Emigratie naar Australië - De negatieve kanten???

hawk

XPdite Sponsor
Misschien niet een alledaagse discussie maar aangezien wij allemaal, graag naar Australië willen gaan of er reeds wonen en het er heel goed naar ons zin hebben vroeg ik mij toch even af hoe het nu is met de mensen die nadat ze in Australië hebben gewoont dan weer terug komen naar Nederland. Ik heb er namelijk enkele ontmoet.

Één iemand die meet heimwee terug kwam, miste haar familie. Zag het na 8 maanden zonder moeder / vader / broer, ooms en tantes niet meer zitten en kwam terug naar Nederland. Tsja, vrij logisch als je zo'n hechte band hebt met je familie denk ik wel.

Een ander die echter terug kwam met een verhaal over Australië zelf. Dat hij moeilijk contact kreeg met andere mensen. Enkele vrienden had hij wel, maar die dronken heel veel terwijl hij er zelf niet bepaalt een liefhebber van is en dat het daardoor wel eens moeilijk liep en dat dat de voornaamste reden was om terug te keren naar Nederland.

En weer een ander, Ja het gebeurt echt, die haar baan had opgezegd, huis verkocht, auto verkocht de belangrijkste spullen zouden naar Australië gaan om dan na door de douane op Schiphol te zijn gegaan. Nog niet in het vliegtuig en op dat moment besloot om (jullie voelen hem wel aankomen) niet naar Australië te gaan! In huilen uit te barsten en terug naar huis te willen. Ze kon nog terug en met haar ouders mee.

Zijn het echt allemaal emotionel kanten om Australië te verlaten. Ik hoop en ik denk ergens wel van Ja. Natuurlijk zijn er wel negatieve kanten aan Australië zoals met elk ander land, Nederland uiteraard niet uitgezonderd maar kennen jullie nog meer redenen van mensen om het land te verlaten?!

Gisteren zat ik met een Australische kennis te praten, hij woont in Geelong (Victoria) en vond het o.a. ongelofelijk dat wij een Engelse test moeten afleggen en niet te begrijpen dat wij als het nodig is $100000,= investeren voor een jaar voor maar 5 punten. Mijn reactie: "Tsja, zo graag willen wij nou naar Australië en die 100000 scheelt jou weer op je belastinguitgaven. Wees er maar blij om".
 
Volgens mij is de echte reden voor iemands terugkeer uit Australie toch echt met heimwee te maken en eenzaamheid. Ik heb beide zelf meegemaakt.
Toen ik in '78 in Nl aankwam in Nederland voor een lange vakantie, ben ik bij de Holiday Inn gaan werken omdat ze Engels sprekende vroegen (veeeel Amerikanen) Ik draaide toen ontbijtdienst en s'avonds zat ik alleen op mijn kamertje (in het begin nog zonder tv of radio omdat ik nog geen geld had). Ik heb toen menige nachtjes mezelf inslaap gehuild. Dat is eenzaamheid. Een paar maanden later leerde ik een collega kennen die voorstelde de avond dienst te gaan draaien- zei werd mijn beste vriendin en wij gingen toen stappen en op vakantie etc en een paar maanden later was ik verliefd en ben ik hier dus nog steeds. Maar nu heb ik de "heimwee" al 16 jaar en daar kan je letterlijk goed ziek van worden., het beheerst min of meer mijn hele leven en zou niets liever willen dan naar huis .De eerste 11 jaar had ik geen heimwee en dat kwam volgens mij omdat wij het gewoon te druk hadden met werken, stappen,feesten en vakantie.
Ik vind zelf, maar misschien zit ik er naast, dat de meeste in Oz niet zoveel drinken als werd gezegd, maar dan moet ik ook eerlijk zeggen dat ik alleen uit ervaring kan spreken met 40 plussers. Juist die gene die hier zijn geweest vinden dat wij hier veel meer drinken en vooral roken dan in Australie. Overigens zijn de peuken hier inmiddels duurder dan in Oz. In Nov'04 betaalde ik $8.40 voor een pakje Long Beach maar daar zitten dan 40 in.
Misschien zijn er op dit forum ook wel mensen die gaan emigreren en op ten duur heimwee krijgen, een ding is zeker, de stap terug (is wel moeilijk)maar makkelijker dan in 1967 (toen wij als gezin emigreerde, want toen nam je afscheid en ging je voor het leven wetende dat je je familie in Holland waarschijnlijk nooit meer zou zien. Gelukkig zijn de tijden veranderd wat dat betreft.
Miel 
 
Hoi,

Ik Australische met Nederlandse vriend hebben precies hetzelfde gedaan. Wij zijn terug gekomen naar 6 jaar in Brisbane to hebben gewoond voor familie maar ook werkgelegenheid.

Over een aantal maanden gaan we weer richting Brisbane maar dit keer zullen we het anders aanpakken want wij hebben het ook best moeilijk gevonden om contact te leggen daar. We hebben een aantal vrienden gemaakt waar we nog steeds contact mee hebben in Aus.
We hebben ons nu voorgenomen om veel meer groepsporten te doen en dat soort dingen om onder de mensen te komen en hopelijk op die manier een grotere vriendenclub op te bouwen.

Ik ben ervan overtuigd dat ik daar de rest van mijn leven wil vertroeven maar dan wel met een gezellig groepje vrienden ;)


:up:
 
Okee, duidelijk. Dankjewel voor jullie reacties. Ik moet zeggen dat de 2 keer dat ik in Australië ben geweest ik geen problemen ondervond met het contact maken, maar misschien is dat als backpacker in hostels makkelijker dan dat je er woont. Maar ik denk dat als je er werkt, dan heb je natuurlijk al een aantal collega's, hopenlijk kan je met hen goed opschieten. En verder ga ik, na misschien een paar weken al lid worden van een golfclub. Zo, dat zijn dan sociale contacten. Werkgelegenheid? Ja, als je zonder werk zit en blijft zitten heb je wel een probleem. Dan heb je natuurlijk ook geen geld. En als je dan uit armoede naar Nederland terug moet komen. Daar wil ik nog even niet aan denken.....
 
Hi

De vrienden zal wellicht altijd een beetje een issue blijven.  Ik denk dat het grootste probleem is dat je niets in gemeen hebt qua opgroeien.  Geen oude koeien uit de sloot halen dus.  IMisschien is het ook verschillend voor mannen dan voor vrouwen.
Zelfs je aansluiten bij een sport groep kan een probleem zijn.  Ik speelde waterpolo hetgeen je in Nederland tot je 65+ kan doen en dat was ik dus van plan.  Hier is het een handvol die 30 zijn (in heel OZ) en dan stoppen.  Zo is onze keepster 13 en ben ik ouder dan haar moeder!  Dus helaas kan ik daar mijn vrienden ook niet vinden.
Gelukkig voor mij ben ik moeder en heb via school aardig wat kennissen opgedaan.  Maar een hartsvriendin om gezellig mee te stappen heb ik niet, die zitten in Nederland.
Dessalniettemin heb ik het hier heerlijk naar mijn zin.
 
[quote author=Kate link=topic=1926.msg18390#msg18390 date=1118951194]
We hebben ons nu voorgenomen om veel meer groepsporten te doen en dat soort dingen om onder de mensen te komen en hopelijk op die manier een grotere vriendenclub op te bouwen.
[/quote]
Hoi
Sinds ik me verdiept heb in het gehelen emigratie proces. Heb ik van af het begin aan al gehoord dat je als nieuwkomer het sociaal contact op moet gaan zoeken. Cursussen volgen, Instrument leren bespelen op een muziek school, sport gaan doen, vrijwilligers werk zoeken, etc etc. Ook al zegt je natuur nee en heb je er helemaal geen zin in. Je moet jezelf dwingen want voor je het weet ben je in "No Time" een echten buiten staander. Zijn we natuurlijk ook maar als je het ook echt begint te beseffen dan is het "stront aan de knikker" Kan je het nog volgen :| Ik niet meer....Maar goed jullie snappen wel wat ik bedoel hoop ik :-D
Groetjes
 
Negatieve kanten.....niet echt iets wat er met kop en schouders boven uitsteekt.

Nieuwe vrienden - Tuurlijk is het wel even knokken tot je weer wat mensen om je heen hebt 'verzamelt' die langzaam van kennissen in vrienden veranderen. Vergeet niet dat je in Nederland jaren de tijd had om je vriendenkring op te bouwen dus het is niet meer dan logisch dat het hier ook wel weer even wat tijd kost.
Ik merk trouwens wel dat sinds onze oudste naar school gaat onze kennisen kring ook gestaag groeit!
En inderdaad zoals Kate ook aangeeft moet je er zelf ook wel een beetje moeite voor doen. Als je snel veel nieuwe mensen wilt ontmoeten is vrijwilligers-werk een goeie (ook goed om je 'slang' op te vijzelen :))!!

Groetjes
Syl
 
[quote author=Kate link=topic=1926.msg18390#msg18390 date=1118951194]
Hoi,
Over een aantal maanden gaan we weer richting Brisbane maar dit keer zullen we het anders aanpakken want wij hebben het ook best moeilijk gevonden om contact te leggen daar. We hebben een aantal vrienden gemaakt waar we nog steeds contact mee hebben in Aus.
We hebben ons nu voorgenomen om veel meer groepsporten te doen en dat soort dingen om onder de mensen te komen en hopelijk op die manier een grotere vriendenclub op te bouwen.

Ik ben ervan overtuigd dat ik daar de rest van mijn leven wil vertroeven maar dan wel met een gezellig groepje vrienden ;)


:up:
[/quote]

Kom dan maar naar de borrels in cafe Brussels, Brisbane CBD elke 1e of 2e donderdag van de maand!  :up:
 
Hey Hallo,

Wij komen zeker naar de borrels die in Brissie gehouden worden.
A XXXX would go down quite well right about now!!! Het is hier namelijk lekker warm in NL!!
Eind Augustus zijn we weer terug dus tot eerst volgende borrel daarna  :up:

Groetjes
Kate
 
Niemand zou het zeggen van mij, maar in het begin ben ik echt verlegen. Ik ga niet graag alleen naar feestjes, alleen naar de bios of wat dan ook. Bang om alleen te staan... Ook stap ik niet gemakkelijk op andere mensen af. Kijk liever eerst de kat uit de boom voordat ik toe hap. Vaak voel ik wel erg snel aan of ik me bij iemand op m'n gemak kan voelen en dan kom ik wel los, maar het duurt altijd even. Ook heb ik maar weinig echte vrienden... een klein handje vol zeg maar.
Ben erg benieuwd hoe dat in Australie zal gaan...
 
Niet veel anders zou ik zeggen Annemiek. Maar dat hoeft toch ook niet!
Een paar vrienden heb je toch meer dan genoeg aan, en je hebt natuurlijk Mark nog :up:
 
Wilbert67, wat maak je me nu? Zit ik straks de hele dag opgescheept met Annemiek  :-D :-D
 
[quote author=Annemiek link=topic=1926.msg18791#msg18791 date=1119339478]
Niemand zou het zeggen van mij, maar in het begin ben ik echt verlegen. Ik ga niet graag alleen naar feestjes, alleen naar de bios of wat dan ook. Bang om alleen te staan... Ook stap ik niet gemakkelijk op andere mensen af. Kijk liever eerst de kat uit de boom voordat ik toe hap. Vaak voel ik wel erg snel aan of ik me bij iemand op m'n gemak kan voelen en dan kom ik wel los, maar het duurt altijd even. Ook heb ik maar weinig echte vrienden... een klein handje vol zeg maar.
Ben erg benieuwd hoe dat in Australie zal gaan...
[/quote]

Ik heb precies hetzelfde, maar ben mezelf aan het leren om wat assertiever te zijn :) De meeting was een leuke test en ik vind dat ik het toen best goed gedaan heb. Gewoon doen en dan maar zien hoe het af loopt! :) En ik heb ook John om op terug te vallen..

Grtz Tanne
 
[quote author=Wilbert67 link=topic=1926.msg18802#msg18802 date=1119341977]
Heb soms overwogen om dan alleen te gaan?? :-D :-D
[/quote]

Neah...voor geen goud :)
 
[quote author=Bear link=topic=1926.msg18812#msg18812 date=1119345557]
Ik probeer het me zelf ook aan te leren. Maar bij de meeting is dat toch wat minder gelukt. Mijn vrouw die eigelijk bijna nooit op het forum zit. Zat op een gegeven moment meer met mensen te praten dan ik deed. Gelukkig maar want op die manier heb ik toch nog met een aantal van jullie in het echt gesproken. Maar wie dat waren hier op het forum :|  :?  geen idee :-D 
[/quote]

Ik geloof dat wij in het rokershoekje zaten :) En we hebben idd wel een poosje met je vrouw zitten praten en daarna met jou ook :) Zie ook http://www.xpdite.net/forum/index.php?topic=1965.0 voor de mensen achter de namen :)

Grtz Tanne
 
[quote author=Cajendra link=topic=1926.msg18822#msg18822 date=1119357372]
Ik geloof dat wij in het rokershoekje zaten :) En we hebben idd wel een poosje met je vrouw zitten praten en daarna met jou ook :) [/quote]

Ja dat klopt helemaal :up: Jullie kwamen uit zeeuws vlaanderen en moesten nog 3 uur rijden om thuis te komen. Ja nou weet ik het weer.  :)
 
Tijdens de meeting in januari heb ik me ook prima vermaakt. De mensen die mij daar gezien hebben zullenv ast ook wel zeggen dat ik niet verlegen over kom. Als ik mensen van hier in het echt zie, dan ben ik ook niet echt meer verlegen, omdat we elkaar al "kennen". Het scheelt natuurlijk ook dat we allemaal ook al iets gemeen hebben, dus ook gespreksstof ;)
 
Wij zitten elke week in een gezellige,swingende kerk in Den Haag,als we uitgezegend gaan worden naar Australie,gaan we een zelfde soort kerk zoeken en dan komt het denk ik wel goed met de sociale contacten.
Clair.
 
Back
Top