"Deeming date" van TRA?

marleintje

New Member
Op het British Expat forum las ik een (zeer oude) waarschuwing van Jeremy over de TRA:
"One very important point to beware of: If you are an electrician, then
you normally need to be assessed by Trades Recognition Australia (TRA)
before applying to DIMIA. TRA assessments generally carry a 'deeming
date' - this is the date they will accept you as having met the
Australian trade standard. The importance of this is that DIMIA will
not count any work experience as 'skilled' if obtained before that date.
People with TRA assessments have waited in the queue for 12-15 months
only to get refused on this basis, so be careful."
Mijn man is ook electriciën. Wat bedoelen ze met "deeming date"? Verklaren ze dan zomaar een deel van je werkervaring ongeldig? Als je de laatste jaren gewerkt hebt, vroeger je stage netjes gelopen hebt, en je diplomas zijn in orde, kan je dan ook een "deeming date" krijgen?
 
Volgens mij krijg je sowieso altijd een deeming date.

Dit is dus de datum waar vanaf je voldoet aan de eisen van het beroep waarop je skills worden assesst.

Stel, je werkt sinds 1996 als electricien. Maar pas vanaf maart 1998 als electricien die echt aan de eisen van dimia voldoet.
Dan is je deeming date dus maart 98.
Dan heb je nu dus ongeveer 6 jaar werkervaring die meetelt voor de skills assessment. Niet 8 jaar.

Zie bijvoorbeeld deze thread. Deze mensen hadden dus officieel maar 5 maand ervaring. Te weinig dus voor Dimia.
http://britishexpats.com/forum/showthread.php?s=&threadid=233413&highlight=tra+deeming+date

Zie ook hier:
http://www.gomatilda.com.au/visas/faqs.cfm#09


Volgens mij, als je man echte elektricien diplomas heeft, een een paar jaar werkervaring, dan lijkt het me dat het wel goed zit met de deeming dat....??

later mee, ben op het werk
 
Hardstikke bedankt voor de info en links Simone, je hebt een hoop onrust bij ons weggenomen..
In een van de links kwam ik nog meer goed nieuws tegen: De assesment van de TRA is onbeperkt geldig en mag je dus ook na een jaar nog indienen bij Dimia. Dat is nieuw voor ons! Ik dacht dat je werkervaring recent moest zijn en dat daarom de assesment ook recent moet zijn.
Maar aan de DIMIA moet je natuurlijk los van de skills assessment aantonen waar je allemaal gewerkt hebt en hoelang dus dan weten ze of je recente ervaring hebt. Of heb ik het nou helemaal verkeerd?
Groetjes!
 
marleintje said:
Hardstikke bedankt voor de info en links Simone, je hebt een hoop onrust bij ons weggenomen..
In een van de links kwam ik nog meer goed nieuws tegen: De assesment van de TRA is onbeperkt geldig en mag je dus ook na een jaar nog indienen bij Dimia. Dat is nieuw voor ons! Ik dacht dat je werkervaring recent moest zijn en dat daarom de assesment ook recent moet zijn.
Maar aan de DIMIA moet je natuurlijk los van de skills assessment aantonen waar je allemaal gewerkt hebt en hoelang dus dan weten ze of je recente ervaring hebt. Of heb ik het nou helemaal verkeerd?
Groetjes!

Oh ja, ik wilde hier nog op terug komen(moest ineens weg, er kwam iemand aan :D)
Maar als het zo duidelijk is? :)

Ja, dat recente wil DIMIA weten, niet de skills assessment(hangt waarschijnlijk wel van je beroep af lijkt me, als je 20 jaar geleden verpleefkundige was, zijn je skills niet echt meer goed lijkt me)

Maar, klinkt alsof jullie wel goed zitten! Ik hoop het, en niet dat ik jullie ineens verkeerd heb geinformeerd. Maar die links zullen dat wel voorkomen. Daar zijn mensen die er echt verstand van hebben :D

Succes!

Groetjes
Simone
 


OFX
Back
Top