Emigratiekosten

cathy

New Member
Hoi,

Wij zijn nieuw op dit forum en zitten met een heleboel vragen. Wij zijn een jong gezin: mijn man, ik en onze dochter van 3 jaar.
We hopen van binnen enkele tijd een skilled worker visum aan te vragen via mijn man.
Voorlopig zitten we ons nog een beetje te oriënteren over wat er allemaal (niet) mogelijk is en zelfs dat lijkt moeilijk :)...
Om te beginnen en niet onbelangrijk...
- Hoeveel kost het totale plaatje ongeveer? (inboedel verschepen, kosten emigratiebureau, eerste maanden overbruggen,...)
- Ik las op internet dat er ook een borg moet betaald worden om de eerste twee jaar te verzekeren? Weet er iemand hier meer van? Want op de site van de overheid vind ik niets terug?
- Zelf ben ik leerkracht lager onderwijs. Als leerkracht aan de slag gaan in Australië zie ik niet zitten omwille van de taal, weet er iemand of er andere mogelijkheden zijn met mijn diploma in austr.?

Groetjes
 
Hoi,

Wij zijn nieuw op dit forum en zitten met een heleboel vragen. Wij zijn een jong gezin: mijn man, ik en onze dochter van 3 jaar.
We hopen van binnen enkele tijd een skilled worker visum aan te vragen via mijn man.
Voorlopig zitten we ons nog een beetje te oriënteren over wat er allemaal (niet) mogelijk is en zelfs dat lijkt moeilijk :)...
Welkom!
Om te beginnen en niet onbelangrijk...
- Hoeveel kost het totale plaatje ongeveer? (inboedel verschepen, kosten emigratiebureau, eerste maanden overbruggen,...)
Wij gaan uit van zo'n 15.000 tot 30.000 euro, maar dat is dan inclusief de eerste 6 tot 12 maanden overbruggen. Kosten van een emigratiebureau hangen sterk af van welk visa je gaat aanvragen. Wij doen het via M2A waar ze een indicatie van de prijzen hebben staan.

- Ik las op internet dat er ook een borg moet betaald worden om de eerste twee jaar te verzekeren? Weet er iemand hier meer van? Want op de site van de overheid vind ik niets terug?
Ik kan me iets herinneren over aanspraak maken op WW-uitkeringen e.d., maar zoek daarvoor even hier op het forum.

- Zelf ben ik leerkracht lager onderwijs. Als leerkracht aan de slag gaan in Australië zie ik niet zitten omwille van de taal, weet er iemand of er andere mogelijkheden zijn met mijn diploma in austr.?

Groetjes


Daar heb ik geen kennis van ;)
 
Bedankt voor je reactie!
Dat maakt het voor ons al iets makkelijker. Wij dachten dat het bedrag veeeeeeeel hoger zou liggen dus dat stelt ons al gerust!

Groetjes
 
Wij zitten nu, inclusief emigratiebureau, verhuizen(container), tickets op bijna €18.000,- daar hebben we nog niet de eerste maanden in Oz mee gerekend. Ik heb alle kosten bijgehouden in een excel lijstje dan heb je een "leuk" overzichtje aan het eind van de rit. Ik ben van plan om de uitgaven in Oz ook goed bij te houden om te zien wat we het eerste jaar kwijt zullen zijn.

Groetjes
Yvonne
 
Ik ben alleen op de hoogte van een borg en fees van aged parents en daar wordt je niet vrolijk van.

Hou ook rekening met ditjes en datjes voor documentjes die je hier moet aanvragen.
Het handigst is als je ervoor zorgt dat je zo snel mogelijk een brief hebt waar je naam en je adres in oz op staat,vraag als eerste je taxnummer aan, dat heb je al nodig met een rekening openen hier, heb je meteen een brief!

Als je gaat huren, moet je altijd een bond betalen, dat is gelijk aan het bedrag van 1 maand huur en 2 weken vooruit, als je je huis weer uitgaat zit je na opzeggen een aantal weken "gratis"

30,000 euro om een jaar rond te komen lijkt me krap.

Als je kinderen hebt en je vestigt in NSW ,hou dan rekening met schoolfees van 4500 dollar per kind per jaar en vraag dus meteen bij je contractbesprekeing om Lapha, met 2 kinderen dek je daar de kosten wel mee, dit is alleen als je op een temporary visa gaat, als je permanent bent betaal je geen fees.Maar alleen wat stationary en kleine kosten.
Bewaar al je bonnetjes goed,want vanaf heden mag je schoolkostuum etc van de belasting aftrekken.

eerste aanschaf van schoolkostuum, wij waren voor de meisjes rond de 500/600 kwijt, bijelkaar.Voor de jongste hebben we op school zelf gedeeltelijk 2e hands gekocht omdat het maar voor 2 maandjes primary was.

Een container met 30m3 is rond de 5000/6000 euro.
Probeer een fixed prijs te krijgen, als het hier aankomt gaan ze anders weer tellen en valt het bedrag groter uit,

Ik raad je aan om met de "search " functie, flink rond te gaan kijken op dit forum,je komt een hoop info tegen.

Heel veel succes en het valt allemaal wel mee, wij waren binnen 2 weken helemaal geregeld hier, van huis tot aan medicare en bankzaken, dat loopt echt gesmeerd.
 
30,000 euro om een jaar rond te komen lijkt me krap.

Sorry voor de kaap van het topic maar.... voor 2 personen (dus zonder kinderen) zou 30k toch meer dan voldoende moeten zijn? Dat is 2500 euro per maand... Daar kom ik in Nederland ook van rond ;)
 
Ook ik houd alle kosten bij in een excel bestandje, erg handig en je houd overzicht!
Voor skillsassesment, Ielts partner, vertaler en visa staat de teller op 4400 €( heb zelfs de postzegels geteld!)
Verhuizer is net geweest en die denkt dat de container,douane en verzekering totaal op 6100€ uitkomt.

Groetjes, Mien
 
Wij hebben inmiddels ook een voorlopige berekening gemaakt en komen nu al uit op zo'n 34k. voor onze situatie (2 volwassenen en 1 nog niet schoolgaande koter) :rolleyes:

Even opgedeeld in fases en afgerond...

1. Visumaanvraag via bureau (incl medicals, visum aanvraag, ielts, vertalingen, vog, skills assesment, ed.) circa 6k
2. Validatievlucht en tevens vakantie cq buurtonderzoek(3 a 4 weken in een mooie camper) circa 8k
3. Definitief vertrek (huisraad verschepen vanuit NL, vlucht naar Oz, leuke auto kopen, borg huis huren, e.d.) circa 20k

Verder zijn wij nog aan het bekijken of wij ons NL huis kunnen en willen verhuren. In dat geval moeten wij nog wat geld achter de hand hebben voor het geval het verhuren niet wil vlotten. En ook niet onbelangrijk is de vraag of één van ons meteen een baan weet te vinden. In het allerergste geval denk ik dat wij die 34k moeten verdubbelen voor wij gaan. :shock:

Nu zal dat zo'n vaart niet lopen, dus ronden wij het geheel af op 40k. :smile:

Kan best minder zijn als je niet een validatie vlucht doet, maar meteen gaat en ook niet meteen een auto wilt aanschaffen. Die eerste doen wij iig om te zien waar wij ons het beste thuis voelen en de tweede omdat de meeste mensen ons aanraden meteen een auto te kopen.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt...
 
Als je kinderen hebt en je vestigt in NSW ,hou dan rekening met schoolfees van 4500 dollar per kind per jaar en vraag dus meteen bij je contractbesprekeing om Lapha, met 2 kinderen dek je daar de kosten wel mee, dit is alleen als je op een temporary visa gaat, als je permanent bent betaal je geen fees.

Even ter info wat betreft school fees in NSW. Niet alle houders van een temporary visa komen in aanmerking voor het betalen van AUD 4500 school fees per kind.
Wij gaan ons vestigen in NSW op een temporary visa (475) en gelukkig vallen wij erbuiten. Wel komen onze kinderen in aanmerking voor "English as a Second Language (ESL) Support". Dat is mooi meegenomen.

Hier is een "Schedule of Visa Subclasses & Enrolment Conditions" waarop per visumsoort de voorwaarden van het inschrijven wordt vermeld.
http://www.detinternational.nsw.edu.au/schools/downloads/trp_schedvisas.pdf

Wij zitten nu op zo'n €11000 en dit is inclusief: kosten emigratiebureau, passpoorten, pasfoto's, postzegels, bankkosten, geboorteaktes, trouwakte, vertaalkosten, certificering kopieen door notaris, aanvraag TRA, IELTS cursussen, boeken en examen (2x), tussendoor een poging aanvraag employer sponsorship, VOG's, medicals, aanvraag sponsorship NSW, visumaanvraag.

Dit is exclusief: de verhuizing met een 30m3 container €7000 (excl.verzekering), een eventuele validatie trip, 4x one way tickets, aanschaf auto (2e hands is niet goedkoop in Oz), borg huis huren, school uniforms en een buffer voor de eerste maanden totdat wij een baan hebben gevonden.

Als je alles bij elkaar opteld is het verschrikkelijk veel geld - wij zijn van mening dat alle instanties mee profiteren van een emigratie. Je kunt natuurlijk veel geld besparen door geen gebruik te maken van een emigratiebureau. Elke visumaanvraag is anders en de keus "wel of niet een emigratiebureau" is persoonlijk. Move2Australia heeft onze visumaanvraag verzorgt en omdat het anders liep dan wij in eerste instantie hadden gepland zijn wij ontzettend blij met de expertise van een zeer professioneel en betrouwbaar emigratiebureau.

Heel veel succes met jullie plannen! :up:

Groeten,
Lobsters
 
Sorry voor de kaap van het topic maar.... voor 2 personen (dus zonder kinderen) zou 30k toch meer dan voldoende moeten zijn? Dat is 2500 euro per maand... Daar kom ik in Nederland ook van rond ;)
Moet zeggen dat dit niet echt veel is. Natuurlijk wel te doen, helemaal als je snel werk vindt en er zijn immers ook mensen die zonder geld op zak zich weten te redden. Maar wij, ook 2 personen, redden het voor dit bedrag niet. Huren zijn hier aanzienlijk hoger dan in Nederland, wij betalen 1650,- per maand. Boodschappen is toch al gauw 150 per week en dan doen we geen gekke dingen, veel thuis eten en niet buiten de deur. Vergeet de aanschaf van een auto niet, voor een redlijke 2e hands leg je toch meestal 10.000 of meer neer. Je verzekeringen, gas, water, electra, GSM, benzine, wegenbelasting (ruim 600 p.j. in VIC).

En wat mij enorm is tegengevallen zijn alle opstart kosten. Ben met weinig hier gekomen, dus ik wist dat ik kosten ging maken. Koelkast, wasmachine en dat soort zaken neem je mee in je berekeningen. Die vallen achteraf ook wel mee, maar het zijn juist alle kleine dingetjes die het totaal plaatje lekker omhoog brengen.

Nogmaals het is zeker te doen, maar onderschat de kosten niet. Het zou zonde zijn als je vanwege een tekort aan financiele middellen je australie droom moet opgeven.

Groetjes,
Chantal
 
Moet zeggen dat dit niet echt veel is. Natuurlijk wel te doen, helemaal als je snel werk vindt en er zijn immers ook mensen die zonder geld op zak zich weten te redden. Maar wij, ook 2 personen, redden het voor dit bedrag niet. Huren zijn hier aanzienlijk hoger dan in Nederland, wij betalen 1650,- per maand. Boodschappen is toch al gauw 150 per week en dan doen we geen gekke dingen, veel thuis eten en niet buiten de deur. Vergeet de aanschaf van een auto niet, voor een redlijke 2e hands leg je toch meestal 10.000 of meer neer. Je verzekeringen, gas, water, electra, GSM, benzine, wegenbelasting (ruim 600 p.j. in VIC).

En wat mij enorm is tegengevallen zijn alle opstart kosten. Ben met weinig hier gekomen, dus ik wist dat ik kosten ging maken. Koelkast, wasmachine en dat soort zaken neem je mee in je berekeningen. Die vallen achteraf ook wel mee, maar het zijn juist alle kleine dingetjes die het totaal plaatje lekker omhoog brengen.

Nogmaals het is zeker te doen, maar onderschat de kosten niet. Het zou zonde zijn als je vanwege een tekort aan financiele middellen je australie droom moet opgeven.

Groetjes,
Chantal
Ik ga even uit dat dit bedragen in A$ zijn toch? Als ik dat omreken naar € dan mag ik uitgaan van:

Huur: €1196
Boodschappen *4.2: €457
Verz/GLW/GSM/etc / 12: €37
Totaal/mnd: €1690

Natuurlijk is dat een berekening waar nog een heleboel dingen bij moeten, maar dit maakt ~20k per jaar? Dan heb je toch met een 30k voor een heel jaar meer dan voldoende? Ja je moet een heleboel dingen kopen, maar in Nederland koop ik toch ook een oude auto om te beginnen (backpacker auto is een stuk goedkoper dan die 10k)? Nogmaals, het kan ook hoger uitvallen wat we qua spaargeld meenemen (afhankelijk van de verkoop van het huis en het moment van vertrek), maar ik ga er ook niet vanuit dat we het hele jaar zonder werk zitten ;)


 
Het is zo moeilijk uit te leggen als je hier niet woont, maar het leven in Australië is ongelooflijk duur. Met z'n tweeen een heel jaar rond komen voor 30k euro (42 k AUS) is niet een beetje, maar heel, heel erg krap. Zeker met opstartkosten. En als je geen werk hebt, maak je kosten om het te zoeken, of anders kosten om je niet kapot te vervelen.
 
30k is krap, denk ik, maar ik denk ook dat als het er is, dat je het uitgeeft. Ik bedoel, als je niks hebt dan zet je een doos neer met een kleedje erover als tafel. Heb je het wel, dan koop je een tafeltje, tweede hands of nieuw afhankelijk van wat er is. Idem voor koffie zetten met een superdeluxe espressoapparaat, een senseo, of met de hand opgieten in zo'n plastic filtertje.
Wat ik probeer te zeggen is dat het te doen is om (heel) krap te zitten als je geen problemen hebt met improviseren.

Wij sparen nog even door.... ;-).
 
30k is krap, denk ik, maar ik denk ook dat als het er is, dat je het uitgeeft. Ik bedoel, als je niks hebt dan zet je een doos neer met een kleedje erover als tafel. Heb je het wel, dan koop je een tafeltje, tweede hands of nieuw afhankelijk van wat er is. Idem voor koffie zetten met een superdeluxe espressoapparaat, een senseo, of met de hand opgieten in zo'n plastic filtertje.
Wat ik probeer te zeggen is dat het te doen is om (heel) krap te zitten als je geen problemen hebt met improviseren.

Wij sparen nog even door.... ;-).

Wij sparen ook rustig door ;) Maar willen hier ook nog normaal leven. Daarnaast verschepen we een aantal essentiële dingen (espressomachine etc) toch echt naar Australie toe, juist omdat we het dan niet hoeven te kopen. Ik snap overigens de berekening wel en dat 30k misschien krap is, maar het hangt denk ik ook af van de manier waarop je daar je leven wil gaan opbouwen. Wil je direct een heel huis inrichten etc, dan ga je het niet redden. Als je het leven op de "we zien het wel" manier wil doen, dan neem je inderdaad genoegen met veel minder luxe. Enige vaste kostenposten die ik me zo kan voorstellen zijn:

- Huisvesting
- GLW
- Verzekeringen
- Eten en drinken
- Vervoer

Om een vergelijking te maken, ik kan me niet voorstellen dat als ik kan backpacken (met auto) voor 20k voor een jaar in Australie, dat we dan niet voor 30k het eerste jaar zouden kunnen doorkomen. Uiteraard is die 20k toen voor een deel ook bij elkaar gewerkt en was de huisvesting+glw een stuk lager, maar ook toen was ik verzekerd etc.

Maar goed, misschien zit ik helemaal verkeerd natuurlijk, maar dan zou ik graag een excelletje zien van mensen die echt maandelijks bijhouden wat ze in Oz uitgeven ;)
 
Bedankt voor alle reacties!
Ben blij te lezen dat het toch voor de meesten moeilijk in te schatten is :)!
Wij hopen met een 50k toch toe te komen om onze droom een kans te geven...en als ik het zo lees zou dat wel moeten lukken.
Qua huisraad nemen wij het meeste wel mee, dat hoeven we dan al niet te kopen.
Maar goed, we staan nog maar helemaal in het begin van heel dat emigratieproces dus we hebben waarschijnlijk nog wel even tijd om te sparen...

Groetjes
 
grappig. net een etentje gehad hier in Melbourne, en rondom de tafel hebben we de kosten opgeteld: borg, huur, auto, benzine, auto belasting, internet, verzekeringen, utilities, boodschappen, opstartkosten etc. Snel kwamen we uit op 50k AUS. Toen ging de discussie snel over op dat het niet een kwestie was van Australië overleven maar een nieuw leven beginnen. Van het leven genieten. Vrienden maken. Dingen zien, Muziek, Theater, restaurants, concerten etc etc. Dat is niet alleen maar luxe, het is ook je leven hier opbouwen. Snel kwamen we uit op 60k AUS. En geloof me, da's (hier in Melbourne in ieder geval) nog steeds erg minimaal.
 
grappig. net een etentje gehad hier in Melbourne, en rondom de tafel hebben we de kosten opgeteld: borg, huur, auto, benzine, auto belasting, internet, verzekeringen, utilities, boodschappen, opstartkosten etc. Snel kwamen we uit op 50k AUS. Toen ging de discussie snel over op dat het niet een kwestie was van Australië overleven maar een nieuw leven beginnen. Van het leven genieten. Vrienden maken. Dingen zien, Muziek, Theater, restaurants, concerten etc etc. Dat is niet alleen maar luxe, het is ook je leven hier opbouwen. Snel kwamen we uit op 60k AUS. En geloof me, da's (hier in Melbourne in ieder geval) nog steeds erg minimaal.

Dat snap ik, maar je mag er toch vanuit gaan dat je in dat jaar ook inkomen hebt? Het lijkt nu net alsof mensen zeggen: "Neem maar €40.000+ mee, want je vindt het eerste jaar toch geen baan". Dat klinkt me nogal raar in de oren, helemaal gezien mijn ervaring in Australie als backpacker. En ja, de inkomsten moeten hoger zijn als iemand die emigreert dan tijdens het backpacken, maar elke cent die je verdient teert niet in op je spaargeld. Dan krijg je toch veel meer een staatje als dit:


Maand 1:

Inkomsten: 0
Uitgaven gewoon: 2400
Uitgaven speciaal: 10.000
Over op spaar: 41.410-2400-10.000 = 29010

Maand 2:
Inkomsten: 0
Uitgaven gewoon: 2400
Uitgaven speciaal: 1500
Over op spaar: 29.010 - 2400 - 1500 = 25.110

Maand 3:
Inkomsten: 1600
Uitgaven gewoon: 2400
Uitgaven speciaal: 500
Over op spaar: 25.110 + 1600 - 2400 - 500 = 23.810

Maand 4:
Inkomsten: 3000
Uitgaven gewoon: 2400
Uitgaven speciaal: 500
Over op spaar: 23.810 + 3000 - 2400 - 500 = 23.910


Etc?

Als ik kijk naar wat ik in Nederland verdien dan is die 3k per maand die ik nu als inkomsten zet gelijk aan hetgeen wat ik denk te gaan verdienen in Oz, namelijk een aardig % minder dan in Nederland. Inkomsten van mijn vriendin zijn dan niet meegenomen.

De uitgaven speciaal zullen op een gegeven moment ook 0 worden, waardoor je meer overhoudt. Of ben ik nou zo naïef dat ik denk dat er in de IT-sector ook in Australie toch binnen een maand of 4 een normale baan gevonden moet kunnen worden?

Dat je de eerste 3 maanden het zal moeten doen met weinig tot geen inkomen (de inkomsten in maand 3 zijn gelijk aan wat ik als backpacker verdiende door k*t-baantjes te doen) dat begrijp ik, maar je gaat toch niet met pensioen, je gaat er heen om te genieten en een leven op te bouwen. Daar hoort arbeid verrichten toch gewoon bij?

Nogmaals, misschien klopt er geen klap van mijn gedachtegang, maar dan wil ik dat graag horen met onderbouwing ;)
 
Toen ging de discussie snel over op dat het niet een kwestie was van Australië overleven maar een nieuw leven beginnen. Van het leven genieten. Vrienden maken. Dingen zien, Muziek, Theater, restaurants, concerten etc etc. Dat is niet alleen maar luxe, het is ook je leven hier opbouwen. Snel kwamen we uit op 60k AUS. En geloof me, da's (hier in Melbourne in ieder geval) nog steeds erg minimaal.

ook daarvan geldt dat je zelf kiest wat bij je past en wat er binnen je budget kan, denk ik. Van het leven genieten doet ieder op zijn manier.
Zo hoef ik persoonlijk niet per se muziek, theater, restaurants, concerten. Geef mij maar een mooie wandeling, of een picnic op het strand. Of simpelweg na het werk een mooi uitzicht vanaf m'n achtertuin, met een biertje. Kan ik prima van genieten! :). En ik word niet ongelukkig van een doos met een tafelkleedje...
Tuurlijk is het fijn als je met een grotere spaarpot kunt beginnen, maar als ie onverhoopt wat kleiner uitvalt (bv als het huis niet goed verkoopt) dan doen we het met wat er is.
Daar geef ik Zwerver ook gelijk in: je bent met zijn tweeën, en het is misschien niet altijd even makkelijk om snel aan een goede baan te komen (al zal het in de ICT soms wat makkelijker zijn?), maar het lijkt me goed te doen om na twee maanden iets aan inkomsten te hebben. Dat hoort ook bij opbouwen.
Lijkt mij?
 
ook daarvan geldt dat je zelf kiest wat bij je past en wat er binnen je budget kan, denk ik. Van het leven genieten doet ieder op zijn manier.

Er wordt hier gevraagd om advies en wat reeele kosten zijn. Daarbij geef ik Suske gelijk $50K is krap zeker in Melbourne. Of het te doen is, natuurlijk. En daarbij zit het in het begin niet altijd mee.

Mijn partner is bijvoorbeeld in Feb naar Australie komen. In Apr begonnen met werken en afgelopen week was het boem bats over, ook hier gaat de economie door een dipje. Last in first out. Wij zitten nu weer op 1 inkomen en dat gaat best maar houd toch zeker niet over. Nou ligt dat natuurlijk ook gewoon aan mijn salaris :wink:

Ik ga even uit dat dit bedragen in A$ zijn toch? Als ik dat omreken naar € dan mag ik uitgaan van:

Huur: €1196
Boodschappen *4.2: €457
Verz/GLW/GSM/etc / 12: €37
Totaal/mnd: €1690

Je berekening is wel heel gunstig, maar onze kosten zijn inderdaad in $
Zal het nog even iets uitgebreider neerzetten alles is per maand voor 2 personen.
1650 huur
15 gas
20 water
60 electra
65 auto verz
52 Car rego
29 mobile 1
29 mobile 2
75 Huislijn + internet
68 private health insurance 1
68 private health insurance 2
58 inboedel verz
850 boodschappen
Geeft een totaal van $3039
Hier hebben we nog geen km gereden, geen kleding gekocht, extra medische kosten gemaakt of zelfs maar een keer uit geweest.

$20K als een backpacker is inderdaad goed te doen, maar je komt hier nu om te wonen en een nieuw bestaan op te bouwen, niet om als een budget toerist te leven. Geld gaat snel helemaal als je geen werk hebt. Zonder werk is het in Melbourne moeilijk om iets te huren zo niet onmogelijk. Vaak ben je dan verplicht om extra geld op de paal te leggen.

Nogmaals ik probeer een reeel plaatje te schetsen van dagelijkse kosten als inwoner van Victoria, Melbourne Area. Ik probeer niet te zeggen hoeveel je mee moet nemen en wat wel en niet te doen is. Deze keuze maakt iedereen voor zich!

Chantal
 
Back
Top