Ervaring/tips gezocht m.b.t. traject naar de facto/spouse visum

Maarten_

Member
Hallo allemaal.

Mijn Australische vriendin en ik zijn er over uit dat we in Melbourne samen een leven willen opbouwen en dat ik dus uiteindelijk een permanent visum wil bemachtigen. Ik woon nog gewoon in Nederland en moet het helaas doen met af en toe een vakantie naar Melbourne.
Nu heb ik via immi.gov.au al een hoop gelezen over de verschillende visums en op basis daarvan voor mezelf bedacht wat het traject zou moeten zijn om uiteindelijk dan wel op basis van een de facto relatie, dan wel op basis van verloofd zijn een permanent visum te krijgen. Dit is wat ik dacht:

Omdat een van de vereisten voor een de facto/spouse visum een jaar lang samenwonen is was mijn idee om of een work/holiday-visum (kan nog net, ben nog geen 31) of een toeristenvisum van een jaar aan te vragen. In dat jaar zou ik dan gaan samenwonen met mijn vriendin en een gezamenlijk leven in Melbourne opbouwen zodat we genoeg bewijs hebben om aan het einde van dat jaar dan wel vanuit Australie dan wel vanuit Nederland een temporary and permanent partner visum of misschien zelfs wel een prospective marriage visum aan te vragen.

Mijn vraag is nu, klinkt dit logisch of zie ik iets essentieels over het hoofd?
Ik zou namelijk niet weten hoe ik het anders zou moeten doen om een goede kans te maken op een permanent visum. Een GSM of Work visum zit er namelijk niet in, ik moet het echt hebben van mijn relatie.
Of zijn er toch andere en betere manieren?
Kortom, tips en ervaringen gezocht m.b.t. dit traject. En ook, wat vertel je de douane als je op basis van een eenjarig (werk/)toeristenvisum naar Australië gaat? Worden ze achterdochtig als je vertelt dat je daar bent om een gezamenlijk leven op te bouwen of houd je het oppervlakkig en ga je een jaar door Australië trekken?

Ik hoor het heel graag want mijn vriendin en ik willen hier allebei werk van gaan maken, liever gisteren nog dan vandaag.
Dus als je dit leest en je wilt meer weten over mijn situatie om zo advies te kunnen geven, stel gerust je vraag. Ik beantwoord ze graag!

Groeten, Maarten
 
Kleine toevoeging:

Nog minder ingewikkelde optie lijkt mij tijdens een volgend samenzijn verloven, dan in Nederland Prospective Marriage (Subclass 300) visa aanvragen (negen maanden geldig), naar Australië gaan, binnen negen maanden trouwen en dan het Partner Visa aanvragen.
Voor zover ik begrepen heb hoef je dan niet als bewijs eerst een jaar samen te wonen.

Deze weg door iemand anders reeds bewandeld?
 
Hi Maarten,

Als je je relatie registreert bij BDM in VIC, vervalt ook de 12 maanden eis :)

Mijn partner en ik gaan op basis hiervan de 820/801 Partner Temporary/Permanent Visa aanvragen omdat trouwen voor ons in AU geen mogelijkheid is en ik te oud ben voor een 417 working holiday visa.

Succes!
 
Waarom niet een WHV aanvragen? Kan geen kwaad en kan je meteen kijken of samenwonen ook goed bevalt. Zal niet te veel vastpinnen aan die 12 maanden eis, deze is namelijk niet helemaal bindend. Breng lekker een wat langere tijd samen door en verzamel in die tijd gewoon veel ewijs dat jullie relatie echt is (zie booklet 1) en bekijk dan wat je gaat doen.

Visum subclasse 300 is altijd mogelijk, maar volgens mij moet het ook in orde komen als je een tijdje samenwoont en dan voor een partnervisum gaat.

Hi Maarten,

Als je je relatie registreert bij BDM in VIC, vervalt ook de 12 maanden eis :)

Mijn partner en ik gaan op basis hiervan de 820/801 Partner Temporary/Permanent Visa aanvragen omdat trouwen voor ons in AU geen mogelijkheid is en ik te oud ben voor een 417 working holiday visa.

Huh dat van je relatie registeren bij BDM en dat dan die 12 maanden eis vervalt.... Weet je dat wel 100% zeker? Dacht dat het alleen maar extra bewijs was dat je je relatie serieus neemt niet dat automatisch deze 12 maanden komen te vervallen. Overigens kan je dit alleen doen als beide partijen in Victoria wonen! En als je op een WHV komt dan "woon" je hier niet.

Who can register a domestic relationship?
You and your partner can register a domestic relationship if:
  • you are both 18 years of age or older and are in a registrable relationship
  • you can both prove that you are ordinarily resident in Victoria, and
  • neither of you is:
    • married; or
    • in a relationship that is already registered; or
    • in another relationship that could be registered in Victoria.

Ook wij konden in Aus niet trouwen (same-sex koppel), maar dat konden we wel in Nederland! Ons huwelijk telde niet voor het partnervisum van mijn vrouw, alleen ik geloof wel dat het wel heeft meegeteld in het bewijs dat we echt serieus waren over onze relatie. Maar om nou alleen voor een visum te trouwen? Een testament is daarvoor ook al voldoende bewijs dat je "zorg draagt" voor elkaar.

Chantal
 
Hoi Maarten,

Ik zat vorig jaar in hetzelfde schuitje, alleen wist ik nog niet zeker of ik in Australie wilde blijven. Ik ben op een WHV visum naar Australie vertrokken. De aanvraag hiervan verliep soepel en vlot. Ik geloof dat ik nergens echt vragen ben tegengekomen over eventuele toekomstplannen met een partner uit Australie. Daarnaast vloog ik op Melbourne en vroeg niemand aan de douane mij iets, ik liep zonder problemen door. Zoveel mensen gaan op dat visum erheen met alleen de intentie te reizen en werken, dus waarom zou jij dat niet mogen? En inderdaad zoals Tweety zegt: is een goede test voor de relatie, je zit nog nergens aan vast en je hoeft niet direct al €1595 euro neer te leggen voor een partner visum.

Succes!

Groetjes,

Anja
 
Hoi Maarten,

Ik zat vorig jaar in hetzelfde schuitje, alleen wist ik nog niet zeker of ik in Australie wilde blijven. Ik ben op een WHV visum naar Australie vertrokken. De aanvraag hiervan verliep soepel en vlot. Ik geloof dat ik nergens echt vragen ben tegengekomen over eventuele toekomstplannen met een partner uit Australie. Daarnaast vloog ik op Melbourne en vroeg niemand aan de douane mij iets, ik liep zonder problemen door. Zoveel mensen gaan op dat visum erheen met alleen de intentie te reizen en werken, dus waarom zou jij dat niet mogen? En inderdaad zoals Tweety zegt: is een goede test voor de relatie, je zit nog nergens aan vast en je hoeft niet direct al €1595 euro neer te leggen voor een partner visum.

Succes!

Groetjes,

Anja

Hmmm dat klinkt erg goed. Enige nadelen zijn dat ik dan redelijk snel het WHV moet gaan aanvragen (ik word eind juli 31) en dat ik eigenlijk pas wil vertrekken wanneer mijn huis verkocht is. Maar het klopt toch dat je na toekenning van het WHV 12 maanden de tijd hebt om te vertrekken?

Andere vraag m.b.t. het WHV nog: je mag maximaal zes maanden voor een werkgever werken. Maar mag je ook maximaal zes maanden werken ok kun je ook twee keer zes maanden werken voor twee verschillende werkgevers?
 
Je mag inderdaad de eerste 6 maanden voor de ene werkgever en de andere 6 maanden voor een andere werkgever werken. Zolang je nog geen 31 bent als je je visum aanvraagd is er geen probleem. En volgens mij moet je niet direct vertrekken inderdaad als het visum is verstrekt. Dat is geheel aan jou. Tja, lastig met je huis verkopen juist nu...
 
Je mag inderdaad de eerste 6 maanden voor de ene werkgever en de andere 6 maanden voor een andere werkgever werken. Zolang je nog geen 31 bent als je je visum aanvraagd is er geen probleem. En volgens mij moet je niet direct vertrekken inderdaad als het visum is verstrekt. Dat is geheel aan jou. Tja, lastig met je huis verkopen juist nu...

Ja vertel mij wat, het is een drama nu een huis verkopen. Maar ja, het is voor het goede doel zullen we maar zeggen.
En wat betreft de douane, toen ik met een 3 maanden toeristenvisum mijn vriendinnetje ging opzoeken in Melbourne werd ik al een half uur lang door twee douanebeambtes ondervraagd terwijl een derde mijn bagage aan het doorspitten was, ha ha!
Ach ja, zolang ik uiteindelijk gewoon door mag lopen vind ik het allemaal prima! :)
Bedankt voor je antwoorden!
 
Hoi Maarten,
Ik heb de subclass 300 gedaan. Het is een beetje veel papierwerk maar verder heel goed zelf te doen zonder enig bureau. Als het geen punt is om binnen 9 maanden met je vriendin te trouwen dan is dit wellicht de meest makkelijke weg. Het ging bij ons ook betrekkelijk snel allemaal (binnen 5 maanden zat ik in Australie en netjes binnen 9 maanden getrouwd). Volg de checklist wat je allemaal moet doen uit het booklet en als je alle bewijzen kunt leveren kun je binnen 5 maanden in Australie zitten. Wil je specifieke dingen weten dan kun je me mailen. tmdiepen@hotmail.com. Succes!
Groetjes
Tanja
 
Hmmm dat klinkt erg goed. Enige nadelen zijn dat ik dan redelijk snel het WHV moet gaan aanvragen (ik word eind juli 31) en dat ik eigenlijk pas wil vertrekken wanneer mijn huis verkocht is. Maar het klopt toch dat je na toekenning van het WHV 12 maanden de tijd hebt om te vertrekken?

Andere vraag m.b.t. het WHV nog: je mag maximaal zes maanden voor een werkgever werken. Maar mag je ook maximaal zes maanden werken ok kun je ook twee keer zes maanden werken voor twee verschillende werkgevers?

Je hebt idd een jaar na toekenning van je visum om het land binnen te komen.
 
Fijn, alle antwoorden die ik hier krijg.
Ik heb Booklet I gedownload en die ga ik vandaag maar eens goed doorlezen.

Mijn huidige meest voor de hand liggende plan van aanpak: WHV aanvragen net voordat ik 31 word (juli), hopen dat ik binnen een jaar daarna mijn huis verkocht krijg om vervolgens ca. een jaar naar Melbourne te gaan, samen gaan wonen en vanuit die uitgangspositie dan wel vanuit Melbourne dan wel vanuit Nederland een volgende visum aanvragen, als alles bevalt natuurlijk.
Kan me haast niet voorstellen van niet maar toch, op deze manier kun je dat mooi uitproberen en blijkt een en ander toch anders uit te pakken kun je na dat jaar altijd weer terug naar NL.

Plannen, plannen, plannen!
 
Hoi,

Ook ik ben verliefd geworden op een Australier. We zijn nu 5 maanden samen. We werken samen (hij runt een bedrijf) en we wonen samen. Ik ben al op een WHV geweest. En we zijn te kort samen voor een partner visa.
Ik ben nu in Nederland en hij in Perth. We missen elkaar dus gaan een 300 prospective marriage visa aanvragen.
Heeft iemand tips/hints om het proces sneller te doen laten verlopen?

En voor de politie verklaring het volgende. Hebben jullie daar ervaring mee? Raden jullie aan om bij de aanvraag gedeelte B2 leeg te laten en info over het visum erbij te doen? Of om het formulier naar de ambassade in Berlijn op te sturen?:

Note: the application form for the VOG contains a Section (B.2) that needs to be completed by the organisation that is asking you to provide the certificate. (In cases where this is not possible, an official letter or brochure which states you have to apply for a ‘Certificate of Good Conduct’ will do as well).
Before submitting the application form to the municipality or COVOG, you should therefore send the form to the nearest Australian Embassy or DIAC office for completion. Please include a stamped and self-addressed envelope for the return of the application.

Alvast bedankt,

Jet
 
Je kunt de VOG gewoon naar de Australische ambassade in NL sturen met een briefje met uitleg en een aan jezelf geadresseerde gefrankeerde envelop erbij, piece of cake :)
 
Fijn, alle antwoorden die ik hier krijg.
Ik heb Booklet I gedownload en die ga ik vandaag maar eens goed doorlezen.

Mijn huidige meest voor de hand liggende plan van aanpak: WHV aanvragen net voordat ik 31 word (juli), hopen dat ik binnen een jaar daarna mijn huis verkocht krijg om vervolgens ca. een jaar naar Melbourne te gaan, samen gaan wonen en vanuit die uitgangspositie dan wel vanuit Melbourne dan wel vanuit Nederland een volgende visum aanvragen, als alles bevalt natuurlijk.
Kan me haast niet voorstellen van niet maar toch, op deze manier kun je dat mooi uitproberen en blijkt een en ander toch anders uit te pakken kun je na dat jaar altijd weer terug naar NL.

Plannen, plannen, plannen!

Goed, mijn 31e verjaardag zit eraan te komen dus tijd om WHV aan te vragen, met daarbij de kanttekening dat ik niet zeker weet of ik er gebruik van kan gaan maken.

Mijn vraag is dan ook, kun je dit visum gewoon zonder consequenties laten verlopen nadat het is toegekend? Ik weet namelijk niet zeker of ik in de gelegenheid zal zijn om binnen de 12 maanden na toekenning van het visum ook daadwerkelijk te vertrekken.
 
Je kunt een WHV gewoon laten verlopen als je niet gaat, en als je nog niet 31 zou zijn zou je 'm later alsnog kunnen gebruiken door gewoon opnieuw een WHV aan te vragen.

In Booklet I staat bij de waivers dat de 12-maanden samenwoon eis komt te vervallen als je je relatie registreert bij de Registration of Births, Deaths and Marriages. Dit kan niet in elke staat. Wij wonen in NSW, en hier kan het gelukkig wel. Kost 197 dollar. Wij gaan dit doen, omdat we nog maar 6 maanden samenwonen. Mijn vriend zit hier al 2 jaar op een sponsorship en kan nu PR aanvragen, hij kan mij gratis (scheelt mij weer 3000 dollar) op zijn aanvraag zetten. We moeten natuurlijk nog wel al het bewijsmateriaal van onze relatie meesturen.
 
Gisteren WHV aangevraagd.
Nu hopen dat het wordt toegekend en dat ik het geregeld krijg om binnen een jaar te vertrekken. Daarvoor dient er nog wel het een en ander te gebeuren, maar de eerste stap is gezet.
Wordt vervolgd.
 
Gisteren WHV aangevraagd.
Nu hopen dat het wordt toegekend en dat ik het geregeld krijg om binnen een jaar te vertrekken. Daarvoor dient er nog wel het een en ander te gebeuren, maar de eerste stap is gezet.
Wordt vervolgd.

En toegekend! Mooi net voor mijn 31e verjaardag. (30-07).

En dan nu keihard aan de slag om daadwerkelijk binnen een jaar te kunnen vertrekken!
 
Ha Maarten,

Mosterd na de maaltijd, maar ik denk dat je WHV een goede keuze is! En de 12 maanden regel is niet per se alleen samenwonen, je moet volgens mij 12 maanden in een de facto relationship zijn. Als er een goede reden is dat jullie niet fysiek bij elkaar konden zijn, en je kunt dat bewijzen, dat telt dat ook mee. En met het verkregen bewijsmateriaal na afloop van je WHV, heb je al met al bewijmateriaal voor veel langer dan een jaar. Hoe lang zijn jullie nu bij elkaar? Ik kan je verder adviseren om al je Skype geschiedenis op te slaan, chatgesprekken op te slaan, en een gedetailleerde rekening (of meerdere) van je telefoon te bewaren, waarop je kunt laten zien dat je haar bijvoorbeeld elke dag smst of belt. Dat geldt natuurlijk ook voor haar. En ik denk dat bewijsmateriaal van contact met haar familie en van haar met jouw familie ook wel goed werkt. Dus bijvoorbeeld kaarten die ze naar jou hebben gestuurd (waarop ook een datumstempel te zien is), alles bewaren!

Succes!
 
Ik verplaats me eventjes naar het WHV-forum aangezien dat op dit moment het meest van toepassing is. Wanneer ik in Australië ben en mijn vriendin en ik tot de conclusie komen dat ik wil gaan blijven dan ga ik me weer richten op een partnervisum.
 
Back
Top