ehmmmmmm

mariekske

New Member
Mod: Dit draadje is verplaatst van "Spouse / Family Visa" naar "Skilled Visa". Het betreft hier het meeliften op een skilled visum, niet op een spouse visum.

Hoi hoi allemaal, hier is ik weer... :)
Liam en ik zijn aant bekijken of hij gesponserd kan worden door zijn exbaas in Perth. Liam is iers en woont ook (nog) in Ierland. Als hij op basis ve sponsorship visa gaat kan ik meeliften als zijn partner. (heb gelukkig de ielts test en skills assessment al binnen) Wilde eerst zelfstandig mijn aanvraag doen als welfare worker, skilled independent, maar het gaat waarschijnlijk schjneller als ik meelift op zijn visum.
Ik kom er maar niet uit welk visum ik daar voor aan moet vragen... Spouse visum is toch als je een ozzie partner hebt? Dan zal het een defacto visum zijn waar ik voor moet gaan in dit geval??? Wie kan mij een beetje op weg helpen? Heb ook al op deze site gezocht maar kom er niet helemaal uit. Alvast bedankt!!! :up:
 
Ha Mariekse,

Je moet meeliften op zijn visum (maar dan moet je waarschijnlijk wel met hem samenwonen ofzo om als zijn partner mee te kunnen).

Spouse (de facto of fiancee) visum is inderdaad voor als je een Ozzie partner hebt dus niet van toepassing voor jullie. (Kan je eventeel wel voor gaan als Liam een permanent resident is.)
 
Bedankt CJ voor t snelle antwoord. Ik heb al die tijd gedacht om het spouce/de facto visum als stok achter de deur te hebben als ik mijn eigen offshore skilled independent visum er nier (snel genoeg) er doorheen krijg...
Als dit waar is wat ik lees heb ik een heel groot probleem. Liam zijn visum is nl afgewezen op t lullige feit dat ie vooraf ad aanvraag van zn visum nog niet over de 12 mnd werkervaring beschikt. Tis ook zo'n rare eis want hij heeft wel al ruim 6 jaar ervaring als electricien, maar t gaat er puur om dat ie 12 mnd van te voren gewerkt moet hebben en toen zaten we in OZ! Moet zn visum intrekken en is de aanvraagkosten kwijt. (1350 euries!) Zou vanaf nov pas weer helemaal overnieuw kunnen aanvragen. Is het dan zo dat je op iemand zn visum kunt meeliften als partner als ie zn skilled visum goedgekeurd heeft? Dus niet bij sponsorship?  :|Ben ff de weg kwijt...
Bedankt alvast voor diegene die mij een antwoord kunnen geven... :|
 
Hoi Mariekske,

Het enige wat ik zeker weet is dat je een jaar moet samenwonen met een Australier of Australische permanetn resident om het spouse visum aan te vragen. Voor jou dus niet van toepassing. Jullie wonen niet samen en Liam is geen permanent resident. Zelfs als Liam onmiddelijk permanent residency krijgt moeten jullie eerst een jaar samenwonen.

Als Liam eenmaal permanent resident is kan je wel een fiancee visum aanvragen maar dan moet je wel binnen 9 maanden na aankomst in Australie trouwen anders moet je weer naar huis.

Lijkt me het makkelijkst dat je meelift op zijn visum maar hoe dat precies werkt weet ik niet want ik ben hier zelf op een spouse visum dus daar weet ik weer meer van. Post een berichtje in het skilled visum gedeelte.

Heey Mariekske, waarom gaan jullie niet samenwonen in London. Volgens mij is er daar werk genoeg. Ik ken daar iemand die als electicien werkt en het verdient super goed volgens hem (het is een Australische kennis van mij die nu daar woont). Een van mijn Nederlandse vriendinnen die nu ook in Australie woont met haar Australische partner heeft eerst met hem in London gewoont. Zij heeft ook een SPH diploma en volgens haar was het heel makkelijk om in London werk te vinden.

Als jullie dat doen zijn jullie in ieder geval bij elkaar en kunnen jullie samenwonen, veel geld verdienen (London is goed betaald) en dan jullie skilled visum aanvragen.

Tja, 't is gewoon een ideetje....
 
He CJ, Bedankt voor je reactie!
In london wonen, ehm, tja. Wie weet?! Zoals t er nu naar uitziet komt Liam binnenkort weer voor 1 week langs in nl en zijn nu info op aan t doen mbt werk krijgen voor Liam in Eindhoven. Heb daar nog mijn flatje (onderverhuurd) waar ik per aug weer ik kan. We zijn aant onderzoeken of ze ook engelstalige electriciens aannemen, dus druk bezig met bellen van uitzendburo's en benaderen van grote bedrijven. Liam vind het wel heel eng om naar een land te gaan waar hij de taal niet verstaat, maa wil ook graag meer van mijn achtergrond leren en de nl-se taal beheren. Ik zou eerst per sep naar ierland gaan om daar te werken, maar Liam probeert in ieder geval om tot die tijd of langer in nl te werken. Voor mij ligt t ingewikkelder want kmoet wederom mijn dipoma's laten erkennen. Kan pas weer in juli en duurt 2-4 maanden. T wordt ons dus goed tegengewerkt.
Maar ik zal jouw suggestie wel in mind houden, bedankt. Lijkt me overigens wel moeilijk om een woning te krijgen in London?
Kzal ook es een berichtje posten in skilled, want ik heb toch echt begrepen dat je met je partner mee kunt liften naar Oz, ook al is ie geen australier! Ik kan mijn offshore independent ook aanvragen, maar wederom pas per nov-dec en dan duurt t nog min een jaar. We zijn nu al een jaar bezig met vanalles en nog wat dus ons geduld begint aardig op de proef gesteld te worden. Heb bv mn ielts in Oz gedaan (academic) maar die moet binnen t jaar dat je de visum aanvraag doet meegestuurd worden, en aangezien dat in oct 05 was pis ik net langs t spreekwoordelijke potje met 2 mnd, boe-hoe......... Laterrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr
 
Hallo alweer,

Volgens mij heb je me verkeerd begrepen. Skilled visa en spouse visa zijn twee verschillende visa. Spouse visa daarvoor moet je een Australische partner hebben en het is (nu) voor jou niet van toepassing. Op een skilled visum kan je als partner (spouse)waarschijnlijk wel meeliften maar daar heb ik verder geen verstand van. Maar meeliften op zijn skilled visum betkent niet dat je dan een spouse visum hebt. Je bent dan nog steeds op zijn skilled visum. Snap je het nog?!?

Ik heb mijn partner ook leren kennen in Australie toe ik daar op een WHV was. Hij is Australier. Toen ik hem leerde kennen was ik al van plan om een tijdje naar NZ te gaan. Hij is meegekomen naar NZ (daar hebben we een jaar gewoond) en is vervolgens meegekomen naar Nederland. We hebben in Eindhoven gewoond. Het duurde 4 maanden voor hij werk vond. Dat is moeilijk, om werk te vinden, in het NLse economische klimaat. Zeker in zo'n provincie stadje als Eindhoven (Amsterdam is vast makkelijker). Verder is Eindhoven ook een beetje stuf na in Sydney te hebben gewoond.

Mijn partner is blij dat hij mijn familie en vrienden heeft leren kennen, mijn taal heeft leren spreken en nu veel van mijn achtergrond weet. Maar de tijd in NL was wel moeilijk omdat Eindhoven zo suf is (nogmaals, vergeleken met Sydney), zijn baan wel redelijk okay was maar niet geweldig (hij heeft een goede opleiding en moest onder zijn niveau werken). Achteraf gezien denken wij dat we meer van onze tijd in Europa zouden hebben genoten als we in London werk zouden hebben gezocht. Naar verluid zou het voor jullie beiden makkelijk moeten zijn daar een leuke baan te krijgen.

In London is het volgens mij best makkelijk om in ieder geval een share house te vinden. Als je dan allebei een baan hebt kan je nog altijd verhuizen naar je eigen stekje.

Het is nergens zo moeilijk woonruimte te vinden als in Nederland.

Anyway, succes ermee!
 
Aha, sorry CJ kdacht dat je een HIJ was, maar u bent een ZIJ!

Kweet t kweet t, eindhoovu is een kolere stad, maar... Mijn beste vriendin woont daar en heeft net een kleintje gekregen vers van de pers. Een andere hartsvriedin van mij woont ook in eindhooovu en de 1e kleine is over 2 maanden op komst. Haar partnert heeft haar helaas verlaten en dat maakt het voor mij nog moeilijker om te beslissen om in London te wonen ipv in de stad waar ik mn flatje nog heb en haar nu t nog kan zoveel mogelijk kan steunen...
Zou ook heel fijn zijn dat ik daar nog een paar maanden van mee kan genieten en mee kan helpen, vandaar nu even de inslag van Eindhoove. Mijn flatje daar is leefbaar en betaalbaar genoeg om daar te vertoeven, we zien wel! Ik snap trouwens goed dat spoude visa en skilled visa verschillend zijn, maar... Als Liam via sponsorship naar Ozzie zou gaan, ipv zijn offshore skilled independent (aangezien dat nog heeeeeel erg lang gaat duren) probeer ik er idd achter te komen of ik dan mee kan liften. Dus wat ik van jou begrijp lift ik dan gewoon mee, en heb verder nix te maken met de termen spouse visa ed...!?
Ben heel blij dat je me verder op weg probeert te helpen. Leuk dat jij je partner ook in Oz hebt leren kennen!!! Was voor mij ook handiger geweest als Liam dat was... Haha... Hoe ist jou allemaal afgegaan met het daar vestigen en werken?
Nogmaals bedankt!!!
 
Hi Mariekske,

Voor het meeliften op een skilled visa of op een business sponsored visa moet je eveneens bewijzen dat je gedurende minimaal een jaar een husband-wife like relationship hebt. Net zoals je dat moet doen bij een spouse visa.

Het is misschien verstandig dat jullie allebei afzonderlijk een visum gaan aanvragen. Jij een skilled independent en Liam een busines sponsored en daarna wellicht ook een skilled independent. Op die manier kunnen jullie uiteindelijk samen zijn in Australië en dat zou niet eens meer zo lang hoeven te duren.

En anders zullen jullie iets moeten regelen dat jullie op korte termijn structureel samen kunnen zijn zodat op termijn de één kan meeliften met de ander.

:up:
 
He AJ,

Bdankt! Das t antwoord waar ik naar op zoek was! Altijd wijze raad van jou! Ben benieuwd hoe we t gaan doen ja. Liam komt volgende week voor een week over en zijn al aant kijken  of hij hier als electricien voor een paar maanden aant werk kan, en ik darna evt in sept naar ierland met hem mee. Wat een gedoe allemaal... Tja, als ik idd mijn eigen visum aanvraag kan dat pas vanaf nov-dec, en vanaf dan ist weer een jaar wachten. Maar ik zou in de tussentijd ook naar Ozzie kunnen vliegen...
Toen ik Liam in Jan 05 ontmoette heb ik tm oct met hem samengewoont en gereisd in zn busje. Ben benieuwd of dat ook meetelt asl samenwonen!!! Heb nl nog nooit zo intens met iemand samengewoont! Nogmaals bedankt!
Grts, Mariekske :-D :) :up:
 
Een gezamelijke rekening wil ook goed helpen als bewijs van jullie relatie. Das misschien minder handig als jij hier woont en hij in Ierland. Wil natuurlijk wel als hij misschien toch werk kan krijgen in Eindhoven (als jullie er niet al een hebben natuurlijk ;) )
 
Als de wiederweerga al die tickets, telefoonkosten, emails, gezamenlijke rekeningen, foto's, verklaringen etc. etc etc verzamelen om in ieder geval zo snel  mogelijk aan te kunnen tonen dat jullie "husband and wife like" samen zijn! Handig voor welk visum dan ook!

henriette
 
Hop Henriette en Annemiek,

Een gezamelijke bankrekeing hebben we in jan 06 geopend, dus das al goed! Ben idd al tijdje bezig met verzamelen van ander bewijs... Telefoonrekeningen, vliegtickets van en naar ierland, foto's, kaarten van Liam, e-mailtjes, verklaringen van derden enz enz. Bdankt voor de tip... We kijken nog steeds of Liam gesponserd kan worden en als dat lukt reis ik mee (lift mee) op zijn visum. Schijnbaar moet je dan ook idd kunnen aantonen dat je een jaar lang hebt samengewoond. Misschien kan t wel via bovenstaand bewijs want officiel aantonen dat we 1 jaar hebben samengewoond kunnen we niet helaas...
 
Ha, toen Liam afgelopen woensdag naar zijn ex-baas in Perth belde bood hij Liam direct sponsorship aan!
T liefst wilde hij dat Liam over 3 weken kon beginnen! Tja, wel een beetje uitkijken met wat de ozzies beloven en ook uiteindelijk (op tijd) DOEN. In ieder geval geweldig nieuws! We hebben flink wat rondgebeld en gesnuffeld en t ziet er naar uit dat ik als de facto mee kn liften op zn visum. Hoe en wat daar nog allemaal bij komt kijken (welke formulieren invullen, kosten, medical etc etc) moeten we nog achterhalen, hopelijk komen we daar snel achter zodat we meer duidelijkheid hebben... Zijn er nog meer mensen die ook hetzelfde ondergaan hebben? Via een Ierse vriend van Liam die in Oz samenwoont met een engelse meid, was het geen probleem (voor hun niet in ieder geval) geweest om als je niet kunt aantonen (officiel)samen te hebben gewoond, je het kunt bewijzen met os foto's, emails, telefoonrekeningen, brieven, enz.
We keep you up to date en jullie hopelijk ons ook als iemand nieuwe tips heeft!
Grts, Mariekske
 
Ef een aanvulling; sponsorship is van de baan, het bedrijf moest de status nog aanvragen om te sponsoren en tblijkt dat t te lastig is aangezien het bedrijf errug achterloopt met zijn belasting gegevens! Gelukkig zit Liam bijna aan de 12 mnd werkervaring dus sturen we t nu zo snel mogelijk op! Liefst natuurlijk ieder afzonderlijk eeb skilled independent, maar in mijn geval duurt dat nog veel langer en komen er nog meer kosten bij kijken... Als we dit hadden kunnen voorzien waren we nu niet al ruim 10 maanden gescheiden, want in de tussentijd hebben we ook naar andere opties gekeken, zoals Liam naar Nl of ik naar Ierland. Dat laatste wordt het nu!

Hopelijk zo snel mogelijk, maar mijn SPH moet ook in Ierland beoordeelt worden, dat gebeurt va 22 sept en dan kan t 2-4 maanden duren voordat dat visum geprocessed is, aaaarrrggghhh! We willen de aanvraag van Liam als Skilled independent subclass 136 VOOR 12 okt 06 binnen hebben bij DIM(I)A want tot die datum is mijn IELTS geldig, en t zou zonde zijn om deze overnieuw te moeten doen... Het voordeel is wel weer geweest dat ik van mijn beide beste vriedinnen hun eerste kleintje een beetje heb zien opgroeien! Maar t wordt nu echt tijd om bij Liam te zijn, duurt nu al veel te lang en iedere keer om de 4-5 weken een weekendje overvliegen is vaak toch prijzig en moeilijk plannen met werk.
Zo, jullie zijn weer ff op de hoogte!  :lol: :cool: :-o
 
Poeh hee, over doorzetters gespoken!! Wanneer ga je naar Ierland? Wel spannend allemaal hoor!

Succes met alle regelzaken :)

Groetjes,
Lela
 
Hoi Lela,

Hopelijk kan ik in nov naar Ierland, moet ook daar weer mn SPH skills laten assessen en dat kan pas per 22 sept en dan 2tot 4 maanden wachten op de uitslag... Gelukkig zijn de eisen daar hoop ik minder streng en kan wel gewoon ongediplomeerd werk doen...
 
Wanneer wil je uiterlijk naar australie (als je eerst nog naar ierland gaat?)?
Wel een onderneming allemaal, maar dan heb je ook wat. Hopelijk verloopt alles voorspoedig.
 
Wanneer ik uiterlijk naar Australie wil??? Ehm, GISTEREN!!! haha.
Nee hoor, zodra het visum goedgekeurd wordt dan zijn we pleite. Maar houd zeker rekeing met de maand april-mei 2007, (boehoeoeoe)
Hoe wilt lukken met de vertaling? Echt een rotklus he!!!
 
Ik ga er morgen en overmorgen weer even mee verder en vooral maandag en dinsdag, want dan ben ik vrij... Ik denk dat ikd an wel klaar ben. Heb de moduleboeken inmiddels, digitaal, ontvangen. Wil proberen dit net als de brieven af te handelen door de vertaling naar school te sturen en dan te vragen of ze hem getekend terug willen sturen. Met die brieven is het binnen 3 dagen goedgekomen (eentje is wel verstuurd maar niet aangekoemn, is stage dus dat los ik wel anders op). Voor de rest is alles bij de notaris en gaat het maandag naar de vertaler.
 
Klopt het dat je als bewijs van relatie alle e-mails mee kunt sturen?
Ik heb alle e-mails die ik van Liam heb ontvangen vanaf jan 05 bewaard in mn inbox!!! Sommige zijn natuurlijk prive, maar als ze me daarmee ons visum kunnen redden print ik ze allemaal uit en stuur ze op!
Iemand tips/ervaring? As vrijdag vlieg ik met de alte leu naar Ierland om mn ouders kennis te laten maken met Liam's oudjes en dan maken we gauw nog wat gezamelijke foto's en dan willen we alles zsm de bus op hebben aangezien mn ielts half oktober verloopt!
GruB, Mariekske
 
Back
Top