do's and don'ts

cor en rita

New Member
hoi

Als nieuwkomer ben ik wel geintresseerd  in de zogenaamde do's en don'ts wij willen nl in 2 maanden door australie trekken en daar veel zien en beleven. we gaan in januari februari 2006 kan iemand mij tips geven over van alles en nog wat

Groetjes Cor en Rita
 
Gezellig, wij ook !
Welke regio's gaan jullie rond trekken ?

Ga je naar QLD, WA of SA dan lopen er al draadjes in de betreffende Topics.

http://www.xpdite.net/forum/index.php?board=23.0 (Qld)
http://www.xpdite.net/forum/index.php?board=24.0 (SA)
http://www.xpdite.net/forum/index.php?board=25.0 (WA)
 
"Ga je naar QLD, WA of SA dan lopen er al draadjes in de betreffende Topics."

Jawel maar dat zijn allemaal "do's" en geen "don'ts", ik heb namelijk een "don't"
Als je van plan bent om naar de Undarra Lavatubes te gaan ? DON'T !!

Ik ben er met mijn rondreis in 2003 geweest en heb een zogenaamd guided tour in de lavatubes gehad. Allereerst kreeg iedereen gigagrote zaklampen met een 15 Watt lampje erin want er kwam bar weinig licht vanaf !  :x

Dan zou het een ondergrondse toer zijn, maar we wandelden zijn 100m in een grot en de ingang en het daglicht bleef ten alle in zicht want echt in de lavatubes zoals gesuggereerd was, gingen we dus niet !!  :x  Ze zijn er wel,ondergrondse lavatubes, maar niet waar de zogenaamde 'guided tours' worden gegeven.

Er waren wel wat bijzondere kleuren te zien op het plafond, maar dan had je net zo'n sterke zaklamp nodig om ze te kunnen zoijn als de gids had, en, zoals gezegd, die hadden we dus duidelijk niet !

Het kostte een hoop geld en je zag drie keer niks-nada-noppes!!  :cry:

Kortom: een verspilling van je tijd en geld !  :-(

Veel plezier eerdaags ! Je gaat een g e w e l d i g e tijd tegemoet!  :happysun:

Ingrid.
 
Hallo Cor en Rita,

Welkom op dit forum.

Bekijk onze website eens (www.webbezoek.nl). Er staan foto's van Oz op maar ook allerlei info over reizen door Australie.

Groetjes,
Erna
 
He Cor en Rita,

Ilse en ik zijn vorig jaar langs de westkust van Perth naar Darwin getrokken. Als je van outback houdt (zoals wij  :lol: outback-freaks  :lol:), dan is dat echt een aanrader.
Er zijn onderweg genoeg dingen te bezichtigen, maar verder zijn er honderden kilometers uitgestrekte en verlaten wegen. HEERLIJK!!!

Als je twijfelt kun je denk ik het beste een Lonely Planet of een andere gids over OZ kopen. Dan kun je voor jezelf een mooie route uitstippelen!

Heel veel plezier, en misschien komen we elkaar wel tegen: wij komen op 8 januari in Perth aan.  :-D

Roel
 
Hallooo,

Ik heb een heel ander idee bij Do's en Don'ts:

Iets wat mij ook vlak na aankomst door een Nederlandse op het hart is gedrukt, en vervolgens door Steve d'r in geramd is:

Zeg altijd Please!!! Het is onbeleefd het niet te zeggen. Dus zelfs als jij je beleefde Nederlands naar het Engels vertaald, zoals bijv. "I would like a cup of coffee".... PLEASE. Okee, wil je het niet doen, ook goed, maar not the way to go.

Een Don't: niet Nederlands drammen. Hier hoeven we niet onze mening door te drukken. Heel plezierig, vind ik zelf!

Een practische Do: altijd water bij je hebben, waar je ook heen gaat.

Cheerio!

Ireen.
 
Excellent Ireen.

Je bent me net voor!!! Yes, please DO bring your nice manners :-D erg belangrijk hier.
enneh....niet voordringen in de rij (waar dan ook), je "please & Thank you's gebruiken".

En even tot 10 tellen voordat je je mening ventileert! :evil:

Groetjes
Syl

Maar het ging hier waarschijnlijk meer om Toeristische Do's & Don'ts :-D
 
maakt niet uit wat voor tips, als ik maar wat leer over australie. moet ik eigenlijk inentingen enzo of een visum? we gaan voor 8 weken
 
Ja, wel een visum, maar wordt dat niet eelektroonies geboekt bij het boeken van je vlucht? Of isdah nie mir zo?

Inentingen. Neeeee dus. Infuus wel, maar daar hangen ze je hier wel aan... HAHA. Prut! :drinking:
 
[quote author=Eerainuh link=topic=2172.msg22337#msg22337 date=1122690907]
Ja, wel een visum, maar wordt dat niet eelektroonies geboekt bij het boeken van je vlucht? Of isdah nie mir zo?
[/quote]

Als dat zo was, dan was XPdite grotendeels overbodig  :? Dus het is misschien (en ik benadruk, misschien) maar beter dat het niet zo is, anders hadden we elkaar nooit ontmoet misschien  :up:.

En over "do's en don't" gesproken: ik moet echt nog wennen aan de Australische instelling. Ik heb al meerdere malen meegemaakt dat er hier werd gezegd: joh dat kan makkelijk, of, nou dat is gratis en zo geregeld. En dan blijkt het achteraf niet makkelijk, niet mee te vallen en niet gratis al helemaal niet snel geregeld. Wat ik bedoel te zeggen. Australiers hebben niet altijd een realistisch beeld vind ik. Ik krijg er soms wat verwachtingen van die absoluut niet realistisch zijn. Ik moet gewoon nog leren om niet alles te geloven wat ze mij vertellen  :-D. Ben te goed van vertrouwen  :up:
 
Monubliksem... Als mijn vrienen op vakantie komen, dan hoeven ze niet een visum te regelen. Een toeristenvisum wordt dan automatisch bij het boeken van de vlucht (via het reisbureau) gedingest.

Hè? Toch?

Wat betreft die instelling... Ja, alles is makkelijk, maar je moet het wel zèlf uitvinden en regelen...  :-D Gaat de rest ondertussen in z'n tuintje liggen bier drinken...
 
Het reisbureau kan geeneens een visum voor je regelen aangezien ze je paspoortnummer moeten hebben. Als je die wel geeft dan zou het misschien kunnen. Ze zijn echter wel (moreel) verplicht je te melden dat je een visum nodig hebt. Ik heb er echter nog nooit van gehoord dat ze het voor je doen. Misschienn heb jij wel een heel aardig reisbureau.
 
Nah, dan moet ik 't checken met de mensen die hier geweest zijn.

Ik doe mijn Sherlock.
 
Het is heel eenvoudig om een toeristenvisum aan te vragen, kan gewoon online: http://www.eta.immi.gov.au/
5 minuten en een paar dollar of euro...
 
En een toeristenvisum kan het reisburo inderdaad ook voor je doen, wel even je paspoort meenemen.
 
Poe hee, effe het zweet van m'n voorhoofd vegen, ik dacht al aan minder wijn drinken en zo, en meer pillen, meer zuurstof... 
 
Mijn ouders laten het ook altijd door een van de reisbureau dames regelen, inderdaad wel even je paspoort mee nemen. Maar dan hebben we het inderdaad over een toeristen visum.

Groetjes
Syl
 
Ok, hier is weer een fair dinkum DO voor het dagelijkse leven hier:

"DO show the contents of your handbag".

Het is hier de gewoonte om je handtas en eventuele boodschappentassen (boven een bepaald formaat, geloof groter dan een A4 envelop?) bij de uitgang van grote warenhuizen al-la HEMA, V&D, etc. te laten zien. Met name als je de winkel niet via de Kassa's verlaat m.a.w. als je niets gekocht hebt. Ik weet niet of dit inmiddels in Nederland ook gebruikelijk is maar mijn moeder vond het maar niks.....onder het motto van: ik zie er toch eerlijk uit :)

Het makkelijkst is om hem zelf al half open te houden en dan langzaam langslopen, dat verloopt het soepelste! :clap2:

Groetjes
Syl
 
Back
Top