Dual citizenship?

Ha! Heel slim. Ik zou het precies zo hebben gedaan (als ik getrouwd was geweest dan.....).
Ik zal vooralsnog wel nooit Australier worden. En alleen maar omdat ik mijn Nederlandse paspoort niet kwijt wil! Het is immers geldig in de hele EU en ook al mijn familie woont in Nederland. En jij hebt immers beide, da's toch super?!
 
Ook ik heb een dual nationality. Eigenlijk weet ik dat pas sinds een jaar zeker. In de loop der jaren zei men namelijk dat als je al zo lang in Nederland woont, je je Australische nationaliteit kwijt raakt. Ik ben Australische door geboorte. Maar het blijkt dus niet zo te zijn. Het was voor mij vorig jaar heel simpel een Australisch paspoort aan te vragen en door mij zijn mijn kinderen dus ook dual.
Ook willen we dit zo houden, omdat de meeste familieleden in Nederland wonen en voor de kinderen willen we de mogelijkheid open houden om terug te gaan als ze volwassen zijn. Ze zijn nu 9 en 12 en wij nemen ze mee naar Australië in augustus.
Aan de andere kant wil mijn nederlandse man geen australiër worden, die blijft trouw aan zijn nederlanderschap. In respect voor zijn ouders. Maar ja, dat zegt hij nu, nu we nog in Nederland zijn. Wie weet wat hij zegt als hij eenmaal zich thuis voelt down under.......
 
Ik zou een beetje voorzichtig zijn. Volgens Wikipedia...

Verlies van nationaliteit

De Nederlandse nationaliteit gaat in het algemeen verloren door het vrijwillig aangaan van een andere. Hier zijn uitzonderingen op: indien het verkrijgen van de vreemde nationaliteit het gevolg is van een huwelijk of nodig is voor het verwerven van eigendom in een vreemd land kan een uitzondering worden gemaakt.


Link: http://nl.wikipedia.org/wiki/Nationaliteit

Ik zou kontact opnemen met de NLse ambassade voordat ik zou een Ozzie worden.

Maz, ik kan me niet voorstellen dat je zou je NLse nationaliteit verliezen als je NLse paspoort verloopt.
 
@jockmcdock: het is altijd goed om voorzichtig te zijn met zulke verstrekkende acties! Maar ik denk ook dat Maz het goed heeft uitgezocht. Bij mijn weten klopt het dat als je getrouwd bent met iemand die de nationaliteit heeft die je wilt aannemen (Australisch dus), dat dat een van de geaccepteerde uitzonderingen is.
En er is inderdaad ook een regel, die als ik hem goed begrepen heb, je Nederlanderschap doet verjaren als je 10 jaar lang je paspoort niet hebt laten verlengen (terwijl je een dubbele nationaliteit had? is me niet helemaal duidelijk). Zoiets.

@Maz: Wat mezelf betreft, nu nog 'alleen' Nederlandse, maar ik denk dat als ik er voor in aanmerking kom over een paar jaar ook graag de Australische aanneem. Niet zozeer vanwege voordelen, maar omdat ik me in Australie ook altijd goed thuis heb gevoeld, en omdat ik het fijn vind dat in ons gezin we allemaal dezelfde nationaliteiten hebben. Meer een gevoelsbeslissing dus. Maar stel dat de NL wet zou veranderen, en het niet meer kan op basis van huwelijk, verwacht ik dat ik Nederlandse blijf.

Sunburnt
 
Ik heb ook al uitgeplozen dat je je Nederlandse nationaliteit niet verliest als je met een Australier getrouwd bent. Ik heb net m'n permanente visum gekregen, dus ik moet nog twee jaar wachten voor ik de Australische nationaliteit kan gaan aanvragen. Maar dat doe ik dan ook beslist. Ten eerste omdat het gewoon handig is en ten tweede omdat ik dan nooit en te nimmer meer iets met de DIMIA te maken hoef te hebben. Die hebben me de grootste nachtmerrie van m'n leven bezorgd, dus dat is een belangrijk punt. :smile:
Ik ben overigens totaal niet van plan om m'n Nederlanderschap op te geven. Het is verdraaid handig om twee paspoorten te hebben en alles wat je er voor hoeft te doen is om de vijf jaar een nieuw paspoort aan te vragen.

Groetjes,
Rixta
 
Dus als je Australische bent met een Nederlandse man (of andersom) en je krijgt kinderen, dan krijgen die automatisch 2 nationaliteiten?
En als je beide Nederlander bent en je krijgt kinderen in Australie blijven die kinderen Nederlands.

Toch?

Rixta: Het enige wat je meer mag als Australian citizin is toch stemmen?
 
Hiya!

En als je beide Nederlander bent en je krijgt kinderen in Australie blijven die kinderen Nederlands.

Toch?
Nee, dan krijgen ze dual citizenship! :up: Onze kinderen staan als "Nederlanders" bij mij in mijn paspoort en hebben allebei een eigen Australische paspoort.

Groetjes
Syl :smile:
 
Kan heel handig zijn!

Is het trouwens in Australie ook een discussiepunt? Dat dual citizinship? Het lijkt hier in NL weer een beetje te zijn weg gezakt, maar sommige politici zijn er toch fel op tegen.
 
[quote author=Syl link=topic=7055.msg96934#msg96934 date=1187090708]
En als je beide Nederlander bent en je krijgt kinderen in Australie blijven die kinderen Nederlands.

Toch?
Nee, dan krijgen ze dual citizenship! :up: Onze kinderen staan als "Nederlanders" bij mij in mijn paspoort en hebben allebei een eigen Australische paspoort.
[/quote]Niet altijd, daarvoor moet tenminste een van beide ouders permanent resident zijn, als ik me goed herinner... Ik ben d'r vrij zeker van dat Annemiek (Amoz) & Tjarco's zoontje Hylke, die hier in Australie geboren is, alleen de NLse en niet de Australische nationaliteit heeft omdat zijn ouders allebei temporary residents zijn. Maar dat Annemiek vast wel even bevestigen (of niet natuurlijk...)
 
Ik geloof dat er inderdaad niet veel meer aan vast zit dan dat je mag stemmen. En dat je nooit meer iets te maken hebt met de immigratiedienst. Maar voor mij is het ook gevoelsmatig belangrijk dat ik Australier word. Dat geeft me meer het gevoel dat dit m'n nieuwe thuisland is.

groetjes,
Rixta
 
Sorry Hans :oops: :grin: 
Niet altijd, daarvoor moet tenminste een van beide ouders permanent resident zijn
Ik ging inderdaad uit van het permanent resident scenario. Ik weet niet hoe het zit in het geval van temp. residents. Annemiek?? vertel.... :smile:

Groetjes
Syl
 
@ Annemiek, als je geen Australian citizin, bent, krijg je volgens mij ook geen vergunning om alcohol te schenken.

Groetjes Jolanda.
 
Er zijn over dit onderwerp talrijke draadjes geschreven en bovengenoemde  vragen komen dus allemaal weer terug.
De search engine brengt uitkomst......

Maz je verliest NOOIT je Nederlanderschap al woon je 30 jaar in OZ en heb je nooit je paspoort vernieuwd, dwz zolang jij ook niet Australier bent.....(zie beneden)

De kwestie van dual citizenship is een persoonlijke , de een wel, de ander dus niet.
Je verliest je Nederlands paspoort als je als volwassene naar OZ emigreert en je wilt Australier worden (er zijn een paar kleine uitzonderingen o.a. getrouwd zijn met een Australier).

Minderjarige kinderen kunnen altijd later Australier worden en verliezen niet hun NL paspoort zolang ze eens per 10 jaar het NL paspoort vernieuwen (let wel het paspoort is 5 jaar geldig maar je kunt daarna nog 5 jaar wachten).

Als je zowel een Australisch paspoort als een Nederlands paspoort hebt dien je Australie in en uit te reizen uitsluitend op je Australisch paspoort.

Het schenken van alcohol mag iedereen, dit hangt niet af van je nationaliteit, zolang je hier maar woont, dus op basis van P.R.

Het enige verschil is dat je met een Australisch paspoort MOET stemmen voor State en Federal, alle andere rechten zijn hetzelfde.
Je kunt als P.R. en als Nederlander dus gewoon politieagent worden (maar niet Federal en niet in de army natuurlijk), ook onderwijzer, je nationaliteit is totaal onbelangrijk zolang je maar de juiste papieren hebt.
Cheers
Jan
 
[quote author=Hans de Visser link=topic=7055.msg96938#msg96938 date=1187093124]
[quote author=Syl link=topic=7055.msg96934#msg96934 date=1187090708]
En als je beide Nederlander bent en je krijgt kinderen in Australie blijven die kinderen Nederlands.

Toch?
Nee, dan krijgen ze dual citizenship! :up: Onze kinderen staan als "Nederlanders" bij mij in mijn paspoort en hebben allebei een eigen Australische paspoort.
[/quote]Niet altijd, daarvoor moet tenminste een van beide ouders permanent resident zijn, als ik me goed herinner... Ik ben d'r vrij zeker van dat Annemiek (Amoz) & Tjarco's zoontje Hylke, die hier in Australie geboren is, alleen de NLse en niet de Australische nationaliteit heeft omdat zijn ouders allebei temporary residents zijn. Maar dat Annemiek vast wel even bevestigen (of niet natuurlijk...)
[/quote]

Hierbij bevestigd: Hylke is 100% Hollands (Glorie). Helaas zat er geen dual citizenship in voor onze kleine reus. (zouden we dan via hem ons dual citizenship hebben kunnen verkijgen ... :roll:)

Enne, nog een verschil met Australian citizenship is dat Andrews (immigratieminister) kennelijk zonder erg overtuigende redenen je visum zomaar kan intrekken  ... :|
 
Jan,

Zonder alle draadjes weer door te gaan spitten, ik snap niet helemaal wat je bedoelt met onderstaande quote. Wij (beide permanent resident) hebben een dochter, geboren in NL. Zelf willen we niet het ozzie paspoort (omdat we niet het NL'se kwijt willen) maar is er dan toch misschien een manier om onze kleine een dual paspoort te geven? (zeker omdat haar broertje hier geboren is en dus wel dual is).

michiel

[quote author=Jan H. link=topic=7055.msg97077#msg97077 date=1187256288]Minderjarige kinderen kunnen altijd later Australier worden en verliezen niet hun NL paspoort zolang ze eens per 10 jaar het NL paspoort vernieuwen (let wel het paspoort is 5 jaar geldig maar je kunt daarna nog 5 jaar wachten).[/quote]
 
Ben bang van niet  :-(. Een van beide ouders moet PR hebben op moment van geboorte om baby dual citizenship te kunnen laten hebben.
 
Michiel,
Als je als Nederlander naar Australie gaat en je hebt P.R.  (temporary weet ik niet zeker....misschien niet) dan kunnen alle kinderen die geboren zijn in NL en nog geen 18 waren bij aankomst in OZ een dual citizenship verkrijgen.
De reden is dat je minderjarig kind bij jullie aankomst niet zelf kon of mocht beslissen.
En hij/zij kan dat zelfs nog verkrijgen als hij er al 30 jaar of langer woont, is dus niet meer (sinds 2005) onderhevig aan een tijdslimiet.

Wat betreft je nieuwste aanwinst, deze is dus geboren uit Nederlandse ouders in Australie en kan dus zowel een NL als een OZ paspoort verkrijgen, maar wederom je moet wel Permanent Resident zijn en zoals je schreef heb je dat al geregeld.

Jan
 
Jan,

Ik heb altijd begrepen dat het kind dan vijf jaar in ozzie gewoond moet hebben? Zie :"anyone who voluntarily acquires the nationality of another country will lose their Dutch nationality. You will NOT lose your Dutch nationality if, before you turned 18, you lived in the country of your other nationality for an uninterrupted period of five years" via http://www.netherlands.org.au/assets/7545folder%20RRWN%20Engels.doc

Geld die vijf jaar nog steeds voor zover jij weet?

MICHIEL
 
Back
Top