Emigreren met gezin > Wat komt erbij kijken

sterik

New Member
Heeft iemand misschien enig idee, advies, ervaring met het feit hoeveel geld je moet hebben om naar Oz te emigreren met een gezin (ik, vrouw en 3 kidz). De bedoeling is om met een skilled visum te gaan. En het liefst van te voren een baan te vinden, maar als dat niet lukt het daar een aantal maanden uit te zingen om te solliciteren.
De bedoeling is Qld of NSW omdat deze regio ons het meest aanspreekt en daar ook redelijk wat banen te vinden zijn (voor zover ik dat kan inschatten natuurlijk). Ik ben Graphic designer / Art Director.
Het is de bedoeling dat ik ga werken en mijn vrouw thuis de kinderen verzorgt. Is dat naar jullie inschatting realiseerbaar daar. Ik heb natuurlijk al wel wat speurwerk verricht maar het is mij toch nog niet helemaal duidelijk. Hopelijk weten jullie daar wat vanaf.

Erik :wink:

Wij zitten ongeveer in dezelfde situatie en vinden het ook moeilijk in te schatten.
Qua visum maakt het niet zo veel uit, je kunt gewoon met z'n allen op 1 visum en betaald dan maar eenmalig de 1845 AUD!. Leven daar is vergelijkbaar met hier, dat wil zeggen wat je hier maandelijks aan vaste laten kwijt bent ben je daar ook kwijt en tel dan maar hoeveel maanden je zonder geld wilt(of moet) overbruggen.
Een baan vinden van te voren blijkt erg lastig te zijn!!
Voor de rest is het naar onze inschatting zeker wel realiseerbaar, een paar onzekere factoren blijf je toch houden. Het belangrijkste is dat je graag genoeg wilt, dan is alles haalbaar!

Gr Wilbert

Is die 1845 A$ dan alleen voor het visum?
Gaan jullie dan beide werken of jij alleen? En om welke beroep(en) gaat het bij je/jullie om. Waar willen jullie dan naartoe in Oz?
In welke fase zitten jullie nu dan?

Erik

Hoi
ik heb is uitgerekent dat je met twee volwassen personen ongeveer 12.000 euro nodig heb om 6 maanden te overbruggen. Dan moet je wel zuinig leven. Maar met nog eens 3 kinderen er bij, Ik zal het niet weten wat je dan kwijt ben, maar misschien dat je hier toch iets aan heb om een beetje ieen idee te krijgen.  :?

edit: Eventjes voor alle duidelijkheid het is niet 2000eurie per maand hoor :-o In de berekening heb ik ook nog wat geschatte opstart kosten voor verzekeringen, borg voor de huur, 2e hands auto , Rijbewijs opnieuw aanvragen en diversen voor de dingen die ik vergeten ben.

Tickets, huur auto voor de eertste 2 weken en voor 3 weken apartement/caravan huren komen uit een ander potje :)

Hoi Erik

Die 1845 AUD is alleen visum(zie booklet 6), dus niet alle kosten die je kwijt bent voor kopien, geboorteaktes, vertalingen, skill assessmnet enz.
Skill assessment ligt rond 300 AUD(afh waar je die moet doen)
In principe gaat bij ons degene werken die als eerste een baan vind, waarschijnlijk mijn vrouw omdat die dde skill assessment doet en dan betere baankansen heeft, de ander blijft voorlopig thuis voor de kinderen en als er nog zaken geregeld moeten worden.
Mijn vrouw is controller maar doet assessment als accountant.
Onze voorkeur gaat op dit moment uit naar Victoria(familie) of South Australia, maar dat kan best nog veranderen!!
Momenteel zijn we bezig om alles voor de skill assessment op orde te krijgen.

Gr Wilbert

Hi Miel,
Wij hebben 1 meisje van net 4 jaar, een zoontje van net 2 jaar en nog een klein kruimeltje van bijna 8 maanden. Hebben jullie ook kinderen?

Wilbert,
Hoe gaat die skill assessment in z'n werking. Ik heb net gisteren booklet 6 uitgeprint, dus ik moet alles nog doorlezen. Je leest wat af zeg, sjonge jonge...
En wat is voor jullie de volgende stap in het hele proces.
Jullie hebben daar dus familie wonen, willen die jullie nog sponsoren. Wat houd dat nou eigenlijk in dat sponseren van familie. Financieel garantstaan ofzo.

Om nog een beetje bij het onderwerp te blijven is er niet ergens een overzicht van standaardkosten, bijkomende kosten en waar je nog meer rekening moet houden voor in het begin daar.
Ik kan me zo voorstellen als je net in Oz aankomt en je opzoek ben naar werk dat je zo snel mogelijk op internet wil gaan speuren naar werk. Hoe zit het daar met aansluitingen van Internet. Hebben ze daar overal ASDL aansluitingen??? Hoe denk jullie dat te gaan doen.

Tot zover
Greetings & thx :up:

Wij hebben twee kinderen( 2 en 4 j )

Wat betreft booklet 6, dit is je 'bijbel' voor de visumaanvraag. Een onderdeel van die visumaanvraag is je skillassessment(beroepserkenning), maar die doe je bij de desbetreffende organisatie. Welke dit voor jou is kun je terugvinden op de SOL-Lijst

http://www.immi.gov.au/allforms/pdf/1121i.pdf

deze organisatie kun je dan wel weer via google terugvinden en via hun website moet je even uitzoeken wat hun vereisten zijn voor de assessment

Wat betreft mijn familie, wij willen in principe van niemand afhankelijk zijn en gaan daarom in eerste instantie voor een skill independent visum, mocht dit niet lukken dan kunnen we nog altijd sponsering overwegen. Sponsering is tweeledig; je hebt een sponsor nodig (iemand uit Australie die garant voor jou staat) en een assurer (ook iemand uit AUstralie die financieel garant staat voor de eerste 2 jaar dat je daar bent), dit kunnen een en dezelfde persoon zijn, maar dat hoeft niet!!Voor verdere details kun je eventueel even kijken in, jawel, booklet 6!!

Wat de standaard kosten betreft:

http://www.liveinvictoria.vic.gov.au/The+Lifestyle/Cost+of+Living/Goods+and+Services+Price+List

Ook ik wil weer zo snel mogelijk online zijn, ik heb echter begrepen dat dat geen probleem moet zijn, wat adsl betreft(tenzij je ergens in de outback zit zonder telefoonaansluiting :wink:)

Gr Wilbert

Oke, handig! Je kan zelfs via een link ook nog op de statestieken-site van Oz kijken. via:
http://www.abs.gov.au/
Weet jij of de andere misschien of er ook zo'n site is van QLD fo NSW.

Ja die SOL-lijst heb ik gevonden en ook uitgeprint. Tis allemaal wel een gepuzzel zeg!
Ik begrijp dat je ONafhankelijk wilt zijn van je familie. Het is het beter het zoveel mogelijk zelf te regelen. Waar staat Skill Indepent visum voor dan?

Maar als ik het goed begrijp zijn de kosten totaal zo'n 2500 euro voor een compleet visum (voor het hele gezin).

Wanneer zijn jullie begonnen met dit hele proces? En hoe lang willen jullie het daar gaan proberen (mocht het niet lukken, das niet de bedoeling natuurlijk), 6 maanden ofzo of langer.

Hebben jullie een soort checklist gemaakt van wat je nog moet doen en wat je moet doen als je daar eenmaal bent. Bestaat zoiets eigenlijk.

Hoe kijken jullie kinderen er eigenlijk tegenaan of hebben jullie het er nog niet over met de kinderen.

Gr. Erik
:cool:

Er schiet me toch weer een vraag binnen.
Als ik daar werk is dan met de 'Medicare je hele gezin gedekt, of moet je daar per persoon voor betalen. Want voorzover ik het nu begrijp moet je voor de standaard ziektekostenverzekering 1,5% van je brutoloon betalen. En wil je extra bijverzekeren kosten nog 1%.

kan iemand mij ook vertellen en dan ga ik maar van een gemiddeld loon uit, hoeveel belasting je moet betalen over je loon. Ik heb op een Oz-site (http://www.ato.gov.au/) gelezen dat het op ongeveer 25% komt. Nu las op deze site hele andere tarieven. Wie weet er iets van af.

Nogmaals groenten van Hak :-o

Nog een paar handige links dan

http://www.brisbane.verzamelgids.nl/  voor alles over queensland

http://www.centrelink.gov.au/internet/internet.nsf/home/index.htm  voor alles over ziektekosten, arbeidsongeschiktheid, kinderbijslag e.d

http://www.isd.com.au/search_qld.php voor alles over scholen in Queensland

http://www.nuffic.net/common.asp?id=1&instantie=0 voor als je diploma,s vertaald en gelegsaliseerd wilt hebben.

Trouwens die kosten van 2500 euro kan best kloppen als je alles opteld, dus niet alleen visum maar ook medivals VOG, assessment, vertelingen, kopien enz.
Maar wel exclusief verhuiskosten, dat is een nog veel duurdere post!!

Hé bedankt man, voor die handige linkjes.
Ja hebben jullie daar al enig inzicht in van wat je mee moet nemen. Want wat heb je een troep hé met die kinderen...  :-D
Nemen jullie veel mee of minimaal. Dat kan toch in zo'n container per boot (6 weken ofzo). Of gaat dat anders.

Maar moet je vrouw nog een ielts test doen. En jij?

gr. Erik :?

Wij nemen minimaal mee!!

En ja we doen allebei de IELTS hier in Nederland al, dan zijn we daar vanaf!

Gr Wilbert

[quote author=sterik link=topic=1754.msg15972#msg15972 date=1116955811]
Maar moet je vrouw nog een ielts test doen. En jij?
[/quote]

Niks moet, maar het is wel enorm handig als ze dat al wel doet. Het is al eerder uitgelegd op het forum, maar als jullie besluiten dat 1 persoon maar het IELTS-examen doet, dan moet voor de andere een fee betaald worden (ik meen rond de 2300 AUD)...Deze persoon wordt dan in Australie straks verplicht om engelse les te gaan volgen....voor 170 euro hier in NL kun je dat allemaal 'voorkomen', mits je het examen goed maakt natuurlijk....

[quote author=Wilbert67 link=topic=1754.msg15962#msg15962 date=1116947496]
Trouwens die kosten van 2500 euro kan best kloppen als je alles opteld, dus niet alleen visum maar ook medivals VOG, assessment, vertelingen, kopien enz.
Maar wel exclusief verhuiskosten, dat is een nog veel duurdere post!!
[/quote]

echt waar  :? Wij waren alleen al 1100euro kwijt aan alle vertalingen en gecertificeerden kopieen.... ??

edit:  Niet te vergeten dat sommigen mensen. Waaronder ik en mijn vrouw in iedergeval ook nog wel wat engelse les konden/ kunnen gebruiken. Ongeveer 360euro p/p voor 70uur les... Maar dat geld niet voor iedereen natuurlijk.
Als je wilt afbetalen kost dat 2630AUD als het al niet duurder is geworden. Daar weet ik helaas alles van :cry:

hoi Erik,

WIj hebben ook 3 kinderen, een zoon van 16 en een tweeling van 14. Lastige leeftijd wat emigreren betreft want ze doen alle 3 VWO en nog erg foed ook.
Jullie zijn in de perfecte situatie om NU zo'n stap te maken.

Wat Medicare betreft, kinderen onder de 18 zijn gratis., dit geld ook voor 65 +

groetjes miel

Hoi Bear,

Wij zijn weliswaar nog niet toe aan alle vertalingen en kopien, maar 1100 euro lijkt mij wel erg veel, hopelijk is dat bij ons toch wat lager, afwachten maar?

[quote author=Wilbert67 link=topic=1754.msg16104#msg16104 date=1117060251]
Hoi Bear,

Wij zijn weliswaar nog niet toe aan alle vertalingen en kopien, maar 1100 euro lijkt mij wel erg veel, hopelijk is dat bij ons toch wat lager, afwachten maar?
[/quote]

Ja je kan de kosten gelukkig erg drukken. Je kan een notaris zoeken die je certificeringen gratis of heel goedkoop doet. Daar kwam ik pas achter toen ik op het forum hier kwam maar toen was het al telaat :-(  Wat vertalen betreft dat is gewoon erg prijzig. Helaas heb ik een technisch beroep dus ik had heel wat  documenten om mijn kwaliteiten :cool: aan te kunen tonen. Daarbij heb ik ook nog eens het hele pakket extra laten kopieeren en certificeren. Altijd handig om die documenten bij de hand te hebben.  Als je een beetje je best doet dan kan je denk ik wel voor de helft klaar zijn.
dus "no worries mate" :up:

Wij zijn tot op heden voor vertalen en ceritificeren (van 8 documenten in 3-voud) ca € 400,-- kwijt.

Dus in ieder geval gelukkig geen € 1.100,--. Maar ik weet niet over hoeveel documenten Bear praat.

:)

Back