dus zo recht de zee in kijkt...

Veel plezier...
 
Vanuit Brisbane hebben wij de volgende route genomen"
Brisbane => fraser Island voor de walvissen, dingo's zie je niet maar ze zijn er wel,oerwoud = gewoon leuk om te doen (er is een andere eiland vlak tegenover brisbane, daar moet je niet gaan het is echt niets)=> gold coast => lemington park (geweldig) => coffs harbour (maar niet op zondag, anders weinig te doen => Port Maquarie (voor de dolfijnen) => Hunter valley (voor de wijn en de kaas) => Sydney.

Gr

Citavm
 
Bedankt voor de tips!

Ja Great Barrier Reef staat hoog bovenaan ons lijstje. Alleen mijn vriend is nogal een schijtebroek want die durft waarschijnlijk niet het water in "omdat er ook grote witte haaien kunnen zitten".

Maar als het echt zo gevaarlijk was daar, dan laten ze toch ook geen mensen daar snorkelen/duiken, lijkt me...??
 
Tuurlijk niet....

De kans dat je door een haai wordt gegrepen is vele malen kleiner dan dat je bijv. een auto-ongeluk krijgt.
Als je jezelf gaat voordoen als een lekker hapje van een haai (door bijv. alleen maar een felzwarte wet-suit aan te trekken) en de haai denkt bij zichzelf: "Goh, ik heb nu al meer dan een week niet gegeten, ik zou best een hapje lusten", dan zou de kans iets groter kunnen zijn. En dan moet die haai natuurlijk ook nog net op die locatie zijn waar jijzelf ook aan het snorkelen/duiken bent...Tuurlijk gebeuren er jaarlijks een aantal ongelukken, maar ja...er gebeuren in het verkeer en thuis ook ongelukken....

Maar ik weet niet hoe het zit in de zomerperiode in Australia met het zwemmen in de zee....er zijn daar nl. wel de Sting-ray's en die zijn dus wel heel gevaarlijk....Ik heb daar toen in de winter mijn duikbrevet gehad....
 
Ter aanvulling bij datgene dat al genoemd is:
Walvissen kijken: augustus t/m november, beste plek: Hervey Bay.
Eirerleggende schildpadden kijken: november t/m maart, beste plek: Mon Repos bij Bargara, vlakbij Bundaberg.
Fraser Island: absoluut doen, minimaal 2, 3 dagen zou ik zeggen. En Dingo's zie je er wel degelijk, maar je moet misschien een beetje geluk hebben. We hebben er 3 of 4 gezien in 3 dagen.
Stranden: Whitehaven Beach in de Whitsundays is heel beroemd om zijn wiite zand, de Whitsundays zijn sowieso meer dan de moeite waard. Prima te doen vanaf Airlie Beach, niet nodig om op de eilanden zelf te overnachten. De Gold Coast is ook bekend om zijn stranden, maar ik geef de voorkeur aan de Sunshine Coast: (iets) minder toeristisch.
Great Barrier Reef: stingerseizoen begint in oktober, maar op het rif heb je er geen last van, alleen aan de kust en op eilanden dichtbij de kust. Overigens zijn de toeristen er veel banger voor dan de locals die ik gesproken heb (ik heb afgelopen oktober zonder 'stingersuit' gesnorkeld op het rif, geen probleem...). Haaien zijn echt niet zo'n groot risico, ze zien jou niet als voedsel, tenzij je rond zonsop/ondergang (etenstijd!) op een surfboardje gaat ronddobberen. Van onderen lijk je dan misschien te veel op een lekker zeehondje of schildpad...
Nationale parken: Girraween en Lamington op de grens met NSW, Glasshouse Mountains (Sunshine Coast), Carnarvon Gorge (wel een stuk landinwaarts), Daintree (ten noorden van Cairns). Zie: http://www.epa.qld.gov.au/parks_and_forests/search_parks/forests/
 
weet niet hoever noordelijk jullie gaan maar ten noorden van Cairns ligt  het Daintree &Cape Tribulation national park dit is zeker van de staat Queensland een Must see!!! :-D
 
[quote author=Hans de Visser link=topic=1031.msg7889#msg7889 date=1106745318]
Eirerleggende schildpadden kijken: november t/m maart, beste plek: Mon Repos bij Bargara, vlakbij Bundaberg.
[/quote]

Is dat niet een beetje zielig? Zo'n dier storen in een natuurlijk proces?
 
[quote author=Annemiek link=topic=1031.msg8159#msg8159 date=1107177146]
[quote author=Hans de Visser link=topic=1031.msg7889#msg7889 date=1106745318]
Eirerleggende schildpadden kijken: november t/m maart, beste plek: Mon Repos bij Bargara, vlakbij Bundaberg.
[/quote]

Is dat niet een beetje zielig? Zo'n dier storen in een natuurlijk proces?
[/quote]Nee, het gaat onder strikt toezicht van de 'rangers': je mag geen licht/flits gebruiken en niet in het gezichtsveld van de schildpad komen zolang ze haar nest aan het graven is. Als ze de eieren aan het leggen is, raakt ze in een soort trance, en pas dan mag je haar voorzichtig aanraken en foto's nemen, en worden ze eventueel opgemeten, getagged, etc.
 
Steve en Terry 'bewonderen'  :p in Australia Zoo.
Schijnt een mooie dierentuin te zijn en het is ook wel belangrijk dat ie wordt gerund door Echte dierenliefhebbers.  :up:
Ik heb foto's gezien van Frazer Island en daar zou ik zelf tijdens onze trektocht ook wel graag heen willen. Verder weet ik er niets van, omdat ik het land zelf nog nooit gezien heb.
 
Tangalooma wild dolphin resort op Moreton island (klein uurtje met de boot vanauit new farm, Brisbane) is zeer ckers de moeite waard! :up:
 
[quote author=shelley link=topic=1031.msg11210#msg11210 date=1110965118]
Fraser Island is inderdaad een aanrader  :up:
[/quote]Voor degenen die geinteresseerd zijn, ik heb een aantal van m'n Fraser-foto's in de gallery geplaatst: http://www.xpdite.net/gallery/thumbnails.php?album=7
 
Heel mooi! How nice is Lake McKenzie.......zo helder, alsof je in een glas water zwemt!

Mooie foto's!
 
Wij hebben alleen Caloundra gezien. En hoewel er vast mooiere badplaatsten zijn, vonden we het al erg leuk. Er waren heel wat kitesurfers. Leuk om te zien. En in de verte zie je de glasshouse mountains. Bovendien (sorry ik ben een echte Hollander) kun je gratis parkeren, en dan bedoel ik echt praktisch OP het strand  :up:. De toiletten en omkleedhokjes: schoon  en natuurlijk gratis (maar waar is dat niet in Aus???). Het was niet heel druk, zeker niet voor een zondag. Alleen verder was er niet heel veel te beleven. Maar het is slechts een uurtje rijden vanaf Brisbane. Echt een familie plaatsje.
 
Hoi,

Een paar ideetjes van onze trip :

Als je helemaal naar Cairns gaat moet je echt naar het cape tribulation strand ! (mooiste wat er is ) :beach:
Raften over de Tully
Wandeling naar de hoogste waterval bij Innisfail ...
Boottocht over de Whitsunday islands dan zie je gelijk een paar mooie plekjes van het Great Barrier en kan je relaxt snorkelen etc. ( gewoon naar de haaien lachen, geen foto's nemen want de flits zien ze aan voor glimmende vissen, de barracuda's trouwens ook ) :fish: :drink:
Walvissentour bij Harvey bay was echt om niet te vergeten...
Noosa Heads is een beetje voor yuppen maar heeft wel een mooi strand :flipper:
Fraser Island was mooi maar wij waren blij dat we de 1-dag tour hadden gedaan want we vonden het een beetje commercieel en vol met backpakkers (waar ik niets op tegen heb hoor, maar we zijn liever op ons zelf)
Dorrigo national park is echt een schitterend Rainforrest met een schitterende waterval en slaap als het kan in het dichtbij gelegen national park.
In Hat Head national park springen s'avonds de kangaroo's om je heen (doen)
De hunter valley heeft lekkere wijn maar verder niet zo spectaculair :drink:
En bij Sydney moet je echt de wandelingen in de Bleu Mountains doen:  Super!!!!!!!!!! :up:

Verder nog te veel om op te noemen want alles is mooi maar mijn tip is in iedergeval : probeer zoveel mogelijk National parcs aan te doen en blijf er als het even kan overnachten want dan komen de dieren pas tot leven ... :tent:

Groetjes Nora :lol:
 
Wauw thanks allemaal voor de comments!

Die foto's van Hans de Visser van Fraser zien er echt fantastisch uit!!! Zijn er nog meer mensen met mooie Oz foto's?


Is Fraser erg groot? Of kan je gewoon een bootje erheen pakken en dan te voet de mooiste dingen zien? Of wordt het echt een 'excursie' boeken?

De reis Down Under is sinds enkele weken definitief geboekt, we gaan pas in oktober dus dat is nog wel ff wachten, maar het is het wachten waard. We hebben een camper van Britz waarmee we dus gaan touren, echt zo gaaf!  :cool:

Grtz, Danielle
 
Back
Top