Emigreren met 115 punten -> SIR visum?

E

Eddie W.

Hallo allemaal,

Mijn vriendin en ik zitten al enige tijd te overwegen om een aanvraag voor een visum in te dienen, maar we scoren maar 115 punten op de points test. Wat een vreselijke rottest is dat: je kan alleen maar aan 120 punten raken als je net de mazzel hebt dat je werk 'in demand' is.

We hebben die boekjes over immigratie en die website al vaak bekeken, maar helemaal helder wordt het toch niet. Ik wou daarom graag een jullie advies horen. Met Lost zou ik al graag wat gedachten wisselen over dat SIR-visum, bijvoorbeeld.

Wij zitten met de volgende vragen:

- is het met 115 punten hopeloos om voor skilled independent te gaan, en zoja, waarom staat de pool mark dan in godesnaam op 70?

- met 115 punten kan je dan wel aan SIR beginnen, maar wat moet je daarvoor doen: van hieruit een job regelen of gewoon vertrekken en daar beginnen te zoeken?

- verder is er ook nog een kans dat wij van hieruit een werkgever kunnen vinden: employee sponsored. Is dat voordeliger dan SIR qua omzetting naar een permanent visum?

- zo'n SIR visum kan op meerdere manieren permanent gemaakt worden (state sponsored ...), maar ben je dan ook vrij om te wonen waar je wil daarna?

Alvast bedankt voor het lezen, en hopelijk tot binnenkort.
 
Hoi Eddie,


Welkom op het forum!

[quote name='"Eddie W."]Mijn vriendin en ik zitten al enige tijd te overwegen om een aanvraag voor een visum in te dienen' date=' maar we scoren maar 115 punten op de points test. Wat een vreselijke rottest is dat: je kan alleen maar aan 120 punten raken als je net de mazzel hebt dat je werk 'in demand' is.[/quote']
De points test kan inderdaad erg frustrerend zijn. Ik was net begonnen met het verzamelen van informatie m.b.t. emigratie en ik had 120 punten. Op dat moment was de pass mark 115 punten dus er was geen vuiltje aan de lucht. Doordat ik 30 werd, verloor ik 5 punten en had ik er nog maar 115. Nog niets aan de hand, totdat de pass mark werd opgehoogd naar 120 :evil:.

Eddie W. said:
Wij zitten met de volgende vragen:

- is het met 115 punten hopeloos om voor skilled independent te gaan, en zoja, waarom staat de pool mark dan in godesnaam op 70?
Met 115 punten krijg je op dit moment geen skilled independant visum, dus deze aanvragen is zonde van je geld. Als je meer punten hebt dan de pool mark (70) maar minder dan de pass mark (120), kom je in de "pool" terecht. Mocht later de pass mark verlaagd worden en je hebt nu wel genoeg punten en je aanvraag is nog geldig, dan gaat men je aanvraag behandelen. De "pool" is dus eigenlijk een soort van wachtruimte.

[quote name='"Eddie W."]- met 115 punten kan je dan wel aan SIR beginnen' date=' maar wat moet je daarvoor doen: van hieruit een job regelen of gewoon vertrekken en daar beginnen te zoeken?[/quote']
Voor het SIR visum geldt een pass mark van 110 punten. Het werkt verder hetzelfde als de aanvraag voor een skilled visum, alleen moet je eerst een aangewezen staat vinden die jou wil sponsoren. Je doet dan een aanvraag voor een SIR sponsorship en als die wordt toegewezen, kun je het SIR visum aanvragen. Het SIR visum is een tijdelijk visum (3 jaar), waarna je een aantal mogelijkheden hebt om een PR te verkrijgen. Bij een SIR visum ben je wel gebonden aan een aantal voorwaarden (je moet wonen en werken in de staat die jou sponsort). Op het moment dat je je visum hebt, kun je emigreren naar Australië.

Eddie W. said:
- verder is er ook nog een kans dat wij van hieruit een werkgever kunnen vinden: employee sponsored. Is dat voordeliger dan SIR qua omzetting naar een permanent visum?
Ook aan een employer sponsored visum zitten voorwaarden verbonden. Zo vervalt het visum zodra je niet meer voor de werkgever werkt die jou heeft gesponsord. Ik heb zelf niet zo veel kennis van dit visum type dus daar kan ik je niet verder mee helpen.

[quote name='"Eddie W."]- zo'n SIR visum kan op meerdere manieren permanent gemaakt worden (state sponsored ...)' date=' maar ben je dan ook vrij om te wonen waar je wil daarna?[/quote']
Op het moment dat je je PR hebt, kun je wonen en werken waar je wilt.

Ik hoop dat je er wat aan hebt!


Groeten,
Louw
 
Heb je ook de eventuele bonuspunten meegeteld (voor bijvoorbeeld Nederlands of $100.000 investeren)? Misschien nog 'spouse skills'?
 
Hoi Eddy,

Ik wil toch even reageren op jouw vraag hoe het zit met de mogelijkheid voor een skilled independent visum. Mijn man en ik hebben sinds 3 weken onze visum aangevraagd. Het heeft ons zeker al anderhalf jaar gekost om alle informatie te verzamelen en gereed te krijgen voordat we de uiteindelijke visum aanvraag volledig in konden sturen. Maar waar ik even duidelijk in wil zijn is dat je voor een gesponserde status helemaal geen punten nodig hebt. Ik spreek uit eigen ervaring omdat wij door de South Australian Goverment worden gesponserd. We hebben in juni op het kantoor in Adelaide het zelf horen zeggen door een senior manager van een afdeling van de SA department of the premier and cabinet. Wat ik hiermee wil zeggen is dat het beter is dat je eerst uitvoerig de mogelijkheden opvraagt bij de betreffende immigratie afdelingen in Australie. Dan maak je in ieder geval kans om een permanent visum te krijgen in plaats van het tijdelijke SIR visum. Het is best een hele hoop uitzoekwerk en dan nog is de stof van booklet 6 best moeilijk te begrijpen maar het is een mogelijkheid. Mijn man heeft wel een beroep die op de SOL list voorkomt vandaar dat we, na goedkeuring van de TRA en de Department of the premier and cabinet in South Australie het licht op groen kregen om een visum aanvraag te doen. Veel succes!
Groet,
Angela
 
Jeroen_1: ik vrees van wel ja. Optelsommetje:

50 punten voor een general professional occupation
30 punten voor leeftijd
20 punten voor competent english
5 voor work experience
5 voor spouse skills
5 voor fluency in one of Australia's community languages

----
115 => jammer.



Angela:

Dank voor het advies. Helaas hebben noch ik, noch mijn vriendin een job die 'in demand' is. Als ik dat eerder had geweten, was ik wel kapper geworden in plaats van die jaren universiteit! :)

We hebben overigens een paar mails gestudeerd naar die immigratiekantoren, maar we waren verbaasd door zowel de traagheid als de vaagheid van de antwoorden daarop. Zelfs jij bent al anderhalf jaar bezig nu je gesponsored wordt, dat is ook niet min, ik hoop voor je dat je dan nu snel mag vertrekken.



Louw:

Het zal dan de SIR-procedure worden. Het enige dat mij niet helemaal duidelijk is, is hoe het dan zit met de overgang van het tijdelijke SIR-visum naar een permanent visum. Volgens de immi.gov site kan je van een SIR-visum naar een Skilled–State Territory Nominated Independent visum gaan. Maar dat laatst omschrijven ze als "This category is for people who highly skilled and have education, skills and employability which will contribute to the Australian economy, and are willing to settle in States and Territories where their skills are in demand". En "willing to settle" betekent dan niet dat je in die staat/territory moet blijven?
 
Eddie W. said:
Jeroen_1: ik vrees van wel ja. Optelsommetje:

50 punten voor een general professional occupation
30 punten voor leeftijd
20 punten voor competent english
5 voor work experience
5 voor spouse skills
5 voor fluency in one of Australia's community languages

----
115 => jammer.



Angela:

Dank voor het advies. Helaas hebben noch ik, noch mijn vriendin een job die 'in demand' is. Als ik dat eerder had geweten, was ik wel kapper geworden in plaats van die jaren universiteit! :)...
Weet je zeker dat je de juiste beroepscode te pakken hebt? De meeste banen waarvoor je een universitaire opleiding nodig hebt, zijn namelijk 60 punten.
Of heb je nu een baan die niet gerelateerd is aan je opleiding? In dat geval is het soms mogelijk om je 'opleidingsberoep' te nomineren en zo aan 60 punten te komen. Dit is echter tricky en niet aan te raden zonder de hulp van een professionele migration agent.
 
Eddie W. said:
Louw:

Het zal dan de SIR-procedure worden. Het enige dat mij niet helemaal duidelijk is, is hoe het dan zit met de overgang van het tijdelijke SIR-visum naar een permanent visum. Volgens de immi.gov site kan je van een SIR-visum naar een Skilled–State Territory Nominated Independent visum gaan. Maar dat laatst omschrijven ze als "This category is for people who highly skilled and have education, skills and employability which will contribute to the Australian economy, and are willing to settle in States and Territories where their skills are in demand". En "willing to settle" betekent dan niet dat je in die staat/territory moet blijven?
Klopt! Als je een SIR visum hebt, kun je na 2 jaar een STNI visum aanvragen. Als het goed is krijg je die dan op het moment dat je 3 jaar in de betreffende "designated area" woont en werkt. Als je een STNI visum krijgt moet je aan de bijbehorende eisen voldoen. Eén van deze eisen is dat je minimaal 2 jaar in de staat blijft die jou sponsort.

Ik heb het er even bijgezocht op http://www.immi.gov.au/migration/skilled/offshore_general.htm#state_nom :
Skilled–State Territory Nominated Independent

This category is for people who highly skilled and have education, skills and employability which will contribute to the Australian economy, and are willing to settle in States and Territories where their skills are in demand.

To apply for this category you must:

* satisfy the basic requirements;
* nominate a skilled occupation from the Skilled Occupations List*;
* meet the pool mark for the Skilled–Independent category; and
* be nominated by a participating State or Territory.

Participating States and Territories select nominees to meet a skill shortage in their area.

The State or Territory is not the employer. However, as a shortage of skills has been identified, it is anticipated a job may be found quickly.

Successful applicants have a number of obligations, including to:

* remain in the State or Territory for at least two years;
* keep authorities informed of changes in address; and
* take part in surveys as required.
In totaal zul je dus 5 jaar moeten wonen en werken in de staat die jou sponsort (3 jaar vanwege het SIR visum en 2 jaar vanwege het STNI visum).
 
ik ben benieuwd hoe jullie erachter gekomen zijn dat bijv. South australian government jullie zou kunnen sponsoren?
Ik heb namelijk ook niet genoeg punten voor het skilled visa!
dus ik zou graag willen weten hoe ik dan aan een visum kom?

Rina




guest said:
Hoi Eddy,

Ik wil toch even reageren op jouw vraag hoe het zit met de mogelijkheid voor een skilled independent visum. Mijn man en ik hebben sinds 3 weken onze visum aangevraagd. Het heeft ons zeker al anderhalf jaar gekost om alle informatie te verzamelen en gereed te krijgen voordat we de uiteindelijke visum aanvraag volledig in konden sturen. Maar waar ik even duidelijk in wil zijn is dat je voor een gesponserde status helemaal geen punten nodig hebt. Ik spreek uit eigen ervaring omdat wij door de South Australian Goverment worden gesponserd. We hebben in juni op het kantoor in Adelaide het zelf horen zeggen door een senior manager van een afdeling van de SA department of the premier and cabinet. Wat ik hiermee wil zeggen is dat het beter is dat je eerst uitvoerig de mogelijkheden opvraagt bij de betreffende immigratie afdelingen in Australie. Dan maak je in ieder geval kans om een permanent visum te krijgen in plaats van het tijdelijke SIR visum. Het is best een hele hoop uitzoekwerk en dan nog is de stof van booklet 6 best moeilijk te begrijpen maar het is een mogelijkheid. Mijn man heeft wel een beroep die op de SOL list voorkomt vandaar dat we, na goedkeuring van de TRA en de Department of the premier and cabinet in South Australie het licht op groen kregen om een visum aanvraag te doen. Veel succes!
Groet,
Angela
 
Hoi Rina,

Er zijn verschillende visa die je kunt aanvragen. Ieder visum heeft andere vereisten. Voor een SIR visum bijvoorbeeld moet je minimaal 105 punten hebben en een beroep dat op de SOL voorkomt.

Als je wat meer over je situatie verteld (leeftijd, opleiding, beroep etc.) dan kunnen we misschien wat beter meedenken.
 
Lost said:
Hoi Rina,

Er zijn verschillende visa die je kunt aanvragen. Ieder visum heeft andere vereisten. Voor een SIR visum bijvoorbeeld moet je minimaal 105 punten hebben en een beroep dat op de SOL voorkomt.
Dat is toch 110? Of is dat alweer veranderd?
 
Ben 40 jaar, heb Havo en receptionisten opleiding, ben nu archivarus(librarian?)
(zonder diploma,maar 17 jaar werkervaring in een internationaal
bedrijf)

Lost said:
Hoi Rina,

Er zijn verschillende visa die je kunt aanvragen. Ieder visum heeft andere vereisten. Voor een SIR visum bijvoorbeeld moet je minimaal 105 punten hebben en een beroep dat op de SOL voorkomt.

Als je wat meer over je situatie verteld (leeftijd, opleiding, beroep etc.) dan kunnen we misschien wat beter meedenken.
 
Hey Rina,

Als je 40 bent, krijg je nog maar 15 punten voor leeftijd. Het lijkt me dat het dan verschrikkelijk lastig wordt, maar wellicht weet iemand anders je daar meer over te vertellen.

Hey Lost:

Vijf jaar dus, dat kan tellen. En dan te bedenken dat met 115 punten... :roll: Maar goed, dat is verleden tijd.
 
rina said:
ik ben benieuwd hoe jullie erachter gekomen zijn dat bijv. South australian government jullie zou kunnen sponsoren?
Ik heb namelijk ook niet genoeg punten voor het skilled visa!
dus ik zou graag willen weten hoe ik dan aan een visum kom?

Rina

Volgens mij is hierop nog geen antwoord geweest, ik ben hier eigenlijk ook wel benieuwd naar. Hoe kom je aan dit soort adressen of moet je gewoon alle governments aanschrijven voor een sponsoring ?

Alvast bedankt.
 
Hans de Visser said:
Lost said:
Hoi Rina,

Er zijn verschillende visa die je kunt aanvragen. Ieder visum heeft andere vereisten. Voor een SIR visum bijvoorbeeld moet je minimaal 105 punten hebben en een beroep dat op de SOL voorkomt.
Dat is toch 110? Of is dat alweer veranderd?
Oeps, foutje! Dit moet inderdaad 110 punten zijn :oops:.

Eddie W. said:
Hey Lost:

Vijf jaar dus, dat kan tellen. En dan te bedenken dat met 115 punten... Rolling Eyes Maar goed, dat is verleden tijd.
Ik weet het, ik weet het... :p. Helaas! Maar goed, als het met een SIR visum wel lukt ben ik ook meer dan tevreden.
 
Bacchus said:
rina said:
ik ben benieuwd hoe jullie erachter gekomen zijn dat bijv. South australian government jullie zou kunnen sponsoren?
Ik heb namelijk ook niet genoeg punten voor het skilled visa!
dus ik zou graag willen weten hoe ik dan aan een visum kom?

Rina

Volgens mij is hierop nog geen antwoord geweest, ik ben hier eigenlijk ook wel benieuwd naar. Hoe kom je aan dit soort adressen of moet je gewoon alle governments aanschrijven voor een sponsoring ?

Alvast bedankt.
Ik heb zelf contact opgenomen met het "Department of Economic Development" van Tasmanië ( http://www.development.tas.gov.au ) en heb van hen een application form gekregen. Je kunt het officiële formulier nu ook hier vinden:
http://www.immi.gov.au/allforms/pdf/1244.pdf

Je kunt het beste even contact opnemen met de staat waar je je wilt vestigen, voordat je je formulier opstuurt. Voor informatie over de requirements voor een SIR visum, kun je kijken op http://www.immi.gov.au/migration/skilled/sir_6.htm

De staten waar je voor een SIR of STNI visum in aanmerking komt:
http://www.immi.gov.au/migration/skilled/regional.htm

Voor meer informatie over de mogelijkheden voor sponsoring per staat (inclusief contactadressen):
http://www.immi.gov.au/migration/skilled/sir_2.htm
 
Back
Top