Dubbele nationaliteit

Last edited:
Better explain that one :). Wat bedoel je precies?
In het interview wordt gerefereerd aan het feit dat veel Amerikaanse NL-ers een beetje bang zijn oom statenloos te worden aan gezien Trump hard roept dat tie mensen hun US nationaliteit kan/wil intrekken.

Ander 'collateral' damage is bijvoorbeeld dat Europa meer één lijkt te worden. En zo iemand laat duidelijker zien waar de US (vaak) voor staat. Het gordijn is weggetrokken.

Ongewenst lijkt Trump de (rest van de) wereld dichter bij elkaar te brengen ;)

Ik zie het nog niet zo. NL'ers kunnen juridisch niet statenloos worden, met andere landen ligt dat wat ingewikkelder maar gezien de UN-regels kan Trump dat niet zomaar afroepen. Deporteren door ICE is niet hetzelfde als iemand statenloos maken.

Ik zie ook die eenheid niet zo. Zowel hier in Oz als in NL verharden de standpunten, verbreedt de divisie. People are picking sides en daar wordt meer en meer sterke taal over gebezigd.

Misschien moet ik wat minder facebooken :).

Ik zie het nog niet zo. NL'ers kunnen juridisch niet statenloos worden, met andere landen ligt dat wat ingewikkelder maar gezien de UN-regels kan Trump dat niet zomaar afroepen. Deporteren door ICE is niet hetzelfde als iemand statenloos maken.

Ik zie ook die eenheid niet zo. Zowel hier in Oz als in NL verharden de standpunten, verbreedt de divisie. People are picking sides en daar wordt meer en meer sterke taal over gebezigd.

Misschien moet ik wat minder facebooken :).
Ik zeg niet dat mensen statenloos worden. Zeg ook niet dat de wereld nu met de armen ineengeslagen kumbaya zingend door de straten loopt ;)

Maar snap de vraag van US NL-ers wel als je dit soort berichten ziet:

1756445208254.png
Bij mij was het zaadje voor AU citizenship mede ook geplant toen ScoMo en onze eigen Temu Trump wat meer op de voorgrond gingen treden met soortgelijke taal ten tijde van Turnbull zijn val.

Daarnaast heb ik het idee als ik het nieuws een beetje volg dat Trump er voor zorgt dat de EU elkaar wat meer bijvallen, en de UK ook wat meer naar de EU kijkt. En heel veel mensen veel meer anti-Amerikaans geworden zijn. (Ik was niet altijd specifiek Anti-Amerikaans, maar hun 'model' van de samenleving verdient niet teveel toejuichen)

Zorgt dubbele nationaliteit niet JUIST voor een groter probleem?

Als je nu US'er wordt, dan ben je geen NL'er meer, dus kan je naturalisatie niet omdraaien, want dan ben je statenloos.

Heb je wel dual citizenship (voorstel wat er nu ligt), dan zou je na denaturalisatie alleen nog NL'er.

Of mis ik iets?

ik was meer positief dan neutraal over de US, dat gaat nu ook wat meer naar beneden. De enige reden waarom het vrij positief blijft is het alternatief. China met name is het grootste risico voor een samenleving zoals wij die kennen. Ik denk dat particulier US runner up wordt als grootste risico. Nu wordt het wel een heel ander draadje 😆

Zorgt dubbele nationaliteit niet JUIST voor een groter probleem?

Als je nu US'er wordt, dan ben je geen NL'er meer, dus kan je naturalisatie niet omdraaien, want dan ben je statenloos.
Denk je dat de US government het ook maar iets kan schelen dat je dan wellicht statenloos wordt. Sue me is het antwoord.

Wederom, het zal vast allemaal niet zo'n vaart lopen. Maar kan me wel voorstellen dat NL-ers met US paspoort wat vaker vragen stellen over dubbele nationaliteit als je dit leest:

On June 11, 2025, Assistant Attorney General Brett A. Shumate issued a memorandum that directs the Department of Justice (DOJ) Civil Division to make denaturalization—revoking U.S. citizenship from naturalized citizens—one of its top five enforcement priorities. This is a clear shift from past practice, where denaturalization was rare and usually reserved for the most serious cases, such as war crimes or terrorism.

Under the Trump administration’s new policy, the DOJ will now aggressively pursue denaturalization in a wider range of cases. This includes not only those involved in terrorism or human rights abuses, but also naturalized citizens who have been convicted of crimes, have undisclosed criminal records, or made mistakes during the naturalization process. The memo states that the DOJ will “prioritize and maximally pursue denaturalization proceedings in all cases permitted by law and supported by the evidence.”

Who Is Affected by the New Policy?

• Naturalized U.S. Citizens: The policy only applies to people who became U.S. citizens through the naturalization process. It does not apply to people who are U.S. citizens by birth (birthright citizens).
  • Individuals with Criminal Convictions: If you have been convicted of a crime, especially one that poses an ongoing threat to public safety or national security, you may be at higher risk of denaturalization.
  • People with Undisclosed Criminal Records: If you did not disclose a criminal record during your naturalization process, you could be targeted under the new policy.
  • Applicants with Procedural Errors: Even minor or procedural mistakes made during the naturalization process could now be grounds for denaturalization proceedings.
  • Pending and Future Applicants: People with pending naturalization applications should be extra careful to provide complete and accurate information, as the DOJ is now more likely to review these cases closely.
Effective Dates and Timeline

• Policy Announcement: The new denaturalization policy was formalized in the DOJ memo dated June 11, 2025.
  • Implementation: The policy is effective immediately as of the memo’s release. This means that any denaturalization cases filed after this date will be subject to the new, more aggressive enforcement standards.
  • Ongoing Review: The DOJ and U.S. attorneys have been instructed to review both new and existing cases for possible denaturalization action.

En ik vind dat geen rare vraag. Net zo goad als dat hier regelmatig vragen voorbij komen over dubbele nationaliteit (en er zelfs een stichting is die zich er druk overmaakt) wakkert bovenstaande instructies, van een president die zich van geen enkele bestaande regelgeving wat aantrekt, meer vragen aan.

Wordt het dan toch mogelijk?

Volgens de laatste berichten is het al sinds jaar en dag (ouder voorstel uit 2016) een 'D66-hobby' en is het draagvlak nu ongeveer 1/3 van de Kamer voor, en 2/3 van de Kamer tegen. Ik zou het fantastisch vinden voor iedereen hier (ik ben zelf een geluksvogel met dubbele nationaliteit en zie dus dagelijks de voordelen, nog afgezien van het feit dat NL wereldwijd zowat de enige dinosaurus is die het niet toelaat), maar ik heb er eerlijk gezegd nog niet veel vertrouwen in dat het deze keer wel lukt.

Back