emigreren naar Sydney

Cassie

New Member
Hallo allemaal,

Nou ff wennen zo'n forum, maar ik doe m'n best (heb ale een avadinges....plaatje dus!!! emoticons volgen...).

Ben al een tijdje aan het lezen hier en ik kom een heleboel nuttigge info tegen. Iedereen dus alvast bedankt!!

Wij denken er hard aan om naar Oz te gaan. We zouden dan het liefst in Sydney gaan wonen (permanent) en hebben ons dus ook aangemeld voor die expo in A'dam. Da's dus ff afwachten.
Ook al verkorte test gedaan om te zien of we in aanmerking komen voor een visum en dan komt ook wel goed denk ik.

Toch heb ik een aantal vragen dus misschien is iemand zo goed om ons verder te helpen.

Wij (30 jaar, 43 jaar en dochter van bijna 2) hebben ons laten vertellen dat Sylvania (suburb Sydney) goed is om te wonen, maar ik kan nergen een kaart vinden met die suburbs....tips?

Verder erg benieuwd naar tijden van zonsopkomst en zonsondergang in Sydney....zijn de avonden lang en donker?

Ook fijn om te weten hoe het eten in Oz is (wat is er te koop in de supermarkten?)

Maar nog belangrijker: wat houdt het in om te emigreren? Wat zijn de dingen waar je aan moet denken die niet zo 1,2,3 in je opkomen (nogmaals, ben al veel tegen gekomen op dit forum, maar ik zoek toch wat meer info over syndey en hoe het echt is om daar te leven). Wat voor mij ook erg belangrijk is is de toekomst van onze dochter. Hoe anders is het daar t.o.v. hier?

We gaan waarschijnlijk in februari een "vergelijkend waren onderzoek"doen, m.a.w. we gaan naar Sydney...ff checken. Maar het lijkt me handig om voor die tijd al te weten waar we wel en niet op moeten letten enzo.


Alvast bedankt!!!

Cass
 
Het licht valt hier sneller weg 's avonds. Hartje zomer is het om 8 uur 's avonds gedaan, hartje winter 5 uur 's avonds. In de ochtend is het wel vroeger licht. Volgens mij in de winter komt om 7 uur de zon wel op, maar ik ben zelf nooit zo vroeg op :) Nu komt de zon geloof ik voor 6 uur al op.
Supermarkten: vollop keus, een beetje een Europees aanbod vind ik, niet Amerikaans (dus niet: extreem veel keus, extreem grote verpakkingen). Nee, geen hagelslag helaas :)

Sylvania: geen ervaring mee. Sydney is de duurste stad van het hele land wat de prijs van huizen betreft. Als je mooi wil wonen, moet je diep in de buidel tasten.

Tot zo ver mijn snelle reactie.

Veel succes!
 
Ik kan misschien een aantal vragen beantwoorden alhoewel ik niets weet inzake Sylvania. Volgens mij is Sylvania Waters best prijzig. Het ligt in ieder geval ten zuiden van de stad. Ik woon helemaal aan de andere kant (Northern Beaches).

In de supermarkten kan ik min of meer alles kopen wat ik nodig heb - zelfs hagelslag en chocolade vlokken kun je kopen bij onze locale Woolworths.

Er zijn veel leuke wijken in Sydney - ik zou eerst kijken naar waar je denkt te gaan werken (ik neem aan dat iemand gaat werken??). Als je bijvoorbeeld gaat werken in Norwest (bij Castle Hill) dan zou ik niet in Sylvania wonen. Als je in de stad (Sydney CBD) gaat werken - zou je met de trein pendelen?? In Sydney geldt - hoe dichter bij de kust (en hoe dichter bij de stad) hoe duurder je huisvesting wordt.

Momenteel is het om 05.30 zonopgang en om 1800 zon ondergang. In de zomermaanden gaat de zon onder om 20.00 uur (ongeveer) - dus die lange lichte avonden ben je inderdaad kwijt. Voordeel is dat de kinderen makkelijker naar bed gaan  :)

Veel succes met je plannen. Wij hebben een zoontje en hij heeft (volgens ons) een heerlijk leventje - hij geniet van het buitenleven, preschool, zwemles enz - maar daartegenover - zijn oma en opa en andere familieleden ziet hij heel erg weinig - en de beslissing om je familie en vrienden achter te laten in Nederland - is het moeilijkste....vind ik!
 
Hi Cass en Fam van harte  :hi: op het forum.
veel suc6 met de aanvraag voor je visa.
Ik zie dat je man 43 is als hij de aanvrager
is moeten jullie wel opschieten, want 45 is de
leeftijd cutoff voor visa aanvraag.

Gr Ineke  :up:
 
Welkom op het forum!
En zoals Ineke al zegt, idd een beetje opschieten :wink:!
Met de search button kun je op bijna al je vragen een antwoord vinden. Wat emigreren inhoudt is niet in 1 zin te beschrijven, je hele wereld staat op zijn kop! Maar voor ons (M5 en Lin) het beste besluit wat we tot nu toe hebben genomen. (Alhoewel.... we zijn er nog niet natuurlijk! Nog 3 weken... :cool:)

Maar blijf vooral vragen!

Groetjes Lin
 
GEWELDIG!!! :-D

Iedereen onwijs bedankt voor de snelle antwoorden! Fijn om te weten hoe Sydney er gedurende een jaar een beettje uitziet. Wij hebben nl. niet de kans om erg lang in Syndey te zijn om een zo uitgebreid mogelijke indruk op tedoen. (We gaan begin volgend jaar een week of twee, maar gezien de leeftijd van mijn man moeten we snel beslissen. Dus hoe het zit met seizoenen en donker en licht is toch handig al van te voren te weten. Beetje idee hoe je dag er uit zal zien, los van de activiteiten natuurlijk. Het erg is moeilijk in te schatten wat nou de grote verschillen zijn tussen NL en OZ (lees Sydney).

Ookal zijn wij niet het type dat van oer hollandse producten houdt (hagelslag e.d.) toch leuk om te weten  dat je het er als je wilt, wel vinden kan.

Wat familie betreft, wij zijn niet zo hecht met de familie en zien elkaar zo eens per jaar. Ik zeg niet dat we niemand zullen missen hoor1  :wink:

Belangrijker voor mij is hoe ons dochtertje (Bijna 2) daar zal opgroeien...zonder opa's en oma's.... :cry:?

Maar volgens mij is OZ wel meer kindvriendelijk en ook makkelijker voor mij om een baan te vinden (kinderopvang/schooltijden e.d.)

btw, Ik heb inmiddels zelf ontdenkt dat Sylvania een wijk is in de suburb Sutherland Shire. Misschien een tip: op http://ninemsn.realestate.com.au/cgi-bin/rsearch?a=bhp&t=res&cu=MSN kun je de suburbs van Sydney (en de wijken daarbinnen) vinden.

Maar kan ik kort door de bocht zeggen dat het leven daar min of meer gelijk is aan dat hier in NL, maar dan met andere (hogere) temperaturen? :up:


Lin: en hoe staat je wereld dan op z'n kop. Meerdere zinnen ook welkom :wink: Misschien ook tips voor kleine kids?
BTW david: lekker dat je niet zo vroeg uit bed hoeft! Nog geen baan gevonden of woon je dicht bij je werk? :?


Nogmaals, bedankt iedereen! :up:

Cass
Cass
 
Belangrijker voor mij is hoe ons dochtertje (Bijna 2) daar zal opgroeien...zonder opa's en oma's.... ?
Dat komt vast allemaal wel goed, wij hebben twee kindjes die hier geboren zijn en opa's & oma's dus zelden zien. Maar goed, de kids weten nu eenmaal niet beter dit is gewoon hun "normale" situatie. Het is uiteraard vaak wel heel moeilijk voor de Opa's & Oma's en vaak ook voor de ouders (geen oppas :-D). Je mist toch een beetje dat "sociale netwerkje".

Maar kan ik kort door de bocht zeggen dat het leven daar min of meer gelijk is aan dat hier in NL, maar dan met andere (hogere) temperaturen?
Ik vind het persoonlijk een beetje Appels met Peren vergelijken. Hoe je het went of keert het is een ander land, met andere gewoonten, temperatuur, etc., etc.  Sommige dingen zijn uiteraard wel gelijk(achtig :)) maar er zijn ook zo ontzettend veel dingen die anders zijn.

Groetjes
Syl
 
[quote author=Cassie link=topic=2683.msg29235#msg29235 date=1127757618]
Lin: en hoe staat je wereld dan op z'n kop. Meerdere zinnen ook welkom :wink: Misschien ook tips voor kleine kids?
[/quote]

Nou.... ons huis is verkocht en inboedel, wonen met ons gezin van 4 bij vrienden... tickets geboekt en nu nog 3 weken om afscheid te nemen. Op naar een nieuw leven! Ik weet niet hoe ik anders moet zeggen dat mijn wereld op zijn kop staat.
Onze kindertjes zijn anderhalf en bijna 5, tips heb ik niet. Want we zijn nog niet zover, maar we praten met de oudste zoveel mogelijk over wat haar te wachten staat en ze heeft er zin in., Voor haar is het ook allemaal pittig. Afscheid nemen van oma, vriendjes en school en niet te vergeten haar vertrouwde omgeving. Onze jongste dochter van anderhalf zal opgroeien als een ware ozzie girl en zich niets herinneren van NL, dus gaan we thuis NL spreken en proberen dat ook zo goed mogelijk vol te houden. Nederlandse boekjes en dvd-tjes gaan ook mee. Ik heb daar al het vertrouwen in, Iris de oudste zal meer aanpassingsproblemen hebben, maar kinderen zijn zo flexibel!!
I will go with the flow.... :)

Groetjes Lin
 
Ook van onze kant een hartlijk welkom op dit forum.

Zoals als je al hebt gelezen, zijn er meer dan voldoende "hulpjes" aanwezig hier.

Maar pas wel op voor de "verslaving" aan het forum. Er gaat haast geen dag voorbij of ik MOET even kijken wat er gebeurt is.

Gr. Rene
 
Lin, geweldig nieuws! Spannend voor jullie hoor! Beetje jalours misschien.... :wink:

Hadden jullie al een plekkie in Oz, of gaan jullie daar zoeken? School al geregeld of worden de eerste maanden lekker druk daar?!

Wat onze kleine betreft, ja, ze is nog zo jong. Ze zal niet beter weten... En opa's en oma's tja, blijft lastig en emotioneel, maar aan de andere kant, als je het zeker weet en zij zien dat je gelukkig bent, dan is er in ieder geval respect en begrip. De basis denk ik...
 
Ai, Rene....

Ik begrijp wat je bedoeld! Het werkt inderdaad verslavend. Maar wel informatief, dus goede reden om toch maar weer aan het typen te gaan :wink:

Syl, is het meoilijk een oppas te vinden? Wij hebben er hier geen en de opa's en oma's zijn vaak in buitenland en wonen daarnaast nog eens ver bij ons vandaan. Dus dat kan alleen makkelijker worden daar?

En weer iedereen onwijs bedankt voor de reply's.  :up:

Wel lastig antwoorden, maar ik hou het al wat korter nu en heb net ontdenkt dat de berichten ook te zien zijn als je replyed (ff namen ck=hecken en zo...). Ik wordt er vast steeds handiger is dus voor nu nog mijn excuses voor het ongestructureerde antwoorden/reageren.

Cass
 
@Cassie: hoewel ik op dit moment zonder werk zit, heb ik tot voor kort in het CBD gewerkt. 9 uur beginnen, met de bus was ik er binnen 20 minuten, dus pas na 8-en kwam ik mijn bed pas uitrollen :)

En hoe omschrijf je Sydney... tjsa. Ik vind het veel meer lijken op Europa dan Amerika (weet niet of je daar ooit bent geweest), als ik dan moet vergelijken. Maar Sydney is Sydney, eigenlijk met niets te vergelijken. Je zal het voor jezelf wel zien als je hier.
Neem bijvoorbeeld het nieuwjaarsfeest hier rond de haven. Daar komen geloof ik iets van 750.000 mensen op af om het vuurwerkspectakel mee te maken. En dit is dus 1 groot feest waar je je kinderen mee naar toe neemt, met een enkele rel en vechtpartij uitgezonderd. Zou je in Amsterdam moeten doen zoiets, of Den Haag, dan fikt de halve stad af, en iedere treinstel word op de weg terug ook nog even gesloopt. Nee, in Nederland heerst er vaak een naar en aggressief sfeertje wat hier gewoon ontbreekt.
Ik heb ook het idee dat er veel minder vandalisme is. Neem bijvoorbeeld de gemeenschappelijke 'BBQ's' die hier in veel parken en stranden staan. Die zouden in Nederland na 1 dag gesloopt worden door een stel 'hangjongeren'.
Of hondenpoep! Doodnormaal in Nederland om een paar keer per jaar in de stront te stappen, we kijken er niet eens meer van op. Het is me hier nog niet overkomen hoor! Dit word bijna altijd netjes opgeruimd door de eigenaar met een plastic zakje.
En dan heb je hier 'foodcourts' waar je gewoon metalen bestek kan pakken. Dat zou in Nederland ook ondenkbaar zijn, is na een week al je bestek weg.

Ik zeg niet dan iedereen hier heilig is hoor, en zijn wijken waar ook de nodige ellende uitgehaald word, maar over het algemeen is het hier een stuk aangenamer.

Fijne stad hoor, Sydney :)
 
Back
Top