Een jaar naar Australië met gezin, hoe?

GerardMarcus

New Member
Hallo allemaal,

Mijn naam is Marc en ik zou graag met mijn vriendin en dochtertje een jaar naar Australië willen.

Ons dochtertje is bijna 2 jaar oud en we zouden graag deze ervaring opdoen nu zij in Nederland nog niet leerplichtig is.

Nu weten wij alleen niet welke weg wij het beste kunnen bewandelen, welke visums nodig zijn en of ons idee überhaupt kans van slagen heeft.

Mijn vriendin is 27, zzp'er en zal haar werk in Nederland stoppen en in Australië werk willen zoeken voor een jaar. Zij is fotografie en heeft meerdere diploma's in dierenverzorging.
Ikzelf werk voor een Nederlands bedrijf waar ik als zzp'er aan factureer. Groot voordeel is dat ik thuis achter de laptop werk en dit werk dus kan doen waar ik ook ben. Ik zal dus gewoon willen blijven werken, alleen niet thuis in Nederland, maar een jaar vanuit Australië. Nog steeds als zzp'er en nog steeds voor een Nederlands bedrijf.

Wij hebben absoluut niet de intentie om langer dan een jaar te blijven maar willen gewoon heel graag deze reis, deze ervaring, deze droom verwezenlijken nu ons dochtertje nog klein is en niet naar school hoeft.

Wie kan ons enigszins opweg helpen? :)

Mmm om heel eerlijk te zijn weet ik het ook niet precies (en anderen gaan het vast verbeteren) maar zo uit de losse pols een paar gedachtes:
- jullie zouden een WHV aan kunnen vragen, denk ik. Dat is een jaar geldig volgens mij. Je kunt dan werken in Australie (max 3 maanden voor dezelfde werkgever). Dat zou vooral voor je vriendin relevant zijn, want als ze in Australie gaat werken zal ze hier ook belasting betalen denk ik, en dat kan niet op een toeristenvisum. Ik dacht alleen dat je op een WHV geen 'dependents' (kinderen) mee kan nemen.
- ik denk dat jij genoeg hebt aan een toeristenvisum, want je blijft werken voor een nederlands bedrijf en je krijgt je geld binnen op een nederlandse rekening en betaalt belasting in nederland (denk ik?), alleen zit je toevallig achter een computer buiten nederland. Ik weet alleen niet of een toeristenvisum een jaar geldig is, ik dacht dat het 3 of 6 maanden was.
- het is waarschijnlijk niet de moeite om het hele traject van een skilled visum af te gaan, als je van plan bent om na een jaar weer te vertrekken. Zeker als zzp-er is dat een hoop werk.

en wat iedereen altijd zegt: begin anders eens met de visa wizard op immi.gov.au

• Like
Reactions: M5
Welkom. Zoals @Lamarck zegt, dat is het wel zo'n beetje. Er is helaas niet zoiets als een werkvisum voor een jaar. Een vakantie visum is inderdaad uit te breiden naar 6 maanden tot een jaar. Maar dan mag je niet werken.
Een kind meenemen op een WHV mag niet. Je mag maximaal 6 maanden werken voor dezelfde werkgever overigens. uhm het klinkt helaas niet zo positief allemaal vrees ik. Gewoon een jaartje reizen dan maar?
Het probleem is gewoon een visum. Werk genoeg, maar ja.....

Bedankt voor jullie reactie. Het feit dat we willen werken is juist omdat we het spaargeld niet hebben om een heel jaar te reizen ;)

Het vakantie visum uitbreiden naar een jaar en ik heb mijn laptop mee, zal dat een probleem zijn? Ik werk puur van achter mijn laptop.

En mag een kind wel mee op een toeristenvisum?

Hi Marc

Ik denk dat het helaas niet gaat lukken zoals je het graag zou willen zien, mits je een PR in je achterzak hebt.

Heel veel succes met al het uitzoek werk en hoop dat het allemaal positief uitpakt :up:

Even ter verduidelijking: je zult per persoon een visum aan moeten vragen voor 12 maanden. Dit kost geld, kan een paar honderd dollar zijn. Ik weet niet wat er van je gevraagd wordt. Wellicht zul je moeten kunnen bewijzen als je hier aankomt, dat je genoeg geld hebt om al die tijd te kunnen "overleven". Dat wordt van WHV-ers bij aankomst ook wel gevraagd. Wellicht is het toegestaan om van hieruit te werken. Ik zou de ambassade eens bellen in Berlijn of Londen.
De eerste vraag die bij mij opkomt is hoe zit het met verzekeren? Wat als je hier medische hulp nodig hebt? Is dat allemaal ondervangen met een reisverzekering en de overeenkomst tussen Oz en NL? Wat als je iets gebeurd en je kunt niet meer werken?
Misschien ook niet geheel onbelangrijk, OZ is niet goedkoop. Het dagelijkse leven hier is net zo of wellicht nog iets duurder dan in NL. Neem dat ook even mee in je overweging. Je zult alleen van jouw salaris moeten rond komen. Vanuit je laptop werken is perfect, maarrrr als je hier een beetje van de gebaande paden afgaat, heb je geen internet/ telefoonverbinding. Het zijn maar wat dingetjes, maar ik gooi ze er toch even in. Succes!

Bedankt voor de info! Dat zijn zeker dingen die we in de overweging meenemen en zeker van belang!

Belangrijkste voor ons is gewoon of het kans van slagen heeft.

We zullen zeker wat van het land gaan zien, maar we willen graag een vaste plaats (huurwoning of iets dergelijks) hebben van waaruit ik mijn werkzaamheden kan doen.
We willen wat spaargeld meenemen en in eerste instantie van mijn salaris rondkomen inderdaad.

Ik zal zeker de ambassade in Berlijn of London eens bellen. Kijken of ik daar wijzer kan worden of wat informatie kan opdoen.

M5 had het over een PR... Wat houdt dat precies in? Ik ben er niet in thuis...

PR betekent Permanent Residency. Omdat je hier gewoon niet mag werken zonder visum, ga je voor een tijdelijk of permanent visum (PR) Het is gewoon tricky allemaal, als je het niet goed regelt en je wordt eruit gehaald of door iemand anders aangegeven (daar hebben ze hier een aparte service voor, jaja....) dan wordt je terug gestuurd en mag je een aantal jaren het land niet in. Dat is het allemaal niet waard lijkt mij. Laat je dus goed informeren, het is hier nu eenmaal anders dan in Europa.
We willen je echt niet ontmoedigen, maar het is nu eenmaal de realiteit.

Misschien zie ik het te simpel, maar als zij op WHV gaat, en hij met kind op een toeristenvisum, zou dat niet kunnen? Het werk wat hij doet, doet hij in zijn eigen tijd, op zijn eigen laptop, en hij factureert en betaalt belasting in Nederland. Ik denk dat er een heleboel toeristen zijn die op afstand nog wat werk doen voor een nederlandse werkgever, tijdens hun vakantie. Al is het maar even de mail checken... En als zij WHV heeft, dan kan ze hier voor ozzie werkgevers werken?

Creatief! Wellicht een mogelijkheid! Voetnote, WHV baantjes worden wel zwaarder belast volgend jaar. En je zit vaak in een bepaalde hoek, qua aanbod. Maar het is een idee.

Als je langer dan zes maanden uit Nederland wegbent, ben je wettelijk verplicht je uit te schrijven uit de Gemeentelijke Basis Administratie. Daarmee komt ook een einde aan de Zorgverzekering, en ook moet je in Nederland even nagaan hoe het fiscaal allemaal zit. Zeker als je als ZZP-er nog inkomen genereert. Doe je dat als eenmanszaak of via een BV constructie. Allemaal lastige vragen waar je even advies over moet inwinnen bij je accountant.

Het is gewoon tricky allemaal, als je het niet goed regelt en je wordt eruit gehaald of door iemand anders aangegeven (daar hebben ze hier een aparte service voor, jaja....) dan wordt je terug gestuurd en mag je een aantal jaren het land niet in....
We willen je echt niet ontmoedigen, maar het is nu eenmaal de realiteit.

Prima dat Australia de wet en regelgeving consequent hanteert. Dat is in Europa toch wel andere koek, met een beetje huilie-huilie verhaal mag je blijven.

Selectied ge-quote, met het wel afmaken: ".... accompanying you". Kan dus prima als ze onafhankelijk van elkaar binnenkomen. Dat ze in het zelfde apartement gaan wonen hoeft niemand achter te komen.

Dat snap ik. Maar als je zo graag wilt komen voor een jaar, dat je daarmee zeg maar voor een dagje "ontkent" een kind te hebben, gaat mij erg ver. Persoonlijk.
Dan zullen ze dus ook apart door de douane moeten en hopen dat de kleine niet om mama gaat roepen :(

Maar als je zo graag wilt komen voor een jaar, dat je daarmee zeg maar voor een dagje "ontkent" een kind te hebben, gaat mij erg ver.
:D denk je niet dat je nu een beetje overdrijft? Je ontkent toch niet een kind te hebben als je in een ander pad door de douane gaat? En ze doen niks illegaals. Hij gaat met zijn dochter toerist uithangen. Zij gaat voor zichzelf WHV-en. Toevallig reizen ze in dezelfde auto. Dan ontken je toch niet je kind?
Misschien dat we op het forum af en toe iets te veel beren op de weg zien.

:D denk je niet dat je nu een beetje overdrijft? Je ontkent toch niet een kind te hebben als je in een ander pad door de douane gaat? En ze doen niks illegaals. Hij gaat met zijn dochter toerist uithangen. Zij gaat voor zichzelf WHV-en. Toevallig reizen ze in dezelfde auto. Dan ontken je toch niet je kind?
Misschien dat we op het forum af en toe iets te veel beren op de weg zien.

Afgaand op de onvolprezen Border Security reeks, kan je niet voorzichtig genoeg zijn. Het is natuurlijk makkelijk om gegevens aan elkaar te koppelen als je allebei dezelfde achternaam heb. Moet je bij een WHV ook aangeven wie je kinderen zijn? Daarnaast moet je natuurlijk ook de koffers gesplitst houden en al direct bij het verlaten van het vliegtuig apart van elkaar lopen.

Lijkt me erg duidelijk wat de voorwaarden zijn voor een WHV en het wordt inderdaad gevraagd bij aanvraag.

https://www.border.gov.au/Trav/Visa-1/417-
"Requirement:
You might be able to get this visa if you: do not have a dependent child accompanying you at any time during your stay in Australia"

Dependent child zijn alle kinderen onder de 18.

Back