DIAC Client Reference Group meeting

Rob Breumelhof

Active Member
Hallo allemaal,


Deze week heb ik als bestuurslid van het ‘Migration Institute of Australia’ (MIA) de MIA vertegenwoordigd in de ‘Client Reference Group’ meeting van DIAC South Australia (waaronder ook het ASPC valt).

Deze bijeenkomsten vinden ieder kwartaal plaats en hebben als doel om informatie uit te wisselen tussen DIAC en hun belangrijkste klanten (zoals de Australische ‘migration agents’).

Aangezien er tijdens deze bijeenkomsten informatie beschikbaar komt die ook voor de deelnemers aan het XPdite-forum interessant kan zijn wil ik deze op dit forum beschikbaar stellen, voorzover deze informatie niet ‘classified’ is.

Zo zie ik regelmatig de vraag voorbijkomen waarom er de afgelopen maanden zo weinig voortgang is geweest in de behandeling van de ‘skilled visa’-aanvragen bij het ASPC. Dit onderwerp heb ik tijdens de bijeenkomst ter sprake gebracht en er zijn volgens DIAC twee redenen voor aan te dragen:

1. De afgelopen maanden zijn visumaanvragen behandeld die zijn ingediend in de periode juli tot oktober 2007. Op 1 september 2007 zijn er belangrijke wetswijzigingen ingegaan waardoor het voor veel visumaanvragers belangrijk was om hun visumaanvraag nog vóór 1 september 2007 bij DIAC in te dienen. Het gevolg van deze tijdsdruk is geweest dat veel van deze aanvragen onvolledig waren, waardoor de behandeling van deze aanvragen DIAC veel meer tijd heeft gekost. Niet alleen moesten er meer ‘requests for further information’ worden verzonden, maar ook liep het percentage ‘visa refusals’ op tot 25%. Het verzenden van ‘requests for further information’ kost uiteraard tijd en het weigeren van visumaanvragen vraagt procedureel meer tijd dan het toekennen van een visum o.a. omdat de weigering intern getoetst dient te worden en met redenen moet worden omkleed. Daardoor konden minder aanvragen worden behandeld dan normaal.

2. In de maanden augustus en september 2007 is het aantal ingediende visumaanvragen vele malen hoger geweest dan normaal. In augustus zijn 20.000 aanvragen ontvangen en in september 8.000. In augustus omdat mensen hun aanvraag vóór 1 september moesten indienen omdat voor hen de regels vóór die datum gunstig waren en in september omdat er mensen waren die tot die datum hebben gewacht omdat voor hen de regels ná 1 september gunstiger waren. Aangezien het ASPC maandelijks het aantal visumaanvragen behandelt dat zal leiden tot het aantal visumtoekenningen dat per financieel jaar is toegestaan (en ook het aantal ‘Case Officers’ hierop is afgestemd), duurt het enige tijd totdat die grote groep aanvragen is verwerkt. Het gevolg hiervan is dat de wekelijks door DIAC gepubliceerde vorderingsdatum niet veel verandert terwijl er wel veel visumaanvragen worden behandeld.

Ik hoop hiermee wat duidelijkheid te hebben gegeven met betrekking tot dit punt.


Met vriendelijke groeten,

Rob Breumelhof
Adelaide
 
Rob,

Dit is precies de informatie waar ik ook naar op zoek was, bedankt voor het delen  :up:

Is de verwachting van DIAC nu ook dat ze de achterstand de komende tijd zullen inlopen omdat in die periode (na oktober 2007) waarschijnlijk minder aanvragen zijn gedaan?

Groet,
EandE
 
Beste EandE,


Ik heb vorige week gesproken met de Adjunct-directeur van het ASPC en ik heb haar deze vraag gesteld. Naar haar zeggen is het de verwachting dat ze de achterstand binnenkort gaan inlopen omdat ze nu bijna door de aanvragen van augustus/september 2007 heen zijn.


Met vriendelijke groeten,

Rob Breumelhof
Adelaide
 
Dat is goed nieuws. De meesten zullen op dit soort berichten zitten te wachten.

Nou maar hopen dat ze het op een vrij korte termijn waar kunnen maken.

Rob bedankt dat je ons zo op de hoogte wil houden.

Axel
 
Back
Top