Emigreren naar Australie

ericoso1

New Member
Hallo Mensen,

Ik ben Eric, 43 jaar oud en manufacturing Engineer. Ik heb familie in Australie. Ben getrouwd en 3 kinderen. We zijn al in Australie geweest, ik al 3 keer. We willen emigreren, maar veelal op forum zie ik jongelui die gaan backpacken en werken....Echter zoals ik die een gezin heeft, wil graag eerst aan werk komen om dan pas vervolgens stappen te ondernemen. Is dit raar? Ik vind van wel, want er is geen 1 organisatie, die bemiddeld voor werk tussen nederland en australie. Is er iemand die net als ik ook op late leeftijd is vertrokken naar Australie. Gezien en gelezen dat ik technisch ben, moet er veel werkgelegenheid zijn voor mij. We willen naar QLD Brisbane e.o. Is er iemand die me kan uitleggen om toch eerst aan werk te gaan komen? Me visum is in behandeling.

Eerst werk dan migreren klinkt ( is ) ideaal maar zoals je al aangaf, niet eenvoudig.

Er zijn geen gebaande paden, maar een enkeling lukt het wel. (Solliciteren via Skype enz.) De meeste niet. Ter info, ik ben van ongeveer jouw bouwjaar en als we gaan wordt het zonder baan gok ik. Wij hebben geen kids dus iets meer risico is minder een probleem.

Succes!

Eerst werk dan migreren klinkt ( is ) ideaal maar zoals je al aangaf, niet eenvoudig.

Er zijn geen gebaande paden, maar een enkeling lukt het wel. (Solliciteren via Skype enz.) De meeste niet. Ter info, ik ben van ongeveer jouw bouwjaar en als we gaan wordt het zonder baan gok ik. Wij hebben geen kids dus iets meer risico is minder een probleem.

Succes!
Hallo,

Maar regelen jullie alles zelf? of heb je kennissen? een bureau, die zorgt voor begeleiding, of visum aanvraag..enz

Hoi, wij zijn een gezin van 43 en 42 met twee kids van 11 en 8 , we hebben eerst en vooral via het emigratieburo Move2australie gekeken of we wel in aanmerking kwamen voor een visum en moet zeggen dat dat volledige proces toch enkele jaren heeft geduurd. Ik heb wat sollicitaties online gedaan maar dat brengt gewoon niets op, ik vermoed dat toch beter gaat als je echt al ter plaatse bent. Dus wij vertrekken met ons gezin op de gok zonder baan en we zien wel. We hebben enkele maanden netjes gespaard en hopen hiermee de eerste maanden te kunnen overbruggen. Heb wel nog een sollicitatie lopen bij een Belgische onderneming met een filiaal in Australie , dat is ook altijd een mogelijkheid maar veel van die ondernemingen zijn er niet.

Hoi, Ik ben 40, technisch opgeleid en heb een goed stel hersens en handen. Wij zijn een gezin met twee dochters van 14 en 16. Afgelopen Juli hebben wij de stap genomen en zijn van Amsterdam naar Brisbane vertrokken. Zonder baan, huis of wat dan ook. Wel een schoonzusje waar we de eerste weken konden logeren. En voldoende spaargeld om een dik jaar te overleven. Binnen drie weken hadden we een huurhuis in Brisbane en een baan. Ja, het kan dus. Voor ons was de wijk waar we wonen erg belangrijk ivm de school van de kinderen. We hebben gezocht naar een goede state school en vervolgens een huis gezocht in die wijk. De baan moet je gaan zoeken. Ga eropuit en wees creatief. Als Manufacturing Engineer heb je skills die je kunt verkopen. Bedenk wat die skills zijn en maak een knappe pitch. Print 100 cv's, doe een pak aan en ga alle bedrijven in de industriele gebieden rond je toekomstige woonplaats af (zijn er zat) om daar je pitch te doen aan de eerste de beste persoon die je tegenkomt achter de voordeur van het bedrijf. Vraag naar de GM of de Manufacturing Manager. Lukt vaak niet maar het kan zomaar dat je de juiste persoon treft. Zo ben ik aan mijn huidige baan gekomen. Onder mijn opleidingsniveau en de helft van mijn laatste salaris, maar het denk nu al de meeste kosten. Ik heb ruim 100 sollicitatiebrieven geschreven op advertenties. Het enige wat daar tot nu toe uit is gekomen zijn ca 30 afwijzingen.
Als je advies/ hulp nodig hebt, ask.
Succes!

Hoi, Ik ben 40, technisch opgeleid en heb een goed stel hersens en handen. Wij zijn een gezin met twee dochters van 14 en 16. Afgelopen Juli hebben wij de stap genomen en zijn van Amsterdam naar Brisbane vertrokken. Zonder baan, huis of wat dan ook. Wel een schoonzusje waar we de eerste weken konden logeren. En voldoende spaargeld om een dik jaar te overleven. Binnen drie weken hadden we een huurhuis in Brisbane en een baan. Ja, het kan dus. Voor ons was de wijk waar we wonen erg belangrijk ivm de school van de kinderen. We hebben gezocht naar een goede state school en vervolgens een huis gezocht in die wijk. De baan moet je gaan zoeken. Ga eropuit en wees creatief. Als Manufacturing Engineer heb je skills die je kunt verkopen. Bedenk wat die skills zijn en maak een knappe pitch. Print 100 cv's, doe een pak aan en ga alle bedrijven in de industriele gebieden rond je toekomstige woonplaats af (zijn er zat) om daar je pitch te doen aan de eerste de beste persoon die je tegenkomt achter de voordeur van het bedrijf. Vraag naar de GM of de Manufacturing Manager. Lukt vaak niet maar het kan zomaar dat je de juiste persoon treft. Zo ben ik aan mijn huidige baan gekomen. Onder mijn opleidingsniveau en de helft van mijn laatste salaris, maar het denk nu al de meeste kosten. Ik heb ruim 100 sollicitatiebrieven geschreven op advertenties. Het enige wat daar tot nu toe uit is gekomen zijn ca 30 afwijzingen.
Als je advies/ hulp nodig hebt, ask.
Succes!
Hallo Koos,

Met wat voor visum ben je gegaan?
En als ik toch mag vragen, hoe kom je aan informatie over AOW/pensioen/kinderbijslag en kennen ze meer toeslagen?
Ben al 2 x geweest is brisbane....zit te denken om te gaan wonen in Lota...half uurtje buiten brisbane.
Ik vind het wel een gok, en ben met je eens, je moet ook durf en lef hebben.
Zit jij nu weer in de techniek of ook heel iets anders?

grts Eric

Eric, mijn vrouw en kinderen hebben een NZ paspoort en mogen hier dus zonder problemen wonen. Mijn visa is 461, NZ partner. 5 jaar geldig en daarna vernieuwen. Toeslagen en social benefits krijg ik alleen als ik PR (permanent resident) of citizen ben. Voorlopig niet dus. Heb ik me ook nog niet in verdiept. Elke werkgever is verplicht ca 10% van je loon opzij te zetten voor superannuation (pensieon).
In Europa was ik werkzaam in de staalindustrie en hier werk ik voor een ramen en deuren fabrikant. Nog steeds technisch maar anders.
Als iemand mij een baan als straatveger had aangeboden was ik dat gaan doen.

Natuurlijk is het een gok. Ik vond het ook af en toe doodeng maar de gedachte later "wat als...." te moeten denken vond ik vele malen enger.
Spaar genoeg voor 6 maanden overleven en ticket terug (of naar een goedkoop land in Azie :) en ga.

Chance favours the brave

Eric, mijn vrouw en kinderen hebben een NZ paspoort en mogen hier dus zonder problemen wonen. Mijn visa is 461, NZ partner. 5 jaar geldig en daarna vernieuwen. Toeslagen en social benefits krijg ik alleen als ik PR (permanent resident) of citizen ben. Voorlopig niet dus. Heb ik me ook nog niet in verdiept. Elke werkgever is verplicht ca 10% van je loon opzij te zetten voor superannuation (pensieon).
In Europa was ik werkzaam in de staalindustrie en hier werk ik voor een ramen en deuren fabrikant. Nog steeds technisch maar anders.
Als iemand mij een baan als straatveger had aangeboden was ik dat gaan doen.

Natuurlijk is het een gok. Ik vond het ook af en toe doodeng maar de gedachte later "wat als...." te moeten denken vond ik vele malen enger.
Spaar genoeg voor 6 maanden overleven en ticket terug (of naar een goedkoop land in Azie :) en ga.

Chance favours the brave
Hallo Koos,

Wij zijn blij met jouw antwoorden, daar heb je wat aan.
Mag ik vragen wat het ongeveer jouw kost een container? En heb je de hele inboedel meegenomen?
Waar we ook geen duidelijkheid over hebben is, als je gaat emigreren, en het lukt niet en je moet terug naar nederland, je hebt volgens mij nergens geen recht meer op? Wel leuk Koos iemand in de buurt straks te hebben.....Zeker technisch. Ja en doodeng is altijd alles....maar wij hebben een goeie geldbuffer, dus dat verminderd de angst. Zelf zeg je al zou het straatveger zijn, ikzelf zit dan meer te denken in de produktie of iets dergelijks. Je verdiend nu de helft, mag ik een indicatie hebben waar ik dan ongeveer op moet rekenen ? Dank je alvast. grts Eric

Hoi Eric,
Container (20 voet) kostte ca 5000,- incl.alles. Daarin zat onze gehele inboedel. Geen idee of je nog rechten hebt als je terug gaat. Dat is voor ons nooit een scenario geweest. Als het hier in de soep was gelopen waren we naar NZ gegaan. Ik doe nu productiewerk en verdien daarmee tegen de AUD 1000,- per week.
Dat denkt ongeveer 80% van onze kosten. Onze huur is 540 per week. De verhouding huur/ salaris is dus niet best bij ons maar ik ga ervanuit dat mijn werksituatie volgend jaar veranderd waardoor die verhouding wat gunstiger wordt (huur ca 20-30% van mijn salaris). Met de opmerking over de straatveger wil ik aangeven dat mijn doel is geld op de plank te brengen. Maakt niet uit hoe (binnen de regels van de wet uiteraard).

Wat is jullie tijdpad voor hierheen komen?

Hoi Eric,
Container (20 voet) kostte ca 5000,- incl.alles. Daarin zat onze gehele inboedel. Geen idee of je nog rechten hebt als je terug gaat. Dat is voor ons nooit een scenario geweest. Als het hier in de soep was gelopen waren we naar NZ gegaan. Ik doe nu productiewerk en verdien daarmee tegen de AUD 1000,- per week.
Dat denkt ongeveer 80% van onze kosten. Onze huur is 540 per week. De verhouding huur/ salaris is dus niet best bij ons maar ik ga ervanuit dat mijn werksituatie volgend jaar veranderd waardoor die verhouding wat gunstiger wordt (huur ca 20-30% van mijn salaris). Met de opmerking over de straatveger wil ik aangeven dat mijn doel is geld op de plank te brengen. Maakt niet uit hoe (binnen de regels van de wet uiteraard).

Wat is jullie tijdpad voor hierheen komen?
Hallo Koos,

Wij willen snel , maar niet overhaast. We zijn eerst bezig met een visum, het belangrijkste. Het voordeel is dat ik een tante en een neef heb wonen in australie en wat ik je al vertelde is ook een voordeel, eigen geld. Verder Zitten we met een eigen huis waar we vanaf moeten..(belangrijkste).Visum is wel het meest in gewikkelde, want ben je er als je een visum hebt voor 2 jaar, en wij willen niet terug, dus ook australische burger worden. Vraagje, kinderen zijn naar school, geen kosten aan verbonden? En de prijs die jij opnoemt voor je huis is huren via een makelaar? Of is het een huurvereniging? Medicare zitten daar nog kosten aan? Heb jij enig inzicht nu je daar zit hoe het economisch gaat?...met zegt australie zit in een zeepbel, oftewel ook deze gaat crisis krijgen????Merken jullie dit? Huurprijs huis incl excl vaste lasten? Dank je wel hoor, je helpt ons enorm, zeker omdat jij ergens zit waar we heen willen....grts Eric

Het eigen-huis-verkoop-probleem ajjjjjj, daar zijn er hier meer van op het forum. De huurprijs is hier meestal per week exclusief. Huren gaat hier vaak via een makelaar en als huurder mag je niet zo heel veel. Geen schilderijtjes ophangen, gordijnen, planten in je tuin zetten; al dat soort flauwekul. Je betaald de mortgage van de verhuurder, maar verder mag je niks :(
Ziektenkostenverzekeringen zijn er genoeg te vinden op het net. En de werkloosheid is gestegen in de afgelopen maanden. Dus nee zekerheid hebben we hier (ook) niet.
En bestaat er een visum voor 2 jaar? Australisch staatsburger worden heeft iets meer voeten in de aarde. Permanent residency is al een redelijk begin na een paar jaar.

Toe maar toe maar, wat een vragenvuur. Maar no worries. Ik had (en heb) ook veel vragen. Kosten school is afhankelijk van de keuze state of private. State kost rond de 2000,- per jaar (uniform, trips, lesmateriaal) private van enkele duizenden tot 20k per jaar. Wij hebben een goede stateschool uitgezocht en die heeft bepaald dat we in deze mooie wijk wonen. Er zijn draadjes op dit forum die uitgebreid op scholen ingaan. Van een huurvereniging heb ik hier nog niet gehoord. Wij huren via een agency maar we hebben goed contact met de huiseigenaar. Prijs is kale huur. Medicare heb ik niet met mijn visa. Groente kopen bij de supermarkt moet je gewoon niet doen. Dat is verschrikkelijk duur. Wij gaan elke zaterdag naar de markt. Vers, gezellig en goede prijzen. Dat Australie in een zeepbel zit geloof ik wel ja. De hele maatschappij is gericht op consumeren om de economie draaiend te houden. En tot nu toe lukt dat aardig. Maar het houd een keer op. Volgens alle wetten van de economie is dit niet houdbaar. Hoe lang dat duurt kan niemand zeggen. Je kunt niet in de toekomst kijken. Het is een beetje als die vent die uit het raam van een hoog flatgebouw valt en bij elke verdieping denkt: so far, so good. Maar, ik ben geen econoom en iedereen weet dat Australie enorm rijk is aan grondstoffen. Nog steeds (nog niet alles is verkocht aan/ geleased door China). En ik hoor al een paar jaar dat Australie in een zeepbel zit. Dus wie weet gaat het lange tijd goed. Als ik in de positie ben een huis te kopen ga ik me daar meer in verdiepen. Voorlopig wandel ik fijn mee in de tredmolen. Met een brede grijns op mijn gezicht want wat is het hier heerlijk :)

Wat me erg opvalt, nu ik veel informatie binnenhaal, dat ik op een duistere manier een idee begin te krijgen dat bedrijven misbruik proberen te maken van de emigratie. Als je kijkt op een container, verhuisbedrijf, regelt deze niet alleen de verhuizing, maar begint ook over een visum aanvraag. Is er iemand met ervaring die kan zeggen, nou als je een beetje daar en daar kijkt, kan je veel besparen op diverse zaken. Of is het juist, dat de tussenpersonen het veel makkelijker kunnen en je veel meer garantie hebt in dingen afhandelen zoals een visum etc?

Uiteraard probeert iedereen een cent of twee te verdienen waar mogelijk. Het zijn dienstverleners in een kapitalistische maatschappij. Er moet dus winst gemaakt worden. Je kunt feitelijk alles zelf doen. Het kost alleen veel tijd om alles uit te zoeken. De dienstverleners weten veel zaken vele malen efficienter te regelen simpelweg omdat het hun business is. Sommige dingen zijn heel simpel, andere wat lastiger. Je moet je dus afvragen wat zinvol is uit te besteden en wat niet. Ik heb mijn visum zelf geregeld (dat stelde bij mijn visum weinig voor) maar de verhuizing volledig uitbesteed (Hazeleger, heel blij mee). Zelf regelen had me 800 euro bespaard maar veeeeeeeel werk opgeleverd. Je kunt met de tussenpersonen onderhandelen over wie wat doet. Ze doen natuurlijk het liefste alles zelf maar je hoeft niet alles te kopen wat ze aanbieden toch? Koop alleen de diensten die je nodig hebt en bepaal welke dat zijn aan de hand van je eigen kennis (of je bereidheid deze te vergaren). Succes.

Wat me erg opvalt, nu ik veel informatie binnenhaal, dat ik op een duistere manier een idee begin te krijgen dat bedrijven misbruik proberen te maken van de emigratie.

Off topic: Is wel een beetje jouw interpretatie ;) Zoals Koos zegt, iedereen probeert zijn brood te verdienen. De verhuizer tipt een visum bureau en andersom. Ik tip mijn vriend de bouwvakker ook als ik een klusje voor hem denk te weten ;) Bedrijven doen dit wat professioneler (dus wellicht wat 'harder')

Hallo Mensen,
Ik heb het een en ander ingevult op de australian goverment site . Nu heb ik twee dingen nodig. 1 bewijs voor engels, dat kun je doen met IELTS en ook in Nederland, of zoals eerder vermeld Duitsland. Maar ik moet ook aantonen me skill assesments. Dit is lastig. Is er iemand met ervaring die mij kan vertellen op electrisch gebied hoe ik hier verder mee moet? Verder ben ik een fout tegengekomen op de site van Australie, als het gaat om een familie visum, hij herkent het postcode gebied van Brisbane niet. Heb dit via mail aangegeven en wacht nog op antwoord. Oftwel we zijn druk in race........

Hi Eric,

Hoe de skills assessment voor "elektrische" beroepen er precies uit ziet weet ik niet.
Volgens mij (maar andere forumleden verbeter me als ik het mis heb) is VETASSESS de organisatie die de skills assessments voor visumaanvragen behandelen.

Wij (nou ja Rikki als Metal Fabricator) heeft onlangs zijn skills assessment succesvol doorlopen.
Omdat de visumaanvraag best ingewikkeld kan zijn, hebben wij er voor gekozen om een migratiebureau in de arm te nemen. Zij hebben er voor gezorgd dat het papierwerk voor de eerste stap van ons assessment (diploma's, zeer gedetailleerde referenties etc.) goed genoeg was om door te gaan naar het technische interview. Dat was voor ons de tweede en laatste stap van het assessment.

Mijn tip is om op de site van VETASSESS te kijken en te zoeken naar de informatie die bij jouw beroep hoort: http://www.vetassess.com.au/Skills-Assessment-for-Migration

Heel veel succes!

• Like
Reactions: FOL
Hi Eric,

Hoe de skills assessment voor "elektrische" beroepen er precies uit ziet weet ik niet.
Volgens mij (maar andere forumleden verbeter me als ik het mis heb) is VETASSESS de organisatie die de skills assessments voor visumaanvragen behandelen.

Wij (nou ja Rikki als Metal Fabricator) heeft onlangs zijn skills assessment succesvol doorlopen.
Omdat de visumaanvraag best ingewikkeld kan zijn, hebben wij er voor gekozen om een migratiebureau in de arm te nemen. Zij hebben er voor gezorgd dat het papierwerk voor de eerste stap van ons assessment (diploma's, zeer gedetailleerde referenties etc.) goed genoeg was om door te gaan naar het technische interview. Dat was voor ons de tweede en laatste stap van het assessment.

Mijn tip is om op de site van VETASSESS te kijken en te zoeken naar de informatie die bij jouw beroep hoort: http://www.vetassess.com.au/Skills-Assessment-for-Migration

Heel veel succes!
Dank jullie voor de info so far. Ik denk juist door eerst zelf even te verdiepen in de materie assesments, je je alleen maar verrijkt met handige info en systeem. Want het systeem Australia, blijkt, werkt ingewikkelder dan in Nederland. kom ik er niet uit, ja dan zal ik hulp moeten in schakelen. Gezien wij tijd hebben, omdat ons huis nog niet hebben verkocht, neem ik deze tijd. Morgen contact met neef in Australie, of deze me verder kan helpen....

Een kleine waarschuwing met "de tijd nemen". Je zult niet de eerste zijn waarbij het beroep van de lijst met "meest gezochte beroepen" wordt gehaald en dan wordt de droom om naar Australie te verhuizen ineens een stuk lastiger.

Back