Emigreren? Niet doen

KC

Member
Nee, deze titel komt niet van mij af hoor. Het stond voorop de HP/detijd van 14 januari 2005.

02cover_tmb.jpg

Iemand van een ander forum wees me op dit artikel en zei erbij: als ik jou was zou ik het maar niet gaan lezen. Dat moet je dus juist niet zeggen. Ik heb het nummer nabesteld en het artikel op een aparte site gezet:

http://emigrerennietdoen.tripod.com/

Het is een heftig artikel en misschien niet zo opbeurend voor aankomende emigranten of emigranten die momenteel in een dip zitten....

Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden....

Op mijn computer lukte het niet om het 2e stukje te openen. Ik hoop dat het aan mijn computer lag... Als jullie ook problemen hebben, dan hoor ik het wel.

Ook toen ik voor de eerste keer de site opende kreeg ik een leeg vlak maar na 'refresh'/'vernieuwen' deed hij het wel....

KC

Hoi KC

Ik heb het net gelezen ,(alles was lees baar dus het ligt aan jouw pc  :p).
Er zit wel een kern van waarheid in ,ik heb zelf al eerder 3 jaar in Griekenland gewoond en als je dan terug komt,voelt dat inderdaad zo, of je nergens meer thuis hoort en moet je alles toch weer een beetje op bouwen ,daar ging alles zo langzaam en hier in Nederland was het rennen en vliegen,maar het is ook net maar hoe  flexibel je zelf bent .tuurlijk moet je de voor delen en de nadelen goed afwegen voordat je zo een grote stap zet ,en ook in je achter hooft houden dat het  kan mislukken . Dus vooral niet te arrogant zijn  tegen over andere mensen  die achter blijven en altijd de moeite nemen om contacten te onder houden met familie en vrienden ook al is het nog zo ver ,mocht het inderdaad helemaal niet goed gaan door wat voor reden dan ook is het makkelijker om terug te komen .
Het is op zich wel goed om te lezen voor mensen die twijfelen ,voor mensen die achter hun beslissing staan maakt het echt niet uit.

Groetjes Diana

Thanks KC voor de moeite!! Ik heb het verhaal net uit, en moest er wel een beetje om gniffelen. Mr. De Lange gaf zelf al aan dat het "probleem" bij hem lag. Waarschijnlijk was hij tegen zelfde soort problemen aangelopen als hij vijftien jaar daarvoor van "pak-em-beet....Utrecht?? naar Roermond??? was verhuist. Zit gewoon in het aard van het beestje.

Maar.......Zoals die Mijnheer Hiltemann van dat emigratie bureau al aangeeft "Als je gaat met negatieve redenen, kom je alleen maar meer in de problemen terecht" Nou, vind ik dus dat hij daarmee de spijker op zijn kop slaat!!! "vluchten" (tenzij het niet anders kan omdat je politiek vluchteling bent o.i.d.) is geen goede reden. Zeker niet als je niet stevig in je schoenen staat. Ben het trouwens helemaal NIET eens met die dame Davids, wat een onzin "Het hart is altijd waar het lichaam niet is"........??  :?

Het laatste gedeelte gaat meer over expats (die regelmatig van land naar land verhuizen en is weer een heel andere discussie.

Wel leuk om even te lezen, wij hebben gelukkig in al deze jaren nog nooit geen spijt gehad.  :)

Groetjes
Syl

Ik heb het ook gelezen. De stukken die er slecht leesbaar uitzagen kan je vergroten door er op te klikken en dan kan je ze goed lezen.
Ik kan me het gevoel dat wordt beschreven moeilijk voorstellen. Het ging vooral om het gevoel als je weer teruggaat naar nederland, en dat was ik niet van plan  :roll:
Ik denk dat wij gaan om de goede redenen, niet om een gevoel van ontevredenheid. Maar ja, het is moeilijk om daar nu iets zinnings over te zeggen, wij moeten nog vertrekken.
Wat ik wel opvallend vond was dat die De Gier boos was op zijn dochter die in Canada achterbleef. Als je gaat emigreren is het toch je bedoeling dat je kinderen inburgeren en zich thuisvoelen in het nieuwe land.  Wees blij dat ze gelukkig is!
Ik denk dat het gewoon erg persoonlijk is, en inderdaad Syl, ik ben het ook niet eens met mw Davids. Ik denk dat als je dat gevoel hebt, je instelling al niet goed was toen je vertrok.
(Maar zoals gezegd is het nu makkelijk praten voor mij. Misschien moeten we over een jaar of 5 deze discussie nog eens houden  :wink:)
Isis

Misschien snij ik nu iets heel verkeerds aan, maar dit is zoals ik het zie..

Ik denk niet echt dat het aan de mensen die vertrekken ligt, meer aan de nederlandse koppigheid. Want als je in het land komt waar je naar toe emigreert word je ook gewoon geaccepteerd. Geen problemen daar, het is wennen maar je voelt je niet geplitst. Als je dan weer terug komt naar nederland heb je een ander beeld, andere cultuur en een andere leefwijze. Hier in nederland weten we nog steeds hoe we daar mee om moeten gaan. Mensen die anders????? Iehhh..

Het stukje zegt het zelf ookal, je mag je verhalen niet vertellen want dan raken mensen geiriteerd. Jaloezie.. Je hebt het lef gehad om zomaar te vertrekken en daar je ervaring op te doen en toch besloten om terug te komen?? Wie denk je wel niet dat je bent.. Dat is wat er vaak gedacht word omdat mensen jaloers zijn. Jaloers dat jij wel durfde en hun niet. Nederland heeft maar een moeilijke cultuur en we zijn nou eenmaal niet al te dol op bemoeials en betweters.

Ik ben in mijn jeugd vaak verhuisd, niet in het buitenland maar gewoon hier in nederland. Daardoor heb ik me nooit ergens thuis gevoeld hier en kan ik me goed indenken in wat er in dat stukje gezegd word. Ik heb me altijd anders gevoeld, nooit echt thuis, ben ook niet echt een prater en zal niet snel mijn gevoelens tonen, omdat ik bang ben om gekwetst te worden. Nederlanders kunnen zo hard zijn!! En dat zeg als nederlander hoor, ik ben er zelf ook 1 en ik zal hier ook best aan mee doen, want dat word je ingeboren. Maar dat is wel iets waar ik van weg wil. Ik zal mijn familie missen, maar nederland niet.

Grtz Tanne  :cool:

Na het lezen van het stuk kan ik alleen maar tot de conclusie komen dat de header van het stuk verkeerd is gekozen.
"Re-migreren? Niet doen!" zou een betere omschrijving geweest zijn.

Ha KC,

Bedankt voor het artikel.
Het is goed om ook eens een keer zoiets te lezen - helpt allemaal met de (mentale) voorbereiding!

Groet,
Sander

Ik ben het wel eens met die stelling "Als je gaat met negatieve redenen, kom je alleen maar meer in de problemen terecht"   van Syl. Klopt helemaal. Als je hier weggaat met de illusie dat het in Australië allemaal beter is, denk ik dat je van een koude kermis thuiskomt. Ik ben wel nieuwsgierig naar de verschillen.

Kijk uit met wat je(Peter bijvoorbeeld) zegt als je zegt dat terugkomen/re-migreren niet de bedoeling is...
Zoals het er staat, 15% komt terug, en meer willen maar kunnen niet...
En van deze generatie 35%.
En ik heb er alle vertrouwen in dat dit een ongeveer juist getal is, door wat ik al gezien heb met mijn eigen familie, en een aantal anderen)

Ons verhaal is een beetje anders. Wij waren 9 jaar in Oz, maar mijn moeder en wij kids(12 en 14, ik) konden wel weer settlen in Nederlands. Maar ik woon hier nu wel weer(Oz)...
Mijn vader had altijd weer heimwee naar Oz.
En omdat ik hier nu woon, komen ze(ouders en broertje, nu 21) nu ook terug....
Maar het zal niet makkelijk worden, het re-re-emigreren  :roll:
Vooral voor mijn moeder, ze heeft al gezegd dat ze hier niet oud wil worden.

2 stellen die we kennen zijn ook na 10 jaar of meer terug naar NL gegaan, en ik heb mensen gesproken die terug willen, maar niet kunnen, door partner die niet wil, of kinderen die gesettled zijn.

Denk er goed over na zou ik zeggen, en wees gewoon emotioneel voorbereid(in zoverre dat kan), en maak afspraken(zoals 'als een van ons heimwee heeft, gaan we allemaal terug').
Je kan veel verliezen door te gaan(en weer terug te komen), veel geld, een goede baan, je vrienden, je goede band met familie, je gevoel van 'belonging', en je kinderen. Kijk dan ook vooral goed uit als je kinderen wat ouder zijn, vanaf 12 jaar wordt het 'gevaarlijk'. Het hoeft niet altijd mis te gaan uiteraard, maar het gebeurt vaak genoeg :(

Oh, en weggaan omdat Nederland 'problemen' heeft (zoals allochtonen zogenaamd), vindt ik echt HEEL HEEL HEEL stom, echt ongeloofelijk. En dan druk ik me nog zachtjes uit.
Vooral als je dan naar Oz gaat. Gewoon lachwekkend.

Hmmm: 'Heimwee heb ik niet, daavoor moet je weten hoe het voelt om een thuis te hebben"
Ha, dat is voor mij heeeeeel herkenbaar :D Dat is een van de voordelen van 10 keer verhuizen in 23 jaar...

En ik denk dat dit allemaal moeilijk te beseffen is als je zelf nog nooit zoiets hebt meegemaakt, en dit artikel zal niet veel mensen tegenhouden, maar maakt iedereen wel meer bewust.

Bedankt, KC! :)
Ik heb dit artikel naar mijn ouders geemailed, alleen weet niet of dat zo'n goed idee was... Mijn vader denkt vaak te veel over dingen na(ook al is ie aan de ene kant wel weer heel impulsief), en mijn moeder twijfelt nog over van alles.
Gelukkig leef ik zelf van dag tot dag, heb een slecht geheugen, en hopenlijk komt alles op z'n pootjes terecht... :think: :whistle:

Voor mij stond er bijna niets nieuws in het artikel. Er wordt alleen heel duidelijk kenbaar gemaakt welke emotionele spanningen er kunnen ontstaan. Kan niet kwaad omdat nog eens naar voren te brengen.

Peter schreef: je kunt artikel beter "Re-emigreren, niet doen" noemen. En toen schrok ik wel even. Ik emigreer maar mijn vrouw re-emigreert! Niet dat ik daar niet van bewust was maar ik dacht wel: ojee, als ik dat zo lees, hoe moet zij zich dan wel niet voelen? Ze is alweer 12 jaar weg uit Oz en zal ook weer helemaal opnieuw moeten beginnen en een plaatsje in de maatschappij gaan vinden. Zelf denk ik dat het allemaal goed komt, je moet het gewoon de tijd geven.

KC

Ik heb net even een paar gedeeltes gelezen en ik nog wel het een en ander er op aan te merken, maar ik moet nu nog het een en ander doen, dus dat wordt niet eerder dan dinsdagmiddag ofzo. Eén ding in het bijzonder viel mij op. Als de IT-markt in elkaar dondert, waarom heeft hij dan niet een baantje als schilder, tuinman of vuilnisman (oid) kunnen vinden. Het verlicht in elk geval de maandelijkse lasten. Hij verdiende geld als water, ze krijgen heimwee, waarom niet een korte vakantie naar Nederland, weet je in ieder geval weer waarom je naar Ozzie bent gegaan.

Je hebt altijd van die mensen als het even niet lukt,laten ze direct de moed zakken.
Je moet er inderdaad zelf wat van maken waar je ook woont ,en gewoon een positieve instelling hebben.
Diana

Ik heb het eens snel door genomen. Er zitten inderdaad wel kernen van waarheid in, maar ik trek mij er niet zo veel van aan. Dit zijn dingen die je zelf moet ondervinden.

Inderdaad positief blijven en in jezelf geloven.Garanties heb je nergens niet in Nederland en ook niet in Australie,maar je kunt er wel voor gaan.

M5

hello,

Ik heb het artikeltje net gelezen, hieronder mijn mening:

- Het is een utopie om te denken dat als je weg gaat dat Nederland niet meer veranderd.
- Ja je moet met goede redenen weg gaan, je moet niet vluchten.
- Wie is nou vandaag een echte Nederlander, niemand. Dankzij de media, de mogelijkheden om te reizen zie je de wereld anders, want je krijgt de invloeden van derde. Hiermede begrijpt je  dat men anders kunnen denken, dat problemen op een andere manier opgelost kunnen worden. Dat ieder mening gelijkwaardig is.

Ten sloten, Ik vind de verhalen van mensen die terug zijn gekomen sterk overdreven. Zelf heb ik 25 jaar in Frankrijk gewoont en toen ik terug kwam naar Nederland had ik niet het gevoel dat ik buitengesloten werd. Hooguit krijg ik als opmerking "jij bent francaise" (omdat ik langer in Frankrijk heb gewoont dan in Nederland) of dat "ik belg ben" (omdat ik tweetalig ben). Ik lach erom en geef ik als antwoord "ach jij bent een kaaskop je weet niet beter!!" En voor mensen die er moeite hebben dat ik niet 100% nederlandse ben, ga ik er gewoon vanuit dat zij zwak zijn omdat zij bang voor het onbekende zijn.

Mijn vraag is eigenlijk of dit artikel wel representatief is van de werkelijkheid, of dat het gewoon de mening is van 1% van de mensen die zijn gaan emigreren en die terug zijn gekomen. Ik moet wel zeggen dat wij Nederlanders op dit moment wel de tendancie hebben om alles negatief te benaderen. Zo slecht is Nederland weer niet, ja het kan altijd beter. Maar wel belangrijk is is je  familie en je vrienden. Persoonlijk ik voel me thuis, als ik bij m'n ouders ben en het maakt mij niets uit waar zij wonen.

Gr

Citavm

[quote author=citavm link=topic=1057.msg8145#msg8145 date=1107166224]

Mijn vraag is eigenlijk of dit artikel wel representatief is van de werkelijkheid, of dat het gewoon de mening is van 1% van de mensen die zijn gaan emigreren en die terug zijn gekomen.

[/quote]

De negatieve verhalen zijn natuurlijk altijd interessanter om over te schrijven, dus het zou mij niet verbazen als het idd maar om 1% gaat.
Isis

"Iemand die weggaat, zet zich daarmee onbewust af tegen degenen die blijven. Eigenlijk zegt hij daarmee "jullie zijn niet goed genoeg, ik ga op zoek naar meer."

Dit vind ik een beetje belachelijk. Hoe kun je nou zeggen dat de mensen die je achterlaat niet goed genoeg zijn... Als dat zo was, waarom is dan het gros van de mensen die gaan zo emotioneel bij het afscheid? Ik zie mezelf al tegen mijn ouders zeggen "Jullie zijn niet goed genoeg, ik ga op zoek naar meer."  :-o

Die man, die terug kwam uit Canada, zat gisteren bij B&W, dat over emigratie ging. Er was niets over Australië, maar belangstellenden kunnen vandaag nog kijken op www.uitzendinggemist.nl
Isis

Uitzending niet gezien, maar wat een gave site! Ik heb hem gelijk doorgestuurd naar mijn vader in Australie en broer in Canada! ThanX!
En over mensen achterlaten.....? Wij hopen binnen nu en eind van het jaar hier weg te zijn. Maar als ik er aan denk dat ik mijn moeder moet achterlaten voel ik me letterlijk ziek. Maar het is mijn leven en ik kies voor mijn gezin! Ik kan en wil mijn leven niet op de achterblijvers inrichten! Zou toch ook niet gezond zijn?

Groetjes Linda

Back