Esther, met man en 2 pubers.

Hi,

Onze laatste dag Sydney: het was een emotionele rollercoaster. Scholen bezocht (onze dochter in tranen), voorbeeldhuizen (vreemd om te bedenken dat we misschien hier gaan wonen), werk bezocht en de toerist uithangen; twijfel en overtuiging volgen elkaar snel op maar lijkt mij een logisch proces. We laten het allemaal maar een beetje op ons afkomen, maar we gaan het gewoon doen. Het is een enorme kans een toevoeging aan ons leven. Met de kinderen komt het wel goed.

wij verhuizen dan begin september als gezin naar Sydney. We hebben wat wijken bekeken en Cronulla en narrabeen spreken ons erg aan. Narrabeen is verder van tempe, waar mijn werk is, maar ik zie het niet als onmogelijk. 3 dagen thuis werken en met de auto lijkt het vijf kwartier te zijn.
In Cronulla denken we dat Cronulla high school geschikt zou zijn, dat hebben we kunnen praten met de principal.
Maar in narrabeen hebben we geen idee hoe de scholen zijn. Onze kinderen stromen in in jaar 7 en 9 (ze zijn 12 en 14). Heeft iemand ervaring met de high school narrabeen sport en/ of Cromer nbsc? Zijn het leuke scholen? Streng? Is narrabeen echt alleen voor zeer goede sporters? Kan iemand er wat over vertellen? Groet Esther
 
Zeker een mooi avontuur en goed dat je er zo in staat!

Kan je verder niet helpen met Narrabeen. Maar er is vast een Narrabeen Community FB groep waar mensen je vragen kunnen beantwoorden.
 
Hi,

Onze laatste dag Sydney: het was een emotionele rollercoaster. Scholen bezocht (onze dochter in tranen), voorbeeldhuizen (vreemd om te bedenken dat we misschien hier gaan wonen), werk bezocht en de toerist uithangen; twijfel en overtuiging volgen elkaar snel op maar lijkt mij een logisch proces. We laten het allemaal maar een beetje op ons afkomen, maar we gaan het gewoon doen. Het is een enorme kans een toevoeging aan ons leven. Met de kinderen komt het wel goed.

wij verhuizen dan begin september als gezin naar Sydney. We hebben wat wijken bekeken en Cronulla en narrabeen spreken ons erg aan. Narrabeen is verder van tempe, waar mijn werk is, maar ik zie het niet als onmogelijk. 3 dagen thuis werken en met de auto lijkt het vijf kwartier te zijn.
In Cronulla denken we dat Cronulla high school geschikt zou zijn, dat hebben we kunnen praten met de principal.
Maar in narrabeen hebben we geen idee hoe de scholen zijn. Onze kinderen stromen in in jaar 7 en 9 (ze zijn 12 en 14). Heeft iemand ervaring met de high school narrabeen sport en/ of Cromer nbsc? Zijn het leuke scholen? Streng? Is narrabeen echt alleen voor zeer goede sporters? Kan iemand er wat over vertellen? Groet Esther
Narrabeen is leuk en heeft een mooi strand. Wij gingen altijd naar Mona Vale, iets noordelijker. Van de scholen daar weet ik niets. De reistijd van 5 kwartier valt mij alles mee. Heb je ook gekeken naar de ochtendspits op Google maps?
Verder hoop ik dat je al met al een leuke tijd hebt gehad hier, ondanks de twijfels en de tranen van je dochter.
 
Hi,

Onze laatste dag Sydney: het was een emotionele rollercoaster. Scholen bezocht (onze dochter in tranen), voorbeeldhuizen (vreemd om te bedenken dat we misschien hier gaan wonen), werk bezocht en de toerist uithangen; twijfel en overtuiging volgen elkaar snel op maar lijkt mij een logisch proces. We laten het allemaal maar een beetje op ons afkomen, maar we gaan het gewoon doen. Het is een enorme kans een toevoeging aan ons leven. Met de kinderen komt het wel goed.

wij verhuizen dan begin september als gezin naar Sydney. We hebben wat wijken bekeken en Cronulla en narrabeen spreken ons erg aan. Narrabeen is verder van tempe, waar mijn werk is, maar ik zie het niet als onmogelijk. 3 dagen thuis werken en met de auto lijkt het vijf kwartier te zijn.
In Cronulla denken we dat Cronulla high school geschikt zou zijn, dat hebben we kunnen praten met de principal.
Maar in narrabeen hebben we geen idee hoe de scholen zijn. Onze kinderen stromen in in jaar 7 en 9 (ze zijn 12 en 14). Heeft iemand ervaring met de high school narrabeen sport en/ of Cromer nbsc? Zijn het leuke scholen? Streng? Is narrabeen echt alleen voor zeer goede sporters? Kan iemand er wat over vertellen? Groet Esther
Als ik het zo lees gaat dit wel goed komen voor jullie als gezin. Heel veel succes!
 
Narrabeen is leuk en heeft een mooi strand. Wij gingen altijd naar Mona Vale, iets noordelijker. Van de scholen daar weet ik niets. De reistijd van 5 kwartier valt mij alles mee. Heb je ook gekeken naar de ochtendspits op Google maps?
Verder hoop ik dat je al met al een leuke tijd hebt gehad hier, ondanks de twijfels en de tranen van je dochter.
Zeker leuk. We hebben los van de werkafspraken de stad kunnen verkennen. Niet te veel gedaan (pubers rusten veel😜)…ferry naar manly, aquarium, de kids wilden naar target (Amerikaanse dingen vinden ze leuk blijkbaar), rugby league wedstrijd bezocht, Bondi beach. Helaas te koud om te zwemmen maar dat doen we wrs nog genoeg komende jaren.
 
Hi,

Onze laatste dag Sydney: het was een emotionele rollercoaster. Scholen bezocht (onze dochter in tranen), voorbeeldhuizen (vreemd om te bedenken dat we misschien hier gaan wonen), werk bezocht en de toerist uithangen; twijfel en overtuiging volgen elkaar snel op maar lijkt mij een logisch proces. We laten het allemaal maar een beetje op ons afkomen, maar we gaan het gewoon doen. Het is een enorme kans een toevoeging aan ons leven. Met de kinderen komt het wel goed.

wij verhuizen dan begin september als gezin naar Sydney. We hebben wat wijken bekeken en Cronulla en narrabeen spreken ons erg aan. Narrabeen is verder van tempe, waar mijn werk is, maar ik zie het niet als onmogelijk. 3 dagen thuis werken en met de auto lijkt het vijf kwartier te zijn.
In Cronulla denken we dat Cronulla high school geschikt zou zijn, dat hebben we kunnen praten met de principal.
Maar in narrabeen hebben we geen idee hoe de scholen zijn. Onze kinderen stromen in in jaar 7 en 9 (ze zijn 12 en 14). Heeft iemand ervaring met de high school narrabeen sport en/ of Cromer nbsc? Zijn het leuke scholen? Streng? Is narrabeen echt alleen voor zeer goede sporters? Kan iemand er wat over vertellen? Groet Esther
Hi,

Ik kan je alleen vertellen wat ik gehoord heb over de high scholen in de omgeving Narrabeen. Iedereen was daar altijd erg tevreden over, ik heb niet het idee dat de school in Narrabeen voor alleen goede sporters is. Als je interesse hebt in sport dan is dat een goede keuze.
Daarnaast weet ik dat de primaire schools in Narrabeen en omgeving goed zijn. Maar goed daar heb je niet veel aan.

Qua strengheid ik denk dat er een groot verschil is in het volgen van discipline op de scholen in Australië in vergelijking met Nederland. En wat is streng. Ik vind het wel fijn dat de regels misschien wat strenger zijn, dan in NL. Maar ik denk meer dat het meer stricter is dan strenger.

Wat je kunt doen is de NAPlan opzoeken van de scholen die je op het oog hebt en de reviews lezen. Dan krijg je al een aardig beeld.

Succes ermee
 
Wij hebben 3 jaar met pubers (16, 14 en 10 toen we naar Oz vertrokken) op de Northern Beaches (Manly) gewoond. Inderdaad best wel moeilijke leeftijden maar vonden het uiteindelijk helemaal geweldig.
Twee van de drie gingen naar Freshwater Senior in Curl Curl. Prima school met uitstekende faciliteiten.
 
Hoi,

Ik lees nu al enkele weken dit hele forum door. Super leuk om jullie avonturen te volgen. Sommige verhalen vanaf 2016 tot nu toe. Ik verslind ze allemaal en heb bijna het gevoel dat ik een aantal van jullie ken haha.
Ik wordt er ieder geval nog enthousiaster van en voel me gesterkt dat dit de juiste keuze is. Zo’n kans kunnen we gewoon niet laten lopen hoewel afscheid nemen en gemis niet makkelijk zal zijn.

Nu dan maar tijd om zelf eens wat te schrijven. Wij, een gezin met 2 pubers, vertrekken begin september naar Sydney. Via mijn werkgever op visum 482. Mijn werkgever betaald een public school voor onze kinderen en een zorgverzekering dus dat is fijn geregeld.
Onze kinderen zijn 12 en 14. Niet de beste timing, maar dat is het nooit en de kans moet zich maar aandienen.
Onze dochter van 14 heeft helemaal geen zin. Ik begrijp haar wel, haar hele wereld draait om haar vrienden die ze nu heeft en ze kan niet zien wat ze er mogelijk voor terug krijgt. Onze zoon van 12 staat er meer voor open.
Ik begrijp nog nauwelijks wat van het school systeem (welk jaar ze komen), maar gelukkig hebben we een relocation agent die ons dat vast zal uitleggen. Ik hoor verhalen van scholen die zich toespitsen op bepaalde vakken. Klopt dat? Dat zal bij ons wel sport worden want ze zijn allebei zeer dyslectisch. Dat laatste is wel een dingetje want Engels is dan extra moeilijk, maar ach, je leert door zo’n ervaring veel meer dan op school.
Maar als iemand ervaring heeft met scholen, pubers en dyslecten hoor ik het graag. Welke vakken geven ze bijvoorbeeld?

Ik probeer ze hier alvast op een cursus engels te doen, maar ze zijn erg duur hier en vraag me af of het het waard is. In Australië zien ze er snel en meer het nut van in denk ik.

Misschien 1 vraagje: als je aankomt en een adres hebt, kan je je inschrijven op een school. Is dit dan snel geregeld of gaan hier nog wat weken overheen? Onze pubers doen nu ze het weten niet zoveel meer natuurlijk en ik ben dat gehang in september denk ik wel zat en zou ze dan relatief snel willen laten instromen (dan is voor hen de kop er maar af ook qua spanning).

Wij denken om te gaan wonen in Cronulla of Avalon. Budget is ok (geen expat contract maar met twee inkomens moet vast wat leuks te huren zijn) maar niet onbeperkt 😌. Ik zie op websites vooral gemeubileerde verhuur. Klopt dat of wordt er ook ongemeubileerd verhuurd? Dit bepaalt ook hoe we ons huis in NL gaan verhuren (ik wil de eerste twee jaar toch even aanzien en de mogelijkheid behouden terug te kunnen).

Ondertussen lees ik lekker mee in de andere threads. Superfijn dit forum en dank voor alle tips die ik overal verspreid lees (bijv dat pensioen verhaal is nieuw, vraag me ook af wat we ineens met ons NL pensioen moeten, maar alles op z’n tijd).

Groet Esther
Hoi Esther,

Wat leuk dat jullie ook naar Sydney gaan en wat een rollercoaster hè? Mag ik je vragen welke relocation agent jullie hebben? Wij zijn momenteel opzoek naar eentje in Sydney. Wij willen namelijk in juni volgend jaar emigreren met twee kinderen van dan 3 en 4 jaar. Dus jonger dan jullie kinderen. Hopelijk heeft jullie trip ook wat meer rust gegeven over de plek waar jullie willen gaan wonen.

Succes met alle voorbereidingen!

Groetjes, Madelon

Groetjes, Madelon
 
Hoi Esther,

Wat leuk dat jullie ook naar Sydney gaan en wat een rollercoaster hè? Mag ik je vragen welke relocation agent jullie hebben? Wij zijn momenteel opzoek naar eentje in Sydney. Wij willen namelijk in juni volgend jaar emigreren met twee kinderen van dan 3 en 4 jaar. Dus jonger dan jullie kinderen. Hopelijk heeft jullie trip ook wat meer rust gegeven over de plek waar jullie willen gaan wonen.

Succes met alle voorbereidingen!

Groetjes, Madelon

Groetjes, Madelon
Ik stuur je even een persoonlijk bericht. Wil geen details doen van personen.
 
Gaat lekker, maar ik kan nog geen privé berichten sturen, na 10 Posts wel dus…

Ze was goed maar wel gericht op het zuiden van Sydney. Ik had zelf toch meer aan kennissen die er wonen. Maar het was zeker fijn iemand te hebben die ingangen heeft bij scholen en makelaars zeg maar (zo konden wij wat voorbeeld woningen bekijken). Wil je haar mail adres?
 
Een kleine update van ons. We vliegen volgende week woensdag naar Thailand voor een kleine break halverwege. Even nieuwe energie opdoen want man o man wat troep heb je in huis, dingen wegdoen, scheiden koffer /container, spullen schoonmaken, huis verhuren en de kids een beetje begeleiden en dan ook nog werken. Maar ja, we zijn er bijna en komen 4 september in Sydney aan. Dan buurten verkennen waar we willen wonen maar dan zijn we ieder geval van het afscheid nemen af (valt me toch wel zwaar) en kunnen we ons vizier de andere kant opzetten.
 
Die laatste weken zijn apart ja. Druk, chaotisch, maar ook een soort van leuk spannend.

Dat eindeloze opruimen herken ik wel. Je verzameld heel wat bagage over de jaren. Zo’n migratie is een mooie clean-up (en geloof me, binnen no time heb je hier weer een huis vol spullen al beloof je jezelf nu dat nooit meer te doen 😂)

‘Geniet’ er ook van, dit zijn redelijk unieke levenservaringen die niet veel mensen meemaken!
 
Geniet ervan in Thailand! Waar in Thailand gaat de reis naartoe? Er zijn zoveel mooie plekjes. En vooral heel lekker eten!!
 
Back
Top