Een eigen bedrijf opzetten!

charlottevossen

New Member
Ik heb een vraag: hoe zit het met de mogelijkheden om in Australie een eigen bedrijf op te starten? Bestaat er ook een CBS waar je marktonderzoeken kunt opvragen over naar welke bedrijven er veel vraag is?
Groetjes Charlotte
 
Hoii,

Over CBS weet ik niets te vertellen!

Maar in Australie zijn er drie manieren waarop je een eigen bedrijf kunt beginnen:

1  Je wordt SOLE TRADER

   * Dit houdt in dat je alleen een bedrijf begint zonder partner (mag je wel medewekers hebben hoeft niet)

      Voordelen:
       -De eigenaar is manager en verantwoordelijk voor alle beslissingen.
       -Alle winst is voor de eigenaar
       - Is een goedkope manier om op te zetten en te onderhouden en je moet het minst melden bij de overheid

     Nadelen:
       -Jij alleen bent verantwoordelijk voor het bedrijf (vakantie word lastig er is niemand anders die het kan       
        overnemen.
       -Jij bent persoonlijk aansprakelijk voor al je bedrijfsschulden (dus ook je huis) loopt risico
       -Je blijft belasting betalen als particulier.

2 Je begint een PARTNERSHIP

        * Dit houdt in dat je met meerdere mensen een bedrijf kan beginnen, je deelt dan semen de
           verantwoordelijkheid en winst. Als er geen officieel contract is gaat de wet ervan uit dat elke partner
           hetzelfde deel uit het bedrijf krijgt. Een contract is dus verstandig.

       Voordelen:
       -Belasting verplichtingen zijn kleiner. Vooral als je de partnership deelt met familie.
       -Verantwoordelijkheid voor het bedrijf word gedeeld.
       -Mogelijkheden om geld voor het berdijf te krijgen zijn groter.

      Nadelen:
      -Verantwoordelijkheid is ongelimiteerd. Als een partner komt te overlijden zijn de andere partners
        verantwoordelijk.
      -Als het partnership stop is gezet of is veranderd dan kunnen je problemen ondervinden in het verdelen van
       geld of verkrijgen van geld voor een pensioen van het partnerdeel.

3 Of je begint een PROPRIETARY LIMITED COMPANY (Pty Ltd)

          * Dit houdt in dat je een prive bedrijf hebt. De structuur zit vrij complex in elkaar.
             Je bent inprincipe (als je het alleen doet) directeur en werknemer van het bedrijf.

       Voordelen:
       -De verantwoordelijkheden van de aandeelhouders zijn gelimiteerd tot het aandeel dat ze hebben.
       -Je kunt het eigendom van het bedrijf verspreiden
       -Allerlei belasting voordelen

      Nadelen:
      -Het kost veel om zo een bedrijf te beginnen
      -Mensen die je geld willen lenen willen wel persoonlijke garantie van het bestuur voordat ze je geld lenen.
      -Eigenaren hebben aanzienlijke en serieuze verplichtingen onder de bedrijfswet.

Er zijn nog veel meer regels natuurlijk wat betreft de verschillende soort bedrijven die je kunt oprichten.
Elk bedrijf in Australie moet in iedergeval een ABN (Australian business number) hebben.
Bij www.business.gov.au kun je vast een hoop vinden.

Hopelijk heb je hier wat aan, succes ermee.

Liefs Eutrice
 
Hoii,

Wat wil je weten?
Ik heb deze info ook maar gelezen :oops: en heb verder geen persoonlijke ervaring :roll:
Ik heb van onze migration agent een boek gekregen over allerlei zaken in Australie waaronder dus het beginnen van een eigen bedrijf. Het is in iedergeval heel belangrijk je eerst heel goed te informeren en een marktonderzoek te doen voordat je een bedrijf begint.
Wat ik al schreef kun je het beste bij buisiness.gov.au gaan kijken.

Succes,

Liefs Eutrice
 
done! Site opgeslagen, bestudeerd en in back-up. Wie heb je als migratieagent, misschien hebben we dezelfd, vraag ik ook naar het 'boek'.

Thanks again!
Kathleen
 
Back
Top