dringende vraag rond VOG

Jerden

Active Member
Jeroen heeft net gebeld naar Cappelle a/d Ijssel, zijn laatste woonplaats in Nederland, ivm de VOG (we wilden even weten of het echt nodig is om die papieren nog te laten ondertekenen door de Australische ambassade, aangezien we niet zoveel tijd hebben en de post van nederland naar België soms meer dan een week duurt).

Daar kreeg hij te horen dat ze dat moeten aanvragen bij het ministerie van justitie, dat dat 2 tot 4 weken duurt, en dat dat niet in het Engels is, dus nog vertaald moet worden :wall: :wall:

Ondanks dat hij zei dat er een internationale versie van is zei dat mens dat dat niet zo is... :wacko:

Ik word er helemaal gek van. Hij heeft die brief sowieso naar Den Haag opgestuurd, zodat we kunnen bewijzen dat het voor een emigratie is, maar kan het dan nog 4 weken duren? Want dan halen wij nooit onze 28 dagen, zeker als we het nog moeten laten vertalen. Heeft iemand anders hier ook zo'n problemen mee gehad. En zou iemand ons eens precies kunnen zeggen welke uitleg we aan dat mens moeten geven, want ik heb de indruk dat ze niet erg veel weet en dat we haar gaan moeten uitleggen hoe ze haar werk moet doen.

Please help ! :unsure:
 
Ik kan me herinneren dat het wel een paar weken duurde voordat we de VOG ontvingen, maar als je de internationale versie hebt gevraagd krijg je hem in het Nederlands met een Engelse vertaling eronder.

Ik kan me ook herinneren dat je iedereen bij de overheid moet vertellen hoe ze hun werk moeten doen.... laat je nooit met een kluitje in het riet sturen!!! :?

Succes! :up:
 
Het aanvragen van de VOG ging bij ons heel snel. Op maandag verzonden we het aanvraagformulier (dat je kunt downloaden op Internet) naar de Australische ambassade in Den Haag. Op woensdag hadden we het formulier weer ingevuld terug. Nog dezelfde dag weer op de post gedaan naar justitie en op zaterdag hadden we beide VOG's in ons bezit. Het kan dus erg snel gaan. Als het postverkeer tussen Nederland een mogelijke bottleneck is zou ik overwegen de aanvraag in Nederland op de bus te doen. Uiteraard weet in niet hoe ver jullie van de grens wonen, maar dit kan het proces dan versnellen.
Op de internationale versie staat een engelse vertaling onderaan het document. Deze krijg je automatisch als de ambassade het aanvraagformulier op de juiste wijze heeft ingevuld.

Groet,

Wim.
 
Hoi Wim

dat opsturen in Nederland is geen enkel probleem daar Jeroen elke dag naar Rotterdam moet. Maar ik dacht dat je persoonlijk naar de gemeente moest met je paspoort en de papieren van Den haag. En dan krijg je te maken met die ambtenaren die beweren dat dit en dat niet kan of bestaat....

Jullie hebben blijkbaar alles per post afgehandeld als ik het goed begrijp? Als we het op die manier kunnen regelen: des te beter! Moet je dan nog een kopie van je paspoort of zo meesturen, of is enkel dat formulier dat door de ambassade is ingevuld voldoende?

Alvast bedankt voor de hulp!
Jerden
 
Ik weet niet hoe het met jullie zit, omdat Jeroen officieel inwoner van Belgie is. Ik weet dus niet of dat zorgt voor delays.

Over het algemeen ga je met je formulier naar de gemeente. Je betaalt en zij vragen het document aan. Vervolgens krijg je het thuis gestuurd. Als je voor het eerst een VOG aanvraagt, duurt het over het algemeen langer dan wanneer je het voor de 2e/3e etc. keer aanvraagt. De eerste keer moeten ze nog je hele achtergrond natrekken, nadat dat eenmaal is gedaan (dan wordt het bewaard oid) en bij een 2e keer hebben ze die info al, en moeten ze alleen het 'gat' bijwerken. Vandaar dat het vaak (niet atlijd) sneller gaat.

Succes!
 
Hoi,

Ik heb sinds een aantal dagen ook een CO en ik word nu ook zenuwachtig over de VOG. Als ik erover op het forum lees, waaronder de reacties in dit draadje, dan lijkt het net of er onlangs wijzigingen zijn geweest.

Waar is de internationale versie bijvoorbeeld te vinden? Het enige dat ik tevoorschijn krijg bij justitie is een engelse versie (datum dat deze op de site is gezet: 24-12-09).
Heeft iemand misschien een link naar de internationale versie?

Op de site lees ik ook "Voor het aanvragen van een VOG waarbij er geen sprake is van een belanghebbende
zoals in geval van een visum, emigratie, immigratie, werkvergunning,
beëdiging van een advocaat en oprichting van een gastouderbureau
is het niet altijd mogelijk om een volledig ingevuld en ondertekend
aanvraagformulier in te dienen. U kunt in dat geval zelf het aanvraagformulier
in vullen. In aanvulling op het formulier dient u (een)
document(en) te overleggen waaruit het doel van uw aanvraag blijkt. De
ambtenaar dient op grond van deze informatie te kunnen vaststellen
waarvoor de aanvraag wordt ingediend.
"

Dus opsturen naar een ambassade hoeft blijkbaar niet?

En een voor jullie misschien relevante FAQ:

Hoe vraag ik een VOG rechtstreeks bij het COVOG aan?
Uitsluitend wanneer u niet in het gba bent ingeschreven kunt u een vog-aanvraag
rechtstreeks bij het covog indienen. Meestal betreft dit Nederlanders die
al jaren geëmigreerd zijn en buitenlanders die ooit in Nederland woonachtig
zijn geweest. De rechtstreekse aanvraag wordt alleen in behandeling
genomen als aan onderstaande punten is voldaan:
– een volledig ingevuld aanvraagformulier is ontvangen;
– een goed leesbare kopie van uw identiteitsbewijs is ontvangen;
– het covog de leges heeft ontvangen (het meezenden van een kopie van het
betalingsbewijs voorkomt vertraging);
– daarnaast dienen Nederlanders woonachtig buiten Nederland de datum van
vertrek uit Nederland te vermelden*).



Al met al begrijp ik er niet zoveel van.
 
Hoi Wim

dat opsturen in Nederland is geen enkel probleem daar Jeroen elke dag naar Rotterdam moet. Maar ik dacht dat je persoonlijk naar de gemeente moest met je paspoort en de papieren van Den haag. En dan krijg je te maken met die ambtenaren die beweren dat dit en dat niet kan of bestaat....

Jullie hebben blijkbaar alles per post afgehandeld als ik het goed begrijp? Als we het op die manier kunnen regelen: des te beter! Moet je dan nog een kopie van je paspoort of zo meesturen, of is enkel dat formulier dat door de ambassade is ingevuld voldoende?

Alvast bedankt voor de hulp!
Jerden

Jerden,

Even herstellen :oops: . Tja het is ook alweer 2 maanden geleden (ahum). De aanvragen moet inderdaad bij de gemeente worden ingediend. Dit gaat wel eenvoudig want de ambassade heeft het hele formulier al ingevuld. Dit is het eerste formulier onder 'meer informatie' op onderstaande pagina: http://www.justitie.nl/onderwerpen/opsporing_en_handhaving/verklaring_omtrent_het_gedrag/index.aspx
Er is dus geen specifieke internationale variant beschikbaar!!

Die stuur je naar:
Australische ambassade in Nederland
Carnegielaan 4
2517 KH Den Haag

Met een kort briefje met de vraag het formulier in te vullen. Tevens voeg je een gefrankeerde retourenvelop bij.
Zie ook http://www.australian-embassy.nl/thag/wc123.html voor een nadere instructie.

Na ontvangst van het document ga je dus naar het gemeentehuis.
Hou er rekening mee dat als je de VOG voor je partner aan wilt vragen, je hier officieel een machtiging van je partner voor moet hebben. Omdat ik inmiddels al een vaste parkeerplaats had bij het gemeentehuis i.v.m. certificering van documenten, kenden ze mij en maakten ze daar geen punt van. Maar laat je partner even iets op papier zetten. En inderdaad paspoorten meenemen.
Op het VOG dat je dan ontvangt staat een korte Engelse vertaling die kennelijk voldoende is voor het aanvraagproces.

Sorry voor de onjuiste informatie in mijn vorige post. :oops: Op de dag na ontvangst van de ambassade ben ik direct naar het gemeentehuis gegaan. Tja, nog een beetje in de roes van vanmorgen (visa grant) :wink:
 
Ow, da's spijtig. Het zou ook te gemakkelijk geweest zijn om alles via post af te handelen veronderstel ik... :roll:

En Wim, ik kan me goed voorstellen dat je in een roes verkeert. Hopelijk zitten wij binnen een paar maanden in hetzelfde geval <_<

Bedankt in ieder geval voor je uitleg. Die brief voor de Australische ambassade hebben we vandaag op de post gedaan, heb er alleen geen retourenvelop bijgedaan, maar dat vertraagt de boel hopelijk niet. Nu maar even afwachten of de post zijn werk doet....

@Alie: Jeroen heeft al een VOG moeten aanvragen toen hij naar België verhuisde (de Belgen wilden ook weten of hij wel een goed karakter had...), dus dan zal het hopelijk idd wat sneller gaan

@Lucy: wij hebben voor alle zekerheid dat formulier opgestuurd naar de ambassade, want als ze het je weigeren verlies je weer meer tijd. Dus ik zou het toch wel doen. De VOG rechtstreeks aanvragen bij het COVOG kan enkel als je al voor 1994 weg bent uit Nederland, en Jeroen is er pas weg sinds 2000. Dus dat gaat voor ons ook niet.

Ik ga proberen niet te stressen en "rustig" af te wachten tot dat formulier van de ambassade terug komt. En als zij idd al het grootste deel ingevuld hebben, zal die trezebees hopelijk weten wat ze ermee moet doen.

Thumbs up :up:
 
Ik was wat rond aan het lezen omtrent het VOG.
En de uitleg hierboven beschreven is heel duidelijk.

Maar ik zie op de site van Justitie nu dat wanneer de reden voor het certificaat een visum aanvraag is, de aanvrager zelf het aanvraag formulier mag invullen.

Zie deze LINK

dit stuk:

Hoe vraag ik een VOG bij de gemeente aan?

U vraagt een VOG aan door een volledig ingevuld aanvraagformulier in te dienen bij de afdeling Burger-/Publiekszaken van de gemeente waar u staat ingeschreven in de GBA. U ontvangt dit formulier van degene die u verzoekt een VOG te overleggen. Dit is veelal de (toekomstige) werkgever. Deze moet op het formulier aangeven wat het doel van de aanvraag is. Het aanvraagformulier is eveneens te downloaden van deze website. Wanneer u de aanvraag bij de gemeente indient, moet u een geldig identiteitsbewijs tonen en de leges à 30,05 euro voldoen.

Het is niet altijd mogelijk om een volledig door de werkgever ingevuld en ondertekend aanvraagformulier in te dienen. Dit is bijvoorbeeld het geval wanneer u de VOG aanvraagt ten behoeve van:

* een emigratie;
* de beëdiging als advocaat;
* het verkrijgen van een visum of werkvergunning.

In deze gevallen kunt u het aanvraagformulier zelf invullen.
 
Ik was wat rond aan het lezen omtrent het VOG.
En de uitleg hierboven beschreven is heel duidelijk.

Maar ik zie op de site van Justitie nu dat wanneer de reden voor het certificaat een visum aanvraag is, de aanvrager zelf het aanvraag formulier mag invullen.

Zie deze LINK

dit stuk:

Hoe vraag ik een VOG bij de gemeente aan?

U vraagt een VOG aan door een volledig ingevuld aanvraagformulier in te dienen bij de afdeling Burger-/Publiekszaken van de gemeente waar u staat ingeschreven in de GBA. U ontvangt dit formulier van degene die u verzoekt een VOG te overleggen. Dit is veelal de (toekomstige) werkgever. Deze moet op het formulier aangeven wat het doel van de aanvraag is. Het aanvraagformulier is eveneens te downloaden van deze website. Wanneer u de aanvraag bij de gemeente indient, moet u een geldig identiteitsbewijs tonen en de leges à 30,05 euro voldoen.

Het is niet altijd mogelijk om een volledig door de werkgever ingevuld en ondertekend aanvraagformulier in te dienen. Dit is bijvoorbeeld het geval wanneer u de VOG aanvraagt ten behoeve van:

* een emigratie;
* de beëdiging als advocaat;
* het verkrijgen van een visum of werkvergunning.

In deze gevallen kunt u het aanvraagformulier zelf invullen.

Hoi Pimm,

Dit mag inderdaad wel, maar het formulier is niet dusdanig 'self-explanatory' dat je het eenvoudig in kunt vullen. En als je het verkeerde vakje aankruist, krijg je de verkeerde verklaring met waarschijnlijk de nodige vertragingen (en additionele kosten) als gevolg. Ik denk dat mede daarom de Australische ambassade de service aanbiedt om het formulier op de juiste wijze in te vullen. ik heb er in ieder geval dankbaar gebruik van gemaakt.

Groet,

Wim.
 
Ik ben het met Wim eens, ik heb door zijn posts hier op het forum ook die weg bewandeld en het kwam supersnel in orde, op de goede manier.

En nog even @ Jerden: maak je maar niet te druk. Zelfs als je bijvoorbeeld een week voor je 28 dagen nog niks hebt gehoord, kun je altijd een post lodgement formulier invullen (http://www.immi.gov....ms/gsm/post.htm) en toelichten welke problemen je ervaart. Het werkt echt niet zo dat ze zeggen: "Helaas een dag te laat, je visum krijg je niet". Als je ze op de hoogte houdt tenminste, en niet gewoon op de deadline niks van je hebt laten horen.

Succes!

En Wim: gefeliciteerd! Ik zal nog even neuzen in je eigen draadje hoe het ging!
 
Zelfs als je bijvoorbeeld een week voor je 28 dagen nog niks hebt gehoord, kun je altijd een post lodgement formulier invullen (http://www.immi.gov....ms/gsm/post.htm) en toelichten welke problemen je ervaart.

Oef, da's dan tenminste nog een formulier dat ik achter de hand heb. Bedankt Laurens, dat je altijd meteen ook de juiste link erbij zet, dat scheelt een hoop opzoekwerk :up:

Morgen kan ik alvast de Belgische VOG's gaan ophalen. Die moeten wel nog vertaald worden vrees ik. We doen voor alle zekerheid de Nederlandse erbij, maar eigenlijk, als je hun voorwaarde letterlijk bekijkt, zou het niet hoeven, want je hoeft maar een VOG voor elk land waar je de afgelopen 10 jaar min. 12 maanden gewoond hebt. Dus ik weet zelfs niet of het echt nodig is, aangezien Jeroen in 2000 maar 8 maanden meer in Nederland gewoond heeft. Maar ik weet niet of we het durven riskeren van het niet te doen. Iemand hier ervaring mee?

grtjs
Jerden
 
Back
Top