Emigreren naar Syndey, of definitief stoppen met dromen?

@wannaleaveNL Even een meer positieve noot: Ik heb een super aardige recruiter in mijn netwerk en als je dat wilt, kan ik hem best wel even vragen of hij even een kwartiertje of zo met je wil babbelen over het vak van recruiter hier. Hij komt zelf uit de UK, volgens mij is hij hier nu een jaar of 10, dus dat geeft even een ander perspectief. Stuur me maar even een PM als je geïnteresseerd bent.
Een aardige recruiter uit de UK? Hell just froze over!
 
Als een 189 mogelijk is, is dat de 'golden ticket'. Maar de 189 uitnodigingen zitten tegenwoordig echt vaak op 90 of 95 punten geloof ik :eek:

Wat betreft die twee jaar, ja dat is voorbij dat je weet. We zitten hier nu 4 jaar, en het lijkt nog steeds kort. Als bijvoorbeeld NT een 190 aan zou bieden in Darwin, aangrijpen die kans. 1) een avontuur b) het is om voor je het weet.

Wel moet je natuurlijk uitzicht hebben op werk, want anders worden het 2 lange jaren interen op je spaargeld. Er zijn mensen die in de meer rural gebieden het uiteindelijk niet vol konden houden vanwege geen werk. Dus dat is wel iets om rekening mee te houden natuurlijk voor je naar een uithoek vertrekt.

Ik zit dit nou een beetje te lezen, wat zijn mogelijkheden om voor jezelf te starten? Als zzp'er of iets dergelijks? welke branches lopen beter dan andere? Is het ook zo dat zoals hier in Nederland, techneuten een uitstervend ras zijn? Omdat iedereen tegenwoordig liever italiaanse puntschoentjes en driedelig pakt draagt en zeker geen vieze handen wil.
Hoe makkelijk is het uberhaubt om een bedrijf te starten?

Maar kan en mag je voor jezelf starten in je eerste jaren onder je visum? Ik kan hier zo snel niets over vinden. Het kan ook zo zijn dat ik op de verkeerde plek zoek uiteraard ;)
 
Nee, ik heb niet de intentie. Toegegeven sommige zaken zijn in Nederland beter geregeld, zeker waar het gaat om medische zaken. Maar Australia heeft ook een aantal grote plussen, zoals de ruimte, natuur, klimaat, een streng immigratie beleid en over het algemeen ervaar ik de mensen hier als vriendelijker en meer community-minded dan in Nederland.
En als ik zie hoe in Europa en in Nederland in het bijzonder Covid wordt aangepakt, dan prijs ik mij bijzonder gelukkig dat ik in dit prachtige land woon.

Dat mag je zeker doen! Belachelijk wat hier gebeurd.
 
Ik zit dit nou een beetje te lezen, wat zijn mogelijkheden om voor jezelf te starten? Als zzp'er of iets dergelijks? welke branches lopen beter dan andere? Is het ook zo dat zoals hier in Nederland, techneuten een uitstervend ras zijn? Omdat iedereen tegenwoordig liever italiaanse puntschoentjes en driedelig pakt draagt en zeker geen vieze handen wil.
Hoe makkelijk is het uberhaubt om een bedrijf te starten?

Maar kan en mag je voor jezelf starten in je eerste jaren onder je visum? Ik kan hier zo snel niets over vinden. Het kan ook zo zijn dat ik op de verkeerde plek zoek uiteraard ;)
Dit is een heel oud draadje, dus info zal niet current zijn en vermoedelijk verouderd. Maar misschien geeft het een beetje denkrichting. Kijk ook eens op HA naar business visa.

 
Als je een 189 of 190 visum hebt (en wellicht een hele bak andere visa ook) Kun je gewoon voor jezelf starten. Ik heb vanaf dag 0 een ABN gehad (zeg maar KVK nummer) en werk als zzp-er/contractor sinds ik hier ben. Niet zozeer via mijn wiegen business, daar doe ik niets mee. Maar wordt ingehuurd via een detacherings bureau zeg maar.
 
Als je een 189 of 190 visum hebt (en wellicht een hele bak andere visa ook) Kun je gewoon voor jezelf starten. Ik heb vanaf dag 0 een ABN gehad (zeg maar KVK nummer) en werk als zzp-er/contractor sinds ik hier ben. Niet zozeer via mijn wiegen business, daar doe ik niets mee. Maar wordt ingehuurd via een detacherings bureau zeg maar.
Zomaar een vraagje, want ik ben al een roestige tijd lang uit het eigen bedrijf: is een ABN niet een BTW-nummer i.p.v. een KvK-nummer?
 
ABN is idd gelijk aan KVK.
ABN moet je aan vragen om uberhaupt iets op te starten, sole trader of iets anders.
En idd zoals al eerder gezegd $75000 en meer moet je je 10% Gst betalen.
 
Als je een 189 of 190 visum hebt (en wellicht een hele bak andere visa ook) Kun je gewoon voor jezelf starten. Ik heb vanaf dag 0 een ABN gehad (zeg maar KVK nummer) en werk als zzp-er/contractor sinds ik hier ben. Niet zozeer via mijn wiegen business, daar doe ik niets mee. Maar wordt ingehuurd via een detacherings bureau zeg maar.

Begrijp ik goed dat je dus al vanaf de eerste dag voor jezelf werkt? Hoe is dat gegeaan met klanten werven dan? Of laat je je steeds inhuren door detacheringsbureau's? en hoe zit het dan dat je niet met je eigen bedrijf doet?
 
Begrijp ik goed dat je dus al vanaf de eerste dag voor jezelf werkt? Hoe is dat gegeaan met klanten werven dan? Of laat je je steeds inhuren door detacheringsbureau's? en hoe zit het dan dat je niet met je eigen bedrijf doet?
Ik werkte in NL voor hetzelfde bedrijf. In Australia ben ik vanaf dag 1 voor hun verder gegaan met een soort van detachering constructie via een Australische detacheerder/recruiter.

Salaris en belasting afhandeling gaat allemaal via hen. Dus ik heb mijn ABN niet nodig voor dat.
 
Abn zit volgens mij tussen kvk en btw nummer in. Want met een abn nummer wordt er soms bijvoorbeeld wel/geen VAT gerekend (vat = btw/gst/etc).

Als je onder de 75.000 blijft, hoef je je niet te registreren voor GST. Als je dat niet doet, dan hoef je geen GST te rekenen, maar je betaalt het wel en kan het ook niet terugclaimen.

zit je boven de 75k dan moet je je registreren. Of als je onder de 75k zit en je registreert je vrijwillig. Nu moet je GST rekenen. Ook nu betaal je wederom GST (zoals ook voorheen). Alleen de GST die op de rekening stsan die je verstuurt moet je afdragen aan de ATO (belastingdienst). De GST die je betaalt kan je terugclaimen van de ATO.

Heb je een zakelijke klant in het buitenland dan factureer je sowieso geen GST.

Heb je een PTY LTD (soort van BV), dan heeft je bedrijf een ABN en een ACN.

@Rolls, net als @afterbang had ik NL klanten waar op afstand werk voor kon doen vanaf dag 1 (en ik nu nog steeds doe na 6 jaar). In tegenstelling tot afterbang factureerde ik hen gewoon. Ik regel hier mijn PAYzg (inkomstenbelasting) en auper (pensioen) vanuit mijn eigen bedrijf. Hadden mijn klanten biets mee te maken. Zij kregen gewoon een rekening (in euros) zoals altijd. Alleen nu vanuit naam van een AU bedrijf en zonder BTW/GST.
 
Last edited:
Direct factureren was ook mijn idee, vandaar de ABN (die je al vanuit NL kunt aanvragen in bepaalde gevallen) Maar uiteindelijk wilde mijn NL klant dit niet, men wilde alles via hun wereldwijde partner recruitment agency laten lopen.
 
Ik zit dit nou een beetje te lezen, wat zijn mogelijkheden om voor jezelf te starten? Als zzp'er of iets dergelijks? welke branches lopen beter dan andere? Is het ook zo dat zoals hier in Nederland, techneuten een uitstervend ras zijn? Omdat iedereen tegenwoordig liever italiaanse puntschoentjes en driedelig pakt draagt en zeker geen vieze handen wil.
Ik weet niet hoe het zit met het starten van een eigen bedrijf, maar qua techneuten en vieze handen: ik werk bij TAFE (te vergelijken met MBO) en wij bieden diverse opleidingen binnen de techniek die gemiddeld genomen erg populair zijn. En als ik bijv hier (in Whyalla, Eyre Peninsula) zie, dat er bedrijven zijn (keukens, inbouwkasten, e.d.) die momenteel niet eens quotes geven, omdat ze het zo druk hebben...

Persoonlijk redeneer ik: ben je handig, een vakman/vrouw, betrouwbaar en lever je goed werk, dan zit je nooit zonder werk.
 
Bedankt voor de reacties. Ik denk wel dat het in Australie de trades meer regio gebonden zijn, in de woestijn zal je meer klein motoren monteurs hebben voor bijvoorbeeld aggregaten, quats enz. en bijvoorbeeld in Sydney meer ict om maar wat te noemen?
Maar ik ga me eens verdiepen in de informatie hier genoemd. Ik heb nog wel even tijd, gezien waar we zitten in het traject. ;)
 


OFX
Back
Top