Ervaringen met meenemen van katten

n2go

New Member
Hallo,

Wij moeten binnenkort gaan beslissen of we onze 2 katjes mee gaan nemen naar Australie. We zouden natuurlijk niets liever willen dan naar Australie verhuizen met onze 2 katjes.... maar....
We vragen ons nu af hoe egoistisch het is om de katten mee te nemen. (wat kan je je katten aandoen omdat jij ze zonodig mee wil nemen) Ik denk dat dit dezelfde vraag is waarmee velen van jullie te maken hebben gehad.

Voor ons is het geld om de katten daar te krijgen absoluut geen issue. We nemen niet veel spullen mee naar Australie (omdat we niet veel hebben :)) en de katten zouden (naast het feit dat ze heel lief zijn) ons gelijk thuis laten voelen.

Soms hebben we egoistsche dagen en zeggen we: we nemen ze gewoon mee! wat is 31 dagen nu als ze nog zo gelukkig gaan zijn samen met ons in australie?!
Andere keren is het: Misschien moeten we ze niet meenemen... die lange (helse?) vliegreis dan 30 dagen in quarantine en dan maar hopen dat ze het naar hun zin gaan hebben in australie.

Onze dierenarts zei dat ze gedurende de vlucht slapen, maar ik las dus net hier op het forum en op de KLM pagina dat het juist zeer word afgeraden om ze een kalmerend middel te geven....

Onze katten vinden het in de auto al niet geweldig maar een vliegreis van 24 uur...

Wat zijn nu de ervaringen bij mensen die hun katten hebben meegenomen?
Kunnen jullie een inschatting maken van hoe vreselijk het is geweest voor de beestjes? Is misschien het gedrag van je kat wezenlijk veranderd na de tocht?

Ik zou eigenlijk wel hetzelfde willen weten. Inc. de kosten..

Mijn vriendin wil het een beetje graag. Ik vind het onzin en onhandig.

Wij zaten met hetzelfde dilemma. 2 katten die reizen (in de auto) maar niets vinden.
Vooral de combi vliegreis + 30days quarantaine leek me erg dier-onvriendelijk.
Na lang wikken en wegen hebben we besloten om ze niet mee te nemen. Dit werd wel vergemakkelijkt door het feit dat we een heel goed tehuis voor ze hadden, namelijk Arjan zn ouders. Daar kunnen ze naar buiten en krijgen ze ook veel aandacht. Inmiddels zitten ze daar zo'n 6 weken en dat gaat prima  :up:

Sinds afgelopen vrijdag hebben we hier een kitten gekocht van een buurman, en daar hebben we nu veel lol (en last?) van  :happysun:

De kosten liggen ongeveer op de 1200 euro per kat. (dat is alles inclusief dus ook vliegen en dergelijke, op het forum zijn er wel topics over hoeveel het precies kost)

Wij zouden voor 1 kat misschien wel een huisje weten maar voor de andere tot op heden niet.
Als we een toch kat MOETEN meenemen dan nemen we ze allebij mee...

De ene kat is tijdens nieuwjaar altijd doodsbang van al het vuurwerk hier in de buurt en we kunnen gewoon niet inschatten hoe erg hij het opstijgen en vliegen gaat vinden...

Misschien dat voor de ene kat een licht kalmeermiddel voor het opstijgen nog een oplossing is?

Ik heb wel gehoord dat er maatschappijen zijn die "gedrogeerde" katten niet mee willen nemen, dit voornamelijk omdat ze dan niet genoeg zouden drinken tijdens de reis, en zouden uitdrogen.

ik zou het eens voorleggen aan je dierenarts, die misschien de beestjes ook een beetje kent.

We gaan komende week ook naar de dierenarts (dat is tenminste de planning)

De vorige keer dat we daar waren wisten we nog niet zeker of we wel gingen emigreren en ook niet wat we met de katten gingen doen. Hij stelde ons toen gerust dat de katten voor het vliegen een spuitje zouden krijgen en in het vliegtuig zouden slapen. Ook zouden ze helemaal niet in quarantine moeten.

We waren toen heel blij dat te horen maar het blijkt beide dus gewoon niet te kloppen.

Vandaar dat ik het hier bij de echte (ervarings) deskundige vraag :)

edit:
even op je blog gekeken :) een kitten in een appartement... had niet verwacht dat dat mocht.
Zeg maar dag dag appartement  :roll:

[quote author=n2go link=topic=7988.msg104033#msg104033 date=1196598092]
had niet verwacht dat dat mocht.
[/quote]
:donttell:

1200 euro voor een kat?

Dan weet ik zeker dat die van mij thuis blijft.. :D

Wij hebben ze alle 3 meegenomen en ze zijn nog nooit zo lief, aanhankelijk en blij geweest! Dit is echt serieus waar. 1 ervan was in NL van alles en iedereen bang, als hij buiten was en iets hoorde zat hij boven op de slaapkamer etc etc. We waren dus ook heel bang dat hij de vliegreis vreselijk zou vinden. (voor ons nooit een issue geweest om ze daarom achter te laten want dat doe je met kinderen ook niet).

Quarantaine was voor deze kat niet fijn, de 1e 2 weken konden we hem niet aaien maar daarna werd het beter en eenmaal thuis was het meteen prima. Hij komt nu dus ook op schoot wat hij nooit deed. Die andere is 12 ligt hier heerlijk buiten of bij ons in de buurt en nummer 3 maakt het ook goed alleen vind die de reismand nu een crime maar dat was al in NL na alle DA bezoekjes.

Als de kosten je niet uitmaken zou ik ze meenemen, tenslotte horen ze bij de familie ;)

Inge, zou ik mogen weten wat jullie kwijt waren voor 3 katten? Ik heb er 6, waarvan er 2 of 3 mee gaan, waarschijnlijk..

[quote author=marisa link=topic=7988.msg104056#msg104056 date=1196646226]
Inge, zou ik mogen weten wat jullie kwijt waren voor 3 katten? Ik heb er 6, waarvan er 2 of 3 mee gaan, waarschijnlijk..
[/quote]

Wij hadden er ook nog 3 honden bij Marisa en totaal met DA kosten, vliegen, quarantaine zaten rond de 6000 euro volgens mij. Voor het vliegen is het sowieso hoe meer hoe goedkoper. Wij hebben nog getwijfeld aan onze poes van 12 en toen we besloten haar toch mee tenemen kwam er voor het vliegen 100 euro bij.

Het is dus heel moeilijk om de prijs te bepalen aan de hand van een ander verhaal. Tenzij je precies het zelfde gaat vervoeren.

Ik heb begrepen dat je als je bang bent voor het gedrag van de katten tijdens je vlucht en de vliegmaatschappij wil niet dat ze van tevoren iets krijgen om te slapen (van de eigenaar), moet je dat even aan de dierenarts van de vliegmaatschappij melden. Deze beslist terplekke of jouw dier iets nodig heeft. Ze willen geen gedrogeerde dieren omdat ze dan niet kunnen inschatten of het dier gezond is of niet en wellicht daardoor problemen  krijgt tijdens de vlucht, waar zij dan weer aansprakelijk voor gesteld kunnen worden.

Het is sowieso niet goed om een dier iets toe te dienen voor een vlucht. De hartslag wordt trager dus krijgen ze het kouder en als ze wel "wakker" worden zijn ze veel banger. Een dier kan zijn eigen angst en stress wel aan maar moet dit wel "op kunnen vangen".

Voordat wij gingen vliegen kregen we de tip om de dieren niet met hetzelfde vliegtuig te laten gaan. Super tip! Dan ben je niet de hele vlucht met je dier bezig met bijv. turbulentie enzo.

Gisteren zijn we dus bij de dierenarts geweest.... Ze hebben allebij een prikje gehad tegen hondsdolheid a 25 euro per kat. En als we ze mee gaan nemen, krijgen ze over 2 weken nog een prikje daartegen. Tja, onze dierenats geeft ze gewoon een dubbele dosis om er zeker van  te zijn dat ze genoeg antistoffen in hun bloed hebben :up:. Hij zal dan ook de chips plaatsen wat ook 25 euro per kat kost.

Vervolgens kunnen we over 4 weken terug komen, dan geeft hij ze een verdoving om het bloed af te kunnen nemen. Blijkbaar kan het bloed afnemen nog al stressvol zijn voor een kat. En dan stuurt hij de resultaten naar Brussel (hij had gehoord dat London nogal eens testjes kwijtraken :shock:) Ik geloof dat de bloedafname 90 euro per kat gaat kosten, maar ik was op dat moment niet zo goed aan het opletten :oops:

Ik hoop dat jullie zo weer wat meer een idee hebben van de kosten.....Wij in ieder geval wel :grin:

Ik moet wel zeggen dat het gesprek gisteren in sloeg als een bom (ik= de vrouwelijke wederhelft). Hij bevestigde ons idee dat het beter is de 2 katten uit elkaar te halen. Nou ja, daar komen we wel overheen, denk ik. Het gaat ons voornamelijk om Tommie, daar zijn we namelijk zeer gehecht aan.

En die kat is nu net de stress kat :-(. Het kan dus zijn dat deze kat de vlucht niet overleeft, vanwege de stress. Bovendien was zijn persoonlijke mening, dat het voor de katten beter is als we hier in Nederland een goed huisje voor ze vinden. Hij vond de vlucht en vooral de quarantine erg kat onvriendelijk. :cry: Hij benadrukte hierbij dat het voor een hond heel anders is. Die zijn niet zo gehecht aan hun omgeving, maar meer aan hun baasje.

Diepe zucht, ik zie me mijn familie en vrienden wel achter laten, maar mijn kat ga ik toch echt vreselijk missen. Maar ik zie mezelf hem ook niet op het vliegtuig zetten. Ik ben wat betreft mijn katten een ontzettend mietje. Maar ja, ik ben dan ook een vrouw :wink:

We gaan hier nog maar eens goed over nadenken en praten.....

Wij hadden ook 2 katten en hebben er voor gekozen om hier in NL een goed thuis voor ze te zoeken. De ene (kater) was enorm stoer en durfde (bijna) alles. De andere (poes) was bang voor alles. We waren bang dat de kans bestond dat ook zij de vlucht niet zou overleven. We wonen op 2 hoog in een flatje en ze konden bij ons alleen op het balkon.

We hebben eens geprobeerd om haar mee te nemen naar buiten aan het tuigje om te kijken wat ze van het grasveld voor de deur vond. Toen de voordeur openging begon ze al te mekkeren en eenmaal op de trap was het krijsen en ik kon haar bijna niet meer vasthouden. De reis naar het vliegveld, de vlucht zelf, de reis naar het quarantinestation en de quarantine zou ze dus al helemaal geen pretje vinden.
Uiteindelijk zijn ze beiden verhuisd naar een kennis van ons en gaat het supergoed met ze, maar het was heel moeilijk om afscheid te nemen. Ben er een paar dagen van slag van geweest en heb heel veel gehuild, maar achteraf gezien was het een goede beslissing.

Hoe bedoel je beter de katten uit elkaar te halen?

Het is jammer dat je onze Sjakie niet kent van voor en na de verhuizing! Als er iemand stress kat was was hij het. Jammer dat de DA dit afraadt, bij ons stonden ze er altijd achter en gaven aan dat een dier het makkelijk aan kan.

En het quarantaine station katonvriendelijk? valt best mee hoor ;) ze krijgen hele goede verzorging, eten, hokken worden dagelijks schoongemaakt, nachthok etc etc. Heb thuis wel een foto hoe erg onze rooie het vond daar :roll:

Mocht je toch besluiten door te gaan, volg dan wel de stappen van het plan!! Brussel kan wel beter zijn maar is misschien niet goedgekeurd door Aqis en dan kun je alsnog.

En als het om mijn dieren gaat ben ik ook een ontzettend mietje, en daarom zijn ze nu allemaal bij me :up:

De katten uit elkaar halen heeft niets te maken met de immigratie. Wel met het feit dat ze niet meer samen spelen en de een de ander op zijn donder geeft nadat we hem geaaid hebben. (soms)
Misschien dat dit in australie heel anders gaat zijn en misschien is 2 katten die elkaar kennen in quarantine ook beter...

Het is niet dat onze dierenarts niet achter onze beslissing zal staan... maar hij zelf zou het niet doen (zegt ie :))

Onze dierenarts had een map van de procedures voor alle landen. (waarvan australie het dikste pak was  :roll:) Dus ik neem aan dat hij ook weet waar hij dingen heen moet sturen. (het was trouwens niet de eerste keer dat hij huisdieren naar australie hielp, maar wel katten)

Uiteindelijk gaat het denk ik afhangen of we echt goede plekken voor ze gaan vinden of niet. Misschien als we voor 1 geen goed huis vinden dat we ze allebij meenemen ofzo...

Alle foto's van schattige katten zijn natuurlijk altijd welkom op jspix@hotmail.com  :up:

Back