deze keer zoals het hoort (in de verkennende fase)

Nicolle

New Member
Hallo aan iedereen die deze geweldige site hebben gemaakt en gebruikt.

Mijn naam is Nicolle, ook mijn man en ik overwegen om naar Australia te emigreren. Zelf bezit ik de Australische nationaliteit, maar het is zeker zo'n 12 jaar geleden dat ik er ben geweest. Ik ben geboren in adelaide en ben daar tot ca. mijn 14 opgegroeid. Ik zit vol met vragen maar weet niet eens waarmee ik moet beginnen.

Aller belangrijkste vraag voor mij is of mijn man en kinderen een goede kans maken om naar australia te emigreren?
Hoelang duurt zo'n proces om een visa te verkrijgen?
Kan ik mijn man sponsoren als ik daar geen werk heb?
Moet ik dan ook daadwerkelijk daar gaan werken in de twee jaar periode van de voorlopige visa?
Hoeveel belasting moet je betalen in Nederland en dan in Australia over het geld dat je meeneemt?

Ik hoop dat jullie me op weg kunnen helpen.

groetjes Nicolle

PS vorig keer had ik niet gezien dat ik me eerst moest aanmelden vandaar opnieuw.
 
hallo,

Mijn vriend is ook een aussie en ik ben met hem mee gegaan.
Dit is hoe wij het gedaan hebben en nog moeten doen.
Danny (is vriend) heeft in nederland bij de abassade zijn australiesche paspoort opgehaald, en we zijn vertrokken ik op een vakantie visum.
Hij had al gelijk werk enwe hebben nu een huis. Nu gaan we mijn visum indienen in melbourne.
Dan sta je er namelijk goed voor.
volgende week gaan we er heen en ik krijg dan een stempel in mijn paspoort dat ze bezig zijn met mijn aanvraag (wat 2 jaar kan duren)
En de kans is heel groot 99 %.
Verder hoef je over je geld wat je mee neemt geen belasting te betalen

groetjes heidi
 
Hi Nicolle,

Omdat je de Australische nationaliteit hebt kun (vrijwel) zeker naar Australië emigreren met je man en kinderen. Je man kan met een spouse-visum emigreren en als ik me niet vergis kunnen je kinderen op een dependent-child-visum (maar dan moeten de kinderen dus nog wel afhankelijk van je zijn).

Zie
http://www.immi.gov.au/migration/family/index.htm

Voor een spouse visum is het ongeveer 2-4 maanden, maar hoe het is als er kinderen mee gaan weet ik niet. Het zou kunnen dat het dan langer duurt.

Ja, je kan je man sponseren als je daar geen werk hebt. Maar volgens mij hoef je dan niet te gaan werken, zolang je man een baan heeft en je kan rondkomen is het ok.
Oh, en niet onbelangrijk ik weet niet hoelang jullie een relatie hebben, maar er is een goede kans dat je in één keer een permanent visum kan krijgen. Dit geldt vanaf een relatie van 5 jaar. Maar omdat jullie kinderen hebben geldt dit vanaf 2 jaar (tenminste als de kids afhankelijk zijn).

Over het geld dat je meeneemt hoef je volgens mij geen belasting te betalen.
 
Sander said:
Hi Nicolle,

Omdat je de Australische nationaliteit hebt kun (vrijwel) zeker naar Australië emigreren met je man en kinderen. Je man kan met een spouse-visum emigreren en als ik me niet vergis kunnen je kinderen op een dependent-child-visum (maar dan moeten de kinderen dus nog wel afhankelijk van je zijn).

Je kunt het beter wat eenvoudiger houden. Voor je kinderen kun je een Australisch paspoort aanvragen omdat ze Australiers zijn 'by decent'. Je man kan als een spouse mee, daar heeft een aantal mensen op dit forum al ervaring mee. M.a.w. no worries.
 
Bedankt alvast voor jullie antwoorden.

Wij zijn in oktober 10 jaar getrouwd. En zijn in die tijd nooit uit elkaar geweest.
Mijn kinderen zijn 0, 2 en 5 jaar oud dus zeker dependant. Zou ik ook voor hun de Australische nationaliteit aan kunnen vragen (decent)?
Mijn man spreekt nog geen engels (is nu met een beginners cursus begonnen) hoe groot een probleem zou dit zijn?
Weten jullie misschien hoe groot de kans is dat hij werk kan krijgen (hij wil alles aanpakken, zeker in de begin periode) wij denken dan voornamelijk in de richting van adelaide en omgeving?
Mijn man is nu eigenrijder (zelfstandig vrachtwagenchauffeur) hij zou ook eventueel daar op een vrachtwagen willen, weet iemand wat je moet doen om daar je groot rijbewijs te halen als je die al hebt in Nederland?

Wij gaan in december naar Adelaide toe (even proeven) en daarna gaan wij de beslissing nemen.
 
Hoi Nicolle,

Over het aanvragen van een Australisch paspoort van je kinderen. Wij gaan dat binnenkort ook doen voor onze 2 jarige dochter. De procedure is:

- Australian Citizenship by Descent aanvragen bij de Ambassade in Berlijn. Hierover lees je alles op http://www.australian-embassy.de/visa/visas/citizenship/index.html

- Als je dat hebt kun je paspoorten aanvragen. Daarvoor moet je worden geinterviewd bij de Ambassade en volgens mij kan dat in Den Haag. Zo ver zijn we nog niet. Want ons plan is om mijn Spouse visum, Descent verklaring en paspoort in persoon aan te vragen in Berlijn. Dat schijnt mogelijk te zijn.......

Succes!

KC
 
Jeroen_1 said:
Je kunt het beter wat eenvoudiger houden. Voor je kinderen kun je een Australisch paspoort aanvragen omdat ze Australiers zijn 'by descent'.

Ja, dat is wel wat simpeler! :D
Daar had ik nog niet aan gedacht :oops:
 
KC said:
Over het aanvragen van een Australisch paspoort van je kinderen. Wij gaan dat binnenkort ook doen voor onze 2 jarige dochter.

Maar hoe zit het dan met de Nederlandse nationaliteit...kunnen je kinderen dubbele nationaliteit krijgen?
 
Maar hoe zit het dan met de Nederlandse nationaliteit...kunnen je kinderen dubbele nationaliteit krijgen?


Ja hoor, dubbele nationaliteit is sinds april 2003 geen probleem meer!

Omdat ik getrouwd ben met een Aussie kan ik nadat ik 2 jr PR ben een Aussie paspoort aanvragen en het NLpaspoort behouden. Tenminste, als ze in de tussentijd de regeltjes niet weer gaan veranderen :wink

En andersom ook. Mijn vrouw kan nu Nederlandse worden en haar Australisch paspoort behouden.

KC
 
KC said:
Maar hoe zit het dan met de Nederlandse nationaliteit...kunnen je kinderen dubbele nationaliteit krijgen?


Ja hoor, dubbele nationaliteit is sinds april 2003 geen probleem meer!

KC

Alleen voor 'gemengde' koppels. Als wij de Australische nationalaiteit aannemen raken we de Nederlandse kwijt (onze kinderen niet).
 
Is het niet zo dat je kinderen sowieso een dubbele nationaliteit bezitten? Volgens mij is dit zo sinds 1985 als je ouders bent met verschillende nationaliteiten. :?: Maar ik kan het mis hebben...
Dit kwam ik toevallig al surfende tegen:
http://www.citizenship.gov.au/download/827_fact_dutch.pdf
 
Gezien op www.gba.nl : :idea:
Nederlanderschap behouden
Een meerderjarige Nederlander die een andere nationaliteit krijgt, moet afstand doen van zijn Nederlanderschap. Per 1 april 2003 geldt dat echter niet voor de volgende groepen:

Nederlanders die in het land van die andere nationaliteit geboren zijn en daar ook wonen;
Nederlanders die vóór hun 18e jaar vijf jaar onafgebroken in het land van die andere nationaliteit gewoond hebben;
Nederlanders die getrouwd zijn met een persoon van die andere nationaliteit.
 
leena said:
Gezien op www.gba.nl : :idea:
Nederlanderschap behouden
Een meerderjarige Nederlander die een andere nationaliteit krijgt, moet afstand doen van zijn Nederlanderschap. Per 1 april 2003 geldt dat echter niet voor de volgende groepen:

Nederlanders die in het land van die andere nationaliteit geboren zijn en daar ook wonen;
Nederlanders die vóór hun 18e jaar vijf jaar onafgebroken in het land van die andere nationaliteit gewoond hebben;
Nederlanders die getrouwd zijn met een persoon van die andere nationaliteit.

Wij voldoen niet aan deze eisen en zullen over een aantal jaar dus mogelijk een beslissing moeten nemen. Maar wie dan leeft, die dan zorgt.
 
Hoi Nicolle,

Welkom op het forum!

Nicolle said:
Hallo aan iedereen die deze geweldige site hebben gemaakt en gebruikt.
Dank je! :lol:

Nicolle said:
PS vorig keer had ik niet gezien dat ik me eerst moest aanmelden vandaar opnieuw.
Aanmelden is niet verplicht, maar wordt wel op prijs gesteld :wink:.
Veel plezier op het forum. Ik ben er van overtuigd dat je hier veel nuttige informatie zult vinden.


Groeten,
Louw
 
Back
Top