de vragen van de leek

koen

New Member
beter een visa via de hulp van een emigratie bedrijf?
moet je echt werk ervaring hebben is een diploma van het betreffende beroep niet genoeg?
als ik vandaag begin aan mijn aanvraag wanneer is mijn visa start klaar?
als ik een skill heb en ik mag binnen mag mijn samenwonende vrienden dan mee op die visa?
en wat gaat het geheel me kosten?

voila lieve vrienden laat je gaan en groeten uit antwerpen :cool:
 
Hai Koen,

Welkom hier op dit forum!
Veel vragen, maar gelukkig zijn er veel ervaringsdeskundigen hier. Tip: gebruik de searchknop eens, dan vind je al veel antwoorden op de vragen die je gesteld hebt.

Om even een aanzetje te geven: Wij hebben een bureau in de arm genomen, puur omdat wij een niet al te makkelijk visum hebben om geregeld te krijgen, maar er zijn hier mensen die het allemaal zelf hebben gedaan (met het zelfde visum). Het ligt er aan hoeveel tijd je er in wilt steken, want het is een hoop uitzoekwerk. Mocht je er aan denken om een bureau in de arm te nemen, zoek dan ook even op het forum, want over de kwaliteit is ook een hoop gezegd.

Weet je al op welk visum je wilt gaan? Dat maakt namelijk een hoop uit en zal de antwoorden op je vragen ook beinvloeden.

Begin hier eens met lezen: http://www.immi.gov.au/allforms/booklets/books6.htm

We horen het wel.

Groetjes en succes, Dijnnas
 
thx immi gov ken ik al een beetje mor ik wordt er soms seniel van door de overdosis info.

toch erg bedank voor je antwoord :up:
 
Hi Koen

Zoals Dijnnas al zei: via de searchbutton vind je bijna alle info op je vragen.

Even wat korte antwoorden van mij over onze weg naar het visum:

Ook wij hebben het via een emigratiebureau gedaan, wel duurder maar het scheelt ontzettend veel werk en ze geven precies aan welke documenten je voor welke datum (en in welke volgorde) moet aanleveren.

Bij de meeste visa moet je ook werkervaring (minimaal een aantal jaren) hebben. (zie ook booklet 6 over de diverse soorten visa)

Afhankelijk van het soort visum kan het van een paar maand tot ongeveer anderhalf jaar duren. E.e.a. is natuurlijk ook afhankelijk van hoe snel je zelf de info bij elkaar hebt, de assessments retour hebt en je IELTS gehaald hebt.
(Wij hebben nu het SIR 495 visum en dat duurde ongeveer anderhalf jaar)

Als jullie kunnen bewijzen dat je al jarenlang een stabiele relatie hebt kan ze mee als je spouse. Dit moet je bewijzen door bijv gezamenlijke rekening (met oude data), huurcontract, oude foto's, verklaringen van familie, samenleveringscontract, koopcontract en allen in ieder geval langer dan een jaar volgens mij. (zie booklet 6). En natuurlijk moet ze ook een IELTS test, gezondheidstest en een police clearance aanvragen.

Afhankelijk van wel of geen migratiebureau, het soort visum, soort assessment etc kan het tussen de € 2500 en € 6000 kosten (voor jullie beiden). Maar dat is heel moeilijk te zeggen.

Ik zou zeggen: lees eerst Booklet 6 en kijk voor welk visum  jullie in aanmerking kunnen komen. Dan weet je ook wat je te wachten staat. Als dat te veel werk is dan is het gemakkelijk om een migratiebureau in te schakelen... dan zoeken zij het voor jullie uit.

Succes!!   :up:

Aussiegirl
 
Wij hebben sinds 11 december ons visum en hebben in april de aanvraag verstuurd. De wachttijd op dit moment ligt zo rond de 8 maanden, maar dat is alleen de aanvraag van je visum. De skills assessment zit daar niet bij. We hebben hier trouwens een Austimeline topic waar alle mensen hier neer zetten wat voor een soort visum ze aanvragen en hoe lang het heeft geduurd voordat ze het visum hadden.


Wij hebben het trouwens zonder hulp van een bureau gedaan en dat scheelt je duizenden euro's meestal. Ik geloof dat wij alles bij elkaar zo'n 2200-2300 euro hebben betaald en wij hebben een skilled independent subclass 136 visum en dat is heel goed zelf te doen, maar je moet er wel wat tijd in steken. Als je van te voren al weet dat je geen zin hebt om veel dingen door te moeten lezen en zelf uit te moeten zoeken (met behulp van dit forum natuurlijk ;) ) dan kun je een bureau in de arm nemen. Als je er zo ongeveer 5000 euro voor over hebt zou ik het overwegen.

Mijn vriend moest voor ons visum (hij is de hoofdaanvrager) 6 jaar werkervaring hebben. Dat ligt dus maar net aan het soort visum en aan het beroep dat je uitoefend. Het ene beroep moet de skills assessment laten doen door de ACS en een ander beroep moet weer bij de TRA bijvoorbeeld. Ze hebben allemaal andere eisen.

Ik lift dus mee met mijn vriend en we hebben van alles aan bewijzen aangeleverd. foto's, kaartjes aan ons beiden gericht, bewijs van inschrijving op dit adres van de gemeente van ons beiden, het eerste en het laatste afschrift van onze gezamelijke rekeneing. gespecificeerde telefoonrekenningen en zelf een overlijdenskaart van mijn opa en Marks oma waar onze namen allebei opstonden. Instapkaarten van vakanties waarop je kunt zien dat jullie naast elkaar in het vliegtuig hebben gezeten. Wie weet heb je nog wel info van een reisbureau dat je samen die reis geboekt hebt ofzo. Je kunt het zo gek niet bedenken of je kunt het wel als bewijs meesturen. Als je er maar mee aan kunt tonen dat je, dacht ik, minimaal een jaar bij elkaar bent en minimaal een half jaar samenwoont. Of het precies zo was weet ik niet zeker meer, maar dat kun je ook weer op de immi site vinden.
 
Hier nog wat info van mij. Ik weet natuurlijk niet wat je beroep is, dus
ook niet welke instantie jouw beroep moet gaan beoordelen.

http://www.xpdite.net/forum/index.php?topic=6177.msg77016#msg77016

Verder mag je vriendin meeliften als je kan aantonen dat jullie minimaal
12 maanden een relatie hebben (de-facto heet dat), en samenwonen.
Je kan dit aantonen door bijv:
- post op jullie beider naam op één adres;
- kaarten aan jullie samen gestuurd (bewaar de kerstkaarten dus)
- huurcontract/koopcontract op beider naam
- foto's van jullie samen op verschillende momenten
- emails
- rekeningen
- betaalbewijzen
- boarding passes
- andere bewijzen van vakanties samen
etc. etc.

succes!

Miranda
 
[quote author=koen link=topic=8102.msg106098#msg106098 date=1199020662]
beter een visa via de hulp van een emigratie bedrijf?
moet je echt werk ervaring hebben is een diploma van het betreffende beroep niet genoeg?
als ik vandaag begin aan mijn aanvraag wanneer is mijn visa start klaar?
als ik een skill heb en ik mag binnen mag mijn samenwonende vrienden dan mee op die visa?
en wat gaat het geheel me kosten?

voila lieve vrienden laat je gaan en groeten uit antwerpen :cool:[/quote]

Werkervaring is niet nodig , ze geloven je mondeling wel.
al je vrienden en family mogen mee geen probleem,
Laat je sponsoren door de family dan kost het je niets,
Zal zo'n 2 werkweken duren,

proost, Cheers,......... schol zoals ze dat in belgenland zeggen and happy new year.

[size=12pt]10,9,8,7,6,5,4,31/2, 31/4, 2  ....  [/size]

Jack :evil:
 
Back
Top