Een nieuw leven opbouwen in Australië als jonge kerel, hoe gaan we dat doen?

Cowabungaa

New Member
Hallo mensen! Laat ik mezelf even voorstellen (ook al is daar een sub-forum voor, vind ik in mijn eerste post wél zo beleefd), mijn naam is Bas Pelle, een 18 (19 over 4 weken) jarige jongen uit het kleine <insert scheldtirade> dorpje Waardenburg. Het lijkt me nogal wiedes (immers, hoe komen we anders op dit forum?) dat ik naar Australië wil, zoals het topic titel al zegt, ik wil een nieuw leven opbouwen. Ik wil al wel langer emmigreren, ik heb het 'niet zo' op Nederland, te klein en beperkt, ik voel me opgesloten, ben er niet gelukkig, noem maar op. Een Engels-talig land zou het sowieso worden, door een aantal persoonlijke gebeurtenissen is Australië de winnaar geworden, Brisbane om precies te zijn.

De plannen zijn verre van concreet, maar ik ben al wel begonnen met informatie inwinnen. Daar kun je immers toch niet vroeg genoeg mee beginnen, toch? Ik heb al een email gestuurd naar de Australische ambassade in Berlijn, die in Nederland had kennelijk geen immigratie afdeling. Daarin heb ik mijn plannen beschreven, volgens mij heb ik ze wel redelijk goed verwoord, dus 'here goes':
The reason why I send this email can be boiled down to this: I have no idea what the most efficient, safest and quickest way is, for someone in my situation, to start a new life in Australia. The biggest problem I think, is my lack of a good education. I graduated from high school and tried to complete 2 college courses, but sadly I had to quit them for various reasons. (daarom werk ik nu bijna full-time, vooral om geld te sparen)

My initial idea was to start of with a working holiday of a year, to get used to the country and people. Most people use the money they earn during a holiday like that to travel around the country, and while I'd like to see some of the other major cities, my main objective would be to save up for step 2: to get a student visa and complete some sort of a college course (I've especially been looking into vocational training). After that I could look into getting a Skilled Migrant visa, and become a permanent resident of Australia.

The main problem is of course, that I have no idea how feasible this idea is. Maybe it's incredibly inefficient, maybe it's way too expensive, maybe there are far better ways to reach the goal I want to reach. Sadly I don't know anyone who has experience on this subject, so I have been told to send an email to the Australian embassy for information and support. Mind you, it's not like I want to leave Holland next month (I was thinking to start with the working holiday next year), but you can never start early enough with information gathering.

I hope you can help me with my problems, suggest better plans, supply information, anything that could help me realize my dream.
Goed, samengevat dus: ik heb ideeën, maar heb géén idee hoe reeël die zijn, heb geen idee of er betere plannen zijn, noem maar op.

Ik heb al een reactie van de ambassade gehad, stonden wel wat nuttige dingen in (ik wist niet dat je nog een speciaal visum kon aanvragen ná je studie om anderhalf jaar werkervaring op te doen, om dán voor een General Skilled Migrant visum te gaan) maar ze konden me niet echt persoonlijk te helpen, aangezien mijn ideeën te breed waren.

Toen bedacht ik me dat ik misschien beter kon zoeken naar mensen die misschien wat meer directe ervaringen hebben met mijn situatie, die wellicht ooit in mijn schoenen hebben gestaan en mij wellicht kunnen behoeden voor fouten die een eind aan mijn droom kunnen maken, mij misschien kunnen wijzen op veel betere wegen naar mijn doel.  En via wat googelen ben ik uiteindelijk op dit forum gekomen, en dacht ik muah, we maken eens een topic aan.

Alvast bedankt voor elke reactie, ik houd mijn vingers gekruist voor positief nieuws, je hebt géén idee hoe zat ik het hier ben :grin: Een oude vriend van me zit nu ook in Brisbane voor een jaar en houd een blog bij, de kriebels om zelf te gaan werden daar gi-gan-tisch veel groter van. Maar goed, genoeg geleuterd ;)

PS: Is mijn Engels in dat mailtje een beetje in orde? Ik hoop dat mijn Engels goed genoeg is, straks moet ik zo'n taaltest afnemen, op zóiets falen zou wel heel hard aankomen.

Het is heel goed dat je al wat informatie op zoekt want er komt vreselijk veel bij kijken, he.
Wat voor jou de beste keuze is, zal je uiteindelijk wel zelf moeten gaan beslissen maar een WHV is inderdaad al wel een heel goede manier om gekend te geraken met het land en de mensen en eventueel ook wat geld te verdienen.
Studeren is inderdaad niet goedkoop, daar kan ik wat van mee spreken vermits ik zelf zal gaan studeren aan de Gold Coast in september volgend jaar. Mijn aanvraag zal vertrekken tegen januari, denk ik en het kostenplaatje valt niet te onderschatten, hoor. Maar dat hangt ook wel af van de school waar je naartoe wenst te gaan.
Als je toch zoekt te studeren, zou ik er wel opletten dat je iets gaat studeren dat tot een beroep leidt wat op de lijst staat anders zal je niet in aanmerking kunnen komen voor een PR, denk ik.
Het klopt inderdaad dat je nog een visum kan aanvragen na je studie om de nodige ervaring op te doen. Dat is een zogenaamde Graduate visa:

This visa allows overseas students who do not meet the criteria for a permanent General Skilled Migration visa to remain in Australia for 18 months to gain skilled work experience or improve their English language skills.

As a holder of this visa, you may apply for permanent residence at any time if you are able to meet the passmark on the General Skilled Migration points test.

Who is this visa for?
This visa is for you if you are an overseas student who:

is under 45 years of age
in the last six (6) months has completed an eligible qualification(s) as a result of at least two (2) years study in Australia
is unable to meet the passmark on the points test for the Skilled – Independent (Residence) visa
has the skills and qualifications that meet the Australian standard for an occupation on the Skilled Occupation List (SOL) and your nominated occupation is classified as either a 60 point occupation or a 50 point occupation.
The SOL is a list of skilled occupations that are in need in Australia. Each occupation listed on the SOL is allocated a points value for use in the visa assessment process.

Als je graag wat meer informatie wilt over de mogelijke scholen in Brisbane en omstreken, kan je misschien overwegen contact op te nemen met Kilroy Educations. Zij verlenen gratis informatie en hulp aan internationale studenten voor o.a. Australië. Zijn super behulpzame mensen en zo dien je het toch niet helemaal in je eentje uit te pluizen.

Wat je engels betreft: ik denk niet dat je daar erg om hoeft te vrezen. Tegen dat de test komt, kan je nog volop gaan oefenen voor het schrijven. Er zijn immers websites genoeg om te oefenen.

Vond zijn Engels eigenlijk best wel goed... en dat zeg ik na mij net door tig brieven geworsteld te hebben die er niet zo uitzagen..

Bedankt voor de reacties al :)

@alieNL: Ik ben zelf nooit zo tevreden over mijn Engels, maar ik ben dan ook pas tevreden als ik het 100% vloeiend spreek en schrijf :p

@Anneke79:
Bedankt voor de tip! Kilroy Educations ga ik zeker eens napluizen. Ik wordt alleen een beetje bang van die Skilled Occupation List, en ben bang dat ik nooit iets zou kunnen studeren dat op die lijst staat. Zonder een beroep te hebben op die lijst kom je zeker nooit Australië in?

Eigenlijk is dat nu mijn grootste angst dat ik geen beroep zou kunnen krijgen dat me naar Australië kan laten verhuizen. Een andere zorgen is het kostenplaatje, vooral het startersbudget. Of anders gezegd: hoeveel centjes heb je zo ongeveer nodig om daar te beginnen, en niet zozeer om daar te blijven? Daar heb je immers een baan voor daar.

[quote author=Cowabungaa link=topic=10442.msg147325#msg147325 date=1253959839]
Eigenlijk is dat nu mijn grootste angst dat ik geen beroep zou kunnen krijgen dat me naar Australië kan laten verhuizen.
[/quote]

Dan zoek je toch gewoon daar de liefde van je leven  :wink: Probleem opgelost  :grin:

Ik denk niet dat je persé naar de universiteit moet gaan, hoor. Denk dat je ook een vocational training kan doen of zo. Geloof dat er toch heel wat jobs in bv. de bouw zijn (die hebben ze overal wel tekort, denk ik) en dergelijke. Duurt de opleiding geen 2 jaar dan kan je een graduate visa aanvragen en heb je toch die 18 maanden weer extra. Wat ook kan, is op zoek gaan naar een werkgever die je eventueel wilt sponseren.
Of zoals Gwen zei, de australische vrouw van je leven tegenkomen. Dan is het meteen opgelost. :p

Je hebt nog wel wat tijd om alles uit te pluizen. Het heeft mij meer dan een jaar tijd gekost vooraleer ik exact wist welke optie voor mij het beste was en naar welke uni ik dan zou willen gaan. Je zal heus nog wel de ideale optie vinden.

[quote author=Gwen link=topic=10442.msg147330#msg147330 date=1253968635]
[quote author=Cowabungaa link=topic=10442.msg147325#msg147325 date=1253959839]
Eigenlijk is dat nu mijn grootste angst dat ik geen beroep zou kunnen krijgen dat me naar Australië kan laten verhuizen.
[/quote]

Dan zoek je toch gewoon daar de liefde van je leven  :wink: Probleem opgelost  :grin:
[/quote]
Emmm, in de OP staat dat ik door "persoonlijke gebeurtenissen" Australië eindelijk het land naar keus werd....yeeeaaaah...*bloost* Maar aan trouwen denk ik nog niet hoor xD We moeten elkaar eerst in het echt beter leren kennen, we hebben nu een soort emotionele pauze ingelast, het even wat rustiger aan doen tot we elkaar kunnen zien. Immers, als je elkaar nog nooit gezien hebt en dat het nog wel eventjes duurt voor dat gebeurd, spring je niet meteen het diepe in, vooral als je beide nog nooit zoiets hebt gevoeld voor een ander.

Overigens zitten er ook andere redenen achter, hoe de mensen zijn (meer 'lay-back'), de afstand, het klimaat. Alleen de beestjes zijn een beetje een minpunt (orb spiders...*rilt*), maar die trotseren we maar al te graag.

Maar goed, vocational training is iets waar ik al naar zocht ja, ik zie het eigenlijk niet erg zitten om ook nog 4 jaar full-time op school te zitten, in Nederland én Australië niet. Maar als het goed is kan Kilroy Educations mij dus helpen een goede studie te vinden in Brisbane, begrijp ik dat goed?

Dan zit ik (tot nu toe) alleen nog met de vraag over het kostenplaatje, en daarom is het zo handig dat hier mensen met daadwerkelijke ervaring zitten. Vooral het startersbudget. Ik hoop om 2010 te beginnen met 4000 euro, dat zal genoeg zijn voor een werkvakantie denk ik zo, maar een studie zal ik er niet mee redden. Ik weet niet hoe de lonen over het algemeen liggen in Australië, maar met een baantje erbij en eventueel een regeling met de IB Groep zou je er toch wel moeten komen, hoop ik. Hoe gaat dat bijv. bij jouw Anneke? Hoewel ik heb gelezen dat jij wel naar een redelijk dure uni gaat, dat ben ik ook weer niet van plan.

Je hoeft ook niet te trouwens voor een spouse visa.. Alleen een jaar samenwonen..

Ook dat is nog een beetje ver weg, laten we eerst maar eens gaan daten en dergelijke ;) Daar is de werkvakantie ook voor.

Overigens, dat doet me denken aan nog iets wat ik me afvraag: hoe zijn de huurprijzen in Brisbane? Is het te doen om een betaalbaar flatje te vinden? Immers, het is allemaal wel leuk en aardig, het idee om daarheen te verhuizen, maar als de combinatie huis+studie gewoonweg te duur is kom je nog nergens.

[quote author=Cowabungaa link=topic=10442.msg147348#msg147348 date=1253986996]
Overigens, dat doet me denken aan nog iets wat ik me afvraag: hoe zijn de huurprijzen in Brisbane? Is het te doen om een betaalbaar flatje te vinden?
[/quote]

Geen idee, maar kijk eens op www.realestate.com.au. Dan weet je het meteen!

4000 euro is genoeg als begin bedrag (je moet 3200 hebben) voor een WHV. Bedenk je wel dat als je in hostels overnacht, veel feest e.d. dat dat bedrag er snel doorheen is. Qua werk... tja het is altijd afwachten. Maar als jij langere tijd op 1 plaats wilt blijven zal het makkelijker moeten zijn... zoek vooral ook buiten het CBD!! (is mijn ervaring..)

Normaal kan Kilroy Educations je daar mee helpen, ja. Ze werken wel niet met alle scholen samen dus je kan best gewoon eens contact met hen opnemen dan. Ook kan je zelf al eens uitpluizen welke scholen er zijn in Brisbane en omgeving en dat kan via deze website http://studyinaustralia.gov.au/Sia/en/Home.htm Daar vind je ook vocational studies op.

Ik ga inderdaad naar een dure uni. Ook alleen maar omdat ze de enige zijn die de opleiding van Children's Services geven. Heb me blauw gezocht naar een andere, meer betaalbare, universiteit voor dezelfde opleiding, die ook geen jaren in beslag zou nemen, maar zonder succes. Voor het studentenvisum heb je voor de living costs zo'n 12000AUD nodig per jaar. Dus misschien is het toch geen slecht idee om eerst met een WHV te gaan zodat je nog wat kan sparen.

Wat de woonst betreft, ga ik op zoek naar flatmates. Ik ga de eerste nachten in een hostel verblijven terwijl ik op zoek ga naar iets om te wonen. Je kan ook eens gaan kijken naar http://www.flatmates.com.au/home.html vind ik persoonlijk wel heel interessant omdat je kan zien hoeveel dit gemiddeld kost en waar ze juist gelegen zijn. Op deze manier kan je ook al enkele afspraken vastleggen als je bijna vertrekt naar ginder om eens te gaan kijken. Volgens mij valt dit heel goed mee wat de prijs betreft.

Interessant draadje dit. Heb zelf ook die leeftijd, en ben ook al langer bezig met het bekijken van de opties.

University is inderdaad vrij prijzig in Australië, hoewel de Gold Coast & Tropical North nog wel meevallen.
Binnenkort is er in Amsterdam ook weer een buitenlandfair, met bijzonder veel info over Australië, georganiseert door de HvA, maar ook toegankelijk voor anderen. Zelf zit ik op de HvA, dus zou ik de data op kunnen vragen voor je.

Wow, zou je dat willen doen? Dat zou echt heel erg gewaardeerd worden ja :up: Ik zat zelf overigens meer te kijken naar beroepsopleidingen, aangezien ik geen VWO heb gedaan, alleen Kilroy Educations vertelde mij dat er volgens hun geen organisatie in Nederland is die me daarmee kan helpen. Ze vertelde me ook dat de gemiddelde kosten voor de uni daar rond de 11.000 (!) euro liggen. Dat samen met levensonderhoud lijkt me simpelweg onbetaalbaar, zelfs als ik een jaar daar eerst ga werken om te sparen. Een beroepsopleiding is kennelijk ongeveer 6.500 euro collegegeld. Klinkt met sparen en werken daar een stukkie haalbaarder. Alleen dáárover hoor ik weer dat je met een full-time beroepsopleiding geen studiefinanciëring kan meekrijgen van de IB Groep.

@Anneke79:
Hoe bedoel je dat je 12.000 AUD nodig hebt voor living costs? Kan me toch voorstellen dat dat goedkoper kan, bijv. de huur delen met iemand o.i.d. Of is dat een eis van de Australische regering, dat je 12.000 MOET hebben per jaar anders mág je niet studeren? Als ik zou vrij mag zijn: hoe heb jij het financiëel geregeld? Klinkt alles behalve makkelijk.

@alieNL:
Is die 3200 euro inclusief of exclusief ticket? Die 4.000 die ik zou moeten hebben aan het eind van het jaar is dan exclusief ticket. Overigens ben ik alles behalve het feest type, en ben ook niet van plan om in hostels te overnachten. Daar hebben we connecties voor ;) Nee op geld zou ik daar redelijk zuinig zijn.

[quote author=Cowabungaa link=topic=10442.msg147601#msg147601 date=1254415746]
@alieNL:
Is die 3200 euro inclusief of exclusief ticket? Die 4.000 die ik zou moeten hebben aan het eind van het jaar is dan exclusief ticket. Overigens ben ik alles behalve het feest type, en ben ook niet van plan om in hostels te overnachten. Daar hebben we connecties voor ;) Nee op geld zou ik daar redelijk zuinig zijn.
[/quote]

Dat is exclusief ticket. Of beter gezegd: jij moet een recent afschrift (lopende rekening, dus niet spaar) meenemen waarop je kunt zien dat dit bedrag op jouw rekening staat. Dit kun je eigenlijk heel makkelijk omzeilen (je ouders even vragen wat geld te storten, afschrift afwachten, geld terug storten). E voila. MAAR... dit raad ik je absoluut niet aan! Dat geld ga je heel hard nodig hebben! Vooral als het even tegenzit met het vinden van werk e.d. Ik heb zo'n vermoeden dat je in australie een to be vriendinnetje hebt zitten, dus wss wil je daar bij wonen. Dat zou idd veel in geld schelen, maar beter genoeg mee dan dat je gelijk in week 1 een baan moet hebben omdat je anders geen geld meer hebt. 

[quote author=Cowabungaa link=topic=10442.msg147601#msg147601 date=1254415746]
@Anneke79:
Hoe bedoel je dat je 12.000 AUD nodig hebt voor living costs? Kan me toch voorstellen dat dat goedkoper kan, bijv. de huur delen met iemand o.i.d. Of is dat een eis van de Australische regering, dat je 12.000 MOET hebben per jaar anders mág je niet studeren? Als ik zou vrij mag zijn: hoe heb jij het financiëel geregeld? Klinkt alles behalve makkelijk.[/quote]

Dat is een eis van de DIAC. Het volgende staat op de site:

You must declare on your application that you have enough money to pay for travel, tuition and living expenses for yourself, your partner and your dependent children for the duration of your stay in Australia. You must also have enough money to support your partner and dependent children, even if they do not travel with you to Australia.

The table below outlines the amounts in Australian dollars (AUD) that you need access to. These amounts are the minimum required for this visa. They do not necessarily represent the cost of living in Australia.

Travel:
Yourself: Return air fare to Australia
Family members: One return air fare to Australia per person
Tuition:
Yourself: Course fees
Children aged 5-18: AUD8000 per year
Living:
Yourself: AUD12 000 per year
Partner: AUD4200 per year
First child: AUD2400 per year
Each other child: AUD1800 per year

Ik heb hulp gekregen van mijn familie wat het financiële betreft. Hierdoor kan ik net aan de eisen voldoen en de kosten voor de opleiding betalen. Wat de regering dus verwacht, zal me normaal lukken. En natuurlijk heb ik ook nog mijn spaarcenten die ik kan gebruiken.

Auw, da's pijnlijk om te horen. Ik hoop toch niet dat je dat geld allemaal op je bankrekening moet hebben staan, moet je niet aantonen dat je dat geld kan opbrengen per jaar? In de zin van maandelijkse inkomsten laten zien o.i.d. Die 3200 voor een WHV gaat me in mijn eentje me wel lukken, (zit ik nu al aan) maar zelfs met een jaar werken in AUS is al het geld voor een 2 jarige studie sparen toch niet te doen? Moet ik wel zeggen, ik weet niet hoe de lonen liggen in Australië, dus ik weet niet wat ik bij zou kunnen verdienen daar. Ik betwijfel ook of mijn familie geld genoeg heeft om mijn spaarcenten dan aan te vullen tot...tsja, voor een 2 jarige studie ongeveer 30.000 euro. Ik hoop toch niet dat studeren in Australië nou onmogelijk wordt, ze zeggen "waar een wil is is een weg" maar dit...de moed zinkt me weer een beetje in de schoenen.

De lonen liggen voor mijn gevoel lager.. maar als je 't een beetje goed aanpakt.. is er best nog wel wat te verdienen, maar dan moet je wel wat meer 'outback' gaan of op plaatsen gaan werken waar ze moeilijk personeel kunnen vinden. Ik verdiende in Perth (buitenwijk) rond de 800 dollar per week gemiddeld (door gewoon in een soort tent ala bakkerij bart te staan). Voor dat soort werk in NL zou je veel en veel minder verdienen!

Hm, mijn plan is om juist dicht bij het centrum van Brisbane te gaan zitten (zo dicht mogelijk bij de actie). Maar 800 AUD per week, ongeveer...350 in euro's? Dan vraag ik me af hoeveel uur je werkt, als student zijnde zou ik niet meer dan 20 mogen werken, tijdens de werkvakantie hopelijk full-time. Als ik ongeveer zoveel als jouw zou verdienen, zou ik wel aan het geld komen, zelfs als ik minder verdien. En inderdaad, ik doe dan een beetje vergelijkbaar werk hier (supermarkt), en dat verdient met 30 uur per week ongeveer 400-500 euro per máánd. Da's toch heel andere koek. Ik ben weer een béétje optimistischer :cool:

Bedenk je wel dat dat een enorm goed loon was, en dat je dat niet vaak krijgt. Ik heb ook hetzelfde werk wel gedaan voor iets meer dan de helft van dat bedrag. Dit was overigens een 40 urige werkweek. Het hoge bedrag (uurloon) was ontstaan omdat er een tekort aan personeel was in het shoppingscomplex en dat er tegen ons opgeboden werd. Zo'n situatie krijg je niet zo heel snel. Normaal krijg je iets van 17 dollar nog iets en dan gaat daar nog tax vanaf (en voor non PR mensen is dat 30%) dus dan hou je zo'n 12,50/13 dollar over. Denk hierom!! 800 dollar zat toendertijd tussen de 400 en 500 euro (afhankelijk van de stand van de dollar)

Ik vind 400-500 euro per maand voor 30 uur per week wel heel weinig.. nu heb ik dat vroeger ook wel gedaan en had ikd it bedrag met nog niet eens 20 uur (x 4 weken) werken. Ook in de supermarkt. Succes!

Back