dokter- en apotheek bezoek wanneer op vakantie in Belgie

kat

Active Member
Een vraagje voor de Belgen op het forum (aangezien belgisch systeem toch degelijk verschilt van Nederlandse)

Wij gaan binnenkort op vakantie in Belgie, en nu had ik gedacht van er naar de huisdokter te gaan om een paar dingen te laten voorschrijven die ik hier niet vind (of veel te duur).

Er is een overeenkomst tussen Australie en Belgie, maar hoe zit dat eigenlijk, want ben niet meer ingeschreven bij belgische ziekteverzekering, dus heb geen SIS-kaart of gele klevers meer. Normaal betaal je bij dokter volle bedrag en krijg je dan via ziekteverzekering groot deel daarvan terug. Moet ik dit dan terug in Australie terugvorderen van Medicare? Of is er een manier om in Belgie onmiddellijk het lagere bedrag te betalen?
En als je om voorgeschreven geneesmiddelen gaat bij de apotheker, dan kan je dit enkel met je sis-kaart. Anders betaal je waarschijnlijk heel veel meer? En ik veronderstel dat een gemiddelde apotheker niet weet wat een Medicare kaart is. Dus hoe doe je dat dan?

Iemand er al ervaring mee?
thx!
 
Hoi de sis kaart is alvast afgeschaft in Belgie, de apotheker noteert nu enkel de gegevens van je belgisch paspoort. Ik vermoed dat je best informeert bij medicare of ze een buitenlands doktersbezoek terugbetalen ? Sommige zaken kan je wel krijgen voorschrift of met de melding dat je voorschrift later zal binnenbrengen maar dan betaal je nog altijd de volle pot. Maar misschien is dit nog steeds goedkoper ? Eventueel een familielid inschakelen die bij de dokter een aantal zaken op voorschrift wil vragen ?
 
Back
Top