Ervaring met verhuren woning in Nederland, na emigratie?

Dutchtreat

New Member
Nu ik druk doende ben met alle voorbereiding voor emigratie naar Australie nog hetvolgende.
Eigenlijk zou ik het eerste jaar niet alle schepen achter mij willen verbranden en de voorkeur gaat er dan ook naar uit om mijn koopflat voor een jaar te verhuren. Als het mij dan nog steeds bevalt in Australie wil ik de flat wel verkopen.
Echter, mijn bank, gaat hier niet mee accoord.
Heeft iemand hier ervaring mee? Zijn er financiele instellingen die hier wel mee accoord gaan?
Gaarne advies! Alvast heel hartelijk bedankt!
 
Dutchtreat said:
Echter, mijn bank, gaat hier niet mee accoord.
Heeft iemand hier ervaring mee? Zijn er financiele instellingen die hier wel mee accoord gaan?
Gaarne advies! Alvast heel hartelijk bedankt!

tja, Dutch, ik snap eigenlijk niet zo goed wat je bank te maken heeft met deze beslissing ?

Mijn hypotheekverstrekker zal er niets van merken dat het geld vanaf
1 januari 2005 betaald word met huur wat gestort word op mijn bankrekening !

Mijn tante zoekt een tijdelijke oplossing om in te wonen en ik wil mijn eigen woning nog niet helemaal kwijt zolang ik nog niet alles hier geregeld heb. iedereen blij- probleem opgelost ! Maar ja, dat is wel wat ik noem "geluk hebben" natuurlijk ! :D

Veel succes met het zoeken naar een oplossing !

groetjes,

Ingrid.
 
Volgens de regeltjes van de (meeste) hypotheekverstrekkers mag je niet zomaar je huis gaan verhuren zonder hun toestemming. Volgens de banken kleven er natuurlijk veel nadelen aan verhuren, zij willen natuurlijk niet het risico lopen dat ze hun centjes kwijtraken.

KC
 
Wij hebben ook getwijfeld tussen eerst verhuren en als alles goed gaat in Australie (waar we in de loop van het komende jaar willen zitten) dan ons huis verkopen. Wij hebben er voor gekozen om toch ons huis te gaan verkopen als we ons visum hebben. Niet in het kader van "alle schepen al achter je verbranden", maar meer omdat we zoiets hebben van als we eenmaal in Oz zitten we er daar ook helemaal voor moeten gaan. We willen ons daar dus niet meer druk hoeven maken om een stukje eigendom wat nog in NL staat.
Daar komt bij dat er ook aan het verhuren nog wel eens wat haken en ogen zitten. Huurders hebben in NL namelijk behoorlijk wat rechten (= je hebt ze er niet maar zo weer uit). Wie zorgt er voor het onderhoud? Is natuurlijk via duidelijke afspraken op papier wel te regelen,maar toch.

Maar goed, dat is een beetje onze redenatie, er zullen ook genoeg mensen zijn die wel eerst hun huis verhuren alvorens het te verkopen.

En zoals KC al aangeeft, ondanks dat jij wel huur ontvangt, kun je niet echt meer garanderen dat je hypotheek wordt afgelost. Bank wordt dus voor jouw geld weer afhankelijk van degene aan wie jij verhuurt.

Michel
 
MicNic said:
Daar komt bij dat er ook aan het verhuren nog wel eens wat haken en ogen zitten. Huurders hebben in NL namelijk behoorlijk wat rechten (= je hebt ze er niet maar zo weer uit). Wie zorgt er voor het onderhoud? Is natuurlijk via duidelijke afspraken op papier wel te regelen,maar toch.

Maar goed, dat is een beetje onze redenatie, er zullen ook genoeg mensen zijn die wel eerst hun huis verhuren alvorens het te verkopen.

En zoals KC al aangeeft, ondanks dat jij wel huur ontvangt, kun je niet echt meer garanderen dat je hypotheek wordt afgelost. Bank wordt dus voor jouw geld weer afhankelijk van degene aan wie jij verhuurt.

Michel

In de meeste hypotheek contracten staat dat je je huis niet mag verhuren. Daarnaast zit er een groot nadeel aan verhuren; je huis wordt er slechter op. Mensen die huren maken vaak dingen (per ongeluk) kapot en je huis 'slijt' als het ware. Tegen te tijd dat je het toch wilt verkopen is het dan minder waard. Ook vinden kopers soms huizen die verhuurd zijn geweest minder aantrekkelijk omdat ze denken dat het in een minder goede staat verkeerd.
Wij zaten namelijk eerst ook aan verhuren te denken, en we dachten ook nog hoopvol om er winst op te gaan maken, maar het blijkt toch niet zo makkerlijk te zijn helaas.
 
He Dutchtreat,

Ik zou je flat gewoon verkopen, als het je niet bevalt in Oz dan kun je in Nederland een niewe start maken en hoef je niet in je oude patroon te vervallen.
Ik bedoel een huis is een huis en een flat is een flat of zijn er emotionele redenen om de flat te behouden ?
 
Nee, geen emotionele waarde want ik woon hier net een jaar.
Het is de periode vlak na mijn echtscheiding, geen huis, dan hier leven, dan daar, wat voor mij (en de kinderen) een hele vervelende periode was. Dat doe ik liever niet nog een keer. Ben blij met mijn eigen stekkie.
Maar goed, mocht het niet lukken in Australie (ik ga nl. niet alleen, maar samen met mijn dochter, dus het slagen daar ligt niet alleen aan mijzelf!), en moet je terugkomen, heb ik ook geen baan, dus kan ik ook de hypotheek niet betalen.
Dus wellicht is het beter om appartement te verkopen. De overwaarde op een spaarrekening te zetten en er gewoon vanuit gaan dat we het daar prima naar ons zin zullen hebben.
Wellicht is het ook wel beter om te verkopen en niet al te veel banden meer hier te hebben, zodat als het even tegenzit je ook niet meteen weer huiswaarts gaat, maar wel doorzet om het te laten lukken!!!!!
 
Wellicht is het ook wel beter om te verkopen en niet al te veel banden meer hier te hebben, zodat als het even tegenzit je ook niet meteen weer huiswaarts gaat, maar wel doorzet om het te laten lukken!!!!!
Zoals gezegd, het is niet bedoeld als alle schepen achter je verbranden, maar ook (tenminste voor ons) een extra reden om er daar voor de volle 100% voor te gaan. Ook / vooral als het tegenzit.

Succes in ieder geval met je beslissing en niet te vergeten, het hele migratie traject.

Michel
 
Dankjewel!
Ik sta pas aan het prille begin van de hele onderneming.
Uittreksel geboorteregisters en een verklaring goed gedrag is alles wat ik heb tot nu toe :)
Half januari ga ik rond de tafel met ex, dan naar notaris, voor verklaring dat hij accoord gaat met het feit dat ik onze dochter meeneem.
Als ik dat binnen heb, ga ik trachten alle andere informatie bijelkaar te scharrelen, afspraken maken met dokters e.d. en dan kan ik hopelijk half februari een afspraak maken met Berlijn voor een interview, wat hopelijk dan in een paar weken tijd plaats kan vinden.
En rond die tijd dan ook mijn flatje te koop zetten dan maar en hopen dat ik deze kan verkopen binnen een halfjaar!
Kortom, iets zegt mij dat 2005 wel eens een heel druk en stressvol jaar zou kunnen worden :))
Maar goed, als het inhoudt dat ik per 1 september 2005 met visum richting mijn grote liefde in Sydney kan gaan, dan is het het ongetwijfeld allemaal meer dan waard.
More to follow.....daar ben ik zeker van!
 
Back
Top