emigreren van NZ naar OZ, iemand ervaring?

Danny-Eva

New Member
Hallo allemaal,

Wij wonen nu twee en een half jaar in NZ en een van onze kinderen is hier zelfs geboren. We hebben het hier erg naar ons zin en wonen mooi. We hebben al OZ gewoond (Brisbane) en nu hebben we het idee dat het toch makkelijker te leven is in OZ, financieel, banen, mensen zelf, enz. Uiteraard ook nadelen zoals; kakkerlakken (eeeew), slangen, spinnen, krokodillen en noem maar op, alhoewel ik alleen maar kakkerlakken heb gezien toen we er woonden.

Heeft iemand deze zelfde stap wel eens genomen. Dus opnieuw de procedure molen in of wachten in NZ op nationalisering en dan pas naar OZ vertrokken? Ik heb zelden spijt van dingen maar dit keer wil ik niet actie ondernemen omdat ik wat onrust in me heb.

Nogmaals ik kan in beide landen goed leven (al duurt die winter hier nu wel errug lang), maar heb denk ik iets nodig om me of hier te houden of over de streep te trekken.

Groetjes,
Danny-Eva
 
Tja, dat is toch een beslissing die je zelf moet nemen; daar kan niemand mee helpen.

Jeroen en ik wonen nu een jaar in Oz maar in eerste instantie was het ons plan om naar NZ te emigreren. Toen ze daar, toen we bijna klaar waren met het verzamelen van alle papieren, de emigratie regels gingen wijzigen was het voor ons niet meer mogelijk er naartoe te gaan op een permanent visum en een tijdelijk visum kon jaren gaan duren voordat we dat konden krijgen. Bovendien hadden we de indruk dat er kwa werk voor Jeroen minder mogelijkheden waren in NZ. Toen hebben we besloten naar Australië te gaan; weliswaar op een tijdelijk visum (SIR) maar als we aan de voorwaarden van het visum voldoen, komt dat permanente visum er wel. Jeroen heeft zonder problemen werk gevonden in zijn eigen beroep en ook ik heb een baan gevonden. Het leven bevalt ons hier heel goed, (bijna) alle zon maar wel veel te weinig regen en dus waterrestricties vanaf morgen. Verder vind ik het leven hier in Oz veel gemakkelijk en relaxter dan in NL; ik kan het niet vergelijken met NZ omdat ik daar nog nooit ben geweest.

Succes met het nemen van de, voor jullie, juiste beslissing.
Oh ja, en ook nog welkom op het forum.

Groetjes,
Erna
 
Dat heb ik inderdaad ook gelezen. Iemand uit Nieuw Zeeland kan naar Australie en omgekeerd, zoals dat hier in veel ueropese landen ook geregeld is.
 
Ik meen mij te herinneren dat het simpeler is om van Oz naar NZ te gaan dan andersom.
Weet ff niet meer hoe ik daaraan kom maar volgens mij van IMMI.
Zal het opzoeken.

Mariette
 
Ik heb begrepen van vrienden die 29 Oktober naar NZ emigreren, makkelijker aan een visum komen dan mensen die gaan voor Australia (zoals wij hier allen op dit forum).
En stukken snellere afhandelingen in NZ.

Zou je voor NZ moeten gaan en daarna naar Australia doorhuizen  :roll: :up:

Offe .....??

Jack :evil:
 
Het is ook inderdaad wel zo dat als je genationaliseerd bent als Nieuw Zeelander dat je dan naar Australie en terug kunt maar dat duurt voor ons nog 4 jaar. Ik wil ook nu een beetje gaan vergelijken of we beter af zijn hier of daar in OZ. Hier heb ik geen levensgevaarlijke spinnen, slangen, kwallen en haaien. Ik kan hier vrij onbezorgd nog het zeewater in om een stukje te boarden, maar dat durf ik zeker weten niet in OZ. Maar dat is ook eigenlijk het enige negatieve dat ik me kan bedenken. Oh ja en toen wij er waren was het moeilijk een baan te krijgen in Brisbane, ook al woonden we aan de rand van de stand (randgeval........). Het was toen echt Queenslanders eerst, dan Aussies en dan als er nog een rotbaan over was ........de buitenlanders. Is er veel veranderd in 5 jaar? Of is dat nog steeds wel een beetje zo? Mijn man is leraar basisschool, enig idee wat de lonen zijn daarvoor in Queensland? En is er vraag naar? Childcare, afterschool care is daar vraag naar? Overigens was hij jurist in NL en heeft hij toendertijd in Brisbane rechten gestudeerd als omscholing van NL naar OZ jurist. Hij heeft toen een paar vakken afgemaakt maar niet helemaal afgerond omdat we weer terug naar NL gingen (beetje dom, maar ja). Ik vrees alleen dat hij daar nu niet zo veel aan heeft om binnen te komen. Maar dat is weer een heel ander verhaal. Ik wacht jullie antwoorden af! Groetjes Danny-Eva :)
 
[quote author=Jack link=topic=5834.msg73541#msg73541 date=1161539172]
Ik heb begrepen van vrienden die 29 Oktober naar NZ emigreren, makkelijker aan een visum komen dan mensen die gaan voor Australia (zoals wij hier allen op dit forum).
En stukken snellere afhandelingen in NZ.

Zou je voor NZ moeten gaan en daarna naar Australia doorhuizen  :roll: :up:

Offe .....??

Jack :evil:
[/quote]

Jack,

Let nou eens op! :evil:
 
Ja ik weet het. We zijn nog steeds zoekende naar de beste woonplek en ik vrees dat we daar al een keer gewoond hebben, Brisbane dus! Hier in NZ wonen we ook heel mooi, maar de winter duurt nu al zo lang! Ik wil blij worden van een regenbui niet depressief! En ik ken de regenbuien in Qld en die zijn toch het lekkerst! Maar we hebben ons besluit nog niet genomen, eerst eens kijken wat onze opties zijn.
 
Als je als NL twijfelt tussen NZ en AUS kun je beter in 1e instantie naar AUS gaan, permanent residents van AUS mogen nl. wel emigreren naar NZ, maar andersom niet, dat mag alleen als je een NZ paspoort hebt. En een NZ of AUS paspoort aanvragen betekent in de meeste gevallen dat je je NL paspoort kwijtraakt, en dat is ook geen aantrekkelijk vooruitzicht.

Als je als NL-er vanuit AUS weer naar NZ emigreert verlies je trouwens na enige tijd ook weer je AUS residence permit, want om je AUS return visum te verlengen (elke 5 jaar), moet je kunnen aantonen dat je in die afgelopen 5 jaar minimaal 2 jaar in AUS hebt gewoond en gewerkt. Een alternatief is uiteraard je NL-paspoort opgeven, maar dan is reizen en werken in Europa weer een stuk lastiger te regelen.

Danny-Eva, waar zitten jullie in NZ? Het klimaat daar hangt nogal sterk af van waar je zit - misschien is binnen NZ verhuizen ook een optie? Wat vind jullie overigens van NZ als land en woonklimaat? Vrienden van ons gaan binnenkort naar NZ, dus ik ben heel benieuwd wat jullie ervaringen zijn.
 
Hi Whale,

Mijn man was sowieso al van plan zich te laten nationaliseren tot Nieuw Zeelander en zijn NL paspoort op te geven. Onze dochter en ikzelf blijven Nederlands en onze zoon is in NZ geboren dus een automatische kiwi. Dus dan zijn we binnen het gezin gedekt voor welk werelddeel dan ook (althans Europa en Oceanie betreft). Mijn man is jurist geweest (of eigenlijk nog steeds alleen doet hij er nu niks mee) en leest alle regeltjes wel 10 keer en zo langzaam maar zeker komen er steeds meer opties naar boven drijven voor ons, wel krapjes maar ze zijn er wel. Als we besluiten wat we willen doen dan zal het zeker nog wel een jaar of 2 duren voor we aan het emigratie proces kunnen beginnen. Verplicht reisjes naar OZ om te kijken hoe en waar te wonen en wellicht voor sollicitaties, he wat naar.

Wij wonen in de Bay of Plenty in Papamoa. Een heerlijke omgeving aan het strand. Alles drop en draan en alles groeit en bloeit hier. Van de week ga ik een heerlijke moestuin aanleggen en hoef ik hopelijk over een tijd geen groente meer te kopen in de supermarkt (kan ik sparen voor dat ticket OZ hihi). Het klimaat is normaal gesproken heel goed en 8 van de 12 maanden hebben we ook wel goed weer en is het helemaal niet koud. Maar het is op dit moment depressief weer, het regent dan wel niet maar echt om op te kunnen rekenen is het nou ook weer niet. Onze ervaringen zijn over het algemeen heel goed hier. Mensen zijn vriendelijk, alles in de buurt en we hebben pas onze tuin opgedeeld in 2 stukken en er een huis in gezet. Dit gaan we uitverhuren aan emigranten die de eerste periode een huis nodig hebben. Het is volledig gemeubileerd met internet verbinding en dergelijke. De meeste mensen gaan naar een vakantiepark en vertoeven daar een tijd met klungelen in een internet cafe en dure tarieven. Misschien leuk om onze site te kijken www.homebetweenhomes.co.nz. Onze eerste bewoners komen over een week en het tweede gezin komt half januari.

Bedankt alvast allemaal voor jullie tips. We kunnen er veel mee!!

Groetjes,
Danny-Eva :)
 
@Dany-Eva:

Dat klinkt helemaal niet verkeerd allemaal, ik zou eerst maar eens kijken of je niet gewoon lekker in NZ kan blijven - zeker als je daar al werk en extra inkomen (met het huis) hebt. Die hoek in NZ is qua ligging en klimaat toch perfect?

Jullie family is inderdaad wel een nationaliteiten-lappendeken, met diverse mogelijkheden daardoor. Maar stel dat je toch naar NL terug wil, moet jij voor je man (als NZ-er) dus via gezinshereniging weer een NL verblijfsvergunning zien te regelen, met alle strenge termijn- en inkomenseisen van dien (jij moet dan eerst in NL vast werk hebben geloof ik).

Ik vermoed dat het bouwen van een 'extra' huis erbij in NZ nog wat makkelijker gaat dan in OZ- gaaf hoor :) Afgezien van het feit dat de extra grond en de building permit die je daarvoor nodig hebt hier in OZ nabij grotere conglomeraties min of meer onbereikbaar is voor Jan Modaal ...

AUS is wel dynamischer qua economie, maar ik hoop eerlijk gezegd nog vaak in NZ te komen voor vakantie!
 
Hoi Whale,

Werk vinden in NL zal voor mij niet zo'n probleem zijn. Ik ken heel veel mensen daar met een eigen bedrijf die me graag een baan aanbieden (niet arrogant bedoeld). Maar naar NL terug, neuh denk het niet. Wij kunnen daar absoluut niet meer aarden, dit hebben we al een paar keer ondervonden.

Maar daarom zit ik nu ook op dit forum steeds om te kijken of we zullen blijven of de stap richting OZ gaan nemen. Hier in de Bay of Plenty zit je inderdaad heel goed en normaal gesproken is het ook echt wel lang mooie weer, maar nu lijkt het lang op zich te laten wachten. Dat extra inkomen met dat huis valt wel mee hoor trouwens.

Ik heb trouwens ergens op dit forum gelezen dat het makkelijk is een huis te bouwen op een stuk grond. Hier gaat het ook niet al te soepel, voordat je kan bouwen ben je wel wat maandjes verder. Maar nu staat het en het ziet er leuk uit, helaas te klein voor ons anders hadden we er zelf gaan wonen.

Als je lekker op vakantie komt check dan of het huisje leeg is dan kan je er misschien gebruik van maken! Waar gaan die vrienden van jou wonen eigenlijk?

Gr. :)
 
Heee leuke draad, precies die informatie waar wij ook naar op zoek zijn. Wij wonen sinds maart 04 in NZ met 2 NL kinderen, 1 kiwi toddler. Wij denken ook over verhuizing naar OZ. Danny-Eva, mail ons anders, wie weet komen we samen achter meer informatie. Groetjes Sophie
 
Back
Top