Your welcome
En fatsoenlijk goede recruiters kunnen we hier wel gebruiken, het niveau hier is niet hoog zullen we maar zeggen...
Even voor de helderheid. Het meest favoriete pad is de 189 (of 190)
189: Je beroep staat op de lijst voor een 189, je dient een Expression of Interest in, en hopelijk wordt je uitgenodigd. Je beroep en ervaring worden assessed etc. Bedenk wel dat het puntenaantal voor uitnodiging officieel wellicht op 65 ligt, maar in realiteit mensen vaak uitgenodigd worden met een punten aantal van 90 of zo. (
@BobtheCactus, help me out here please
)
190: hetzelfde + dat je beroep op een speciale lijst van een specifieke staat staat. Indien die staat je dan 'uitnodigt' krijg je 5 punten extra. In ruil daarvoor beloof je in ieder geval 2 jaar in de staat te wonen en werken.
Daarnaast heb je nog zoiets als de 190, maar dan met de voorwaarde dat je in een vooraf gefineerde regio gaat wonen en werken (ben even het nummertje kwijt)
Voor alle bovenstaande visa hoef je geen baan bemachtigd te hebben voor vertrek. Niet eens na vertrek, je kunt met een 189 en 190 gewoon kranten bezorger worden als dat je een fijne carrière move lijkt. (je hoeft dus niet het beroep uit te oefenen waar je voor je een visum gekregen hebt)
Voor de 482, moet de werkgever allerlei zaken gaan regelen (volgens mij) dus hier moet je een baan voor gescoord hebben. Ik weet verder weinig van dit visum, sorry.
Open sollicitaties, kan. Maar geen idee hoe succesvol dat kan zijn, ik denk nog iets minder dan in NL, omdat er voor de werkgever zoveel extra ij komt kijken (om je visa te regelen) dat het niet super voor hen is, de onzekerheid van travel in covid times maakt het nog onaantrekkelijker voor hen om er tijd in te steken. Goede kans dus dat je brief op de verkeerde stapel komt.
Ditzelfde geldt in bepaalde mate zelfs ook voor solliciteren op bestaande vacatures. Jij bent gewoon lastiger door het proces heen te krijgen dan een local.
Verder zitten er nog wel wat haken en ogen aan werkgever gesponsorde visa. Als je je baan verliest loopt je visum risico. Als je niet snel een werkgever vind die jou weer wilt sponsoren is het einde rit en sta je plots weer op Schiphol. Daarnaast start de teller weer op nul volgens mij, dus als je na een jaar er uit vliegt, dan moet je a) een nieuwe werkgever vinden die wil sponsoren, b) je twee jaar weer opnieuw start. De weg naar permanent visum vanuit een 482 is ook niet eenvoudig volgens mij (
@Zwerver; help me out here please
)
Wederom, niet een schitterend plaatje, wel redelijk dichtbij de realiteit denk ik. De 189 (of 190) is de mooiste weg hier naar toe, en deze ligt nog een paar jaar voor je open, (note: boven de 40 krijg je weer een paar puntjes minder.)