Dual citizenship?

Ik denk dat dat de oude regel nog is.
Er is van alles gewijzigd sinds 2005 (het artikel heeft het over 2003), het beste kun je je consulaat vragen.
Jij wou zeggen als het kind 14 jaar oud is kan hij/zij tot zijn/haar 18e niet 5 jaar in OZ gewoond hebben.
Dit is mij onbekend.
Mijn zoon werd 2 jr geleden Australier, hij was toen 31 jaar oud en kwam op zijn 6e naar OZ.
Heeft dus nu sinds 2 jaar een dubbele paspoort.
Zijn kinderen  kunnen kiezen NL of OZ of beide hoewel hij met een Australische is getrouwd.
Jan
 
Hi Jan,

Allereerst a "Merry X-mas"

Daar ben ik weer. Weliswaar een oude topic, maar niet minder interessant!
Wij zijn anderhalf jaar aangekomen, Bart was toen wij hier aankwamen net 15 jaar, Rene 17 (had nog drie maanden voor hij 18 zou worden) en Luca 5.
Voor Luca zou het dus geen probleem zijn om uiteindelijk dual citizenship te verkrijgen.
Maar hoe zit dat dan voor Rene en Bart? Als ik het goed begrijp kunnen zij dus allebei de Australische nationaliteit aanvragen en ook hun Nederlandse paspoort behouden? Omdat ze allemaal minderjarig waren toen we hier aankwamen.
Vroeger was het na 2 jaar verblijf dat je de Australische nationaliteit aan kon vragen, maar dat heeft de vorige regering veranderd in 4 jaar. Is dat ooit weer in ere hersteld of is er nog steeds sprake van 4 jaar?

Mariette
 
Hallo Mariette,
Je kinderen kunnen Australier worden, net als jijzelf, als je minstens 3 jaar in OZ woont (als P.R.), maar je kunt het al aanvragen na 2 en half jaar.
Dit was altijd de regel.  Dus nooit 2 jaar.
Als dat nu verandert is naar 4 jaar, dat weet ik niet, maar is niet zo belangrijk.

Je tweede vraag betreft de dubbele nationaliteit van je kinderen.
Deze kunnen ze aanvragen volgens bovengenoemde voorwaarde, dus je moet nog even wachten, maar daarna kunnen ze onder de Nederlandse nieuwe wet van 2003 dus Australier worden zonder dat zij hun Nederlanderschap verliezen, inderdaad om de reden dat zij minderjarig waren bij aankomst in OZ.
Wel heel belangrijk  voor de NL wet is dat hun NL paspoort niet langer dan 5 jaar is verlopen en die moeten ze dus elke 9 en half jaar zeg maar, vernieuwen, dit uiteraard nadat ze de Australische nationaliteit hebben verkregen.
Prettige Kerstdagen.
Jan
 
Hoi allemaal,

Ik zit ook een beetje in hetzelfde vaarwater. Mijn man is een geboren australier maar heeft wel nederlandse ouders. Mijn man heeft de dubbele nationaliteit. Hij is australian by birth en nederlander bij descent. Zijn nederlandse pas heeft hij pas gekregen vlak voor hij in 1991 naar nederland kwam. Gewoon omdat het makkelijker is qua werkzoeken enz.
Nu hebben we inmiddels 2 kinderen en die hebben ook de dubbele nationaliteit. Hier ging wel een heel papierwerk aan vooraf. Het gaat niet helemaal automatisch. We hebben form 118 moeten invullen en ook moet iemand van hogerhand het formulier gedeeltelijk ondertekenen. Dit kan een huisarts, tandarts of politie zijn, in ieder geval iemand die je kind minstens 12 maanden heeft gekend of vanaf de geboorte. Omdat onze kids beiden gewoon in nederland geboren zijn(hier wonen we ook)hadden we geen australische guarantor dus hebben we gekozen voor onze nederlandse huisarts. Dit was geen probleem. Het enige wat we nu moeten doen is een dagje uittrekken om naar de ambassade te gaan om voor onze jongste het paspoort aan te vragen. Hij is inmiddels wel bij de ambassade in berlijn geregistreerd als australian citizen.
Zo zie je maar weer; je moet er wel iets voor over hebben. Het aanvragen van de australische citizenship kostte ons 70 euro.

groetjes heidi
 
Aangezien dit draadje weer actueel is gemaakt, deze kwam ik tegen op een Amerika forum.
Zal voor NederAussies ook belangrijk zijn?

Bewijs van Nederlanderschap voor NederAmerikanen

Waarschuwing voor Nederlanders die Amerikaan zijn geworden en Nederlander gebleven: vraag bij je eerste verlenging van je Nederlandse paspoort na je Amerikaan worden meteen een "Bewijs van het behoud van Nederlanderschap aan."

Ik heb dat niet gedaan, niemand heeft mij daarop gewezen en ik heb het ook zelf nergens gevonden indertijd, maar het gevolg is, dat ik nu voor de tweede keer door de hele papiermolen moet gaan om aan te tonen dat ik wel degelijk een dubbele nationaliteit heb.

De achtergrond: Nederland heeft met ingang van 1 april 2003 de mogelijkheid geschapen om Nederlander te blijven als je vrijwillig een andere nationaliteit aanneemt. Normaal verlies je in dat geval nog steeds het Nederlanderschap, de enige uitzondering is dat je Nederlander/se mag blijven als je de nationaliteit van je echtgeno(o)t(e) aanneemt. Ze vertrouwen je niet op je woord, je moet dat officieel aantonen.

Ik ben meteen nadat die regel erdoor was begonnen met het aanvragen van de Amerikaanse nationaliteit en ben in november 2003 genaturaliseerd.

Ik heb in april 2004 een nieuw Nederlands paspoort aangevraagd, aangetoond dat ik met een Amerikaanse getrouwd was en nog wat, allemaal redelijk eenvoudig. Ik heb toen een nieuw Nederlands paspoort gekregen, dat natuurlijk in april 2009 afloopt.

Ik heb altijd gedacht, dat een nieuw Nederlands paspoort na het Amerikaan worden, een bewijs was dat ik Nederlander was gebleven en vernieuwing van dat Nederlandse paspoort daarna heel eenvoudig zou worden.

Niet dus. Dat was veel te logisch gedacht, blijkbaar. Ik had tegelijkertijd dat papiertje moeten aanvragen, dat bewijs vann behoud Nederlanderschap. Gevolg: ik moet nu weer door de hele molen, die ondertussen wat ingewikkelder geworden is en nu bestaat uit onder meer: apostille voor een kopie van mijn naturalisatiecertificaat, apostille voor een kopie van de trouwakte, apostille voor een kopie van het geboortebewijs van mijn vrouw en nog wat. (De Nederlandse ambassade in Washington geeft een heel duidelijk overzicht op zijn website http://www.netherlands-embassy.org/article.asp?articleref=AR00001778EN)

Niet onoverkomelijk (moet zelfs minstens een dagje naar NY om een kopie van het trouwbewijs te halen -- er zijn natuurlijk ergere dingen in het leven), maar wel een heel gedoe.

Dus: vergeet niet dat bewijs van behoud Nederlanderschap aan te vragen. En als je minder dan een jaar geleden door het proces bent gegaan en daarbij dat bewijs niet hebt gehaald: vraag het onmiddellijk aan, de papieren waarop je je aanvraag baseert mogen niet ouder zijn dan 1 jaar.

Met een link naar de topic voor eventuele reacties aldaar.

Bart
 
Heb dit draadje zitten lezen en snap het niet helemaal meer. Wellicht kan iemand mij wat meer inzicht geven. Als je in Oz aankomt met een skilled visa, wanneer kan je dan je PR aanvragen? En houdt dit dan in dat je wel of niet je NL PP mag houden?
groetjes,
 
Back
Top