Ervaringen met de writing test van de general english IELTS toets

aukendirk

XPdite Sponsor
Vraagje:
Mijn vriend ziet erg op tegen de general english IELTS test. Hij heeft MAVO engels gehaald
met een 5 en moet voor de IELTS ook op alle onderdelen een 5 halen. Hij is dyslectisch, dus hij ziet vooral
tegen de writing test op. Hoe streng kijken ze het na en waar letten ze vooral op? We hebben het specimen material booklet al, en hebben ook al geoefend, maar qua writing is het een beetje koffiedik kijken, vind ik.
Hoe zijn de ervaringen van mensen die ook tegen de writing ( en vooruit, ook tegen de speaking) test aanhikten geweest?
Heb je het wel/ niet in één keer gehaald? Hoeveel heb je geoefend? Zo ja, met welke oefenboken? Heeft iemand ervaringen met de intensieve cursussen die ze geven op het BLTC in A'dam???
Tips zijn van harte welkom!
Aukje.
 
Tja de writing test :lol:. moeilijk moeilijk. Vooral goed oefenen. Wat ik altijd een probleem vind is om die verhalen in elkaar te zetten. Binnen de gegeven tijd. Ze letten helaas overal op, spelling, grammatica. Maar het belangrijkste is dat je de vraag goed beantwoord. Zodat ze weten dat je goed heb begrepen wat je moest doen. Dan tellen de spelling fouten niet zo zwaar mee. 1 tip probeer lange goede zinnen te maken met koppel woorden en komma's Dat zal wijzen op een goede beheersing van de engelse taal. Dan vooral die woorden van:.
In spite, despite, even though, although, therefore etc etc. Daar lusten ze pap van
Als je dat niet kan,.. dan zo goed mogelijk normalen zinnen maken. Als het dan maar wel op de vraag slaat en spelling goed is. Maar een 5 is goed te doen hoor.

ik heb ook met relatief weinig oefenen een 6 gehaalt. Als je wel wilt oefenen veel lezen alle woorden onderstrepen die je niet begrijpt zodat je een beter vocabulary opboud en stiekem oefen je dan ook grammatica. En eigelijk veel schrijven. Op een engels forum of verhalen schrijven en laten na kijken door een oud lerares engels.

succes  "no worries mate"
 
Met de 'search' button vind je vast wel meer info over de IELTS test.
Heb zelf al het een en ander hierover ingetypt, maar is alweer een tijdje geleden...

Als je dyslectisch bent en je kan dit aantonen (bv. door middel van een doktersverklaring ofzo) is het dan niet mogelijk dat ze de tekst minder streng nakijken op spelfouten?

Wij hebben overigens goede ervaringen met de IELTS training course van het BLTC in A'dam.  :up:
 
Ik moet volgende week op voor mijn ISLPR test, hier in Brisbane. Dat is net zoiets als IELTS maar dan speciaal voor leraren. Ik ben niet slecht in Engels maar het kriebelt toch hoor. Wat mij heel erg helpt is (en voor mij is het makkelijker) Engels lezen, Engels spreken en oefenen met schrijven. Een paar tips van de mevrouw van de ISLPR:

Spreken: Luister naar Engels en probeer woorden die je niet kent op te zoeken. Probeer die woorden zelf, in je eigen taalgebruik te gebruiken.

Lezen: probeer een Engelse krant op de kop te tikken. Lees de opinie of een klein artikel en probeer na te vertellen wat je net hebt gelezen. Hoeft niet aan een persoon  :wink: mag ook aan de plant  :up:.

Luisteren: luister naar Engelse radio, naar praatradio. En probeer een stukje van een paar minuten weer samen te vatten.

Schrijven: Oefen met het schrijven van een essay. Laat het door iemand nakijken die (het liefste) een native speaker is. Laat niet je fouten verbeteren. Maar laat er stipjes (oid) bij zetten waar het niet klopt, niet helemaal lekker loopt of een ander woord beter zou zijn. Verbeter je fouten en laat het opnieuw nakijken.

Ik hoop dat het een beetje van toepassing is op de IELTS. Ik weet dat de testen niet hetzelfde zijn. Succes met oefenen!
 
Hoi
Dat zijn hele goede tips van Jufrebekka. Die ga ik ook onthouden :up:
er zijn ook een aantal website's waarbij je heel goed je engels kan oefenen. Kan je een tekst uploaden en dan wordt ie gratis na gekeken door een docent. Nog eventjes gedult volgenden week krijg ik de lijst met die URL-etjes van mijn docent Engels. Ik hoop dat ze er aan denkt. We zouden het deze week eigelijk al krijgen maar ze was het vergeten :-( Volgende week laatste les:cry: Maar ze heeft belooft hem aankomende keer niet te vergeten :p
 
Mijn man is dus ook dislectisch, vooral met engels schrijven. Spreken en luisteren en lezen is niet echt een probleem. Zou je niet net als bij een gewoon examen een kaart kunnen krijgen zodat ze er rekening mee moeten houden?

Grtz Tanne
 
Bedankt voor jullie tips. Dirk krijgt inderdaad meer tijd voor zijn writingtest ( dat gaf een mevrouw van het BLTC zelf al aan), dus daar kan het in elk geval niet aan liggen.
Ik zou graag die sites met dat gratis nakijken willen bekijken!

Vraagje voor Hillegien: welke cursus IELTS bij het BLTC heb je gevolgd en wat heb je er van geleerd? Dirk dekt erover om een intensive course van 5 dagen te doen of wellicht een par privélessen.

We shall see.....
Aukje.
 
[quote author=aukendirk link=topic=1877.msg17588#msg17588 date=1118260744]
Ik zou graag die sites met dat gratis nakijken willen bekijken!
[/quote]

ja ja komt er aan :-D Heb dinsdag mijn engelse les dan krijgen we ook de lijst met die websites. Of misschien weet iemand het hier op het forum zo uit ze mauw te schudden :up:
 
Hoi Aukje,

Wij hebben ook die intensieve cursus van 5 dagen gedaan, omdat we ons een beetje zorgen maakten over het schrijfgedeelte.

Tijdens de cursus hebben we veel geoefend met alle onderdelen, zodat we bij de echte test precies wisten wat we konden verwachten en (ook erg belangrijk) hoe veel tijd we voor elk onderdeel hadden.

Voor het schrijfgedeelte nuttige dingen geleerd over de opbouw van een tekst (intro, body, conclusion), linking words (however, moreover, nevertheless, in spite of, etc.) en geoefend om ook over onderwerpen die je geen r**t interesseren toch een stuk van 150 (of 250, wat was het ook weer) te kunnen schrijven...

groetjes en succes ermee,  :up:
Hilllegien
 
Waar heb je dat gedaan? En hoeveel koste dat ongeveer? Ik vind het altijd wel fijn om vooraf een beetje te weten wat je krijgt en oefening baart kunst :)

Grtz Tanne
 
Hoi,

Jan heeft ook de preparation course van 5 dagen bij het BLTC gedaan, dit kostte vorig jaar juni Eur. 375,- en was het geld waard. Verbazingwekkend wat hij allemaal in die 5 dagen geleerd heeft.
En natuurlijk ook de IELTS heeft hij in één keer gehaald. Ook hij was bang dat hij voor het schrijven zou zakken.

Daarnaast heeft hij voorafgaand een review cursus van 14 lessen (2 uur per les) gevolgd bij het BLTC in Amsterdam en deze cursus kostte Eur. 290,- en ook deze cursus was het geld dubbel en dwars waard.

Voor iemand die weinig Engels schrijft (en natuurlijk ook voor mensen die moeite hebben met spreken en lezen) zijn deze 2 cursussen echt aan te bevelen.

Succes allemaal.

Groetjes,
Brit
 
Phoe, is toch nog best wel prijzig.. Vooral als je niet uit de buurt van Amsterdam komt.. Nou goed, ik kijk wel wat ik zelf voor hem kan doen.. Ben 2-talig opgevoed, dus heb er niet zoveel problemen mee..

Grtz Tanne
 
Ik heb laats ergens anders op dit forum zo'n zelfde vraag beantwoord. Zal hier even een linkje naar leggen want ik ga t niet weer zitten tikken natuurlijk.

Emigratie naar Australië / Skilled Visa / Re: Heb advies nodig

Weet niet of t werkt maar daar kan je t wel vinden.

Groetjes
Marjon

By the way t was een 7 en een half!!! nog beter dus.
 
Back
Top