Yep, ik was 44 toen we in 2009 verhuisden.Zijn er hier ook mensen die al in hun veertiger jaren waren wanneer ze geëmigreerd zijn en hoe hebben jullie dit ervaren?
Yep, ik was 44 toen we in 2009 verhuisden.
Geen moment spijt van gehad.
Het leven is hier goed maar anders!
Een ander perspectief ten aanzien van land verhuizen op + leeftijd: wanneer je een ingrijpend persoonlijk event overkomt (ziekte, arbeidsongeschiktheid, werkloosheid) ben je op je netwerk aangewezen; een netwerk dat je net aan het opbouwen bent. Een medische wereld, sociale kaart of arbeidsmarkt functioneert hier anders dan in Nederland. Geen kwestie van beter of minder maar gewoon anders. Als jou die (eufemistisch gestelde) 'minder positieve gebeurtenissen' overkomen, merk je het belang van of gebrek aan opgebouwde 'lands ervaring' en een solide sociaal netwerk. Die 'lands ervaring' is eerst opgedaan met de 'roze bril' van de aankomst, en leidt tot een meer evenwichtig beeld na verloop van tijd. Als je dat eerste enthousiasme niet had gehad, was je hier nooit gekomen! De energie van het enthousiasme heb je nodig; dat biedt je de zgn. draagkracht om negatieve ervaringen te verwerken; en uiteindelijk een evenwicht te vinden. Je sociale netwerk is in opbouw en kun je nog niet (zwaar)belasten met de ervaringen die andere 'mede land verhuizers' niet hebben gehad, en waarover je zelf misschien liever niets wilt weten. Immers: dat past niet bij de 'roze bril' die je misschien nog op hebt en het evenwicht dat je aan het opbouwen bent. Simpelweg het ondergaan van ronduit (zware) persoonlijke events maakt het veel duidelijker wat een lands verhuizing werkelijk inhoudt. Helaas zijn de kansen op dergelijke persoonlijke events (ziekte, arbeidsongeschiktheid, werkloosheid etc) eenvoudigweg groter als je wat ouder bent: een risico dat je beslist niet moet vergeten mee te nemen in een besluit van land te verhuizen.Zijn er hier ook mensen die al in hun veertiger jaren waren wanneer ze geëmigreerd zijn en hoe hebben jullie dit ervaren?
Ja, had ik idd ook kunnen noemen. Wat je merkt is dat dan je flexibiliteit, je comm vaardigheden en je vaardigheid met sociale media ook een rol gaan spelen.Goed perspectief @petra963. Als kleine aanvulling op de persoonlijke event: ook een ziekte of overlijden van een dierbare in Nederland is vaak zeer ingrijpend. Opeens is Nederland dan wel heel ver weg.
Interessant @petra963 ! Wellicht is het wel handig om die roze bril even op te hebben om de veranderingen wat te verzachten.
We moeten zelf nog aankomen in Australia dus geen ervaringsdeskundige. Iets waar ik aan dacht toen ik je stukje las:
Het is ook wel fijn om wat ouder/ervaren te zijn voor een migratie. Ik heb nu meer levenservaring, helaas soms ook echt vervelende zaken. Ik ben nu wat rustiger, evenwichtiger dan toen ik jong was. Meebuigen en terugveren ipv vol tegen de richting in.
Dus ook hier geldt denk ik Cruyff's adagium: "...Elk nadeel hep zijn voordeel..."