Een baan in Australia en nu? Visum?

Jadiet

Member
Hallo,
Vorige week heb ik een baan aangeboden gekregen op een universiteit in Australie voor tenminste 3 jaar. Ze zijn nu bezig met het opmaken van het contract. 
Ik heb heel veel vragen voor jullie.
1) Hoe lang duurt het ongeveer tot het visum (waarschijnlijk een 457) er is vanaf het moment dat het visum is aangevraagd
2) Waarschijnlijk willen we eerder naar Australie dan dat het 457 visum er is (voor vakantie). Kan dit? Of moet je dan tijdens je vakantie in Australie eerst naar Nieuw Zeeland om het echte 457 visum te krijgen?????
Wie weet hier antwoord op?
Bedankt
Jadiet
 
Hallo Jadiet,

Ik kan je mijn (recente) ervaring delen.

1) Wij hadden een 457 en die was er binnen twee maanden doorheen. Een eVisa (electronische aanvraag) wordt met voorrang behandeld en het voordeel is dat je zelf kunt checken wat de status is.

2) Hier lijkt heel veel onduidelijkheid over te bestaan! Maar ik heb zowat de hele DIAC-site gehad, maar ik kan niks vinden wat binnenkomen op een ETA in de weg zou staan terwijl je een 457-aanvraag hebt lopen. Zodra je nomination goedgekeurd is (stap 2), heb je ook het emailadres van de case officer die jouw zaak behandeld. Gewoon mailen en hem/haar jouw situatie voorleggen.

In tegenstelling tot de Aussies, stelt de NZ immigratie eisen ten aanzien van retourtickets en/of aantonen dat je genoeg geld hebt voor de terugreis. Een jongetje uit de klas van mijn zoontje zijn net terug van een jaar NZ en zij hebben inderdaad eerst een retourtje moeten bijkopen (ook eerst als toerist gegaan in afwachting van visum). Nogmaals, ik heb er op de site van DIAC helemaal niks over kunnen vinden.

Greets, Leon.
 
Op vraag 1: als je de aanvraag hier vanuit NL doet (offshore) moet je je visum ook buiten Oz ophalen. In jouw geval zal dat dan waarschijnlijk Nieuw Zeeland zijn. Als je met je toeristen visum naar Australie gaat en daar je visum aan gaat vragen (onshore), dan  krijg je hem dus gewoon in Oz. Maaarrrr je mag natuurlijk niet werken totdat je het visum hebt.

op vraag 2; dat kan gewoon maar je moet er wel mee oppassen. Waarom? Omdat het laatste visum dat je krijgt geldig is en de voorgaande vervallen. Stel dat je dus je residency visum (457?) nog niet binnen hebt en je besluit naar Oz te gaan op vakantie. Ondertussen wordt je visum toegekend en jij hebt dus voor je vakantie een toeristen visum aangevraagd (kan vrij eenvoudig via reisbureau bijvoorbeeld); dan is je 456 vervallen / 'overschreven' en kan je de hele procedure opnieuw opstarten. Het zal niet heeeel snel gebeuren denk ik, maar toch, het is iets om even in gedachten te houden.

en last but not least; de tijdsduur. Dat is momenteel nog niet helemaal duidelijk omdat per 1 sep 2007 nieuwe regels en procedures in zijn gegaan. Aangezien dat slechts een kleine 3 maanden geleden is weet eigenlijk niemand nog echt hier snel het zal gaan. Het lijkt er wel op dat het sneller gaat dan voor 1 sep, maar goed, dat moet nog blijken.

Wat ik je wel kan vertellen is dat het vóór 1 sep 2007 allemaal erg langzaam ging. Een 457 zal een stuk sneller gaan... Ik zou eens austimeline (zie mijn signature) in de gaten houden...
 
Het hangt heel erg van je werkgever/sponsor af hoe snel je een 457 visum kunt hebben
Zij moeten 3 applications bij DIAC lodgen
1. sponsorship application (voor het bedrijf om mensen te mogen sponsoren)
2. job nomination application
3. en de eigenlijke visa application voor de persoon die ze willen sponsoren

Dus als ze nr 1 al hebben gedaan scheelt dat in tijd natuurlijk

Het bedrijf dat mij sponsort hakt vaker met dit bijltje en hadden het een kleine 3 jaar geleden met 3 werkdagen voor elkaar  :up: Maar ja: goede banden met DIAC, weten waar ze mee bezig zijn... dat helpt
 
Back
Top