Enig idee bij wie of welke instantie je in België moet zijn voor een deftige

twov

Member
"complete and final academic transcript for your bachelor degree"?

Wij hebben gisterenalles ingestuurd voor de skills assesment van mijn man - bachelor in de IT. We wisten dat we dit document nodig hadden maar zowel de hogeschool Gent (waar hij gestudeerd heeft) als Naric (het "zogenaamde" National Academic Recognition Information Centre) spelen de bal naar elkaar door. Uiteindelijk hebben we wel een soort van document gekregen, maar zoals we al vermoedden en vreesden, volstaat dit niet, want we hebben al antwoord gekregen dat hij dus nog een certified copy van bovenstaand document moet indienen. Hetgeen Naric dus heeft afgeleverd, voldoet in de verste verte niet!

Overal ter wereld kan je zo'n document krijgen, behalve blijkbaar in België, wat voor een achterlijk land is dit toch! Geeft me alleen maar meer zin om hier weg te trekken.
 
Nog even ter aanvulling, dit is het antwoord van Naric op de aanvraag voor dat document:

Mijnheer XXX,
Het diplomasupplement naar Europees model is in Vlaanderen ingevoerd vanaf het academiejaar 2004-2005 (na de herstructurering van het Vlaamse Hoger Onderwijs en na de invoering van het Flexibiliseringsdecreet en de Bachelor- / Masterstructuur) via het "Besluit van de Vlaamse Regering van 11 juni 2004 betreffende de vorm van de diploma’s en de inhoud van het bijhorend diplomasupplement uitgereikt door de instellingen voor hoger onderwijs in Vlaanderen" met ingang vanaf het academiejaar 2004-2005.
Uw diploma werd uitgereikt in het academiejaar 1995-1996 volgens de toen vigerende regelgeving. Wij kunnen derhalve geen diplomasupplement naar Europees model en conform het BVR van 11 juni 2004 uitreiken voor een diploma van ’95-’96.

Met andere woorden: als je voor 2004 bent afgestudeerd en je hebt dat document nodig, heb je gewoon pech want dan kunnen wij het u niet bezorgen. Wat voor een ongelooflijke BS (excuse my language) is dat nu weer!
 
Ja lap, dat probleem ga ik dus ook hebben. Vandaag nog gemaild naar de Naric. Nu kun je wel bij je school (of onderwijs vlaanderen) een "gelijkvormigheidsatest" aanvragen en dat dan meesturen naar het Naric.
 
Nou, ik heb er nog geen probleem mee ondervonden. Alleen dat Naric mijn eerste mail niet had ontvangen (ondanks dat ik een bevestigingsmail kreeg) en bij mijn vriendin hebben ze wel moeilijk gedaan... Ik wacht geduldig af wat ze bij mij doen.
 
Sinds 31-05-2012 12.42pm Canberra artikel wet 2853-534
Wegens verdachte en ontoereikbare positions ... worden alle emigranten met Belgische nationaliteit in een wacht gezet van onbeperkte tijd.



















































Canberra 31-05-12  12.42pm.jpg




.
 
@ Jurgen,
Is dat dan een volledige "academic transcript" dat je hebt gekregen? Zo'n document waarop al je vakken van de 3 jaar staan met vermelding van het aantal credits dat het waard was (hoewel er toen bij ons idd nog niet met het systeem van credits werd gewerkt, dus daar begrijp ik de moeilijkheid wel) en in hoeveel keer je geslaagd was en het uiteindelijk resultaat? Want volgens mij is het dat wat ze bedoelen met "academic transcript".
Want ik denk dat het document dat jij hebt gekregen, dat dat hetzelde is dat wij ook hebben gekregen, maar in ons geval dan blijkbaar toch niet voldoet. Misschien lukte het bij jullie wél omdat jullie met een immigratiebureau werken (betere contacten etc...)
In ieder geval bedankt voor de info.
 
Hey Jack,

BS is gewoon afgekort Engels: B.ll Sh.t - maar waarschijnlijk niet ozzie-Engels genoeg voor jou om te herkennen :)
 
@ Jurgen en Annelies,

Jullie staan al redelijk ver in het proces precies. Wij hebben even getwijfeld om met M2A in zee te gaan maar omdat we niet 100% zeker zijn dat we écht willen gaan (eerder iets om voor 5 jaar zo "achter de hand te kunnen houden" als het ons hier écht te veel wordt), vonden we het nét iets te veel geld om eraan te geven. Ik vrees dat we net iets te laat tot het besef zijn gekomen dat we toch wel graag zo'n visum zouden hebben want het gaat ons niet meer lukken om nog in de oude procedure in te stappen en voor 1/7 onze application in te dienen, temeer daar de ielts-test pas op 30/6 zal plaatsvinden. Dus ja, dan is het helemaal niet meer in onze handen of we überhaupt een visumaanvraag gaan mogen starten.

Nu, wat academic transcript betreft, we hebben ondertussen toch al terug bericht gekregen van de hogeschool dat ze er iemand op hebben gezet die ervoor gaat zorgen (want wat blijkt, de persoon die normaal instaat voor die documenten is "langdurig afwezig" - once again, just our luck!). Hopelijk lukt dit nog voor de grote vakantie, maar ik heb er geen al te grote verwachtingen rond.
 
Hey Jack,

BS is gewoon afgekort Engels: B.ll Sh.t - maar waarschijnlijk niet ozzie-Engels genoeg voor jou om te herkennen :)

Potjandorie je meent het.
Was je maar een beetje aan het stangen vriend.


Jack>:D
 
Vandaag kreeg ik netjes een mooie brief in de bus van het NARIC, met daarin een engelstalige verklaring dat mijn Belgisch Diploma gelijkgesteld is met een Bachelor diploma (conform de europeesche richtlijnen). Geen idee of het iets gaat uithalen in Australië, maar dan weten ze toch dat ik een Bachelor opleiding heb gevolgd...
Blijkbaar dus toch geen probleem als je diploma van voor de BAMA structuur is.
 
Hey Ernieman,

Lijkt me hetzelfde document dat zowel mijn man als Jurgen (van hierboven) ook gekregen hebben maar dat uiteindelijk niet het gevraagde "academic transcript" is. Nu, mijn man heeft dat begin deze week dan toch gekregen (moet wel degelijk van de hogeschool komen). Het was reeds een "certified English translation" dus hij heeft dat direct doorgemaild zonder er eerst een "certified copy" van te laten maken en blijkbaar was die certified translation ook al voldoende want zijn hij had deze morgen bevestiging dat zijn dossier is doorgestuurd naar de "assessor". Stap 1 is eindelijk ingezet!!!
Zoals reeds gezegd, te laat om nog in het oude systeem onze application in te dienen, maar wie weet, het nieuwe systeem hoeft daarom niet direct nadeliger te zijn. Het kan goed zijn dat wanneer in het nieuwe systeem ze zeggen dat je je application mag indienen, het allemaal veel sneller gaat met méér kans op succes. Wie weet, we zien wel...

gr,
 
Hey Twov

Ik heb ook goede hoop voor het nieuwe systeem. Met het juiste beroep kan dat geen probleem zijn.
Blijven positief denken he!
 
Ja, we zullen er zelf de goede moed maar wat inhouden hé, iemand moet het doen :).

Gaan jullie ook in het nieuwe systeem zitten?
 
Wij zullen ook in het nieuwe systeem zitten. Ze hebben het systeem denk ik ook uitgevonden zodat je met de juiste skills ook sneller het land binnen kan en ik heb er wel een goed gevoel over. Wachten op de nieuwe lijsten... En dan kunnen we verder.
 
Back
Top