ervaringen gevraagd binnen wijnbouw

eelco

New Member
Wij zijn een gezin van 5 en willen in/rond Margareth River wijn gaan maken. Hiervoor zoek ik jullie hulp om alvast inzicht te krijgen in de lokale situatie; zoals, bij welke makelaar (agrarisch?) moet ik eens kijken, zou het wellicht verstandig zijn om eerst eens een tijdje lokaal te gaan wonen (en waar dan?), en dan te gaan zoeken maar wat dan de juiste plek zou zijn. Misschien is het ook mogelijk dat ik mijn idee kan delen met mensen die al wijn maken, of in dezelfde positie zitten (of ook rond M.R. wonen) zoals wij met 3 kinderen (11, 7 en 5) die naar een school moeten (welke?)
Zelf zijn we wel in Australie geweest; maar noch niet in West Aus. zodat ik het ook leuk zou vinden om te horen hoe het leven in `the west`is t.o.v. bij voorbeeld het zuiden en oosten.
Alles bij elkaar nogal wat vragen (en dit is het nog het topje van de ijsberg) maar jullie zouden ons er al een groot plezier mee doen om een aantal vragen te beantwoorden!

Groeten,
Pauline en Eelco :)
 
Hoi eelco
Dit maakt mij toch nieuwsgierig. Wat is de reden dat jullie uit eindelijk toch besloten hebben om wijn te gaan maken in WA en niet SA. Gewoon uit voorkeur voor WA of denk je een beter ondernemers klimaat te treffen wat betreft wijn makers?

Ik hoop dat er nog wat bruikbare reacties komen. Ik zelf heb ook heel veel interessen in alles wat met wijn, druiven en vineyard te maken hebben. Ik zit nu in de techniek, maar wie weet,... ooit is. Als het moment daar is, dan ga ik er ook voor en zal ik er veel voor doen om een eigen bedrijf te starten in de agrarische sector.  :up:

Gr. Barry
 
Hoi Pauline en Eelco,

Het stikt van de wijngaarden rondom Margaret River. Het is een prachtig gebied daar, echt waanzinnig puur en onbedorven, mooie stranden ook. Ik heb zelf een jaar in Perth gewoond en heb veel tijd doorgebracht in het zuiden. Ik vertrek in februari voorgoed die kant op. Ik heb destijds bij veel wijngaarden rondom Margies (local voor Margaret River) gesolliciteerd. Ik zou eens via het internet gaan speuren of je een overzicht kunt vinden van alle wijngaarden. Ik weet dat je bij het Tourism Bureau in zowel Dunsborough als Margaret allerlei info kunt vinden over wijngaarden. Er zijn een paar 'grotere' wijngaarden die de markt domineren. Weet helaas geen namen. Verder hebben veel, heel veel wijngaarden er een prachtig restaurant bij, veelal met uitzicht op de gaard en de water bassin. Ook worden er veel tours georganiseerd. Lekker van wijngaard naar wijngaard wijn proeven. Je moet ongetwijfeld ergens contact kunnen leggen om er zo tussen te komen en te weten wat er speelt. Ik zou er niet van opkijken als er meer Dutchies zijn die daar in de wijn zijn begonnen.

Succes en groet, Marielle
 
[quote author=Bear link=topic=2822.msg34560#msg34560 date=1130948876]
Hoi eelco
Dit maakt mij toch nieuwsgierig. Wat is de reden dat jullie uit eindelijk toch besloten hebben om wijn te gaan maken in WA en niet SA. Gewoon uit voorkeur voor WA of denk je een beter ondernemers klimaat te treffen wat betreft wijn makers?

Ik hoop dat er nog wat bruikbare reacties komen. Ik zelf heb ook heel veel interessen in alles wat met wijn, druiven en vineyard te maken hebben. Ik zit nu in de techniek, maar wie weet,... ooit is. Als het moment daar is, dan ga ik er ook voor en zal ik er veel voor doen om een eigen bedrijf te starten in de agrarische sector.  :up:

Gr. Barry
[/quote]

Mijn idee over WA is dat er daar voor een smal holding meer mogelijkheden zijn dan op andere plekken in Aus. Er zijn ook goede mogelijkheden (voor ons) rond Adelaide maar daar is het gevoel net wat minder, omdat het nogal warm is en je dus qua druiven snel op een te grote rijpheid zit met te weinig frisheid in de wijn. Bovendien is er een water-probleem: te weinig neerslag en te veel irrigatie wat op termijn niet goed is voor de wijnstokken i.v.m. de verzilting van de grond. Daarom WA. Groetjes Eelco.


[Lost: Quote aangepast]
 
[quote author=Marielle link=topic=2822.msg36976#msg36976 date=1132252614]
Hoi Pauline en Eelco,

Het stikt van de wijngaarden rondom Margaret River. Het is een prachtig gebied daar, echt waanzinnig puur en onbedorven, mooie stranden ook. Ik heb zelf een jaar in Perth gewoond en heb veel tijd doorgebracht in het zuiden. Ik vertrek in februari voorgoed die kant op. Ik heb destijds bij veel wijngaarden rondom Margies (local voor Margaret River) gesolliciteerd. Ik zou eens via het internet gaan speuren of je een overzicht kunt vinden van alle wijngaarden. Ik weet dat je bij het Tourism Bureau in zowel Dunsborough als Margaret allerlei info kunt vinden over wijngaarden. Er zijn een paar 'grotere' wijngaarden die de markt domineren. Weet helaas geen namen. Verder hebben veel, heel veel wijngaarden er een prachtig restaurant bij, veelal met uitzicht op de gaard en de water bassin. Ook worden er veel tours georganiseerd. Lekker van wijngaard naar wijngaard wijn proeven. Je moet ongetwijfeld ergens contact kunnen leggen om er zo tussen te komen en te weten wat er speelt. Ik zou er niet van opkijken als er meer Dutchies zijn die daar in de wijn zijn begonnen.

Succes en groet, Marielle
[/quote]

Hoi Marielle,

Nou dat leest allemaal prima, en dat is dan ook de reden dat we deze kant op kijken. Tot nu toe ben ik qua namen wel bekend met welke bedrijven er zijn in WA. Inderdaad zijn er Hollanders die er zitten (zal eens niet zo zijn), dus als het zo doorgaat wordt het nog druk!. Ga jij trouwens in Perth of het zuiden wonen en wil je ook de wijn in?

Groetjes, Eelco
 
Hey Eelco,

Ik geef je groot gelijk, het is een prachtige omgeving daar. Wij wonen in Menora, North Perth, en daar zit ik vanaf februari '06 weer. Dit keer met visum  :lol:. Op de langere termijn willen we naar het zuiden vertrekken, omgeving Dunsborough. We zijn daar al veel geweest, vrienden van ons wonen daar en het is qua natuur en omgeving precies wat we zoeken. Ik heb zelf geen ambitie om in de wijngaarden te stappen, wel heb ik qua werkervaring veel op het gebied van marketing, toerisme, journalistiek gedaan. Dus wie weet kunnen we nog iets voor elkaar gaan betekenen! Ik ben zelf op dit moment aan het rondkijken voor werk in het toerisme (touroperators in combinatie met reizen begeleiden). Het toerisme in WA stijgt behoorlijk en er valt nog heel wat te exploren aan de westkust. Mocht ik info tegenkomen over wijnen rondom Margaret, dan laat ik het je weten.

Groet, Marielle
 
http://www.xpdite.net/forum/index.php?topic=1967.0

Had je dat draadje al gevonden, Eelco. Dat geeft de burger moed! Doe mij maar een wijntje en neem er zelf ook een  :-D

Of hier nog meer info over wijn:

http://www.xpdite.net/forum/index.php?topic=2724.0
 
Blijkbaar levert zo`n wijn-onderwerp wel heel wat verhalen op. Leuk om te lezen.

dank je en groeten, Eelco
 
Heej Eelco,

Heb je ondertussen al wat meer info verzameld, en misschien ook wel een kleine wijngaard gevonden?
Een boutique winery? Klinkt zo gezellig.

Ik ben zelf helemaal weg van WA rode wijn, maar niet echt de Shiraz. Hoewel de wijnen van Donnelly River allemaal mijn favourites zijn. Wel eens van die winery gehoord? In de buurt van Pemberton, geloof ik.

Groets,
Inacar
 
Hoi Eelco,

Leuk wat jullie willen gaan ondernemen, op wat voor visa gaan jullie? Want je gaat dan meteen een eigen bedrijf opzetten.

Ik heb (backpackerstijd) een aantal maanden druiven geplukt bij de Muray River S.A. daar zaten een heleboel druiven plantages, deze druifopbrengsten werden naar 1 bedrijf gebracht die er mee aan de gang ging wat betreft persen ect.  dus je kreeg een kilo prijs. Ik heb heel wat emmers met druiven geplukt, ik was gek op de grootste trossen was mijn emmer tenminste snel gevuld, je krijgt natuurlijk afgerekend per emmer.

Nou super idee, ik heb ook gelezen dat de koffiebonen in Aus.  helemaal hot  :cool: zijn. Ook een idee om is te bekijken.

In de Yellow of white pages kun je makelaars opzoeken die agrarische bedrijven te koop aan bieden.

Nou succes  :-D

Groeten van Ronald en Leonie en Kids
 
Back
Top