Dingen waar je je eigenlijk niet mee bezig wilt houden!

Jaco

New Member
Hallo allemaal,

Ik heb al ongeveer drie maanden in mijn agenda staan dat ik me eens moet gaan verdiepen in verzekeringen in Australie. Maar ik haat verzekeringen of liever gezegd, ik verdiep me liever in iets anders!
Ik ben nu ruim 2 jaar hier en het enige dat ik heb is Medicare (en een zeer basale huisverzekering geloof ik).

Na het lezen van het topic van Trees en alles wat hier niet goed geregeld zou zijn, dacht ik, laat ik eens even informeren bij alle ervaren emigranten wat zij zoal aan verzekeringen hebben. Wat is echt broodnodig??

Ik ben 30 en de kinderwens begint zich meer en meer op te dringen  :lol: en ik ben dan ook benieuwd wat mensen te zeggen hebben over Public versus Private zorg als het gaat om het krijgen van kinderen.

Wellicht zijn er forum leden met een voorliefde voor verzekeringen  :-D en anders zijn er
misschien hele lieve mensen die zich even met dit afschrikwekkende onderwerp willen bezighouden. Alvast bedankt!

Jacobine
 
Ah joh meid, zo erg is het nou ook weer niet! Je moet alleen weten waar je voor verzekerd wílt zijn; ziekenhuisverblijven, dental, chiropractor, natuurlijke geneeswijzen, sommige medicijnen. En je moet je realizeren dat je met een private insurance veel sneller aan de beurt bent voor een nodige operatie/tandbehandeling dan zonder.

Het kost alleen geld hè!

Misschien kan je hier 's kijken: http://www.iselect.com.au/cds/pages/welcome.action?ref=go_refine

succes!

Ireen
 
Dank je wel Ireen, ik zal die website eens gaan bekijken. Wat me ook nog te binnen schoot, een WA verzekering zoals in NL lijkt hier niet echt te bestaan, klopt dat??

Jacobine
 
Is de WA verzekering niet third party insurance of
heb ik het dan mis.

groetjes Miranda  :)
 
Sluit me helemaal aan bij Ireen v.w.b. private verzekering. Kost wat extra, maar je bent wel snel aan de beurt (verschil kan maaaaaanden zijn). Als je het je kunt veroorloven zou ik het zeker doen.

Over de WA verzekering, daar zijn we nog niet voor 100% helemaal uit, maar dit is wat wij tot nu toe weten (of denken te weten, misschien hebben we het verkeerd begrepen ;-) ) :

- Voor de auto zit het WA stukje niet in je autoverzekering maar in het bedrag dat je voor je licence-registration betaald. Dat zorgt er mede voor dat de autoverzekering zoveel goedkoper is (of lijkt ;-) dan in NL.
- V.w.b. je huis: Je verzekerd hier (net als in NL als het goed is) je inboedel en je opstal. Het hele aparte is dat als je gasten die op bezoek komen iets stuk maken, zij aansprakelijk zijn en dus voor de kosten opdraaien. Hier is het zo dat je je inboedel verzekering gebruikt voor toegebrachte schade. En of dat door jezelf is veroorzaakt of door bezoek dat maakt niet uit. Ook apart is dat wanneer je (stel) met een bank gaat sjouwen, die door een deuropening probeert te krijgen, hij vast komt te zitten en vervolgens door domme kracht te gebruiken met deurpost en al de kamer induikt (deur kapot, bank ook), dat je dan de bank claimt op je inboedel en de deurpost op je opstal verzekering.
- Wanneer je (dan spreek ik over als contractor) werkt dien je minimaal een public EN een professional liability verzekering te hebben. Welke nu precies waarvoor is zijn we nog niet helemaal uit.
- Wanneer je bij SGIO een verzekering gaat afsluiten hoef je niet te bewijzen dat je al x jaar schadevrij gereden hebt, ze vragen jou hoe lang je geen claims hebt ingediend, en op basis van wat je ze verteld krijg je je no claim. Aan het eind van het gesprek wordt wel gevraagd of je de waarheid gesproken hebt. Klinkt een beetje als een wassen neus, maar mocht je 'gelogen' hebben, en je hebt een flinke claim dan kunnen ze altijd achteraf vragen om het bewijs, en bij gebrek daaraan alsnog besluiten om niet uit te keren (terwijl je wel betaald had, maar op basis van valse gegevens).

Nou, het is een wat hak op de tak verhaaltje, maar stukje bij beetje leer je zo weer wat ;-)
Peter
 
Als je meer dan $56000 (of zoiets) verdient is het financieel aantrekkelijk om private health insurance te nemen vanwege de government rebate.
 
Interessant,

Maar welke verzekering heb je dan nodig als je een huis huurt ?

De owner verzekert het huis tegen voor brand etc., maar hoe verzeker ik mij als huurder tegen schade aan huis, al dan niet verwijtbaar veroorzaakt (denk aan kinderen die glas inschieten, kaars die omvalt en brandschade veroorzaakt, etc.). Een inboedelverzekering is daar niet voor lijkt me zo.

Iemand ?
 
Interessant allemaal, zo word ik stukje bij beetje wijzer!  :up: Wat je al niet kunt/moet verzekeren!
Nog mensen die ervaring hebben met babies krijgen en public/private insurance?

Jacobine  :)
 
En over babies krijgen gesproken....
Kent Australie ook een betaald zwangerschapsverlof of moet je je ook verzekeren voor het op de wereld zetten van een nieuwe wereldburger?
 
Volgens mij hangt zwangerschapsverlof af van je werkgever.

Medicare vs Private insurance for antenatal care: Ikke ben ook Medicare verzekerd en ik heb prima medical en antenatal care. Dit houdt in: eens per maand bij de GP op bezoek vanaf 12 w, bloedtesten, ultrasound at 18w standaard en twee maal ziekenhuisbezoek op 18 en 36 weken en dan ziekenhuisopvang bij 40 weken. Ik meen dat via Medicare je (meestal) niet een private room krijgt als je moet bevallen. Maar ja.

Als je private insurance wil speciaal voor een obstetrician (heb ik dat correct gespeld?) dan weet ik dat je bij MediBank tenminste twee jaar een lopende private insurance moet hebben (maar dat hangt mogelijk ook af van je verzekeringspakket).

Saai he!  :p
 
Geen private room bij bevalling .. ?? Ofwel alleen een gordijntje erom tijdens de bevalling?
Ik neem aan (hoop voor toekomstige moeders ;-) ) dat je bedoelt voor en an de bevalling geen private room, maar tijdens toch wel....
 
ok, hier een ervarings deskundige :-D :-D bevallen van twee kindjes zonder prive verzekering!

Geen private room bij bevalling .. ?? Ofwel alleen een gordijntje erom tijdens de bevalling?

Jahaaa, het gaat er spartaans aan toe hier in Queensland :-D :-D Nee hoor, geen paniek je wordt netjes naar een speciale kamer gebracht......en daar mag je op je gemak baby op de wereld zetten...en ook daana wordt je er niet onmiddelijk uitgezet. Als moeder en baby ok zijn dan ga je daarna "op zaal" en krijg je een "gordijntje". Maar je mag in principe vrij snel naar huis.

Groetjes
Syl
 
Dat klinkt allemaal redelijk civilised!  :wink:

Ik vind het wel jammer dat hier niet echt aan thuis bevallen wordt gedaan, maar er zijn geloof ik wel birth centres, waarin ze het zeg maar een soort van gezellig proberen te maken.

Maar, met medicare kom je dus een behoorlijk eind ...
Ik heb inderdaad ook gelezen dat je al een behoorlijke tijd verzekerd moet zijn voordat je van de voordelen van een private verzekering mag genieten, maar ik dacht dat het ongeveer 1 jaar was.

Dat er nog zoveel valt te zeggen over het dynamische en avontuurlijke onderwerp verzekeringen!  :-D

Groetjes, Jacobine
 
[quote author=Jaco link=topic=5492.msg69242#msg69242 date=1156756725]
Ik heb inderdaad ook gelezen dat je al een behoorlijke tijd verzekerd moet zijn voordat je van de voordelen van een private verzekering mag genieten, maar ik dacht dat het ongeveer 1 jaar was.
[/quote]Dit klopt wel ,maar vaak geldt dit wel voor grotere ingrepen, helaas  :cry:

Cheers Sander
 
Ja Jaco, ik zou toch Medicare bellen en vragen wat ze wel en niet coveren, en dito met een private health insurance, want als er complicaties zijn, of weet ik wat, die niet gedekt worden via Medicare, dan sla je je tegen het hoofd als je geen private insurance hebt. Je kan altijd je privé verzekering opzeggen later, toch?

Zal je tóch moeten bellen. Hè bah! ;-)
 
Bij private verzekeringen (althans bij SGIO waar we de onze hebben) wordt voor wat betreft de wachtperiodes ook gekeken naar je verzekerings-historie voorafgaand aan je verzekering hier. Het is dus zeker interessant om te zorgen dat je een (engelstalige!) verklaring hebt van je verzekerings maatschappij in NL (en dat valt niet mee om die te krijgen hoor, zeker niet bij Nat.Ned. :-( ) over wat voor soort verzekering je had, wat voor dekking (wat was wel en wat was niet gedekt).
 
Hm, inderdaad niet een onderwerp waar ik warm voor loop.
Maar interessant wel, en misschien ook wel noodzakelijk.
Ik woon hier nu meer dan twee jaar, en heb nog steeds alleen Medicare. Ben me nu aan het verdiepen in een private insurance, nu ik mijn residency heb moet dat betaalbaarder zijn.

Ik denk dat het toch aantrekkelijker is, voor het geval dat ik het nodig mocht hebben. Vraag me af of je inkomen bij: [quote author=CJ link=topic=5492.msg69168#msg69168 date=1156681524]
Als je meer dan $56000 (of zoiets) verdient is het financieel aantrekkelijk om private health insurance te nemen vanwege de government rebate.
[/quote] ook gaat over gecombineerd inkomen? Of is dat per persoon?

Heb twee vriendinnen hier die in een public hospital bevallen zijn, en eentje in een private. Dat was wel een enorm verschil!!! Misschien waren dit toevallig twee zwaar belabberde gevallen van public hospitals, maar grote zaal, tijdelijke gebouwen (heet en veel lawaai), onprettige buren (laat en dronken bezoek), overwerkte nurses en dokters, en zo gauw mogelijk weer naar huis. Maar dat wilden ze dan ook allebij graag.
Private: nieuw, persoonlijk contact met de verpleging, supermooi extra breed bed, single room voor de eerste paar dagen, daarna twee personen op een kamer. Oh ja, en de nieuwbakken vader mocht ook blijven logeren!

Tja.... en de wachtlijsten voor operaties enzo zijn toch wel schrikwekkend... wachten op een hip-replacement voor meer dan 18 maanden!!

Ik denk dat mijn keus is gemaakt!

Inacar :drive:

Trouwens, home en contents insurance zou gebroken ramen en inbraak moeten verzekeren.
 
Zie http://www.abc.net.au/health/cguides/privatehealthins.htm

Over de government rebate die het aantrekkelijk maakt om je private te verzekeren als je boven een bepaald bedrag verdient:

A 30 per cent rebate on annual health fund premiums, regardless of income. From 1 April, 2005, the rebate will be increased to 35 per cent for those aged between 65 and 69, and to 40 per cent for those aged 70 or older.

A one per cent levy on the total taxable income of higher-income earners without private hospital cover, over and above the 1.5 per cent Medicare levy. The surcharge applies to individuals without health insurance earning more than $50,000, and to couples or families earning more than $100,000, with the threshold rising by $1500 for each child after the first. (To avoid the Medicare surcharge, many higher-income earners take out cheap hospital cover. They may never make a claim. But this cover can be bought for about $1000 a year, less than the surcharge the person would otherwise have to pay.)

Het is aantrekkelijk om je voor je 30ste te verzekeren, ander betaal je de latere jaren meer:

The 'Lifetime Health Cover' scheme. From July 2000, people aged 30 or under who take out (and keep) hospital cover will pay lower premiums throughout their lifetime than those who don't. Those who join from age 31 on will pay a higher premium on the basic private hospital insurance rate (two per cent) for each year that they were over 30 on joining. For example someone joining private health insurance at age 35 would have to pay an extra 10 per cent more than someone who joined at age 30. (There are no age penalties for ancillary cover.)
 
Jaco, wat ik wel weet is dat als je private health insurance vanwege babies wil, dat je 'm optijd moet afsluiten (een jaar voor het kind geboren wordt of zo).

http://www.medibank.com.au/homepage/starting_family.asp?
 
Back
Top