Eerst SIR, dan skilled independent

henriette

Active Member
Hoi allen,

Weet iemand wat er zou gebeuren, of hoe ik het moet regelen, als ik eerst een SIR visum aanvraag (kan ik nu zo doen met die 10 punten extra die je per 1 juli krijgt), maar zodra ik "de punten" bij elkaar heb, toch PR wil aanvragen? Kan dit volgens jullie? Dan zou ik dus al naar Australie kunnen vertrekken, een baan zoeken en wonen in een regional area, mijn studie afmaken in Australie en dan volgend jaar alsnog voldoende punten hebben voor een PR......

Denken jullie dat dit kan? Of kan je als je op een SIR in Australie woont niet een skilled independent (off shore) aanvragen?

Henriette
 
Met een SIR mag je 3 jaar in Australie wonen voordat ze die eventueel om gaan zetten in een permanent visum. Het lijkt mij dus geen zin hebben om als je met een SIR binnenkomt, daarna ON-SHORE (= als je in Australie woont) een Skilled Independent aan te vragen. Dan kun je toch veel beter 3 jaar op een SIR visum in Oz. zitten en daarna het om laten zetten naar een permanent residency (mits je aan hun voorwaarden voldoet?)
 
Ik heb liever een skilled independent omdat je dan oa recht hebt op Medicare. En het is een permanent visum. Ook kan ik dan uit de regionale gebieden gaan, want in mijn vakgebied eigenlijk wel nodig is. Zakelijke dienstverlening zit toch het meest in de grote steden. En een permanent visum aanvragen NA  een Sir lijkt nu alleen mogelijk voor (opnieuw) regionale gebieden. Dus eigenlijk zat ik te bedenken om vooralsnog op een SIR binnen te komen, maar zodra het mogelijk is, gewoon een PR aan te vragen. Ik moet dan de eerste tijd "regionaal" wonen en werken totdat ik PR heb. Ik weet alleen niet of dat ook mag...... Weet iemand of dit kan/mag?

Henriette
 
Volgens mij is het geen probleem als je op een SIR binnenkomt en je, zodra je omstandigheden veranderd zijn en je ervoor in aanmerking komt, een skilled permanent visum aanvraagt. Dit is dan wel een volledig nieuwe visumaanvraag met al het bijbehorende papierwerk en fees. En in de meeste gevallen zul je, zodra de visumaanvraag goedgekeurd is, een tripje overzee moeten maken (bv naar Nieuw Zeeland) voordat je je visum krijgt, aangezien de meeste skilled visa "off shore" visa zijn. De enige uitzondering die ik ken is het skilled overseas student visa voor als je een Australische PhD hebt, da's wel onshore, en misschien zijn er nog wel meer onshore skilled visa.
"On shore" en "off shore" hebben dus alleen betrekking op het moment dat je visum toegekend wordt, niet op het moment van aanvraag of tijdens de processing.
 
Hoi Hans,

Bedankt voor je antwoord. Ik kwam zelf ook eigenlijk al op hetzelfde......volgens mij moet het mogelijk zijn. Gewoon aan de regeltjes houden toch?
Dit reduceert wellicht mijn slapeloze nachten. Als het nou de rest van het jaar allemaal niet gaat lukken met het bijeensprokkelen van punten dmv de studie en/of Accountant gaat toch echt van de MODL, dan ga ik dus alsnog voor de SIR!!!!!!!!! Want met die extra 10 punten die je nu krijgt heb ik er 115 op eigen kracht!
Dus....
komen doe ik sowieso!

Bedankt. Altijd fijn om even te dubbel checken bij andere "experts".......

Henriette
 
[quote author=henriette link=topic=2137.msg21652#msg21652 date=1122281845]
Ik heb liever een skilled independent omdat je dan oa recht hebt op Medicare.
[/quote]

Dit is volgens mij een misvatting....Iedereen die met een (semi-)permanent visum binnenkomt (STNI, SIR, Skilled, Spouse) heeft recht op Medicare. Omdat Australie je graag wil hebben heb je hier gewoon recht op. Waar je GEEN recht op hebt, als emigrant, is, als je werkloos blijft, dat je dan bij de sociale dienst kunt aankloppen. (Heet dat niet Centrelink)
 
[quote author=Maluka link=topic=2137.msg22367#msg22367 date=1122707935]
[quote author=henriette link=topic=2137.msg21652#msg21652 date=1122281845]
Ik heb liever een skilled independent omdat je dan oa recht hebt op Medicare.

[/quote]

Dit is volgens mij een misvatting....Iedereen die met een (semi-)permanent visum binnenkomt (STNI, SIR, Skilled, Spouse) heeft recht op Medicare. Omdat Australie je graag wil hebben heb je hier gewoon recht op. Waar je GEEN recht op hebt, als emigrant, is, als je werkloos blijft, dat je dan bij de sociale dienst kunt aankloppen. (Heet dat niet Centrelink)
[/quote]Yep, volgens mij heb je gelijk Mark
 
Hallo allemaal,

Met een SIR visum (dat geldig is voor drie jaar) kun je na twee jaar de volgende visa aanvragen:
1.STNI (State Territory Nominated Independent)
2. RSMS (Regional Sponsored Migration Scheme)
3. SBO (Sponsored Business Owner)

Voor de aanvraag van deze visa krijg je dan de volgende "concessies":
1. Een lagere visa application charge.
2. Als leeftijd wordt de leeftijd genomen die je had ten tijde van de aanvraag van het oorspronkelijke SIR visum.
3. Er behoeft geen nieuwe skill recognition plaats te vinden.
4. Er hoeft geen nieuwe IELTS test te worden afgelegd.
5. Indien je een STNI visum aanvraagt behoef je niet aan de puntentest te voldoen.

Uiteraard kun je ook ieder ander visum aanvragen (ook binnen de twee-jaar periode), maar dan wordt het beschouwd als een hele nieuwe visumaanvraag en moet je dus alle charges betalen, IELTS test doen (indien verlopen), skills recognition, medicals (indien verlopen), etc.

Voor zover mij bekend hebben mensen die in het bezit zijn van een SIR visum geen recht op Medicare. Ik zal het voor alle zekerheid bij Medicare navragen en laat jullie het antwoord later deze week even weten.

Groeten,

Rob Breumelhof
Adelaide
 
Hallo allemaal,

Ik was jullie nog een antwoord schuldig over de rechten die je al dan niet hebt op Medicare indien je Australië binnenkomt op een SIR visum. Ik heb het bij Medicare nagevraagd en ook zij hadden enige moeite met het vinden van een antwoord.

Het blijkt zo te zijn dat mensen met een SIR-visum een beperkte 'Medicare dekking' hebben. Deze is hetzelfde als de dekking die men krijgt als men Australië bezoekt op een 'Visitors' visum. Overigens geldt die dekking alleen maar voor mensen die afkomstig zijn uit landen waar Australië een 'Reciprocal Health Care Agreement' mee heeft. Nederland is gelukkig een van de weinige landen waarvoor dit het geval is. Kortgezegd komt het erop neer dat je recht hebt op vergoeding van gemaakte kosten indien een behandeling 'medisch noodzakelijk' is.

Verdere informatie kun je vinden op:

http://www.hic.gov.au/yourhealth/services_for_travellers/uk_sweden_finland_norway_netherlands_malta_italy.htm#entitlements


Met vriendelijke groeten,

Rob Breumelhof
Adelaide
 
Hoi Rob of anderen,

Wij zijn van plan een bedrijf te starten in Sydney maar 1 van ons 2en haal de 120 punten grens voor Sydney niet. Weet iemand of t dan een probleem is als deze persoon, zijn visum aanvraagt voor b.v. Adelaide, maar vervolgens in de praktijk in Sydney gaat wonen en werken? Wij hadden zelf bedacht om een filiaal van ons bedrijf in Adelaide te oprichten (een soort van postadres) waar deze 2e persoon dan ook op de payroll staat.

Graag reacties,

Gr,

Job
 
[quote author=job link=topic=2137.msg34733#msg34733 date=1131042571]
...maar 1 van ons 2en haal de 120 punten grens voor Sydney niet...[/quote]Als jullie getrouwd zijn of in een de facto relatie hoeft dat ook niet en kan de partner 'meeliften' op het visum van de ander.
 
Thx voor je reactie Hans,

Met de persoon met wie ik het bedrijf wil starten ben ik niet getrouwd, het is namelijk mijn broer... die de 120 punten grens voor Sydney niet haalt.


Gr,

Job
 
Back
Top