Emigreren met puber of (jong) volwassene.

Elja

New Member
In de komende jaren gaan wij (zeer waarschijnlijk) de stap nemen om te emigreren naar Australie. Manlief is bezig met een nieuwe baan en moet dan naar alle waarschijnlijkheid naar Australie (is ook onze wens). Onze kinderen zijn (nu) 15, 9 en 5. Met name de puber maak ik me wat zorgen om. Niet zozeer of hij daar kan aarden maar of hij ook zomaar Australie binnenkomt? Hij is dan misschien net wel of net niet 18. Dat betekent dat hij dan een volwassene is. Kan hij meekomen op ons gezinsvisum of gelden er voor hem andere regels? En hoe zit dat met studeren aan een universiteit? Hij heeft een goede vooropleiding met veel aandacht voor engels (hij heeft bijna het hoogste niveau anglia gehaald). Dus aan zijn kennis zal het niet liggen.
Wie heeft hier meer informatie over of kan mij vertellen waar in daar informatie over kan vinden?
 
Geen probleem, je zoon kan gewoon mee op het gezinsvisum. Onze dochter was bijna 19 en kreeg ook zo een visum. Studeren in Australie is een ander verhaal. Je zoon zal de IELTS of de TOEFL moeten doen om te worden toegelaten tot de uni, maar dat zal een makkie voor hem zijn. Als je zoon zijn VWO in Nederland haalt moet er ook nog een verklaring bij van het niveau van de opleiding en de waarde van de cijfers. Maar dat kan door het NUFFIC geregeld worden. Studiekosten zijn afhankelijk van het visum. Bij een gesponsord visum betaal je als internationaal student en die kosten kunnen oplopen (rond de 30.000 euro per jaar, alleen college kosten). Zaak is om zo snel mogelijk permanent resident te worden, dat kan met een Skilled visum of na twee jaar op een gesponsord visum hier gewoond te hebben. Dan zijn de kosten aanzienlijk minder. Je kan dan zelfs met (hele) goede resultaten in aanmerking komen voor Common Wealth support en dan betaalt de staat een groot deel van de studie. Ik heb geen idee of je zoon al enig idee heeft wat hij zou willen gaan studeren, maar sommige studies zoals geneeskunde of tandheelkunde hebben een Bachelor entry, dan moet hij dus al een Bachelor degree hebben om te worden toegelaten tot de studie. Verder hangt het er hier ook erg van af aan welke universiteit je studeert. Er is echt een groot verschil of je je graad haalt aan de universiteit van Sydney of in Townsville om maar wat te noemen. Als jullie voorgoed in Australie willen blijven zou ik hier gaan studeren als ik je zoon was, dat is gemakkelijker met erkenning van je graad, maar anders zou ik sterk overwegen om in Nederland te gaan studeren. Dat is in elk geval een stuk relaxter.
 
Je zoon kan mee op jullie visum, ook al is hij boven de 18. Je zult dan volgens mij wel aan moeten tonen dat hij een 'dependant' child is. Dus het feit dat hij bijv nog thuis woont, zakgeld op zijn rekening gestort krijgt, e.d.
 
De studiekosten kunnen inderdaad aan het soort visum liggen. Welk beroep heeft je man? Soms gaan mensen automatisch voor een sponsored visum via hun werkgever, maar komen ze ook in aanmerking voor een 189 Skilled Independant. Maar dat ligt eraan of je man's beroep op de SOL staat. Als dat zo is, zou je kunnen overwegen of je op eigen kracht dat visum aan wilt vragen zodat je meteen permanent residency hebt wat gigantisch kan schelen in schoolkosten, en je hebt dan ook recht op andere dingen zoals Medicare, Centrelink, etc.
 
Iedereen bedankt voor alle informatie. We gaan het meenemen in onze overwegingen voor de studie keuze. IELTS moet absoluut niet het probleem zijn want hij haalt dit jaar daarin al het hoogste niveau (hij heeft nu anglia op school en doet dit jaar zijn toets voor C2 niveau. Het beroep van mijn man (en van mij trouwens) staat op de SOL dus een eigen visum moet absoluut geen probleem zijn. Alleen zou een sponsored visum denk ik makkelijker zijn. Maar goed we gaan het allemaal rustig uitzoeken.
Bedankt voor het antwoorden.
 
De Australische regering stelt sinds kort strengere eisen aan het gesponsord visum. Bovendien ben je dan afhankelijk van je werkgever en kan je niet zomaar van baan veranderen. Je zult met een gesponsord visum na een paar jaar toch voor een PR willen gaan en dan moet je weer alles uitzoeken en verzamelen. Ik denk dus dat een gesponsord visum uiteindelijk niet gemakkelijker zal zijn dan een skilled visum.
 
De Australische regering stelt sinds kort strengere eisen aan het gesponsord visum. Bovendien ben je dan afhankelijk van je werkgever en kan je niet zomaar van baan veranderen. Je zult met een gesponsord visum na een paar jaar toch voor een PR willen gaan en dan moet je weer alles uitzoeken en verzamelen. Ik denk dus dat een gesponsord visum uiteindelijk niet gemakkelijker zal zijn dan een skilled visum.

Op dit moment is de keuze voor een onafhankelijk permanent visum de beste. Kijk even op mijn draadje voor en nadelen van 457. Geloof me, je wilt niet in het immi systeem blijven hangen als dat niet nodig is. Mijn man zit al ruim 3 maanden gedwongen thuis, omdat men moeite heeft om zijn 457 transfer van de stapel te halen.....dus zo min mogelijk te doen hebben met immi is geen aanrader maar een must.
 
Back
Top