even mijn verhaal kwijt

liz-lizzy

New Member
Hoi allemaal,
Ik wil gewoon even mijn verhaal kwijt.
Zoals vele hier, heb ik een long distance relationship met mijn australische vriend. We zijn nu op 2 maanden na 4 jaar samen en hebben al 26 maanden daarvan samengewoond, waarvan 17 maanden aan 1 stuk door.

Nu hadden wij alle papier bij elkaar voor een defacto spouse visum, maar ondanks dat het hier vele malen is gezegd hadden wij niet begrepen dat je need to proof you and your partner have been in a relationship for the entire 12 months from the date you lodged your partner application. Wij dachten (ondanks nogmaals genoeg hier op het forum aangegeven) dat met Relationship daten wordt bedoeld maar ze bedoelen dus echt samenwonen.

Nu vind ik het een klein beetje oneerlijk want in ons geval hebben we 17 maanden aan 1 stuk door samengewoond alleen hebben we toen geen spouse visum aangevraagd.
Dus hadden we het toen aan moeten vragen dan hadden we het wel gekregen maar omdat ik na die 17 maanden samen weer terug ben gegaan voor 8 maanden heb ik dus eigenlijk alles verpest en moeten we nu heel moeilijk dit weer allemaal opnieuw gaan bewijzen.

Ik weet dat het me eigen schuld is maar toen der tijd hadden mijn vriend en ik nog geen intentie om dit spouse visum aan te vragen en vind het dus jammer op basis van onze 4 jarige relatie en 26 maanden samen hebben gewoond (waarvan 17 maanden aan 1 stuk door en dit kunnen we allemaal bewijzen) niet mee tellen.

Ik heb toen een Working Holiday visum aangevraagd en ben hier ook al op een studenten visum geweest, dus nu moet ik hier weer 12 maanden blijven en kan in die tussentijd niet werken, wat het allemaal erg moeilijk maakt, vandaar dat ik besloten heb weer een studenten visum aan te vragen.
Ik vind dus dat er soms een uitzondering moet zijn want wij hebben genoeg bewijs en tenslotte al 17 maanden aan 1 stuk door samengewoond.

De andere oplossing zou zijn dat mijn vriend weer naar nederland zou komen want maakt niet uit waar je die 12 maanden samen woont. Maar in ons geval is dat ook niet mogelijk :(

Liefs,
Lizzy

Hopelijk hebben jullie allemaal meer geluk en let dus extra goed op die 12 months requirements

Is het niet mogelijk om naar Australie te komen en dan hier met je vriend te trouwen zodat je een temp. spouse visum krijgt. Daarmee kun je 2 jaar in oz blijven om te werken en samen wonen.

Helaas weet ik niet precies hoe het werkt maar ik kan het eventueel na vragen aan mijn mate al weet ik niet of dat wat gaat uit maken. Hij laat alles regelen door een migration agent.
Mijn mate heeft nu een relatie van 9 maanden met zijn Australische vrouw. Ze hebben nog geen dag met elkaar samen gewoond en toch zijn ze getrouwd zodat mijn mate hier 2 jaar kan blijven om te gaan samen wonen etc. Zover ik weet was het geen enkel probleem om dat visum te krijgen?!
Groetjes Barry

Ga eens met een migration agent praten wat de mogelijkheden zijn. Als je kunt uitleggen waarom jullie voor een bepaalde periode niet bij elkaar waren en hoe jullie in die tijd contact onderhielden is het misschien wel mogelijk een defacto spouse visum te krijgen?

Ik heb ruim 3 jaar geleden mijn spouse visum aangevraagd via Visacorp in Sydney. Voordat ik met ze in zee ging heb ik ze suf gebeld met allerlei vragen over mijn visum mogelijkheden en ze waren erg behulpzaam zelfs voordat ik ook maar een agreement had getekend.

Succes!
Margot

Hallo,

Bij vrienden van ons die in melbourne wonen is het zonder samen te wonen wel gelukt om een spouse visum te krijgen.
Zij kwam uit engeland, en hij uit melbourne, en ze hebben een heel boekwerk moeten maken om aan te kunnen tonen dat ze inderdaad al wel zo lang samen waren, dus foto's, brieven aan elkaar, statements van vrienden en familie dat ze inderdaad al zo lang samen zijn enz.
Dit is bij hun toen wel gelukt.

Groetjes Bregje

Lief dat jullie allemaal zo snel terug schrijven! :up:
Ik ben vergeten te zeggen dat ik op dit moment weer in Australie ben, sinds 4 maanden. Wij zijn vorige maand dus naar Sydney immigration office geweest en daar vroegen ze ons als alle eerste: hebben jullie van 20 november 2006 tot 20 november 2007 bij elkaar gewoond? Dat was dus niet het geval en we hebben daar het hele verhaal uitgelegd dat we al 4 jaar samen zijn en ook 17 maanden aan 1 stuk door samen hebben gewoond maar vanwege financiele omstandigheden ik weer naar nederland moest en we dus het laatste jaar niet 12 maanden aan 1 stuk door samen hebben gewoond.

Ze zeiden gelijk nee hier hebben we niks aan bla bla bla. Heel jammer want we hadden er heel hard aan gewerkt en we hadden van 4 jaar lang genoeg bewijs in handen (huurcontract,fotos, rekening op beide namen ect).

Eerst even antwoord geven op Bear: Ik denk dat ik inderdaad daar maar eens naar moet informeren (om het allemaal nu nog lastiger te maken, ik ga in januari voor 3 weekjes weer naar huis en ben van plan dan daarna op een studentenvisum terug te komen en naar school te gaan ,maar misschien kan ik inderdaad zo'n prospective marriage visum waar jij het over hebt aanvragen in die 3 weken dat ik in nederland ben. Dus dat is altijd nog een optie.

Antwoord op Pebbles: Klinkt goed ik denk dat bellen geen kwaad kan, al heb ik geen geld voor een migration agent maar om mogelijkheden vragen is altijd mee genomen, dankjewel ik zal ze opzoeken!

Antwoord op bregje: Ik zelf dacht dat wij wel voldoende bewijs hadden netzo als wat jij beschreef : statements van familie, huurcontract, rekening op beide namen, fotos ect (had ik nu maar goed begrepen dat er bij Relationship nog een Note stond : "Periods of dating would not generally be considered to count towards the 12-month relationship requirement.
Ik ben heel blij dat het jouw vrienden het is gelukt. De mensen die voor ons waren en ook voor een defacto spouse visum gingen hadden ook niet begrepen dat je precies 12 maanden samen moest zijn van de dag dat je voor het visum gaat. De vrouw was hoogzwanger en die waren in tranen omdat ze niet wisten of ze dan wel bij elkaar konden zijn als hun kindje zou worden geboren.

Maarja alles met alles schreef ik dit eigenlijk om duidelijk te maken dat ze heel streng zijn qua 12 month requirements.
Je mag op zijn hoogst 3 weken van elkaar zijn verwijderd in die 12 maanden maar dan moet je genoeg bewijs hebben waarom en bewijs dat je wel in die tussentijd contact met elkaar hebt gehouden. Dit is dus wat ik ga doen als ik in januari nog even naar huis ga voor 3 weken.

Ik ga nu dus meer informatie vragen bij visacorp in sydney dankzij pebbles :) en we gaan de mogelijkheden is bekijken tussen een studentvisum en prospective marriage visum waar bear het over had.
Dankjewel allemaal :)
Liefs,
Lizzy

Hmmm ok... jeetje wel klote hoor dat het allemaal toch zo moeilijk is...

Ik hoop voor je dat het in je nieuwe pogingen/manieren beter gaat lukken!

Groetjes bregje

Kan me voorstellen dat je er helemaal GEK van wordt. En t klinkt me ook niet eerlijk! IK ben zelf nederlands, mn partner is Iers, die heb ik in Oz leren kennen. 10 mns samen rond getrokken, en daarna allebei een jaar in ons 'eigen' land gewoond na Oz. Voor het aanvoeren van bewijs van relatie werd ons gezegd dat je gewoon minimaal 1 jaar moest hebben samengwoond, OF kunnen aangeven dat je in een duurzame, liefdevolle en oprechte relatie zit. Wij hebben onze aanvraag ingedient (ik lift mee op Liam's visum) op t moment dat we allebei apart woonden maar wel heel veel geschreven verklaringen van vrienden en naaste familie omtrent onze relatie aangetoond. Ook heb ik ALLE mailtjes die we van en naar elkaar toe hebben gestuurd vanaf t begin bewaard en huppakee allemaal opgestuurd, ook met opzet mensen vakantiekaartjes op beide namen laten zetten, en 3 verklaringen waarbij een kopie van paspoort en handtekening van onze ouders bij zat. Alle telefoonrekeningen omcirkeld en opgestuurd, je kunt t zo gek niet bedenken.
Tja, kweet niet of je hier iets aan hebt maar tis wel ontzettend FLAUW. Bent al zoo lang samen, hebt een berg bewijs en nog willen ze moeilijk doen. BAH! Khoop echt van harte dat je eruit gaat komen. Zo te lezen zijn jullie wel echte doorzetters dus jullie komen er wel, ist niet vroeg dan wel laat! Hou je taai! Grts, Marieke

Ik had dit niet eerder gelezen, dus een ietsje late reactie. Je hoeft helemaal niet samengewoond te hebben om een prospective marriage visa aan te vragen en te krijgen, mits je van plan bent te gaan trouwen. Als je als de facto partner naar Australie wilt en geen trouwplannen hebt is het een stuk ingewikkelder.
Ik heb m'n man via Internet leren kennen en heb (met ontzettend veel trammelant, maar dat is een verhaal op zich) m'n prospective marriage visa gekregen, hoewel we maar 8 weken met elkaar hadden doorgebracht (vier in Australie en vier in Nederland). Je moet alleen kunnen bewijzen dat je echt een serieuze relatie hebt en je moet elkaar hebben ontmoet. Wat foto's en het uitgebreid invullen van alle formulieren is daarvoor voldoende.
Stel dus gewoon een trouwdatum vast en met een beetje geluk kun je je visum binnen twee maanden hebben. Vervolgens moet je dan dus ook wel binnen negen maanden trouwen, anders word je het land uitgezet.

groetjes,
Rixta

Hoi Rixta,
Dankjewel voor je reply.
Wat ik niet zo goed begrijp van een prospective marriage is: Moet je na die 9 maanden alsnog voor een defacto spouse visum gaan? of mag je gelijk na die 9 maanden voor 2 jaar in Australie blijven? en krijg je na die 2 jaar (met genoeg bewijs dat je nog steeds samen bent) een permanent visum?is dat hoe het werk?
Mag je zodra je getrouwd bent werken? krijg je dan nadat je getrouwd bent een temporary visum?

Misschien is dat inderdaad een betere optie dan hoeven we er niet voor te zorgen dat we precies een jaar weer samen hebben gewoond.
Ik ben er nog niet helemaal uit want tenslotte ben ik nog maar 21 (al weten we wel dat we echt bij elkaar willen blijven  we zijn tenslotte al bijna 4 jaar samen).

En moet je partner speciaal voor je garant staan bij een prospective marriage? want hij doet nog een bakersapprenticeship dus zoveel geld heeft hij nog niet.
Liefs,
Lizzy

Hoi Lizzy,

Yep, zodra je getrouwd bent moet je je spouse visa aanvragen en dan moet je vervolgens twee jaar wachten voor je je permanente visum kunt krijgen. In die twee jaar ben je "temporary resident", hetgeen inhoudt dat je mag werken (dat mag trouwens ook met een prospective marriage visa), een volledige Medicare kaart hebt en eigenlijk alle rechten hebt die een resident heeft. Alleen moet je twee jaar getrouwd blijven en na die twee jaar aantonen dat je nog altijd eerlijk en oprecht getrouwd bent en van plan bent dat te blijven (simpel gezegd).

Ik neem aan dat je partner financieel garant moet staan, maar eigenlijk weet ik daar niet veel over. Mijn man had een vaste baan als verpleegkundige, dus het is bij ons nooit iets geweest waar we verder over hebben nagedacht. Maar er is vast wel iemand hier die daar de details van weet. In elk geval heb je geen recht op een uitkering zolang je geen permanent visum hebt. Dus je zult of zelf bij aankomst al een baan moeten hebben of je partner moet een vaste baan hebben.
Wie kan dit met zekerheid precies zeggen????????

Groetjes,
Rixta

Hoi Lizzy,

Je partner is je sponsor ja. Kepput net nog even gecheckt, en misschien is dit http://www.immi.gov.au/migrants/family/visa-options.htm wel een goeie site voor jullie om even te kijken.

Succes!

Ireen :)

I hope so! :)

Speculatie levert vaak niet veel op, ik bedoel, de regels veranderen nog al 's, en dan wordt het gokken. Speculaas, however, wél, yum! Maar dat heeft er niets mee te maken.

[sub](Edit: woordje vergeten! Tssss!)[/sub]

Als ik mag kiezen, dan de laatste Ireen. Al hoewel...Na al dat eten kies ik nu maar voor speculatie, dat vult minder.

Ik denk dat ik het laat bij mijn eerste ingeving.
Ik ga in januari drie weken naar huis, in die drie weken vraag ik weer een studentenvisum aan en we zorgen dat we bewijs hebben dat we contact hebben gehouden in die drie weken. Dan nadat ik in Australie naar school ben geweest (is maar een half jaar) dan zijn bijna die 12 maanden om dat we bij elkaar hebben gewoond en dan gaan we opnieuw die aanvraag indienen voor het spousevisum. We hebben besloten nog maar niet te trouwen, gewoon omdat we zo jong zijn en ten slotte we dat beter kunnen doen als we meer geld hebben. We gaan binnenkort naar de central coast verhuizen en dan zetten we weer beide namen op het huurcontract en we zorgen gewoon weer opnieuw voor allemaal bewijs. Dan moet het uit eindelijk toch wel gaan lukken (als we dan volgend jaar augustus onze aanvraag gaan doen zijn we ondertussen al 4 en half jaar samen).
Bedankt voor jullie help  :up:
Liefs,
Lizzy

Nou meid, als je alles hebt doorgelezen en jullie vinden dit de beste oplossing, dan is dat de beste oplossing.

Good luck!

Back