Hoi Chantal en familie,
Welkom op dit forum, een belangrijke bron van informatie tijdens je visumprocedure!
Wij zijn ook op een skilled visum binnen gekomen vorig jaar maart. Mijn man heeft MTS werktuigbouwkunde gedaan en met laatste beroep in NL (technical sales representative) kwam hij niet in aanmerking voor een visum omdat hij geen HBO-papiertje heeft voor deze functie. Hij is na de nodige jaren werkervaring ook in dit baantje gerold. Maar... hij heeft geen baan in zijn oude functie hoeven zoeken hoor in Nederland! Hij heeft deze baan aangehouden totdat we vertrokken. Je moet wel, ik meen, minimaal 1 jaar voor vertrek, bij dezelfde werkgever hebben gewerkt. Dat is alles.
Wij hebben voor de skilled visum ook een buro in de arm genomen, gewoon omdat er zoveel regeltjes, feitjes, formulieren, uitzoekwerk is en omdat dit allemaal tijdens je aanvraag ook nog al eens veranderd... Wij zijn erg tevreden over Buijsse Immigration Consultancy in Culemborg. Ze organiseren een informatieavond voor Australie, Canada en USA. Erg leerzaam. Als je de procedure hebt gestart, kan je naar een "Berend Botje-middag/avond' komen, waar je nog meer mede-emigranten ontmoet en allemaal met hetzelfde bezig bent: het visum krijgen!
Wij zijn in een western suburb van Melbourne gaan wonen, Tarneit: tussen Hoppers Crossing en Werribee. Deze omgeving voldoet aan je puntenlijstje hoor en het klimaat bevalt ons wel. Mijn man had zo werk, Field Service Technician, is hij nu. En nadat we gesetteld waren, huisje gekocht en alle zaakjes afgehandeld hadden, ben ik ook werk gaan zoeken. Binnen 1 week was ik aan de slag voor een marktonderzoeksbureau voor Nederlandse klanten! Ik werk dus de Nederlandse tijden, Australische avonden, en dit is prima te combineren met een kleine. Geen hoge kinderopvangkosten, zodat we nog iets leuks overhouden van mijn salaris.
Ik ben benieuwd welk deel van Australie je gaat bezichtigen straks. Zal wel even doorbijten zijn straks op Schiphol om afscheid te nemen, maar als je eenmaal hier bent, vergeet je dat allemaal van alle nieuwe indrukken die je op doet! Heel veel succes met jullie procedure!
Groeten,
Mariska