elektrische aparatuur

ramon

Member
Hallo !

Weet iemand hoe het zit met de elektrische aparaturen die we van hier meenemen? Bij ons werkt alles op 220 , maar daar blijkbaar op 230. Moet je speciale stekkers meenemen die dit omvormen , of werkt het gewoon?

Groetjes ,
Ramon
 
Hallo :?
Wij zijn hier in Nederland toch al 10 jaar geleden overgegaan van 220 naar 230????

Je hebt wel andere stekkers nodig. Zelf hebben we aan onze vakanties een aantal convertors overgehouden en die gaan dus mee naar Oz. Heb hier in Nederland nog geen goede convertors kunnen vinden.

Alleen USA zit op 110 volt-60 Hz, Australie en Nederland beiden op 230 volt-50Hz, dus moet allemaal geen probleem zijn. Dacht dit zelf ook een beetje nav een vraag uit een ander topic, maar heb gelukkig een vent die daar verstand van heeft (ben zelf nl.  :blond:)

Ter info:
In 1973 werd in Australië een hardrockband opgericht met de naam AC/DC, hetgeen letterlijk staat voor alternating current / direct current (wisselstroom/gelijkstroom).  :grin: :evil:
 
Sacha ,

Dat er in nederland al 10 jaar 230 is ipv 220 , daar had ik geen idee van. Ik woon dan inmiddels zo'n 8 jaar belgie , ik zal eens checken ofdat hier ook is.

Ik heb toevallig al een paar van die convertors. Ik zal er een paar bij kopen. Altijd handig.

by the way : Ben je een fan van ac/dc? Dat hoor je niet vaak meer.  :smile: You make me smile! Ikzelf ben ook een liefhebber van goede rock. Ik ben benieuwd of er in Australie goede festivals zijn met rock. Weet jij er iets van?

Ramon
 
Lekker off topic, maar vooruit. Ben zelf niet zo´n rocker, maar wel getrouwd met een hardrocker in hard en nieren, de info kwam dus ook van hem.

Heb wel alvast een beetje voor je gegoogled: http://www.heatseeker.com.au/rockit/
Weet niet of je al een keuze had gemaakt voor een regio, maar WA heeft in elk geval een eigen rock-cultuur.

Moest van mijn hubbie ook even z'n myspace doorgeven, kunnen je kijken of jullie een beetje op dezelfde lijn zitten: myspace.com/primitiveritual

O ja, en Angus still rocks  :up:

Groetjes,

Sas
 
Ik heb gewoon op al m'n electrische apparaten een nieuwe stekker gemaakt. Klusje van niks en het probleem is opgelost. Die verloopstekkers zijn handig voor een vakantie, maar als je hier wilt wonen zijn nieuwe stekkers toch een stuk makkelijker.

groetjes,
Rixta
 
Ramon,
Er zijn verschillende draadjes geschreven over dit onderwerp, ga naar de search engine en gij zult vinden....

Er is totaal geen verschil van 220 naar 240 Volt, officieel is het 240 V in OZ en geen 230!
Je kunt alle aparatuur van NL hier gebruiken.
Wel is het handig om een paar stekkerdozen vanuit NL mee te nemen, dan kun je allerlei spullen aansluiten op die dozen en hoef je alleen  de eindstekker naar het stopkontakt te veranderen.
Ik woon al 30 jaar in OZ en heb nog steeds een paar van die Ned. dozen, altijd handig.
In de meeste gevallen echter, dien je gewoon de stekker te veranderen en dat doe je binnen 5 minuten, alles wat je nodig hebt is een schroevendraaier.
Cheers
Jan
 
[quote author=Jan H. link=topic=9079.msg121999#msg121999 date=1216598144]

alles wat je nodig hebt is een schroevendraaier.
Cheers
Jan

[/quote]
En een kniptangetje en een mesje, tegenwoordig zitten aan Nederlandse spullen gegoten stekkers.
eraf schroeven is dus niet mogelijk.

En kijk even op het type plaatje van je apparatuur en je zult zien dat er 240 volt op staat.
Wat ook kan is als je apparatuur hebt waar je de snoer uit het apparaat kan trekken, is even naar de tandy of zo en andere snoeren kopen
zo behoud je de orginele snoer, mocht je zo gek zijn dat je nog eens terug gaat heb je het orginele nog.

Kees
 
En hoe zit het met de verzekering tegen brand als het niet "Test and Tagged" is?  :smile:

Sander
 
Officieel mag alleen een erkende elektricien de stekkers verwisselen.
Dus wat er bij brand gebeurd als ze alles nakijken ??

Groetjes Jolanda. ( woont samen met een bijna Australische elektricien  :smile: )
 
[quote author=jolanda b link=topic=9079.msg122019#msg122019 date=1216627813]
Officieel mag alleen een erkende elektricien de stekkers verwisselen.
Dus wat er bij brand gebeurd als ze alles nakijken ??

Groetjes Jolanda. ( woont samen met een bijna Australische elektricien  :smile: )
[/quote]
De tag verbrand zoals ook de rekening van de elektricien, ik heb het laten doen maar door wie ook al weer?
en hoezo je woont bijna samen met een australiesche elektricien?
dat is dan nieuw voor me, en hoe zit dat dan met je visum of moet je dan trouwen?

Kees
 
[quote author=krokkie link=topic=9079.msg122027#msg122027 date=1216632698]
[quote author=jolanda b link=topic=9079.msg122019#msg122019 date=1216627813]
Officieel mag alleen een erkende elektricien de stekkers verwisselen.
Dus wat er bij brand gebeurd als ze alles nakijken ??

Groetjes Jolanda. ( woont samen met een bijna Australische elektricien  :smile: )
[/quote]
De tag verbrand zoals ook de rekening van de elektricien, ik heb het laten doen maar door wie ook al weer?
en hoezo je woont bijna samen met een australiesche elektricien?
dat is dan nieuw voor me, en hoe zit dat dan met je visum of moet je dan trouwen?

Kees
[/quote]

Je leest het verkeerd,  het is niet "je woont bijna samen met een Australische elektricien"
Ik schrijf "woont samen met een bijna Australische elektricien"  :lol:

Jolanda
 
Ook in NL mag je het niet zelf doen.,
Wil iedereen even de hand op steken die het heeft laten doen?????  :grin:

Precies, iedereen doet het toch lekker zelf.
 
[quote author=Jan H. link=topic=9079.msg121999#msg121999 date=1216598144]
Ramon,
Er zijn verschillende draadjes geschreven over dit onderwerp, ga naar de search engine en gij zult vinden....

Er is totaal geen verschil van 220 naar 240 Volt, officieel is het 240 V in OZ en geen 230!
Je kunt alle aparatuur van NL hier gebruiken.
Wel is het handig om een paar stekkerdozen vanuit NL mee te nemen, dan kun je allerlei spullen aansluiten op die dozen en hoef je alleen  de eindstekker naar het stopkontakt te veranderen.
Ik woon al 30 jaar in OZ en heb nog steeds een paar van die Ned. dozen, altijd handig.
In de meeste gevallen echter, dien je gewoon de stekker te veranderen en dat doe je binnen 5 minuten, alles wat je nodig hebt is een schroevendraaier.
Cheers
Jan

Jan ,

Bedankt voor je tips! :up: Ik heb nog stekkerdozen genoeg hier , dus die gaan mee. ( gingen zowiezo almee ). En een paar stekkertjes vervangen is geen probleem , dus dat komt goed.

Ik zie geen problemen : ik heb al me apparatuur gecheckt , en alles is 220 - 240.

En inderdaad ; iedereen vervangt toch draadjes , stekkertjes , etc , zonder dat ze elektricien zijn. ( als je een beetje handig bent natuurlijk ). Ik zie niet in dat hierover moeilijk gedaan word. :-(

cheers,
ramon




[/quote]
 
En inderdaad ; iedereen vervangt toch draadjes , stekkertjes , etc , zonder dat ze elektricien zijn. ( als je een beetje handig bent natuurlijk ). Ik zie niet in dat hierover moeilijk gedaan word.

Klopt, maar je bent gewaarschuwd dat je dat vaak zult horen in Oz. "Even een sparky bellen vor een stekkertje."
 
Vergezocht maar als je toch niet zo handig bent en door jouw gepruts kortsluiting veroorzaakt wordt en je huis fikt af EN de verzekering kan de oorzaak achterhalen dan wordt de schade niet vergoed...

Onze vorige huisbaas was ook niet zo blij dat ik een paar lampen (geen gloeilampen) vervangen had... swoah...
 
Onze vorige huisbaas was ook niet zo blij dat ik een paar lampen (geen gloeilampen) vervangen had... swoah...

Lampen vervangen?
Je bedoelt gewoon een andere lamp er in gedraaid?
Of bedoel e met "geen gloeilampen" iets anders?
 
dat wordt nog lachen. In oz vind ik sowieso iedereen wel handig. Vooral in de minder dicht bevolkte gebieden is iedereen timmerman/monteur/etc tegelijk.

ik daarentegen, heb 2 linkerhanden. Kreeg al es een schok omdat ik zat te prutsen met de elektra :s
 
Hallo,

ik lees (althans hier dan nog) niets over witgoed (wasmachine, droger e.d). Mijn man zegt dat dat in Australie allemaal "anders" is. heeft iemand ervaring met het meenemen ervan??

gr.Patries
 
[quote author=Patricia link=topic=9079.msg122936#msg122936 date=1217541495]
Hallo,

ik lees (althans hier dan nog) niets over witgoed (wasmachine, droger e.d). Mijn man zegt dat dat in Australie allemaal "anders" is. heeft iemand ervaring met het meenemen ervan??

gr.Patries
[/quote]

Probeer de zoekfunctie eens er is hier namelijk al meer over gepost.
 
Back
Top