Dollar en dreiging recessie

Fae

XPdite Sponsor
Hallo,

Zit er iemand op het forum die verstand van koersen en beleggen heeft? De laatste dagen zijn er veel speculaties in het nieuws over de US$ en het effect daarvan op de euro. Volgt iemand wat voor effect in Australie verwacht wordt? Ik ben benieuwd want ik zit een goede tijd af te wachten om mijn saldo te converteren :) Tot nu toe lijkt er niets spectaculairs te gebeuren, maar ik denk dat een beetje insiders hier wel ideeen over hebben. Bij deze de vraag om die te delen... alvast bedankt. En als je me failliet wil hebben, kun je nu natuurlijk je slag slaan  :up:

Groet,
Fae

Hoi Fae,

Er was vanavond een heel erg interessant programma tegenlicht over de val van de dollar.
Je kunt via www.uitzendinggemist.nl deze uitzending nog eens nakijken.

Volgens mij blijft de dollar voorlopig nog dalen en duurt het wel even (lees enkele maanden tot jaar) voordat de crash komt.
Maar ja, ik werk niet op de beurs he  :lol:

Henrike

Hi Fae

Nou niet echt verstand van koersen maar we zitten al wel maanden tegen het TV scherm geplakt om de koers AUD - EURO te volgen. We moeten nl. nogal wat geld omzetten om aangekocht land te kunnen betalen en nog wat meer om er daarna ook nog iets op te zetten, zoals een schuur, een huis, watertanks, etc.
Vlak voor kerst hebben we onze slag geslagen met een omzet koers van 0.5978. We hebben toen een deel van de benodigde som omgezet.

Eigenlijk willen we een betere koers voor de rest van het geld, maar de dollar blijft zo rond de 60 EURO cent hangen. In de 1e dagen van januari 2008 hebben we een snelle dip naar 0.5899 laten gaan omdat het hele koersverloop verschrikkelijk grillig is op het moment. We hoopten dat de AUD nog een beetje meer zou zakken in de 1e maand van het nieuwe jaar.
Helaas komt er weer een rente verhoging aan in Australie en onze ervaring is dat de AUD dan weer duurder wordt. Dus afwachten maar weer en even wachten met de aanschaf van grote spullen.
Helaas gaat mijn ervaring niet verder dan dit.

groet

Annelies

Nooit iets geloven wat je op TV ziet, zeker niet die slim gemonteerde 'documentaires'. Een beetje herwaardering van de overgewaardeerde aandelen kan op de langere termijn geen kwaad natuurlijk. Gelukkig kent de EU niet dezelfde wanhopige schuldenpositie als de USA.

Ja wanneer geld omzetten? Ik ga dus niet iedere dag stressen bij de koers. Zoals gezegd, het blijft koffiedik kijken. Als de rente gaat stijgen in Australie betekent dat vaak ook dat de huizenprijzen minder snel stijgen omdat lenen dan duurder zal worden. Dat is dan weer voordelig...

Australie zit voorlopig wel goed denk ik, vooral de staten waar veel mijnbouw zit, dat booming is.

60 eurocent vind ik een prima koers.

Dank voor jullie uitleg en reacties, snap ik er iets meer van. Ik dacht voordat die rente gaat stijgen toch maar te kopen als een euro 1.68/69 opbrengt. Helaas, even surfen en ik lees dat die rentestijging van vandaag dateert en de dollar staat nu op 1.67.
Heeft iemand ooit bedacht om rechtstreeks met Australiers die naar Nederland komen te wisselen? Kunnen zij iets meer euro's krijgen en wij iets meer dollars, omdat er dan geen bank aan te pas komt. Maar ja, waar vind je Australiers die zoveel willen wisselen? Zou er ook een XPdite.net bestaan voor Australiers die met zijn allen wanhopig naar Nederland willen emigreren, daar moet ik zijn!  :lol:

Groet,
Fae

Het programma "Tegenlicht" geeft juist meer objectieve informatie.
Deze aflevering was ook in het kader van "what, if ..."
In mijn opinie is het niet "what, if .. " maar "when"

De schuldenlast van de VS is dusdanig dat er allang door de steungrens van de dollar is gegaan. Je wilt niet weten hoeveel geld er oa naar de oorlog (blijft) gaan, ondanks de zeer slechte financiele situatie.
Dat wordt ons natuurlijk ook niet vertelt, liever domme schaapjes die meehobbelen dan kritische burgers...
Als een land als China (wat heel veel dollars tegoed heeft van de VS) overstapt op de euro en de dollar wordt niet kunstmatig hooggehouden dan heeft de VS een heel erg groot probleem.
Het wordt toch wel een probleem voor ze, het 'bankenprobleem' wat zich nu afspeelt is maar het topje van de ijsberg.

Nou ja, gelukkig willen wij die kant niet op  :p

Ik ben zelf erg blij met de lage dollar, onze volgende vakantie is naar Tanzania en wordt betaald in US dollars :)

Henrike

De koers van de Ozzie dollar is de laatste jaren redelijk meegelopen met de Euro terwijl de US dollar verder wegzakte. Dat komt o.a. doordat de rente in Oz hoger is dan in EU en US, en omdat de Oz. economie nogal op "commodities" (grondstoffen zoals steenkool en diverse ertsen) is georienteerd.

Er zit nog steeds groei in de economie hier, al zwakt het wel wat af. En de betalingsbalans is ook nogal negatief.... Dat zou de kans op een verzwakking van de Oz dollar t.o.v. de EU groter maken dan een versterking, maar..... wie het weet mag het zeggen. Hoe het met economie in Europa gaat weet ik eigenlijk niet.... Reden jullie het in NL zonder Zalm en met zo'n rooie rakker aan het roer?  :evil:

Als iemand exact zou weten wat er ging gebeuren, dan zou die persoon heel erg rijk zijn/worden. Het blijft puur speculeren. De meeste berichten hier kijken vooral terug naar wat er in het verleden is gebeurt. Of ze verwachten dat de US dollar verder zal dalen vanwege de financiele problemen in de VS. Maar dat is dan gebaseerd op de aanname dat de Europese of Australische economien daar niet door geraakt worden. En die aanname heeft de afgelopen weken wel geleefd op de internationale beurzen, maar vandaag is dat dan toch geheel omgeslagen. De europese en aziatische beursen zijn behoorlijk gecrashed omdat de beleggers nu toch verwachten dat de problemen in de VS zich ook daar zullen verspreiden. Maw, de "experts" weten het ook niet.

En in Australie beginnen toch ook signalen te komen vergelijkbaar met de problemen in de VS: credit cards worden tot aan de limiet gebruikt, huizenprijzen zijn flink gestegen, hypotheekrente is hoog en stijgende, kosten levensonderhoud stijgt door hoge energieprijzen, australische banken zijn betrokken bij sub-prime leningen, in elk geval die van de VS. Ik weet niet hoe de leenpraktijk in Australie is en weet dus niet hoeveel huiseigenaren in de problemen kunnen komen door ARM's (Adjustable Rate Morgages). Kan dus een zachte landing worden, of het kan net zo hard crashen als in de VS.

Het enige advies wat we je kunnen geven is het zelfde als wat iedere beleggingsadviseur je zal geven: spreid de risico's. Het nadeel er van is dat de winsten mogelijk ook niet zo hoog zullen uitvallen. maar de mogelijke verliezen zijn ook beperkt. Voor jou betekent dat dat je de omzetting van Euro's naar AUS$ geleidelijk doet, bijvoorbeeld 10% van het bedrag iedere maand. De ene keer zal de koers goed uitvallen, de andere keer wat minder. Maar op die manier voorkom je dat je precies het verkeerde moment uitkiest (of te lang wacht).

wij maken gebruik van ozforex, krijg je veel betere koers dan van de banken.

hou de koers in de gaten, op het juiste moment bellen en een afspraak maken over de koers die je krijgt (afhankelijk van hoeveel je overzet, krijg je ongeveer 1 a 2 cent minder dan de website aangeeft) en huplakee.

overigens is 1.67 ongeveer de gemiddelde koers over alle jaren.

kijk eens op www.ozforex.com.au

ps dit is geen reclame hoor, ik heb verder niets met deze club te maken

Hoi, ik heb veel doorgelezen in de oude berichten (meerdere keren, het is zoveel) en mij inmiddels aangemeld bij Ozforex. Superprofessioneel. Nu nog weer mijn oude Commonwealth bankaccount activeren hiervandaan, ben benieuwd of dat lukt. Dit topic was echt bedoeld nav de huidige situatie. Ook op het dagelijkse Ozforexmailtje komt naar voren hoe de ene munt aan de andere linkt. Ik ga me er maar niet teveel in verdiepen, Ozforex voelt wel goed en verder zal het wel loslopen. Het gespreid wisselen 'makes sense', risico's spreiden.

Hoi Fae,

Wij hebben heel goede ervaringen opgedaan met HIFX. Alles echt super goed geregeld en 1 telefoontje en ons geld stond 5 dagen later tegen een perfecte koers op onze OZ rekening zonder kosten. Petje af voor deze club. En ja, de Dollar staat nu nog steeds heel gunstig en schommelt wat per dag, maar toch, het voordeel is aan de nederlandse zijde.

Het hangt er natuurlijk vanaf hoeveel rendement je geld in Nederland trekt, maar als je je geld op een spaarrekening hebt staan, dan kan ik je zeker aanraden om je geld snel naar Australië over te hevelen, vanwege de hogere rente aldaar. Er dus een spanningsveld tussen de juiste koers voor de 'money transfer' en de wens zo snel mogelijk je geld op een Australische spaarrekening te hebben staan.

Mijn advies is om op het moment dat je het geld daadwerkelijk wilt overboeken te kijken naar de fluctuaties van de koers van de laatste maanden. Als daar geen gekke dingen gebeurd zijn, dan zou ik het geld ASAP op de Australische rekening zetten.

Helaas blijft het koffiedikkijken, want niemand weet wat de koers gaat doen, en ook kan niemand met zekerheid zeggen welke invloed buitenlandse marktomstandigheden zullen gaan hebben om de koers.

De huidige koers van +/- 0,59 is in ieder geval helemaal niet gek.

Ik hoop dat iemand er iets aan heeft.

Big Cheers,
Jeroen

Wellicht tijd om weer wat euro's in de Ozzie dollar om te zetten en bijna 7% rente te pakken.... Euro tikt al weer bijna de AUD 1,71 aan. :smile: Hebben we tenminste nog wat te lachen met al die dalende aandelenmarkten..... :p

Sjezus, ja zeg, de koers is nu echt weer ok  :up: Ik houd h'm sowieso best goed in de gaten, maar afgelopen weekend/gister is ie weer flink gekelderd. Het lijkt wel een vrije val.

Heb je toevallig enig idee of ik vanuit NL een spaarrekening kan openen en hoe ik mijn geld er dan op kan zetten? Er zal hierover wel al voldoende ge-post zijn op dit forum, dus ik ga zelf ook even zoeken, maar als iemand het antwoord zo klaar heeft, dan houd ik me aanbevolen.

Big cheers,
Jeroen

Heb zelf bij de ING een buitenlandrekening in AUD geopend, daar kunnen de dollars ook op een deposito worden geplaatst.
Is overigens wel van belang te benadrukken dat e.e.a. niet een speculatef doel kent maar direct verband houdt met een in de nabije toekomst geplande emigratie. Anders luidt de bankpolicy (in ieder geval van de ING) dat men hier zijn medewerking niet aan verleent, volgens mij in het kader van de zgn. 'corporate governance'.

Ik heb een gewone bankrekening geopend bij Commonwealth om te kunnen overschrijven, dat kon via internet en email/telefoon. Net heb ik via Ozforex voor 1,68.7 per euro een grote som overgezet, na de slechte koers de laatste zes weken is dit echt ongekend hoog en goed. Pffffew, zo een paar dagen voor vertrek.... Overigens was het een kwestie van de koers zien, even bellen of inloggen en klaar is kees. 

Succes ermee,
groet, Fae

Dus voor €600 ongeveer $1000,-

Dat is wel netjes..

Ik heb nu overigens ook al een leuk zakcentje, is het nuttig om nu al geld over te maken? Ik ga "pas" over 11 maanden.

Je hebt natuurlijk in Australie wel 8-9% rente!

Of nu het juiste moment is om geld om te zetten weet je natuurlijk nooit. Wel is het zo (baseer ik op de ontwikkelingen van de laatste 6-12 maanden) dat de Euro t.o.v. de AUD stijgt als de aandelenmarkten onder druk staan. Niet voor niets bevindt de Euro-koers zich op dit moment zo ongeveer op het hoogste niveau van die periode.
Vraag is dus of we het ergste achter de rug hebben of dat Amerika de boel nog verder mee naar beneden trekt. In het laatste geval zou de AUD nog wel eens verder kunnen wegzakken. Ik zou echter zeker overwegen nu al een (fors) deel over te zetten, de koers is -in ieder geval in historisch perspectief beschouwd- op dit moment gunstig. Neem daarbij de hoge rentevergoeding en je doet simpelweg een goed deal.

Back