Ik weet dat de eerste onlangs zijn eigen onderzoek heeft gedaan naar wat de beste is.
De beste, meer gekeken welke voor ons het meest geschikt zou zijn...

Wij wilden vooral boeken lezen in de trein als we naar het werk gaan. Dus het moest handzaam en alleen geschikt voor boeken lezen. Het is voor ons daarom uiteindelijk ook de Kindle geworden, deze voldeed aan al onze wensen. Wij hebben de 3G versie (is iets duurder dan de WIFI versie), dit werkt ook gewoon in Aussie. Schijnt zelfs in meerdere landen te werken, dus als voordeel kan je overal ter wereld boeken kunt kopen via Amazon. Hier hoef je dus geen abbonement of extra kosten voor te betalen: ik vermoed dat Amazon deals heeft gemaakt met grote telecom bedrijven voor gebruik van hun netwerk. Hier in oz werken ze met o.a. Telstra, dus kwa ontvangst zit het wel goed. Nu moet ik eerlijk zeggen dat als je een boek koopt via Amazon, dat je dit toch makkelijker doet via je computer. Een boek uitzoeken via je Kindle werkt wat lastiger, maar werkt wel voor als je een keer onderweg zonder boek komt te zitten! Wat we wel doen, is een boek uitzoeken op Amazon en deze via de 3G verbinding naar je Kindle sturen, zonder dat je je Kindle hoeft te verbinden met je PC via een usb kabel. Klinkt lui, maar toch wel fijn!
Verder vinden we het scherm erg goed, mooi scherp en snel met bladzijdes omslaan. Ik heb ergens gelezen dat de laatste modellen Sony e-readers dezelfde schermen gebruiken, alleen dan met een touchscreen laagje er overheen. Nu kan dit touchscreen laagje weer juist voor extra vervelende reflecties in je scherm zorgen, maar das voor iedereen verschillend.
Is er dan een nadeel met de Kindel? Kwa hardware zijn we uitermate tevreden...enige nadeel... Kindle leest alleen Amazon boeken... Dus geen E-pub boeken waar bijna elke andere boekenwinkel mee komt (zoals BOL in NL, dus geen NL boeken op je Kindle!! En Amazon heeft geen NL boeken...) Nu heb ik het alleen over de legale manier van boeken aanschaffen... Er zijn natuurlijk meerder manieren om je boeken te verkrijgen...
Verder heb je een Aussie Amazon account omdat je uiteraard in Aussie woont. Nu zijn niet alle e-boeken via je Aussie account verkrijgbaar: Dit heeft met de uitgevers te maken. Deze willen niet allemaal dat hun boeken wereldwijd digitaal beschikbaar zijn. Woon je in America: alle boeken zijn verkrijgbaar voor je Kindel. Woon je in Aussie... niet alle boeken zijn beschikbaar... Woon je in Europa: weer andere boeken zijn beschikbaar dan Aussie...maar nog steeds niet allemaal... Heel stom, maar soms wel eens vervelend.
Mocht je nog meer willen weten of vragen hebben...let me know... Heb/had me er wel aardig in verdiept ja...
Ps. Maar de Apple Ipad(2) is wel een heel mooi apparaat! Maar ik vind ook als je lang wilt lezen, het velichte scherm vermoeidender leest dan een E-ink e-reader. Wil je vooral lezen: e-book. Wil je ook maar iets meer er mee doen en je vind een verlicht scherm niet vervelend: Ipad
Groeten,
Leon