do's and don'ts

[quote author=Syl link=topic=2172.msg22742#msg22742 date=1123044105]
Ok, hier is weer een fair dinkum DO voor het dagelijkse leven hier:

"DO show the contents of your handbag".

Het is hier de gewoonte om je handtas en eventuele boodschappentassen (boven een bepaald formaat, geloof groter dan een A4 envelop?) bij de uitgang van grote warenhuizen al-la HEMA, V&D, etc. te laten zien. Met name als je de winkel niet via de Kassa's verlaat m.a.w. als je niets gekocht hebt. Ik weet niet of dit inmiddels in Nederland ook gebruikelijk is maar mijn moeder vond het maar niks.....onder het motto van: ik zie er toch eerlijk uit :)

Het makkelijkst is om hem zelf al half open te houden en dan langzaam langslopen, dat verloopt het soepelste! :clap2:
[/quote]

Dat doe ik dus niet hier. Ik laat het niet vrijwillig zien. Als ze er om vragen ok. Laatst stonden ze zelfs in de rij om de tas te laten zien, maar daar ga ik niet aan beginnen. Dan word ik maar als botte Nederlander aangezien. Ik hanteer het motto: "Not guilty until proven otherwise". Aangezien wij vaak op de fiets gaan hebben we bijna altijd een rugtas mee. Ik word er dan een beetje moe van om die elke keer af te doen en open te maken. Laatst moesten we zelfs bij de Woolworths een bonnetje laten zien van iets dat we ergens anders hadden gekocht, bekijk het even! Ik kan niet tussendoor even naar de auto om mijn zooi er te dumpen.
 
Ja grappig hè. Ik snap Tinus wel, maar aan de andere kant, ik laat m'n tas ook zien. Als ze het dan tóch gaan vragen, dan doe ik het ook maar het liefst de snelste weg. Wat aardig eigenlijk hè!  :evil:
 
Is dit iets nieuws? Ben pas sinds kort in Brisbane en heb bijna een jaar niet in Australie gewoond, maar dit heb ik nog niet meegemaakt?  :-o
Ze vroegen het me laatst wel, bij BigW aan de kassa, maar dat was wel terecht had inderdaad een grote rugzak bij me vol met spullen (van andere winkels en netjes voor betaald uiteraard  :wink: ).

Geloof toch ook niet dat ik daarvoor in de rij zou gaan staan hoor. Helemaal met je eens Martijn, als ze willen controleren moeten ze het me maar vragen.
 
:-D nou, misschien ben ik dan bang dat ik er heel oneerlijk uitzie... :evil: en dat ze mij dus alsnog in mijn nekvel grijpen, want ik loop altijd met een open tas langs de vriendelijke dame (die tenslotte ook maar gewoon haar werk doet) snel, pretty pijnloos...en ik heb nix te verbergen dus heb ik er geen problemen mee.  :)

Maar goed, of er ooit iemand "gesnapt" wordt op deze manier?? :?  Het hoort een beetje in het rijtje nutteloze jobs in Australia :-D Kennen jullie die "STOP" bordjes mensen die zo geduldig staan te staan tijdens wegopbrekingen, etc.? Of nog erger de mensen met het bordje "SLOW" die hoeven hem zelfs niet om te draaien! :-D  :up:

Groetjes
Syl
 
[quote author=Syl link=topic=2172.msg22758#msg22758 date=1123050541]
Kennen jullie die "STOP" bordjes mensen die zo geduldig staan te staan tijdens wegopbrekingen, etc.? Of nog erger de mensen met het bordje "SLOW" die hoeven hem zelfs niet om te draaien! :-D  :up:
[/quote]

Ik ga denk ik een business beginnen: het verhuren van portable verkeerslichten. Kan ik in één klap een paar honderd Australiërs werkeloos maken :p. Ik kom nu ook elke dag langs asfalteringswerkzaamheden en ik blijf het maar een raar fenomeen vinden, die mannetjes met hun bordjes.
 
Ja bizar he? Ik kom ook regelmatig langs zo'n construction spot en daar staat ook zo'n mannetje (altijd dezelfde...of lijken ze allemaal op elkaar???) en hij staat notabene achter een betonnen muurtje (waardoor je hem amper ziet)  met van die gaten boven in....hij kan dat bord er dus zo inplanten!!!

Happy driving!
Syl
 
[quote author=BlizzardofOz link=topic=2172.msg22754#msg22754 date=1123048376]
Is dit iets nieuws? Ben pas sinds kort in Brisbane en heb bijna een jaar niet in Australie gewoond, maar dit heb ik nog niet meegemaakt?  :-o
Ze vroegen het me laatst wel, bij BigW aan de kassa, maar dat was wel terecht had inderdaad een grote rugzak bij me vol met spullen (van andere winkels en netjes voor betaald uiteraard  :wink: ).

Geloof toch ook niet dat ik daarvoor in de rij zou gaan staan hoor. Helemaal met je eens Martijn, als ze willen controleren moeten ze het me maar vragen.
[/quote]Dit is toch echt al jaren zo volgens mij. In de meeste winkels hoor je ook regelmatig de mededeling "It is a condition of entry in this store that all bags must be presented to a staff member before leaving the store" of zoiets. Ik stond er eerst ook van te kijken, vooral aangezien je toch vrijwel altijd mag doorlopen, wat er ook in je tas zit, ze kijken nl amper. Maar alle Aussies die ik ken vinden het volkomen normaal.
Maar in de rij gaan staan om m'n tas te laten zien heb ik nog nooit meegemaakt (en zal ik ook echt niet doen :) )
 
[quote author=Syl link=topic=2172.msg22742#msg22742 date=1123044105]
Ok, hier is weer een fair dinkum DO voor het dagelijkse leven hier:

:thinking: :thinking:  Dit zal vast wel typisch Australisch slang zijn neem ik aan.... wat maken wij daarvan in ABN???[/quote]
 
Volgens mij betekent fair dinkum iets van 'het is echt waar', je kan dacht ik ook true blue zeggen (maar dat is misschien wel echt ouderwets. Ik hou het maar bij 'really' en dan een flink vraagteken in je stem houden  :-D).

Groetjes Miranda
 
Fair Dinkum betekent;
He's fair dinkum: genuine, honest guy.
"Fair dinkum!?": "nee, ga weg, echt?!"
"Are you fair dinkum"; "are you being honest, true?"

Steve zit hier naast me en zegt dat het er ook van af hangt waar je zit.

True Blue is ietsje anders; ook dit wordt weer in verschillende manieren gebruikt, maar origineel wordt het gebruikt als "True Blue Aussie"; een van geboorte Australisch.  You're a true blue Aussie; "Je bent een echte Australiër".

Hellupt dat?
 
Far out Irene.....you sound like a true blue aussie explaining all that 'strine! :up: 

Good on ya!  :clap2:
Syl
 
Hi Miranda.

Klopt, betekent echt waar, maar kan ook zijn,
je meent het.
Maar al dat slang komt wel.
39 jaar geleden als jong meisje  :-D met haast geen engelse taal,
werd er midden in gegooit.
Mijn toen vriend vroeg waar zijn mijn amenroks?
moet je wel weten dat dat soks zijn.   :thinking:
En met het eten, geef even de dead horse, dat was dan de tomato sauce.
Maar heb het allemaal geleerd, nou ja na 39 jaar zo dom   :blond:  zijn we ook niet.


Gr ineke
 
[quote author=Eerainuh link=topic=2172.msg22805#msg22805 date=1123066089]
Fair Dinkum betekent;
He's fair dinkum: genuine, honest guy.
"Fair dinkum!?": "nee, ga weg, echt?!"
"Are you fair dinkum"; "are you being honest, true?"

Steve zit hier naast me en zegt dat het er ook van af hangt waar je zit.

True Blue is ietsje anders; ook dit wordt weer in verschillende manieren gebruikt, maar origineel wordt het gebruikt als "True Blue Aussie"; een van geboorte Australisch.  You're a true blue Aussie; "Je bent een echte Australiër".

Hellupt dat?


[/quote]

Ik vind hem he-le-maal geweldig!! Bedankt!!  :humble: :humble:
 
Kunnen we het draadje weer ON-Topic brengen ?
Voor de aussie slang loopt reeds een draadje : http://www.xpdite.net/forum/index.php?topic=1132.0

Tnx !

Bacchus
 
       :eek:ops!: :eek:ops!: :eek:ops!:

    Ik voelde mij weer een beetje thuis.    :donttell:
 
ik word ook een beetje opstandig als ik gevraagd word de inhoud van mijn tas te laten zien.
 
Ik weet nu de truck: je meot gewoon een klein tasje meenemen. Dan wordt er niets gevraagd. Het zijn vooral de rugtassen die het hem doen  :up:... Helaas loop ik altijd met zo'n "risicotas" rond  :-(.
 
Gisteren weer bij de K-mart: Rebekka en ik lopen vrolijk Nederlands kletsend de K-mart uit, horen we ergens achter ons heel zachtjes: "Can I see your bags?" Wij lopen vrolijk Nederlands kletsend gewoon door en hebben net gedaan of we het niet hoorden (ze zei het ook wel erg zachtjes). Ik geloof dat het meisje dat stond te controleren ook meer interesse in de roddels van haar collega had dan in het inspecteren van tassen.
Eigenlijk best wel een beetje bot van ons, maar goed ik had ook geen zin dat onze boodschappen uit de tas zouden rollen.
 
Back
Top