[quote author=Bungi link=topic=6991.msg91226#msg91226 date=1180370650]
Hey ik heb wel een vraagje
Ik heb net me MBO-4 Electrical Engineering (proces en regeltechniek) af als ik naar Auzzie kom en zou graag verder willen leren voor een HBO (bachelor) opleiding.
[/quote]
Ik zit in het zelfde schuitje... Mijn planning was/is om mijn HBO af te maken in ozzie... bad idea!!.. Ten eerste is het moeilijk om te bewijzen dat je hier aan de Universiteit mag studeren. Alhoewel er natuurlijk wel manieren zijn omdaar omheen te gaan. Helaas heb je meestal een erg strengen selectie procedure en kom je met je overseas papieren onder aan de lijst te staan. Derde punt is dat het 10x duurder is dan in Nederland. Hier betaal je makkelijk 15000AUD per jaar om te studeren en ik hoop echt dat ik het fout heb... Misschien heb je geluk en kan je via een werkgever iets vinden?? Maar sinds ik in Australie ben heb ik gemerkt dat het niet zo makkelijk is om een een goede baan te vinden laat staan een werkgever die ook nog een hele opleiding gaat betalen..
Ik ga het nu zo doen. Ik heb met mensen gesproken van TAFE die denken dat mijn MBO-4 electronica vergelijkbaar is met een tafe certificate III in electronics. Daar was ik het natuurlijk niet mee eens maar ik heb me zelf er maar aan toe gegeven... Ik heb afgelopen maand dus weer al mijn vertalingen en diploma's uit kast getrokken en naar SATAC gestuurd.
SATAC is een instituut hier in SA die bepaald of je de juiste papieren heb om aan je geselecteerde opleiding te beginnen bij Uni of TAFE. Tafe is gelukkig wat goed koper je betaald maar... (kuch kuch 4000-5000 Aud) per studie jaar. In SA werkt tafe gelukkig met een cap zodat je nooit meer dan 1900AUD p/j betaald de rest is een kadootje van de staat... Tja Asutralie is misschien het land van Plenty zoals anderen hier op het forum roepen maar kwa studie zooi hoef je hier niet te zijn of je moet een zak met geld mee nemen..
In Juli krijg ik nou te horen of ik ben aangenomen bij TAFE. Zodat ik kan gaan studeren om mijn diploma in electronics technician engineering te behalen. Omdat ik halverwegen de opleiding kan instappen duurt de part time varriant maar pfffff

zo'n 2 [sup]1[/sup]/[sub]2[/sub] jaar. Daarna als ik dat diploma heb dan kan ik via TAFE bij Uni aanmelden en omdat ik dan het TAFE circuit bewandel is de selctie procedure niet zo streng meer als voor iemand van buiten af.
Daarna nog een jaartje door beunen op Uni en ik heb mijn Bachelor degree in elctronics. Natuurlijk makkelijker gezegt dan gedaan. Uni is meestal fultime dag opleiding dus hoe het dan zit met werk :dunno: om over het geld nog maar te zwijgen...
Dus ik hoop eigenlijk heel stiekem dat ik met mijn werkervaring en TAFE diploma in electronics engineering straks over 2 jaar erg aantrekkelijk ben voor bedrijven. Die bedrijven willen mij dan natuurlijk best een scholarship aan bieden... jaja :doofywave:
Anyway veel succes