Druk op de 457 Visa's?

Kort samengevat:
Eerst zoeken in de Australische 'workforce' (mensen in Australië die kunnen en mogen werken).
Wel goed gezocht maar niet gevonden? 'Overseas' zoeken.
Niet goed gezocht? Geen vergunning 'overseas' te zoeken.
Fraude bij zoeken: geldboete.

Althans: Dat zou ik eerlijk en recht vinden. Evenals het verplichten tot verrichten van bepaalde arbeid bij werklozen, zoals bijvoorbeeld schoonmaken van publieke ruimten etc. Maar dat is weer een ander verhaal. Zwendel moet zo veel mogelijk bestreden worden.

Racistisch is als je het ene ras moedwillig anders behandelt dan het andere. Demografische selectie speelt altijd bij het selecteren van personeel, maar waar als ik Wimmel begrijp, gaat het eerder om het uitbuiten van een bepaalde immigrantengroep vanwege hun moedwillig gecreëerde afhankelijkheid.

Om nog maar eens bij het begin te beginnen; dit is niets nieuws. Australische werkgevers die een buitenlander op een 457 visum willen aannemen/sponsoren, hebben al de verplichting om:
- aan te tonen dat een 457 visum alleen gebruikt wordt om een bestaand tekort op te vullen;
- een 457 visum houder dezelfde arbeidsvoorwaarden te geven als een Australiër.

DIAC said:
Sponsorship obligations also ensure that the program is being used to meet genuine skills shortages, and is not being used to undercut local labour wages and conditions.

Ook het uitdelen van boetes aan werkgevers is al geregeld. Maximaal 33,000 dollar per overtreding voor bedrijven plus het (tijdelijk) verliezen van je sponsorrechten.

Het lijkt me waarschijnlijker dat de overheid dit nooit (goed) gecontroleerd heeft, waardoor de misbruik nooit is geconstateerd of aangepakt. Goedkoop scoren voor de komende verkiezingen.

Als jij het racistische niet in mijn vorige post ziet dan denk ik dat we een eindeloze en vooral zinloze discussie gaan hebben.

EHV (Woensel West) en Den Haag hebben altijd spanningen gezeten ;-) :p
Ik vermoed dat jij een andere betekenis hebt voor het woord racisme dan de meeste mensen, en ik ben denk ik niet de enige.

De reden waarom ik kritisch ben op dingen is omdat we allemaal de goede dingen wel weten. Ook ik vind het geweldig hier met het weer, natuur en carrière mogelijkheden nog altijd beter als in Nederland. Mijn doel is om mensen ook de andere kant van het land te laten zien door mijn persoonlijk ervaringen te delen. Want deze ervaring is dus totaal anders dan ik ooit had kunnen voorstellen voordat ik ging emigreren, zowel positief en negatief. En ik heb dan Australische familie by birth.

Ik zat ook jaren in die 'emigratie droom' en ik zie bij vele dat de negatieve kant niet serieus wordt genomen. Je kan dan wel zoveel lezen en de wetgeving besturen, maar de werkelijkheid is hier toch anders en dat zal iedereen wel ervaren die hier al een tijdje woont.
Zolang je in Australië werkt en niet ziek bent heb je echt een super mooi leven, ookal is het vriendschappelijke en gemoedelijke niet gemeend zoals ik als Brabander gewent ben. Ik wil hier echt niet ziek worden of zonder werk te komen zitten, want dan hoop ik maar dat je goede vrienden en familie om je heen hebt die voor je zorgen....

Volgende week naar Perth, hopelijk kan ik daar verder en nog beter genieten van het leven en voorlopig vind ik het nog allemaal wel prima hier in AU.
Oh geloof me, ik ben waarschijnlijk de meest rationele persoon die er rondloopt met migratieplannen. Mijn plannen komen niet voort uit een "bah wat is Nederland kut" en "goh wat is Australie fantastisch *zwijmel*", maar eerder vanuit een hang naar avontuur en meer van de wereld zien. Australie heeft nu mijn focus, mede doordat het het eerste land is waar ik me echt op mijn gemak voelde, zonder een bepaalde onderstroom te voelen. Die onderstroom mag je typeren als onrust denk ik.

Maar, ik geef wel een hele goede baan op voor door die drang naar avontuur en om die onderstroom tot stilstand te brengen. Maakt dat mij te optimistisch? Denk het niet. Ik denk dat ik nog steeds heel erg realistisch kan kijken naar wat we aan het doen zijn.

That being said, als er misbruik gemaakt wordt van de 457 dan is het logisch dat daar naar gekeken wordt. De werkgever is degene die de boete krijgt en ik zie nog steeds niet in waarom die regeling die ze nu voorstellen racistisch is :)

Nog even een kleine opmerking, het gaat wat mij betreft hier totaal niet om rasicsme maar om misbruik van de 457 visa's. Dat kan betekenen dat de regels en controle verder worden aangescherpt wat van invloed kan zijn voor degenen die met een dergelijk visum bezig zijn, dus vandaar dat ik hier af en toe iets post zodat ze goed geïnformeerd blijven.

Tussen al het wapengekletter rondom Rudd en Gillard is de nieuwe 457 wetgeving er doorheen. Het goede nieuws voor velen is dat je als 457- houder nu 90 dagen hebt om een nieuwe sponsor te vinden voordat je het land moet verlaten. Het geeft 457 immigranten toch zeker meer flexibiliteit.

En nog maar eens de 457 visum houders aangepakt (in WA). Per 2014 betalen 457 visum houders 4000 dollar per jaar, per kind voor public schools.

Back