Een doodgewone dag in...

Matthijs

New Member
...Nederland. Het is kwart over zes. Ik stap met mijn verkeerde been mijn bed uit, kijk naar buiten en zie de eerste auto's al in de file staan. Het regent en op de radio hebben ze 't over een zeer zware ochtendspits. Even later kijk ik met mijn broodje hagelslag in de hand naar het RTL-4 Ontbijtnieuws. Jan de Hoop vertelt iets over een Marokkaanse man van 31 die vrouwen weigert de hand te schudden maar wel klantmanager bij de gemeente Rotterdam wil worden omdat je dan zo goed schijnt te verdienen. Hij noemt Nederlanders aboriginals en dreigt met een rechtzaak. Daarna zeikt Bos Balkenende af en andersom. Als het broodje op is, de tandjes gepoetst zijn en de Jan de Hoop op zwart staat, stap ik in de auto en sluit ik aan achter in de rij op de A13. Vertraging tot Den Haag 40 minuten, lees ik op het matrixbord boven de weg. Dat wordt vanavond langer doorwerken. Het dak van de auto begint te lekken. Mijn achterwerk is nat. Gauw aan iets anders denken, zeg ik tegen mezelf. Ik houd mijzelf voor dat ons visum er binnen een paar maanden echt moet zijn. En dat we volgend jaar misschien in Australië wonen. Maar dan vraag ik mij af: hoe ziet een gemiddelde werkdag er dáár eigenlijk uit? Is het daar echt zo veel beter? Of is de wens de vader der gedachten? Weet je wat? Als ik vanavond thuis ben, plaats ik een berichtje op het Australië-forum!

:-(

Heeft iemand misschien zin voor mij en de anderen eens een doodgewone dag in Australië te beschrijven? Ik ben benieuwd hoe jullie het leven daar ervaren. In hoeverre het anders is dan in Nederland? Leef je down under alleen ontspannener in de weekenden of is het altijd zo easy going? Misschien krijg ik er na zo'n verslag nóg meer zin in. Of niet natuurlijk. Dan blijf ik maar in de rij op de A13 staan.

:roll:

Matthijs
 
Mag een imagination dag ook? Ik stel me het als volgt voor.

(titel) ..... Australië. Het is kwart over zes. Het zonnetje schijnt en ik kijk naar de strak blauwe hemel, een groot open veld, vogels en misschien een kangaroo. Ziet er niet slecht uit. Ik zet de radio aan en hoor over Libanezen die een rel hebben gemaakt in Sydney, vervolgens een paar oudere werknemers die hun baan kwijt zijn geraakt door een paar goedkopere jongere lui uit Zuid oost Azië die hun baas iets beter zag zitten. Daarna krijgt John Howard weer eens een paar flinke woorden te horen van de oppositie (sorry, weet nog niet wie deze mensen zijn). Bah, al dat gedoe ook altijd, denk ik. Ik probeer het te vergeten, stap op mijn fiets en ga naar station Sydenham. Zo, een uurtje later zit ik wel op mijn werk. Even bijpraten met de andere mensen die ook in de trein van 7:15 zitten en ik zit vervolgens bij mezelf te denken, ik ga na het werk eens even naar dat natuurpark toe om te kijken of ik nog wat vogels kan fotograferen die ik nog niet heb gezien hier in Australië!

Ja, ik denk dus Matthijs dat het nieuws en de politiek net zo "frustrerend" zijn of zelfs erger zijn dan in Nederland, die file waarover je het hebt, dat zal daar wat minder zijn, en ik denk dat het thuiskomen van het werk / het naar het werk toegaan een stuk frisser is dan in Nederland. Je maakt zomaar even een praatje met degenen die je ziet en spreekt, je woont in een vrijstaand huis. Je hebt nog voldoende ruimte, je kan met iedereen praten waardoor het een stuk relaxter is dan in Nederland.

Lijkt het er een beetje op, voor de mensen die al in Australië zijn?!
 
Nou, een omschrijving van een dag in Nederland om depressief van te worden :).

Mijn dagen in Oz zien er zo uit:
Om 5.30 uur ga ik uit bed en ga naar buiten voor mijn ochtendwandeling in het zonnetje en ik hoor de vogels zingen. Met een beetje mazzel zie ik tijdens mijn wandeling een paar kangoeroes. Eenmaal weer thuis duik ik, onder het genot van een bakkie Douwe Egberts koffie, achter mijn laptop om te kijken of er nog nieuws op het forum is. Daarna ga ik ontbijten en stap ik OF in de auto OF op de fiets om naar mijn werk te gaan. Ik werk van 9.00 tot ongeveer 12.00 of 13.00, in mijn eigen tempo zonder stress en daarna ga ik weer naar huis om daar in alle rust de gewone dingen van alle dag te doen; de huishouding dus.

Manlief Jeroens dag ziet er iets anders uit, hij werkt zo'n 12 á 14 uur per dag. Dat hoeft hij niet maar hij doet het graag en op een lekker relaxte manier.

Waar je hier in Albury in ieder geval niet bang voor hoeft te zijn is dat je een natte kont krijgt in de auto want regenen doet het hier zelden. Das nie goed maar 't is gewoon zo.  

Kortom, onze werkdagen zijn net zo ontspannen als de weekenden sinds we in Oz wonen.

Erna
 
Kijk het begon al bij de eerste zin  :)
...Nederland. Het is kwart over zes. Ik stap met mijn verkeerde been mijn bed uit
terug naar bed en opnieuw uit bed stappen..........dit keer met het goede been was altijd het advies van mijn vader toen ik klein was.

Maak zelf iedere dag een kleine positieve verandering :up:  :)

Groetjes vanuit een zonnig Australie
Syl
 
[size=12pt]Brisbane[/size]
Het is half zeven en de wekker gaat. Gelukkig is het al licht, dat maakt het opstaan een stukje makkelijker. Eerst maar mijn fietskleren aan doen en daarna de boterhammetjes voor de lunch smeren. Ook nog een botterhammetje (zonder Vegemite) eten als ontbijt. Dan op fiets en kijken hoe erg het verkeer vandaag weer is. Doordat de grootste weg door het centrum is afgesloten neemt iedereen een alternatieve route en dat maakt het fietsen nog onveiliger.
En ja hoor, op de beruchte slingerweg staat het helemaal vast. Een lange vrachtauto dacht dat het ook een goed idee zou zijn om zichzelf vast te rijden op deze slingerweg. Gelukkig wel de andere kant op en ik kon mij er toch nog tussendoor wringen. Deze keer geeneens van mijn sokken gereden. Het begon al lekker warm te worden, dus het was nu nog wel lekker om de koude airconditioning in te lopen. Later op de dag werd het buiten te warm en binnen te koud.
Even kort douchen, want we moeten natuurlijk wel zuinig doen met het water, anders is het straks op. Gelukkig beginnen steeds meer mensen zich aan de waterrestricties te houden, deze week nog niemand gezien die de plantjes aan het water geven was. Wellicht doordat ik de laatse week ook twee keer een "waterinspectie" controleur heb zien rondrijden.
Helaas is het semester nog niet afgelopen en lopen er nog steeds (te) veel "undergrads" rond. Nog eventjes en dan is het weer lekker rustig. Voor die tijd helaas nog wel 40 tentamens nakijken, een paper schrijven, mijn computermodel aan de praat krijgen, dus echt rust heb ik nog niet. Wellicht toch maar weer een keer laat doorwerken vandaag. Hopelijk is de verkeersdrukte dan ook wat afgenomen als ik naar huis ga.
 
Perth en de wekker gaat om 6.15.
Net als in Nederland en overal in de wereld heb ik moeite met opstaan, dus om 6.30 hijs ik me uit bed. Doe 'vrijetijdskleren' aan, want ga de honden in de achtertuin begroeten. Dan ga ik tussen half en heel uurtje met ze wandelen. Ik ruik de peppermint eucalyptus trees en word gek van het gekrijs van de galahs. Wanneer ik thuiskom is manlief ook op en ontbijten we samen. Als hij goeie zin heeft, eten we een gebakken eitje van de BBQ. Van het nieuws word ik sjaggerijnig, want Howard government of oppositie (Kim Beasley) is eigenlijk alleen verschillend in kilo's (Kim is een tikkie te zwaar) en ze zijn allebei zo conservatief als het maar kan. DUS kijk ik naar cartoons.  :wink:
En dan begint de werkdag: gauw doesjen en werk kleren aan (saai: zwarte broek en net shirt, haren in de plooi). In de auto naar het werk. Zo af en toe carpool ik met een collega, maar niet te vaak, want ik hecht aan mijn onafhankelijkheid. Doe er ongeveer 40 min over om er te komen. Als het regent duurt het een uur, want die andere sukkels op de weg weten niet wat ze moeten doen als het regent.
Werk = saai, en de manager is weer eens in een sjaggie bui en iedereen 'walks on eggeshells'. Gelukkig schijnt het zonnetje als ik tijdens de lunchpauze een wandelingetje maak met mijn collega's. Om 4.55 vertrek ik, net voor het verkeer te druk wordt, en ik ben om 5.35 thuis. Snel uit de werk kleren en in de vrijetijdskleren, want we nemen de honden naar het strand. Dan even langs bij kennissen, we blijven hangen voor een barbie en een biertje op de verandah.

Ik woon in de stad, nu ja in de stad, in een buitenwijk, dus geen kangaroes en uitzicht over groene velden door de week. Das voor de weekenden wanneer we gaan camperen.

Wat denk je ervan? Net zoals in NL, maar dan aan de andere kant van de wereld?

Groet,
Inacar
 
Doe ik ook mee!

Half zeven gaat de hema-wekker maar meestal ben ik al wakker dankzij 1 van de kids (of beiden). Zonnetje schijnt, lucht is blauw (teletubbies...), bammetjes smeren, kids voorzien van wat drinken en om 7.40u de deur uit. Soms lopen (20 minuten) soms met de buis (4 minuten) naar de trein die me in 35 minuten en twee stops naar hartje Adelaide rijdt, 10 minuten lopen en midden in het meest toeristische gebied van Adelaide (kruising Rundle Mall / Gawler Place) staat ons kantoor. Kwart voor 9 gaat de computer aan, 3 kwartier pauze en om 5 over 5 ben ik weg, 5 voor zes thuis en dan netjes om 6u eten. De pauzes zijn leuk, kan een beetje funshoppen, mooi wandelen langs de rivier of gaan lunchen met andere NL'se en een verdwaalde belg. 's Avonds en weekenden zijn 100% vrije tijd dus lekker genieten met de family. Niet echt te beklagen lijkt me zo!
 
Yulara, Ayers Rock:

Om 7 uur gaat de wekker. Man lief gaat uit bed en stapt de badkamer in. Ik kan nog even blijven liggen, maar als hij klaar is moet ook ik er uit. Douche, aankleden, ff mijn mail nakijken en om 8.15 stap ik de deur uit om naar mijn werk te lopen (1/2 uurtje, goed voor de conditie  :up:). Op het moment geen strakke blauwe lucht vanwege de regen/storm, maar doorgaans wel. We staan op de 3e plek als het gaat om de blauwste lucht van de wereld. Maar goed, tijdens het wandelen de vliegen van mijn gezicht af proberen te houden
(WATER!) en op mijn werk aangekomen, maak ik alles gereed voor de komende dag. Nog even kletsen met de mevr van CDU en dan begint mijn werkdag. Lekker relaxed in mijn eigen tempo en aan het eind van de dag opruimen en naar huis (met de bus deze keer) Thuis, of koken of lekker uit eten in de residents club. Beetje kletsen met buren/collega's, om de dag naar de sportschool en zo is mijn dag weer gevuld. We werken alle 2 op salary, dus overwerken doen we niet aan  :wink:

Ik moet zeggen, mag absoluut niet klagen. In de weekenden een beetje de toerist uithangen of gewoon luieren. Oh wat heb ik toch een rot leven  :-D
 
Normale dag in BridgeVegas. 7.30: Bed uit (of nog een keertje omdraaien ...). Glaasje sinaasappelsap. Dan besluiten: of 10 minuten met de trein en 40 minuten lopen of 50 minuten in de file. Het is een prachtige dag en wat bloeien de jacarandas weer mooi dit jaar! Tuf tuf in de file over Lytton Rd, tuf tuf in de file bij Stanley Rd, Stapvoets over Coro drive en de koele aircon in van het instituut zo om een uurtje of 9. Effe email, XPdite en nieuws sites checken, effe kletsen met de collega's en het lab in tot 10.30. Dan thee, beetje ouwehoeren. Werken tot 12.30-1 pm. Lunch 30 minuutjes, werken tot 3.30 pm, thee. Werken tot 6.30. Dan Tjarco zeuren dattie op moet schieten dat ik naar huis wil (hij geeft me 's avonds (en 's ochtends) meestal een lift, de lieverd). Dan naar huis, koken, journaal kijken, douchen, boekie lezen, sudokutje oplossen en lekker naar bed om een uurtje of 10.
 
Jeetje het verbaast mij dat iedreen zo actief is in de ochtend. OK over een paar weken heb ik de typical morning in Adelaide. Nu dan een klein stukje over hier in Coober Pedy.....

Rond 6:00 wordt ik wakker door Vanessa die er uit moet om de boel schoon te maken beneden.
7:30 gaat dan mijn radio wekker af. Moeilijk doe ik 1 oog open en draai me nog even vlug om.... Was natuurlijk weer veel te laat gister avond.... Tja wat wil je als je tot 22:30 avond dienst heb en daarna nog even tv kijken en een wiskey-tje drinken..
Rustig wordt ik weer wakker... kijk op de wekker... @#@$#$ 8:20 nog 10 minuten om naar beneden te gaan en me op tijd aan te klokken.

Trek de gordijnen open en wordt 9 van de 10 keer verblindt door de zon die midden in me giegel schijnt.  Vlug pak ik een stuk bevroren brood uit de vriezer die ik haastig naar binnen werk. ((Ontdooien doen we maar in het weekend :-D))).....
Half aangekleed en nog maar met 1 oog open ben ik net op tijd om me om 8:29 aan te klokken. Strompel naar de bar schenk daar een glas orange jus in en ga ff Vanessa goeie morgen wensen..
Dan begin ik rustig aan me dag tot 12:00 dan weer ff boven zitten, stukje door CP wandelen en naar de library voor het gratis internet om dan weer te beginnen van 17:30 tot 22:00 in de bottleshop. Nog ff dit en dat en dan meestal rond 22:30 boven :roll:

Zondag me laatse dag en dan weer een normalen baan in Adelaide ben benieuwd hoe dat gaat zijn...

cheers
 
Een doodgewone dag in.. Nannup, WA.
We worden iedere ochtend stipt om tien voor zes wakker gemaakt door een vogelkoor, en dan met name een hele irritante kraai die zijn spiegelbeeld aanvalt in onze tuindeur. Drie dagen per week werk ik in Busselton, mijn man Eric werkt in zijn eigen bedrijfje aan huis of helpt de plaatselijke loodgieter/bouwvakker/klusjesman. Ik ontbijt, douche (kort! we leven op regenwater!) en duik onze nieuwe luxe auto in. Op een typische dag rij ik een uur door de bossen, ABC Classic op de radio, kom ongeveer vijf auto's tegen. En gelukkig heel weinig kangoeroes. Ik zie er altijd wel een stuk of twintig, plus nog een stuk of vijf emu's, maar ze zijn allemaal slim genoeg om niet voor de auto te duiken. Eenmaal op mijn werk, Busselton Early Education, begint het gerommel. Mijn groep bestaat uit ongeveer vijftien kinderen van drie tot en met vijf jaar. We volgen een strict regime tijdens de dag met morning tea, lunch, rest time, afternoon tea als leidraad. Er zijn ontzettend veel verschillen met het werk in Nederland, en vooral de taal blijft een probleem. Op maandag werk ik maar tot drie uur en doe ik onze wekelijkse boodschappen bij de Woolies, dan hoeven we daar het extra uur niet voor te rijden op onze vrije dagen. De andere dagen werk ik tot vijf uur en rij heerlijk in het licht weer naar huis. We eten rond half zeven, vaak duik ik eerst even de groentetuin in om te kijken wat er op het menu staat. De kippen komen ons rond zes uur waarschuwen dat het tijd is voor hun eten, en ook moet de moestuin gesproeid worden en afhankelijk van het weer moet er ook nog hout worden gehaald voor het vuur. Op onze vrije dagen hebben we dus ook een early start, en dat is maar goed ook. We klussen in en om het huis (11 acres), dompelen ons onder in het ontzettend hectische sociale leven hier in de bush, hangen de tourist uit tijdens tripjes naar de zee/bush/omliggende dorpjes, of hangen in onze hangmat op de verandah met een goed boek en een biertje. Ondanks de stress over inkomsten/zekerheid/pensioenen absoluut geen slecht leven!
 
Wat mij opvalt is dat jullie het allemaal zo rete naar je zin hebben daar. Heerlijk om te lezen!! Goeie topic
 
[quote author=letsgo link=topic=5816.msg73324#msg73324 date=1161251223]
Wat mij opvalt is dat jullie allemaal zo vroeg opstaan in Oz! 
[/quote]

Dat moet wel, want:
  • Het is extreem vroeg licht (en ook donker trouwens)
  • Later is het te warm om iets te doen
  • De fauna hier maakt je wel wakker
  • Om de drukte op de weg voor te zijn (zeker deze week in Brisbane, maar normaal ook)
 
Ik sta voor het alarm op de mobiel afgaat op; een automatisme dat alleen faalt als ik vergeten ben 'm te zetten. Ik draai me om en zie een leeg bed. Verdomme, da's waar ook, mijn lief is een paar dagen in Nieuw Zeeland voor haar werk. Echt wakker worden doe ik onder de, water besparende, korte douche. Nieuws lees ik via news.bbc.co.uk, nu.nl en theage.com.au. Ik stap in de auto en knor via de bakker op Errol Street North Melbourne uit en even later Footscray in. Ik open de studio en schakel als eerste het espresso automaat aan. Als de collega's langzaam binnen druppelen begint een ochtend vol animatie, ontwerp, coding, flauwekul en een iets te aanhankelijke kat die op de meest ongelegen momenten 2 collega's met allergieen tot de rand der waanzin brengt. Lunchen doe ik in Yarraville met Matt; mad dog and englishman. Een groot project wordt 'smiddags zo goed als afgerond wat vervolgens geviert moet worden met 20 minuten Far Cry; je collega's virtueel aan gort schieten is een teken van affectie.
Vlak voor ik naar huis rij text ik Linda: ''pilsje pakken?'. Linda bewijst dat ze slimmer is dan mij door eerst een hapje indo voor te stellen.  Wat nasi trassi, een visje en sate later drinken we er een paar in de Lounge; vreemd genoeg besluiten alle figuranten van de jaren 80 video clips een modeshow voor ons te lopen.
Rond een uur of tien kom ik thuis, kijk een aflevering van 'the Office' op de laptop en val in slaap met een stomme grijns op mijn gezicht: morgen komt mijn lief thuis.
 
Matthijs, goed initiatief! Mijn dag vandaag:

Wekker gaat om 5.51. Lekker opstaan, scheren en douchen. Het valt me op dat het al vroeg heel licht is! Even boterhammetjes smeren (bevroren en wel) en in een broodtrommeltje stoppen. Daarna (na de TV aangezet te hebben voor het ochtendnieuws bij SEVEN) een bakje cornflakes gemaakt (met melk en een klein beetje suiker ;-) ). Na het ontbijt tandjes poetsen, aankleden (gewoon weer in pak, morgen is het vrijdag en dan is het weer casual) en (Ellen is precies tegelijk klaar) door de  keuken deur de garage in. Garagedeur open (afstandbediening natuurlijk) en WOW we worden overspoeld met zonlicht en warmte. Eenmaal in de auto zien we dat het buiten een graadje of 15 is (het is ondertussen 6.50). Sinds vorige week gaan we elke dag met de auto, wat op zich nog een experiment is. Ik rijd, want ik zet eerst Ellen af in West-Perth (kilometer of 15 a 20 vanaf ons huis) en rijd dan 'terug' naar Leederville waar ik werk (kost me 6 minuutjes of zo). Het was wel enigzins druk wat normaal is voor deze tijd, maar toch om 7.20 in West Perth (half uurtje dus). 10 minuutjes later ben ik op mijn werk. Eerst even inloggen om te zien of er bij onze (mijn) klanten nog emergencies zijn, die zijn er niet. Een paar mailtjes afhandelen en dan even naar Greens cafe lopen (5 minuten) voor een lekker verse cappucino (to go). Het is ondertussen een graad of 24.
Over het werk zelf zal ik niet te veel vertellen. Ik heb een beetje last van hoofdpijn vandaag (vannacht te zwaar geslapen denk ik) en we (Ellen en ik) spreken af dat ik haar om 4 uur vanmiddag oppik. Uiteindelijk zijn we om kwart voor vijf thuis. Lekker vroeg. Na het eten gaat Ellen boodschappen doen (dat scheelt weer in het weekend), en om kwart voor 7 stap ik in onze 2e auto (ja, heel luxe, maar ook heel handig) om te gaan bowlen. Thuisgekomen nog even achter de laptop om ondermeer deze post te plaatsen. Vooruitzichten voor het weekend: temperaturen tegen de 30 graden, mogelijk wat zwaar weer (onweer) op zondag.

Perthpete
 
[quote author=tinusv link=topic=5816.msg73335#msg73335 date=1161255165]
[quote author=letsgo link=topic=5816.msg73324#msg73324 date=1161251223]
Wat mij opvalt is dat jullie allemaal zo vroeg opstaan in Oz! 
[/quote]

Dat moet wel, want:
  • Het is extreem vroeg licht (en ook donker trouwens)
  • Later is het te warm om iets te doen
  • De fauna hier maakt je wel wakker
  • Om de drukte op de weg voor te zijn (zeker deze week in Brisbane, maar normaal ook)
[/quote]Nah, dat valt toch wel mee hoor:
- met de gordijnen dicht is 't nog best donker ;)
- misschien te warm om te fietsen maar lopen gaat nog wel (met de nadruk op nog, over een maand of twee wordt het weer een extra shirt meenemen)
- de fauna raak je wel aan gewend en ga je negeren...
- de weg is nog nooit zo rustig geweest als deze week! Iedereen vermijdt de South East Freeway dus ik rij in een kwartier naar m'n werk :) (ok, naar de parkeerplek, en dan nog een kwartier lopen)  :-D

Ok, een normale dag dus:
Om 7 uur beginnen Jay & The Doctor uit de wekkerradio te blerren en gewoonlijk worden ze genegeerd tot ze het weer hebben voorgelezen zo rond 7:15. Dan komt het eerste dilemma van de dag: douchen of nog een keertje omdraaien. Hangt ervanaf of ik de avond ervoor heb gesport en dus gedoucht. Ontbijtje, lunch klaarmaken en zo rond 8:15 - 8:30 de auto in. We werken allebei op dezelfde plek, dus de auto is makkelijker/goedkoper dan de bus. Eerste stuk is rustig: gewoonlijk leggen we de 6 km naar de snelwegoprit in een minuut of 8 af. Dan kijken: rijdt het door op de snelweg of is het kruipen? In het laatste geval duren de volgende 6 km al snel een kwartier en zijn de 'back roads' sneller: standaard 10 tot 12 minuten rond dit tijdstip. Net buiten het centrum parkeren, een kwartier lopen en rond negenen op het werk. Emails checken, effe snel teletekst.nos.nl, news.com.au en xpdite scannen en dan het tweede grote dilemma: gelijk aan het werk of eerst maar een cappuccinootje maken? Om 12 uur lunchen in de Botanical Gardens, halverwege de middag nog een espresso en rond half 6 weer teruglopen naar de auto. Dan rechtstreeks naar de Kangaroo Point cliffs, soms eerst effe thuis wat eten, en dan een paar uurtjes klimmen, of op een luie avond effe voor de buis hangen (woensdagavond is eigenlijk de enige avond dat er iets op is dat de moeite waard is, maar toch...). Dan nog even internetten: email en xpdite, tanden poetsen en weer te laat naar bed. Ik was nog wel zo van plan voor middernacht erin te liggen...
 
Waarom heeft iedereen een wekker?
Iedereen weet dat te laat komen of helemaal niet op komen dagen heel normaal is in Australie.
Ik zet dus geen wekker, doe rustig aan en klanten weten dat ik tussen 9 en 11 wel op de stoep sta.
Zo niet, dan ben ik er die dag niet.
 
Hmm, Martin.
Klanten vinden dat misschien wel goed. Vind een baas dat eigenlijk ook goed als je eens een dag niet komt of 4 uur te laat komt?
 
Back
Top