Ja er een groot tekort in bepaalde sectoren. Met de nieuwsberichten die je leest over de mijnbouw valt die sector af, maar ICT en vele andere blijven nog steeds een vraag-aanbod-overschot hebben.
Waar je racisme hier vandaan haalt snap ik even niet, iedereen die regels overtreedt zou beboet moeten kunnen worden, of het nou om de 457-visa's gaat of over te hard rijden.
@ Zwerver
Er zijn genoeg Australiërs zonder baan die geschoold of omgeschoold willen of kunnen worden (maar niet kunnen betalen) om de lege plekken in te vullen. Je ziet hier veel buitenlanders werken op lagere salarissen dan Australiërs zelf. Ik zie hier dat Australische boilermakers worden ontslagen, omdat er Filipijnse boilermakers in dienst zijn die voor $10 dollar per uur minder werken op een 457 visum.
Zo is dat bij mij natuurlijk ook gebeurd...beter een een buitenlander (ik) $5500 per week betalen dan een Australiërs die het zelfde werk doet in een remote area voor $8000 per week.
Uiteraard komt een vriend of kennis altijd op de eerste plek, dus de vriendjes politiek blijft sterk aanwezig in de Mijnbouw, maar er buiten valt het mee.
Persoonlijk als buitenlander is dit natuurlijk een geweldige keuze en mogelijkheid waar ik altijd van droomde. Maar ik kan begrijpen dat het voor Australiërs toch wel frustrerend kan zijn als die buitenlanders de baantje inpikken terwijl ze zelf zonder werk zitten. TAFE cursussen zouden gesubsidieerd kunnen worden voor omscholing ipv van 457 visums uit te geven.
Het is maar net van welke kant je het wilt bekijken....
Zwerver, wanneer kom jij in Australië wonen en werken?
@Slatsr
Mijn ervaring wat ik hoor om mij heen is, dat het racistisch is ten opzichte van Australiërs. Eigen volk eerst is de mening van vele, niet alleen tegen over buitenlanders maar ook tegen over Aboriginals.
Het is spijtig om te horen dat er zo over 'ons' wordt gepraat, maar ik neem ze het niet kwalijk.
-------
Het gras is altijd groener bij de buren...