Een heleboel vragen?

Hallo

Ik heb een heleboel vragen en hoop dat jullie me wat wijzer kunnen maken.

We zouden dus op een 457 visa willen emigreren naar regio Melbourne. Mijn echtgenoot zit daar nu (gelukzak ;o) ) en is volop de regio aan het bewonderen en sollicitatiegesprekken aan het afleggen. Het eerste gesprek was al positief, hij heeft gisteren een aanbod gemaild gekregen. Volgende week heeft hij nog 2 gesprekken. Maar ik vraag me nu een aantal dingen af...

- Moet hij daar een contract tekenen of hoe werkt het?

- Wie kiest er het migratiebureau, werkgever of wij? (Wij zijn tevreden over de uitleg dat we bij m2a hebben gekregen en zouden voor hen kiezen.)

- Hoe zijn de arbeidsvoorwaarden daar? Want in dat aanbod staat bv dat hij maar 10 sickdagen mag hebben (met doktersbriefje), maar val je daarnaast dan op een soort ziekenfonds of hoe werkt het daar? Kennen jullie een interessante website over de sociale wetgeving van Australië?

- Verhuisfirma? Wij twijfelen nog om onze meubels mee te nemen, maar er gaat in elk geval heeeeeeel veel speelgoed mee. Ik heb hier een topic over gevonden, maar dat leek me meer te gaan over in Nederland gevestigde verhuisbedrijven. Heeft er iemand ervaring met Putters of Dockx?

- Voorlopige huisvestiging in Australië? Mijn man zegt dat je daar niet zomaar voor een maand kan huren en dat vakantiewoningen verschrikkelijk duur zijn. Hoe hebben jullie dat gedaan of hoe zijn jullie dat van plan? En wat vonden jullie hiervan?

Een heleboel vragen, ik weet het. Maar het lijkt allemaal zo snel te gaan voor ons, dat het een beetje duizelt...

Groetjes
 
Hallo,

Zowiezo welkom op het forum! :smile:
Ik ga proberen een paar vragen te beantwoorden.

Ik weet dat je je in Oz extra moet verzekeren wat betreft ziekteverlof. Je krijgt maar een aantal sickies per jaar en voor de rest moet je je dus verzekeren.

Volgens mij is een 457 visum prima zelf te regelen. Wilt het bedrijf alsnog dat er een migratie agent alles regelt zou ik het aan hun overlaten welke ze kiezen.

Wij zijn van plan om de eerste weken na aankomst in een vakantie verblijf te verblijven; caravan park/hotel/B&B... en hopen dan snel iets te kunnen huren voor langer termijn. Heb al gelezen dat het helpt als je maanden vooruit kan betalen om zo alsnog in aanmerking te komen om iets te huren.

Wij nemen straks niks mee kwa meubels enz... persoonlijke spullen en computer etc wel, daar bouwen we een kist omheen om zo te verschepen. De meubeles die we hier hebben zijn niet de moeite waard om te verschepen en ik vindt het toch wel erg leuk om met een nieuwe start Down Under met nieuwe meubeltjes te beginnen.

Succes met alles de komende tijd, lijkt me be stressen zo alles tegelijk regelen enzo... :up: Smiles, Betty
 
Dankje Betty voor je uitleg!

Ik heb ondertussen met mijn echtgenoot gesproken, die nog steeds in Australië zit. Hij moet blijkbaar gewoon mailen als hij akkoord gaat met het aanbod en dan zetten zij alles in gang via hun advocaat. Wij moeten wel een aantal dingen bezorgen, maar de werkgever zorgt voornamelijk voor de visa-aanvraag. Na bepaalde tijd zullen wij wel zelf de aanvraag moeten doen voor een permanent visa. Ik werk liever met een migratiebureau, omdat we dan minder zelf moeten uitzoeken (tijdsbesparing) en ook minder risico lopen dat we iets verkeerd doen.

Hij is nu ook vakantiewoningen aan het bekijken. Hij heeft dichtbij de regio een camping met stacaravans gezien en gaat daar nu eens horen. We hebben 2 kleine kindjes, maar zo camperen gaan die best wel fijn vinden.

Waarom gaan jullie iets zoeken om te huren? Nog niet kopen? Wij zouden meteen wat kopen. Mijn man heeft al met de bank gesproken. Het enige nadeel is dat we met onze 457 visa al 25 % in handen moeten hebben. We overwegen om iets goedkoper dan eerst te kopen en daarna met ons permanent visa wat groter te kopen. Iedereen zegt daar tegen hem dat je evengoed kan kopen dan huren, dat het op hetzelfde bedrag neerkomt.

Ik denk dat we wel wat meubels meenemen, in een container. Ik heb al heel wat op het net gelezen dat ze aanraden om met kinderen toch zo veel mogelijk mee te nemen, zodat ze zich meer thuis voelen. En je hebt die eerste periode daar al zoveel te regelen. Als wij nog maar met zen tweetjes waren, zou ik ook gedacht hebben van een heel nieuwe start te maken.

Nog een week en mijn man komt naar huis. En dan kunnen we alles eens goed bespreken en organiseren.

Naar waar willen jullie emigreren?

Groetjes
 
Hoi, hoi,

Wij zouden het liefst in de omgeving van Byron Bay willen gaan wonen. Hier hebben we al heel wat tijd doorgebracht en het sluit helemaal aan op onze lifestyle. Jammer genoeg, vanwege alle veranderingen hebben we een SA sponsorship moeten aanvragen om zo eerder een visum te bemachtigen. Dit betekend dat we dus eerst 2 jaar in SA moeten wonen en werken. Maar we zijn al aardig wat huiswerk aan het doen en tot nu toe zijn er veel plus puntjes om hier te gaan settelen. Goedkopere huizen bijv.
De reden waarom wij eerst willen huren is omdat we simpel weg geen geld hebben om meteen te kunnen kopen, daar heb je geen belasting teruggave en moet je volgens mij ook 25% vd koopsom meteen zelf inleggen?
Ons plannetje is dus eerst lekker tot rust komen, ons plekje vinden, een stukje grond kopen en in de loop der jaren hier ons eigen ecohuisje bouwen. (mijn man is timmerman en mijn vader ook, dus saampjes komen ze al een heel eind)
We hopen geheel onafhankelijk te kunnen wonen en daarbij ook nog eens ons eigen voedsel te verbouwen. Het lijkt me helemaal geweldig om een organic winkeltje aan huis te hebben... maar ja nu draaf ik een beetje door met m'n idealistische dromen...
Denk wel dat je gelijk heb wat betreft spullen meenemen zodat de kindjes wat vertouwds hebben daar. Daarom zullen we wel hun eigen spullen meenemen!

Anyways, genoeg over ons, ben reuze benieuwd hoe het jullie allemaal gaat. Laat maar weten!

Ps; wij zijn al meer dan 5 jaar bezig, ben wel een beetje jaloers dat het voor sommigen zo snel kan gaan! Maar onze tijd komt heus wel, no worries!

Liefs, Betty
 
Zou lekker eerst zeker voor 6 maanden iets huren. Dan heb je de tijd om te wennen aan het leven hier en kan je rustig eens gaan kijken waar je dan gaat kopen. Emigreren is al stressvol genoeg zonder de koophuizenjacht. Daarnaast hebben wij inmiddels gemerkt dat banken niet zo snel zijn met het regelen van een hypotheek. Wij zijn nu al 3 maanden bezig om een officieel stempel van OK te krijgen :) En wij zitten hier al een jaar op een permanent visum...

Sacha
 
Iedereen zegt daar tegen hem dat je evengoed kan kopen dan huren, dat het op hetzelfde bedrag neerkomt.

Dat hangt natuurlijk erg af van je leenbedrag. Als je zelf veel geld kan inleggen, dan klopt dat misschien. Huizen kosten van 4 ton in de buitenste suburbs to meer dan een miljoen 10-15 km van CBD. Wij huren een huis dat 8 a 9 ton zou opbrengen bij verkoop en betalen aan huur wat je aan (alleen!) rente zou betalen over een hypotheek van 2enhalve ton. Dan is er natuurlijk de verwachting dat je koophuis in waarde toeneemt. Maar wetende dat een stel met twee modale inkomens al niets meer kan kopen in Melbourne (zijn publicaties over), lijkt mij de situatie onhoudbaar en kunnen de prijzen niet echt meer stijgen.
Op basis van de huidige huurprijzen en de hoogte van de rente lijkt mij een hypotheek van max 3 ton ideaal. Dat betekent dus een hoog bedrag om zelf in te brengen (ervan uitgaande dat het verstandig is dit eigen geld te investeren in een huis i.t.t. aandelen of zo, en dat hangt natuurlijk van de markt af). Maar goed, huren is ook niet ideaal (je bent erg afhankelijk van je huisbaas).
Overigens weet ik van vrienden die net hun huis hebben verkocht dat in onze huidige suburb (15 km van CBD) de trend omlaag gaat. Maar dat zijn dus huizen die voor meer dan een miljoen AUD worden verkocht.

Voordeel van eerst huren: je kan rustig kijken of de omgeving je echt bevalt (denk ook aan scholen)en even afwachten wat de markt gaat doen. Natuurlijk, als je pech hebt stijgen de prijzen flink verder terwijl je aan het afwachten bent..

Wij hebben de 457 zelf gedaan en dat is best te doen. Maar ik kan me voorstellen dat je het liever uitbesteed. Ik vraag me wel af of dat dan echt minder werk is, je moet toch veel zelf doen. Het is meer de verantwoordelijkheid die je uitbesteed (iemand verteld je wat je moet doen, dus je hoeft het niet zelf uit te zoeken (maar het staat allemaal op immi.gov)).
Probeer LAFHA te krijgen! Dat kan heel veel opleveren. Op een 457 krijg je geen family tax benefit en geen tegemoetkoming kinderopvang en betaal je meer voor je ziektekostenverzekering. Dus het is handig om, of LAFHA te krijgen, of zo snel mogelijk een 856 aan te vragen.

Succes!
 
Hallo "emigrereen naar Melbourne" ( leuke naam....)

Je hebt vragen gesteld welke vele malen terug komen op deze informatieve site.
Het beste is om daar door heen te wurmen zodat je een beter overzicht krijgt.

Een simpele vraag van 10 ziektedagen en hoe verder.....?, zijn zeer uitgebreid via verschillende draadjes al behandeld.
Zoekt en gij zult vinden.
Ikzelf heb daar al vele malen over geschreven. Mocht je het niet kunnen vinden of niet kunnen begrijpen, dan stuur me een PB.

Betreffende huur versus koop.
Aangezien je gemiddeld een half jaar (vaak een jaar) bezig bent om een koop woning te vinden naar jouw smaak en in jouw omgeving, zou ik zeker aanraden om eerst te huren. Sacha geeft je het zelfde advies.
Dit gaat via een real estate agent, je huurt dan vrij zeker van een particulier (er zijn geen woning bouw vereningingen in Melbourne)en zult ook dan nog veel moeite moeten doen om iets geschikts te vinden aangezien momenteel in Melbourne de boel een beetje vast zit.
Dan is er nog het woning-werk verkeer, dus je moet zeker rekening houden met de afstand en/of je dat per openbaar vervoer of per individuele auto kan of moet doen.

Verder veel succes.
Cheers
Jan
Melbourne
 
Hoi Melbourne-ers is spe,

Kopen zou natuurlijk heel leuk zijn, maar wat denk je van de Euro versus Dollar? Je krijgt nu wel verrekte weinig Dollars voor je Euro.
Mocht dat geen probleem zijn , dan zou ik na een 1/2 jaartje kopen. Net zoals andere al vertelde, je kunt beter eerst ff rond kijken in de omgeving, waar je echt wilt blijven.
Huren is totaal anders dan je gewend bent in NL, omdat je in z gewoon niet veel mag doen in / aan het huis. Maar dit verschilt blijkbaar ook weer per eigenaar/verhuurder.
Verder zou ik me het voordeel van je eigen spullen meenemen wel kunnen voorstellen als je kinderen hebt. Die kunnen zich beter thuis voelen met de bekende dingen om hun heen.
Voor ons was het net zoals Betty ook schreef, lekker om helemaal opnieuw te beginnen ( en het waren de meubels niet waaard om ze duur te verschepen. )
Trouwens , off topic, wat een geweldig leuke droom willen jullie in Byron Bay opzetten! Ik zie het al helemaal voor me.

Verder heb ik helaas weinig nuttigs te melden ( whats new :wink: )omdat wij nog net niet in Oz zitten, maar ik wens jullie veel succes met de komende perdiode! :up:
 
Hallo

Iedereen bedankt voor de uitleg!

Betty, wat een geweldig mooie en moedige droom! Veel succes daarmee! ;o)

Sacha, dat de banken niet zo snel zijn, wist ik niet. Mijn echtgenoot heeft met een bank uitgebreid gesproken over het kopen van een huis en hypotheek, maar ik weet niet of het aspect tijd aan bod is gekomen. Het is voor mij nu vooral wachten tot mijn man thuiskomt en ik uitgebreid het verhaal krijg. Maandag komt hij thuis, oef!

Jadiet, mijn man sprak van iets van een 600.000 dollar? Hij zit nu in Narre Warren, maar is ook Frankston enzo gaan bekijken. Wij zijn eigenlijk nooit voor huren geweest, omdat we dat een beetje als weggegooid geld beschouwen. En het grootste voordeel van kopen is toch wel dat je er lekker je goesting in doet. Ik heb op real estate van Australia gaan kijken en zie bijvoorbeeld veel tapijt. Dat zou er (voor de gezondheid van mijn gezin) bij ons al uitvliegen. Langs de andere kant moeten we ook wel rekening houden met dat we er op een tijdelijk visa zouden zitten (28 dagen tijd om eventueel andere job te zoeken). Als mijn man terug is, zal er nog heel veel over gesproken worden. Oh en Lafha gaat hij vragen, maar hij wou eerst hun aanbod afwachten voor hij het vroeg. Hij had gelezen dat ze minder durven bieden als je het meteen vraagt.

Jan, dat van die ziektedagen heb ik na je berichtje inderdaad nog gevonden op het forum. 'Arbeidsvoorwaarden' heeft de zoekmotor niet gevonden, maar dat ontdek ik wel als we in Australië zijn. Wij wonen in België, huren is hier bij mijn weten ook meestal bij een particulier. Wij hebben een aantal jaren geleden gehuurd in afwachting van onze nieuwbouw en hebben daar niet zo een goede ervaring mee. Maar zoals ik al eerder zei, zullen we alles nog eens goed moeten overwegen als mijn man thuis is.

Skippie, jij geeft een heel goede opmerking met de euro versus dollar. Daar had ik nog niet over nagedacht. En ik weet nog steeds niet wat ik er op moet zeggen... om over na te denken dus ;o)

Ik ben nu de bruto-nettoberekening aan het maken van mijn mans inkomen daar. Want als ik mijn man moet geloven wat hij zou krijgen daar, weet ik eigenlijk niet wat we nu nog in België doen! Eerst de berekening een keer zelf doen en dan laat ik het jullie wel weten.

Groetjes
 
Hoi, wij gaan volgend jaar die kant op en hebben wel nu al grond gekocht om een huis op te bouwen. Toen we er in maart waren, hoorden we aan alle kanten dat de prijzen aan het stijgen zijn en aangezien we wat eigen geld hebben (en inderdaad ook wat mindere huurhuizen hadden gezien) hebben we de stap gewaagd. Voor ons is het misschien wat makkelijker omdat we hulp hadden van familie (en overige xpditers) over wijken waar je wel/niet moet zitten. Het is een hele grote stap maar we zijn er wel blij mee. In de tijd dat we nog hier wonen, wordt ons huis gebouwd, als het klaar is, gaan we over. Dit is het ideaalbeeld, in de praktijk zal er eerst wel van alles aan mankeren maar goed, we moeten toch ergens vanuit gaan.... :wink:

En ik moet eerlijk zeggen: we wonen er nog niet dus kunnen ook nog niet zeggen of het achteraf een goed keus was die we gemaakt hebben.....

Succes met jullie keuzes, gaaf om daar naartoe te gaan!
Annemarie
 
Jadiet, mijn man sprak van iets van een 600.000 dollar? Hij zit nu in Narre Warren, maar is ook Frankston enzo gaan bekijken. Wij zijn eigenlijk nooit voor huren geweest, omdat we dat een beetje als weggegooid geld beschouwen. En het grootste voordeel van kopen is toch wel dat je er lekker je goesting in doet. Ik heb op real estate van Australia gaan kijken en zie bijvoorbeeld veel tapijt. Dat zou er (voor de gezondheid van mijn gezin) bij ons al uitvliegen. Langs de andere kant moeten we ook wel rekening houden met dat we er op een tijdelijk visa zouden zitten (28 dagen tijd om eventueel andere job te zoeken). Als mijn man terug is, zal er nog heel veel over gesproken worden. Oh en Lafha gaat hij vragen, maar hij wou eerst hun aanbod afwachten voor hij het vroeg. Hij had gelezen dat ze minder durven bieden als je het meteen vraagt.

Ik reageerde met name op de opmerking dat huren net zo duur is als kopen. Wat dat betreft zijn de Aussies toe aan een reality check, volgens mij. Als je meer dan een bepaald bedrag leent, betaal je gewoon meer aan rente dan wat je aan huur zou betalen voor een 'vergelijkbaar' (kan natuurlijk niet, want een koophuis voelt gewoon heel anders) huurhuis. En rente is ook weggegooid geld. Tenzij de prijzen blijven stijgen.. Steeds meer mensen verwachten echter dat dat er de komende jaren niet in zit. Daling is steeds waarschijnlijker aan het worden. (Disclaimer: ik heb geen verstand van real estate en/of financiële markten!)
Wij willen langzaamaan beginnen met de zoektocht naar een stuk land om op te bouwen. Want ondanks mijn rationele bezwaren/ zorgen, is dat toch ook onze droom. Ik prefereer bouwen, omdat ik buiten de suburbs weinig huizen kan vinden die goed gebouwd zijn. In omg. Narre Warren, kun je voor 6 ton zeker wat vinden. In die omgeving heb je ook wel nieuwbouw projecten (estates). Nadeel: Een estate vind ik persoonlijk weinig charme hebben. Narre Warren ligt wel dicht bij Dandenong en Noble Park en die buurten zijn volgens mij wel het slechtste (criminaliteit) wat je kunt vinden ten oosten van Melbourne.
Ik vind de omgeving rond Cardinia Resevoir wel erg mooi en wij kijken op het moment vooral in Belgrave, Emerald en Cockatoo, iets noordelijker dus. Maar ook daar maak ik me wel wat zorgen om (middelbare) scholen. Er is natuurlijk altijd de optie prive school..
 
Huren of kopen. Dit onderwerp komt steeds terug en het is moeilijk in te schatten, vooral als je nog in NL woont.

Echter je kan natuurlijk heel eenvoudig een stuk land kopen in Narre Warren en dat is daar redelijk goedkoop, maar als je aangewezen bent op een baan in het centrum van Melbourne, dan ben je wel een tijdje onderweg naar en van je werk, openbaar vervoer of auto, maakt niet uit.
Op een gegeven ogenblik gaat het je tegen zitten , maar kun je geen kant meer op aangezien je ver weg woont.

Aan de andere kant kost het je een hoop geld om een dergelijk stukje land te kopen (als die er al is....) op 15 minuten van het centrum.
Bij mij gaan stukjes land met of zonder huis voor minimaal 1.5 miljoen, zeg zo,n 600-900 m2.
Dan moet je nog bouwen voor een half miljoen, dus ben je minstens 2 miljoen kwijt (eerder 2.5 tot 3.0) en dan heb je nog maar een klein stukkie land met een eenvoudig gemiddelde woning.

Als toekomstige emigrant zou ik altijd een aantal maanden gaan huren (minimaal 6 maanden contract), zelfs als je al een vaste baan in de stad hebt.
Die baan kan je ook zomaar binnen een half jaar weer kwijt zijn en dan zit je.....moet je wederom gaan verhuizen.
Je hebt ontzettend veel tijd nodig om een huis te vinden, vooral in deze tijd. Zelfs huur woningen in Melbourne is een groot probleem omdat er een groot tekort is.

Het woning - werk verkeer lijkt me nog steeds een belangrijk gegeven. Leuk om in Dandenong te gaan wonen want het is goedkoper dan Hawthorn, maar je bent wel uren onderweg van/naar de stad, vooral in het spitsuur.

Dan betreffende prive scholen, tja ook al veel draadjes over geweest, ik zou zeggen kijk het eerst na, want dat kan ook wel eens behoorlijk tegen zitten.
Die 15.000-20.000 per jaar is niet aftrekbaar van de belasting. Moet je wel 25.000 bruto voor verdienen, dat is per kind....!
Kun je natuurlijk naar een Katholieke school, noemen ze ook "verkapt" een prive school, maar dan ben je slechts zo,n 5000 per jaar kwijt.
Dan kun je je neus ophalen bij anderen om te zeggen dat je kind op een "prive school" zit, maar eigenlijk dus toch niet.

Veel Australische vrouwen werken alleen maar om de "echte" prive scholen van hun kinderen te betalen. Dit kennen we in NL helemaal niet, want je stuurt je kind naar de school op loop afstand (in de stad).

Cheers
Jan
 
Hoi Jan,

Wij huren (nu ruim twee jaar) op 15 km can CBD, niet te ver van Hawthorn (Go Hawks!). 3 miljoen is wel wat overdreven (ik ken de prijzen in Hawthorn niet), je kunt voor anderhalf ook wel wat krijgen (en onze suburb is zeer 'upper class' en gewild). Misschien niet een prachtig huis, maar wel iets wat acceptabel is.
Uren reizen van Dandenong naar CBD? Volgens mij is dat in minder dan een uur ook te doen, in de spits. Ik zou Dandenong ook nooit kiezen, maar dan om de uitstraling.
Tja, de kosten van een prive school.. Reken minstens een ton per kind. Dat is veel geld, waar je veel mee kunt doen. Maar als je buiten de binnenste suburbs wilt wonen, is het voor mij wel een overweging waard. Al zou ik liever mijn kinderen naar een goede staatsschool sturen, los van de kosten.

Jadiet
 
Jadiet,
Alles is betrekkelijk inderdaad, maar Dandenong naar de city, dan reken ik naar en van werk altijd van deur tot deur en als je niet naast het trein station woont en in de city meestal ook 1 of 2 blokken moet lopen of met de tram, dan red je het niet met een uur of uurtje.

Hawthorn is ook een vrij dure wijk en kom je onder de miljoen echt niet meer terecht, tenzij je een unit koopt of een flat(je).
Het is de laatste jaren enorm gestegen, vooral de inner suburbs, velen gaan nu een plekje zoeken in b.v. Doreen, dan is het nog te betalen, maar heb je slechts 350-500 m2 land. Ook prima natuurlijk, echter als je werk in de city is, dan ben je wel ff onderweg.
Ik woon in Ivanhoe/Eaglemont en daar vind je niets onder de 1.5 miljoen. Er gaan kale blokken van onder de 600 meter de deur uit voor 1.3 miljoen plus en nog niet eens vlak. Dan moet je nog gaan bouwen ook.
Maar zoals je weet : location..location, idem in Hawthorn/Kew noem maar op.
Er is niets mis met een goede staats school, ben ik met je eens.
Hawks ? Wie zijn dat? :lol:
Cheers
Jan
 
Hallo

We zijn ondertussen al met ons hoofd uit de wolken en gaan inderdaad zoals jullie aanraden, een huis huren voor het eerste jaar.

Mijn echtgenoot zoekt nu voor november een vakantiehuis, maar dat blijkt nogal moeilijk, want alles is reeds verhuurd. In Chelsea zou nog wat zijn, voor een 600 dollar/week. En dat is dichtbij de regio dat hij prefereert: Frankston South. In die maand kunnen we dan rustig rondkijken en afwachten of ik ook voor die regio val.

Wat scholen betreft: wij zouden in eerste instantie gaan voor een public school. Maar dat ligt bij ons nog ver in de toekomst. We gaan daar bekijken of we ons oudste naar een publieke kindergarden of early learning centre sturen. Ze gaat hier in België al vanaf haar 2,5 jaar naar school, 5 dagen per week. Dat gaat dus aanpassen worden... Maar ze gaat niet graag naar school, dus ze zal het niet zo erg vinden denk ik ;o) In elk geval kan ze daar op die paar daagjes per week toch al de taal leren voor ze naar school gaat.

Groetjes
 
Even over een goedkeuring krijgen voor je hypotheek. Afspraak gemaakt, spullen meengenomen (salarisstrook, je eigen inleg) en hadden binnen een half uur de voorlopige goedkeuring tot een x- bedrag. Ligt volgens mij maar net aan wat je wilt lenen en hoe groot het risico voor de bank is als je het niet meer kan betalen. Zolang zij gegarandeerd hun geld retour kunnen krijgen maakt het hun niet uit. Hoe minder eigen inleg hoe moeilijker en als je eigen baas bent duurt het ook wat langer, omdat je meer bewijzen moet kunnen oveleggen van je financiën.

Ziektedagen, 10 is hier normaal, daarna krijg je niks (of het moet een ongeluk of zo zijn op je werk, dan gaat het via Workers compensation). Dus als je dezelfde zekerheid wilt als in NL, moet je een eigen 'income protection insurance' afsluiten, de premies zijn meestal aftrekbaar van de belasting.

Voor ziektekosten, zeg maar de basisverzekering in NL, heb je hier Medicare, dat heeft iedereen, je betaalt (als je niet te veel vedient) dan achteraf bij je belastingaangifte 1,5% van je inkomen. Verdien je meer dan een bepaald bedrag, betaal je meer óf je moet een extra privé ziektekostenverzekering hebben net als bijv. Medibank Private. Met die Private krijg je kosten vergoed net als tandarts, bril, fysio tot een bepaald bedrag afhankelijk van je keuze van pakket. Ook je hospitalkosten (lees: kosten van het bed per dag) worden vergoed tot een bepaald bedrag.

Succes!
 
Back
Top