Duurt allemaal erg lang!

Seamic

New Member
Ik ben bezig met een spouse visa.  Mijn man is een australier, wij wonen in nederland en hebben twee kinderen.  Begin December heb ik alle papieren ingevuld, opgestuurd en binnen twee dagen waren de kosten van  mijn credit card afgeschreven. Tot begin januari niets gehoord dus ik ben maar gaan bellen, ze waren mijn papieren kwijt - eindelijk kreeg ik via een email dat ze terecht waren en kreeg een dossier nummer.  In tussen tijd heb ik mijn medical gedaan maar wacht nog steeds op een bevestigingsbrief van hun waarmee ik naar 't stadhuis kan voor 't aanvragen van een VOG.  Zonder deze brief kan ik het niet aanvragen. Verscheidene keren gebeld, gemaild maar wacht nog steeds op mijn brief.  Wie heeft dit ook meegemaakt, of ben ik te ongeduldig!!  Ik wil alleen graag een stap verder.

Ik kan me helemaal voorstellen dat het naar je gevoel veel te lang duurt. Gelukkig ging het bij mij (tot nu toe) allemaal redelijk snel. Hopelijk krijg je snel bericht!

Van de VOG is niet waar. Ik ben op dit moment alles aan het verzamelen voor een spouse visa, omdat wij het via de Schnell procedure willen doen, download ik alles via de site van Berlin.
Voor het VOG heb ik het volgende gedaan, ben naar de site van ministerie van justitie hier in NL gegaan. Aanvraagformulier VOG gedownload, gedeeltelijk ingevuld en naar Ambassade in Den Haag gestuurd met verzoek de rest in te vullen. Ook een aan mijzelf geadresseerde enveloppe erbij gedaan. Twee dagen later had ik het alweer terug, ben ermee naar het gemeentehuis gegaan, die hebben alles opgestuurd en 2 weken later had ik mijn verklaring binnen, dus je hoeft echt niet op antwoord van Berlin te wachten hoor! Succes!!!

Wie heeft dit ook meegemaakt, of ben ik te ongeduldig!!  Ik wil alleen graag een stap verder

Hoi Seamic,

Je moet wel nog even geduld hebben.
Een spouse visa duurt 3 tot 7 maanden.
Mijn aanvraag heb ik in oktober verstuurd.Wel kreeg ik binnen een week een ontvangst bevestiging met daarin de visa subclass waarvoor ik in aanmerking kom.Ook de vereiste kosten waren heel snel van mijn credit card afgeschreven.Vorige week heb ik contact gehad met mijn case officer en die vertelde dat ik binnenkort een brief ontvang met het verzoek mijn VOG en Medicals op te sturen.Zonder die brief hoef ik hier bij de gemeente niet aan te kloppen. Dat is de laatste fase.

Suc6 met het wachten. :)

Yep, ik zou gewoon die VOG al proberen aan te vragen.
Zelfs gewoon iets uitprinten waar het staat op de site van Berlijn.

Nou, dit is dus de reden waarom ik gewoon iedereen aanraad om naar Berlijn te gaan voor de schnell procedure :D Het kost wel wat, maar ja, dan weet je het meteen...
Maar goed, door omstandigheden kan het natuurlijk niet altijd.

Succes!
:)

Dus als ik het goed begrijp, als wij naar Berlijn zouden gaan, kunnen wij mijn visum versnellen.  VOG aanvraag versturen naar Den Haag heeft volgens mij geen nut meer omdat 't Ambassade gesloten is voor visums (dacht ik) en 't formulier opsturen naar Berlijn kan niet omdat 't in nederlands is. En dan heb ik het brief nog niet.  Ik ben wel naar 't stadhuis gegaan met een email die ik gekregen had met dossier nummer maar dit was niet goed genoeg.  Ik dacht dat een spouse visum 3-4 maanden duurde maar zo te horen kan het wel langer duren, gelukkig hebben wij niet echt haast omdat ons huis moet eerst verkocht worden en wie weet hoe lang dat gaat duren.

[quote author=Seamic link=topic=1146.msg9078#msg9078 date=1108370078]
Dus als ik het goed begrijp, als wij naar Berlijn zouden gaan, kunnen wij mijn visum versnellen.  VOG aanvraag versturen naar Den Haag heeft volgens mij geen nut meer omdat 't Ambassade gesloten is voor visums (dacht ik) en 't formulier opsturen naar Berlijn kan niet omdat 't in nederlands is. En dan heb ik het brief nog niet.  Ik ben wel naar 't stadhuis gegaan met een email die ik gekregen had met dossier nummer maar dit was niet goed genoeg.  Ik dacht dat een spouse visum 3-4 maanden duurde maar zo te horen kan het wel langer duren, gelukkig hebben wij niet echt haast omdat ons huis moet eerst verkocht worden en wie weet hoe lang dat gaat duren.
[/quote]

Als je al de spullen hebt opgestuurd weet ik niet of het wel zo nuttig is om zelf naar Berlijn te gaan. De schnell-procedure is meer voor als je al je formulieren en documenten meeneemt naar Berlijn voor een afspraak met de case officer. Dan krijg je als alles ok is dezelfde dag nog je visum. Werkt goed en is aan te raden als het mogelijk is, wij hebben dat gedaan en enkele anderen op het forum ook.

Als je de VOG aanvraag naar Den Haag verstuurt vullen zij dat formulier voor je in en terug naar jou zodat jij naar de gemeente kan ermee. Den Haag doet (deed?) dit, heb ik ook gedaan een paar maanden terug. Maar de VOG procedure bij de gemeente verschilt per medewerker die achter de balie zit. De een is lastig, ander niet. Die van mij was lastig en wilde een brief van DIMIA zien, maar die had ik niet. Dus ik flink moeilijk staan doen en uiteindelijk was het goed als ik een formulier downloadde van DIMIA waarop stond dat voor de visum aanvraag een VOG nodig was. Ik heb geloof ik een pagina van een booklet uitgeprint waar het op stond. Toen terug naar de gemeente en binnen 2 weken de VOG in huis.

Succes!

Ik werk bij de gemeente Apeldoorn en moest, toen ik hier kwam werken, ook een VOG overleggen. Daar heb je voor zover ik weet helemaal geen brief voor nodig. Net als met een uittreksel uit het bevolkingsregister.

[quote author=Annemiek link=topic=1146.msg9098#msg9098 date=1108386419]
Ik werk bij de gemeente Apeldoorn en moest, toen ik hier kwam werken, ook een VOG overleggen. Daar heb je voor zover ik weet helemaal geen brief voor nodig. Net als met een uittreksel uit het bevolkingsregister.
[/quote]

De aanvraag voor een VOG is 1 april 2004 veranderd. Je moet nu echt een document overleggen waaruit blijkt dat een VOG noodzakelijk is (alsof je hem voor je lol aan zou vragen :p). Bij mij namen ze genoegen met de brief van de DIMIA waarin stond dat ik een VOG moest aanvragen.

Voor meer informatie omtrent de VOG: http://www.justitie.nl/themas/vog/index.asp?link=4&sublink=4

Blijkbaar was ik toch wat ongeduldig!  Vandaag mijn gewenste brief ontvangen, dus morgen naar 't stadhuis om VOG aan te vragen.  Dat is het laatste wat ik moet doen en dan alleen maar afwachten.
Bedankt voor alle reakties!

Als je al de spullen hebt opgestuurd weet ik niet of het wel zo nuttig is om zelf naar Berlijn te gaan.

Voor de mensen die voor een spouse visum gaan: Als je al je spullen hebt opgestuurd  dan is de schnell - procedure niet meer mogelijk.

Ik kan iedereen aanraden om naar Berlijn te gaan. Als je alle spullen bij je hebt dan krijg je dezelfde dag nog je visum. Maak er een gezellig weekendje Berlijn van. Er zijn genoeg aanbiedingen zodat je weinig geld een paar dagen in Berlijn kan gaan. Het is een mooie stad.

Het bijkomend voordeel is dat je ter plaatse e.e.a kan toelichten. Een formulier is maar een formulier, zeg ik dan. Een persoonlijk bezoek geeft de case handler meer vertrouwen en het geeft een positieve indruk.

Ik ben met een Australische getrouwd en wij hebben ook twee kinderen.

Het VOG was ook snel een makkelijk te regelen. Hup naar het gemeentehuis met het booklet van Berlijn en meer is niet nodig. Ik begrijp dat je normaal gesproken een brief of verzoek moet hebben, maar voor het Australische visum kan dat helaas niet omdat je het zelfstandig allemaal regelt. VOG is in het Nederlands, maar deze tekst staat ook in het Engels vertaald. Dus helemaal geen probleem verder.

Voor het certificeren van documenten zijn wij naar de notaris geweest. Ik meen dat het iets van 40 EUR kostte voor toch wel een aantal documenten. We hebben van alles 3 stuks laten certificeren.

Zoals ik al zei. Het is bij ons vrij eenvoudig en snel gegaan.

Succes verder met de voorbereidingen !!

Voor de aanvraag VOG de papieren voor de snelle procedure laten zien en dus zelf alles moet meenemen
binnen anderhalve week de VOG in huis.
Al zou je dus niet voor de snelle procedure gaan kan je dat toch doen en heb je hem dus snel.
Niemand bij justitie die daar naar kijkt.
Gr. Ton :wink:

Back